Lohkolämmittimen käyttö!
Valvoja: ffp jäsenet
Lohkolämmittimen käyttö!
Elikkä näillä pakkasilla varmaan ihan ajankohtaista tuo lohkolämmittimen käyttö josta haluisin pientä keskustelua...
Nimittäin että onko liika lämmityksellä huonoja vaikutuksia?
Itse olen niin laiska ja kun kelloa en omista että laitan illalla jo auton piuhaan niin ompahan aaamulla lämmin...
Tämäkään ei vissiin kovin järkevää ole autonkaan kannalta?
Nimittäin että onko liika lämmityksellä huonoja vaikutuksia?
Itse olen niin laiska ja kun kelloa en omista että laitan illalla jo auton piuhaan niin ompahan aaamulla lämmin...
Tämäkään ei vissiin kovin järkevää ole autonkaan kannalta?
En itse ole ainakaan huomannut että olisi negatiivista vaikutusta auton toimintaan, jos pitää autoa pitempäänkin tolpassa+sisäpuhallin lämmittää vielä sisältä sopivasti lämpöiseksi.
Toki jos nollakeli on niin pistän ajastin kellon johdon väliin ja saan siihen laittaa kaikki tunnit mitkä haluan että lämmittää vuorokaudesta.Esim.vaikka kokoajan 2 tuntia lämpöä ja tunti taukoa.
Ja yksi sukulainen on pitänyt kolmea eri autoa vuosien saatossa aina tolpassa 24/7(siis silloin kun ei aja autolla) talvella ja aina on auto toiminut ja ollut valmis ajoon.Ja kun sisäpuhallin puhaltanut kanssa kokoajan niin lämminkin on kuulemma ollut astua aina autoon.
Toki jos nollakeli on niin pistän ajastin kellon johdon väliin ja saan siihen laittaa kaikki tunnit mitkä haluan että lämmittää vuorokaudesta.Esim.vaikka kokoajan 2 tuntia lämpöä ja tunti taukoa.
Ja yksi sukulainen on pitänyt kolmea eri autoa vuosien saatossa aina tolpassa 24/7(siis silloin kun ei aja autolla) talvella ja aina on auto toiminut ja ollut valmis ajoon.Ja kun sisäpuhallin puhaltanut kanssa kokoajan niin lämminkin on kuulemma ollut astua aina autoon.
Ja yksi sukulainen on pitänyt kolmea eri autoa vuosien saatossa aina tolpassa 24/7(siis silloin kun ei aja autolla) talvella ja aina on auto toiminut ja ollut valmis ajoon.
Jos oletetaan, että talvikausi on vaikka 120pvä, niin tuolla tavalla sähköä kuluu talvessa noin 2500kWh (oletuksena lohkolämppäri+sisätila ~1kW*21h*120d). Itse laittaisin kyllä kellokytkimen tänä halvan sähkön aikana...
e: muokkasin hieman lämmitysaikaa...
e: siellä oli näköjään sisätilalämppäri
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuskinpa mitään, olettaisin kuuluvan autoon suomalaisissa olosuhteissa.
Eihän se ole omalla huolimattomuudella aiheutettu tulipalo jos lohkolämppäristä auto palaa.
Itse ainakin pyrin pitämään ne ulkopuolella.
Eihän se ole omalla huolimattomuudella aiheutettu tulipalo jos lohkolämppäristä auto palaa.
Onhan tuo ymmärrettävää, jos ne jäät ja lumet joka päivä sulais sinne sisälle.
Itse ainakin pyrin pitämään ne ulkopuolella.
Viimeksi muokannut Sebastian, 17.2.2011 9:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Onhan tuohon hommaan ihan laskettu suositukset lämmitysaikojen osalta. Eli niissä kerrotaan lämpötilat ja maksimilämmitysajat, joiden jälkeen lisälämmityksestä ei ole hyötyä. Maksimiaikojen jälkeen kulutetaan vain ihan turhaan energiaa.
Kovilla pakkasilla ilma on niin kuivaa, että se kuivattaa auton sisätiloja. Jos sisätiloissa on kosteutta voi ikkunan jättää karvan verran rakoselleen, kun lämpimällä autolla tullaan kotiin. Silloin lämmin paljon kosteutta sisältävä ilma karkaa äkkiä autosta ja vie kosteutta mukanaan. Sisäilma korvautuu kylmällä vähän kosteutta sisältävällä ilmalla. Tätä kun toistaa usein niin kuivaminen on huomattavaa. Kannattaa esim. katsoa Ilmatieteenlaitoksen sivuilla Ilman suhteellinen kosteus -kohtaa ja havaita, että mitä kovempi pakkanen sitä pienempi tämä kosteus on.
Kovalla pakkasella sisätilalämppäristä ei ole hyötyä auton sisätilojen kuivamisen kannalta. Lämppäri irrottaa kyllä sisustasta kosteutta, mutta se kondensoituu ja jäätyy kylmimpiin osiin, joita autossa on paljon. Siis niihin rajapintoihin, joissa kylmä ja lämmin kohtaavat. Esim. Kattoverhoilun, oviverhoilujen ja muidenkin piilossa olevien kylmiin pintoihin, jotka ovat puhalluksen ulottumattomissa. Näissä kohteissa kosteus tekee sitten työtään.
Sisätilojen kuivuudesta kannattaa huolehtia ihan muilla keinoin kun huudattmalla sisätilalämppäriä täysillä 20asteen pakkasilla.
Perustan nämä näkemykseni kokemuksiin monista autoista. Lisäksi tietenkin voisi olla järkevää ajatella energiankulutusta, vaikka onkin helppoa ajatella että: "Kun kerran maksan lämppäritolpasta Xe niin kannattaahan sitä kuluttaa mahdollisimman paljon kun on maksanut". Mutta harvoin tulee ajetelleeksi, että hinnat saattavat nousta, jos kulutus nousee huomattavasti.
Itse en käytä näillä kovilla pakkasilla (-15 --->) sisätilalämppäriä ollenkaan. Aivan turhaa touhua. Lohkolämppäriä käytän 2h, kun pakkasta on 20astetta --->. Laitan paksun maton konepellin päälle ja etuikkunaan. Näillä suojataan etenkin lumen ja roskien kertymistä tuulilasinpyyhinsyvennykseen ja sitä kautta akvaarioon. Olen puhdistanut akvaarion kaikesta roskasta, poistanut raitisilmasuotimen ja asentanut sen tilalle 2x sukkahoususuodattimen ja pidän huoli ettei jaloissa tule autoon paljon lunta. Lisäksi kyllä kuivatin autoton sisätilalämppärin täsmäpuhalluksella kun ViatonPiika minulle tuli. Takajalkatilassa oli jäätä ja kosteutta karmeat määrät. Kumimatot pois, lattiamatot ylös, alle pahvitöttöröt ja puhallukset lähelle näitä kohteita. Ja tuli muuten hyvä.
Nyt ei tarvi pakkasilla kun pidellä se 2h piuhassa ilman sisätilalämppäriä ja 3km kaupunkiajoa niin kuumaa puhaltaa ja auto on norm. käyntilämpöinen. Eivätkä ikkunat huurru vaikka ei tykitäkään puhaltimella heti lähdön jälkeen täysillä. Pienillä asioilla voi vaikuttaa paljon kun viitsii vähän miettiä ja nähdä vaivaa. Monesta ongelmasta pääsee eroon pitkäksikin aikaa. Tietysti on vielä todettava että lämmityslaitteen kanavat ovat tuossa minun vekottimessani täysin puhtaat ja kunnossa joten sekin vaikuttaa asiaan.
Muuten se peitto siinä konepellin päällä poistaa sen Jääpuikko -ilmiön konepellin sisäpinnasta. Tässäpä jotain omia havaintojani. Olen vihannut kosteita sisätiloja ja nyt kun olen enemmän harrastellut jos jonkinmoisia vekottimia niin on tullut näitä asioita pähkäiltyä ja ratkaistuakin monia ongelmia.
Kovilla pakkasilla ilma on niin kuivaa, että se kuivattaa auton sisätiloja. Jos sisätiloissa on kosteutta voi ikkunan jättää karvan verran rakoselleen, kun lämpimällä autolla tullaan kotiin. Silloin lämmin paljon kosteutta sisältävä ilma karkaa äkkiä autosta ja vie kosteutta mukanaan. Sisäilma korvautuu kylmällä vähän kosteutta sisältävällä ilmalla. Tätä kun toistaa usein niin kuivaminen on huomattavaa. Kannattaa esim. katsoa Ilmatieteenlaitoksen sivuilla Ilman suhteellinen kosteus -kohtaa ja havaita, että mitä kovempi pakkanen sitä pienempi tämä kosteus on.
Kovalla pakkasella sisätilalämppäristä ei ole hyötyä auton sisätilojen kuivamisen kannalta. Lämppäri irrottaa kyllä sisustasta kosteutta, mutta se kondensoituu ja jäätyy kylmimpiin osiin, joita autossa on paljon. Siis niihin rajapintoihin, joissa kylmä ja lämmin kohtaavat. Esim. Kattoverhoilun, oviverhoilujen ja muidenkin piilossa olevien kylmiin pintoihin, jotka ovat puhalluksen ulottumattomissa. Näissä kohteissa kosteus tekee sitten työtään.
Sisätilojen kuivuudesta kannattaa huolehtia ihan muilla keinoin kun huudattmalla sisätilalämppäriä täysillä 20asteen pakkasilla.
Perustan nämä näkemykseni kokemuksiin monista autoista. Lisäksi tietenkin voisi olla järkevää ajatella energiankulutusta, vaikka onkin helppoa ajatella että: "Kun kerran maksan lämppäritolpasta Xe niin kannattaahan sitä kuluttaa mahdollisimman paljon kun on maksanut". Mutta harvoin tulee ajetelleeksi, että hinnat saattavat nousta, jos kulutus nousee huomattavasti.
Itse en käytä näillä kovilla pakkasilla (-15 --->) sisätilalämppäriä ollenkaan. Aivan turhaa touhua. Lohkolämppäriä käytän 2h, kun pakkasta on 20astetta --->. Laitan paksun maton konepellin päälle ja etuikkunaan. Näillä suojataan etenkin lumen ja roskien kertymistä tuulilasinpyyhinsyvennykseen ja sitä kautta akvaarioon. Olen puhdistanut akvaarion kaikesta roskasta, poistanut raitisilmasuotimen ja asentanut sen tilalle 2x sukkahoususuodattimen ja pidän huoli ettei jaloissa tule autoon paljon lunta. Lisäksi kyllä kuivatin autoton sisätilalämppärin täsmäpuhalluksella kun ViatonPiika minulle tuli. Takajalkatilassa oli jäätä ja kosteutta karmeat määrät. Kumimatot pois, lattiamatot ylös, alle pahvitöttöröt ja puhallukset lähelle näitä kohteita. Ja tuli muuten hyvä.
Nyt ei tarvi pakkasilla kun pidellä se 2h piuhassa ilman sisätilalämppäriä ja 3km kaupunkiajoa niin kuumaa puhaltaa ja auto on norm. käyntilämpöinen. Eivätkä ikkunat huurru vaikka ei tykitäkään puhaltimella heti lähdön jälkeen täysillä. Pienillä asioilla voi vaikuttaa paljon kun viitsii vähän miettiä ja nähdä vaivaa. Monesta ongelmasta pääsee eroon pitkäksikin aikaa. Tietysti on vielä todettava että lämmityslaitteen kanavat ovat tuossa minun vekottimessani täysin puhtaat ja kunnossa joten sekin vaikuttaa asiaan.
Muuten se peitto siinä konepellin päällä poistaa sen Jääpuikko -ilmiön konepellin sisäpinnasta. Tässäpä jotain omia havaintojani. Olen vihannut kosteita sisätiloja ja nyt kun olen enemmän harrastellut jos jonkinmoisia vekottimia niin on tullut näitä asioita pähkäiltyä ja ratkaistuakin monia ongelmia.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Tarkastin juuri ilman suhteellisen kosteuden täällä Joensuussa. Kosteus vain 70%. Pakkasta 22.
Nyt jos autolla ajettaisiin niin, että sisätilat lämpiäisivät kunnolla ja sisustasta irtoaisi kosteutta sisäilmaan niin kotiin tullessa kannattaisi ehdottomasti jättää vaikka 2 ikkunaa karvan verran rakoselleen. Lämmin ilma karkaa äkkiä autosta ja vie mukanaan sisältämänsä kosteuden ja korvautuu kylmällä vähän kosteutta sisältävällä pakkasilmalla.
Kokeilkaa ihmeessä. Ei tämä tietenkään heti auta mitään jos auton lattioilla lilluu vettä tai paremminkin lunta ja jäätä. Mutta kosteus ei ainakaan tiivisty lasien sisäpintoihin kun auto jäähtyy sisältä ilman että kosteus pääsee sieltä mihinkään.
Nyt jos autolla ajettaisiin niin, että sisätilat lämpiäisivät kunnolla ja sisustasta irtoaisi kosteutta sisäilmaan niin kotiin tullessa kannattaisi ehdottomasti jättää vaikka 2 ikkunaa karvan verran rakoselleen. Lämmin ilma karkaa äkkiä autosta ja vie mukanaan sisältämänsä kosteuden ja korvautuu kylmällä vähän kosteutta sisältävällä pakkasilmalla.
Kokeilkaa ihmeessä. Ei tämä tietenkään heti auta mitään jos auton lattioilla lilluu vettä tai paremminkin lunta ja jäätä. Mutta kosteus ei ainakaan tiivisty lasien sisäpintoihin kun auto jäähtyy sisältä ilman että kosteus pääsee sieltä mihinkään.
Hieman mollier-diagrammin tietoa kun tuntuu olevan noi termit aavistuksen hukassa vaikka ollaan oikeilla jäljillä.
Kun lämpötila laskee niin ilmaan pystyy sitoutumaan pienempi määrä kosteutta. Tästä syystä talvella absoluuttinen kosteus on huomattavasti pienempi kuin kesällä. Ja kun ilmassa on käytännössä aina kosteutta niin talvella suhteellinen kosteus on suuri.
Mielestäni tämä ei todellakaan mene näinpäin. Otetaas esimerkki: Kun päivällä ilmassa on x-määrä absoluuttista kosteutta ja tällöin suhteellinen kosteus on 80%. Yöllä lämpötila laskee ja oletetaan että ilmassa on absoluuttista kosteutta sama määrä niin suhteellinen kosteus voikin olla 95%.
Niin ja mollier-diagrammin löytää vaikka osoitteesta http://docs.engineeringtoolbox.com/docu ... cChart.gif
ja sotkettuna http://tinypic.com/r/2ym6s8i/7
Ja itse aiheeseen niin kaverilta kuultua tietoa lohkolämppärin jatkuvasta käytöstä että öljyt saattaisivat huonontua mikäli lohkolämppäriä käytetään 24/7 ja myös aiemmin mainittua asia että jäähdytin nesteen pintaa kannattaa tarkkailla.
Kovilla pakkasilla ilma on niin kuivaa,
Kun lämpötila laskee niin ilmaan pystyy sitoutumaan pienempi määrä kosteutta. Tästä syystä talvella absoluuttinen kosteus on huomattavasti pienempi kuin kesällä. Ja kun ilmassa on käytännössä aina kosteutta niin talvella suhteellinen kosteus on suuri.
Kannattaa esim. katsoa Ilmatieteenlaitoksen sivuilla Ilman suhteellinen kosteus -kohtaa ja havaita, että mitä kovempi pakkanen sitä pienempi tämä kosteus on.
Mielestäni tämä ei todellakaan mene näinpäin. Otetaas esimerkki: Kun päivällä ilmassa on x-määrä absoluuttista kosteutta ja tällöin suhteellinen kosteus on 80%. Yöllä lämpötila laskee ja oletetaan että ilmassa on absoluuttista kosteutta sama määrä niin suhteellinen kosteus voikin olla 95%.
Niin ja mollier-diagrammin löytää vaikka osoitteesta http://docs.engineeringtoolbox.com/docu ... cChart.gif
ja sotkettuna http://tinypic.com/r/2ym6s8i/7
Ja itse aiheeseen niin kaverilta kuultua tietoa lohkolämppärin jatkuvasta käytöstä että öljyt saattaisivat huonontua mikäli lohkolämppäriä käytetään 24/7 ja myös aiemmin mainittua asia että jäähdytin nesteen pintaa kannattaa tarkkailla.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Eipä tunnu itellä parin tunnin lämmityksellä kovasti tuo lämmittävän. En usko että tuollaisella lohkolämppärillä yli 10-20*c lämpötilaeroja saavuttamaan. Itellä -98 passatissa joku peruslämppäri, paljonkohan tuon teho (300w?). Sillä saattaa tuon parinkymmenen asteen lämpöeron saada. Mittarillahan tuokin selviäisi.
Onkos kukaan suunnitellut/toteuttanut autoonsa letkulämmittimen ja säteilylämmittimen yhdistämistä...Profiilini kulkineessa sattuu olemaan letkulämmitin (Defa), joka on letkun pätkällä yhdistetty lohkon kylkeen, mutta näin -34 asteen aamupakkasella tuntuu olevan hieman hengetön...Ajatuksissani olikin, jotta lisäisin myös säteilylämmittimen kaveriksi, nuo 2 lämmitintä kun on helppo yhdistää esimerkiksi sisätilapistokkeen haaroitussarjalla...Kävin eilen jo kyselemässä asiaa paikallisesta tarvikeliikkeestä, mutta kun tuohon automalliin ei ole tarjolla muuta kuin letkulämmitintä (ainakaan Defalta), niin suunnitelma kaatui siihen...Kysymys kuuluukin, onkos jossain muussa VAG automallissa saman mallinen öljypohja kuin tuossa 2.0 TDI:ssä, johon on Defalla tarjolla myös säteilylämmitintä...?
Duunikaveri laitto defan letkulämmittimen ja kiertovesipumpun ja aina kun auto on tolpassa lämmitin lämmittää ja pumppu kierrättää lämmintä vettä. Sitten on vielä defan akkulaturi, mistä otetaan virta kiertovesipumpulle ja ladataan akkua!
Eihän se webastoa voita varsinkaan kuin sisätila puhallin ei ole käytössä, mutta paremmin se kone lämpiää, kun on lämpimän vesi vaipan "sisällä".
Eihän se webastoa voita varsinkaan kuin sisätila puhallin ei ole käytössä, mutta paremmin se kone lämpiää, kun on lämpimän vesi vaipan "sisällä".
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Henkilöautokäyttöön tarkoitetut letkulämmittimet ovat yleensä 500w teholuokassa. Tuolla teholla lämmittää hieman moottoria, mutta jos sisätilaakin yrittää lämmittää niin ei lämpene moottori eikä sisätilat.
Toki letkulämmittimiä löytyy ihan normaali ohjelmasta 2000w tehoisena, tuollainen+kiertovesipumppu+sisätilanpuhallus voisi jopa toimiakkin.
Toki letkulämmittimiä löytyy ihan normaali ohjelmasta 2000w tehoisena, tuollainen+kiertovesipumppu+sisätilanpuhallus voisi jopa toimiakkin.
Lukkari: Kyseessä BMW 530d jossa kuuleemma ei laiteta johtoa puhaltimeen ja puhallinta päälle, johtuen automaatti ilmastoinnista ja CAN-väylä sähköista...
Joku diodi silta sinne piti laittaa että virta menee oikeaan suuntaan, mutta vaikutti varsin pätevältä systeemiltä ja jopa itse harkitsin omaani sellaista ja kun ei ole tuota automaatti ilmastointiakaan niin sais varmaan sen puhalluksenki toimimaan!
Joku diodi silta sinne piti laittaa että virta menee oikeaan suuntaan, mutta vaikutti varsin pätevältä systeemiltä ja jopa itse harkitsin omaani sellaista ja kun ei ole tuota automaatti ilmastointiakaan niin sais varmaan sen puhalluksenki toimimaan!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa