Passat 3b:n jarrujen vaihto ATE -> Lucas

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jrinnes
-
Viestit: 9
Liittynyt: 12.2.2011 14:46

Passat 3b:n jarrujen vaihto ATE -> Lucas

ViestiKirjoittaja jrinnes » 12.2.2011 15:07

Kakkosautossamme -99 3b Passatissa (1,9 TDI 85kw) on edessä Aten jarrut ja 288 milliset levyt. Jarrusatulan kannakkeiden liukupinnat joissa palat liikkuvat ovat kuluneet jo niin pahasti kuopalle, että palat kääntyvät jarruttaessa vinoon ottaen ainoastaan levyn ulkokehältä. Uudet satulan kannakkeet maksavat marmoritiskillä 170€ (!!) kappale, joten niiden hankinta ei oikein innosta. Saksasta tilattunakin hintaa tulee 136€/kpl. Saksalaisesta varaosapuljusta sen sijaan löytyisi Lucaksen satulat ja kannakkeet n. 110€/satsi. Koska 360 tkm ajetussa autossa satuloidenkaan ei voi olettaa enää olevan uutta vastaavassa kunnossa, alkoi kiinnostamaan ajatus etujarrujen vaihtamisesta Lucaksen kilkkeisiin.
Kysymys kuuluukin nyt, että käyvätkö nuo Lucaksen satulan kannakkeet samoihin olka-akseleihin Aten vehkeiden kanssa? Levyt pitää tietysti vaihtaa 280 millisiin, mutta koska levyt ovat menossa joka tapauksessa uusiksi, ei sillä ole käytännön merkitystä. Ja koska kysymys on ihan käyttöautosta, eikä mistään ratarassista, tuo levyn halkaisijan pieneneminen tuolla 8 millillä ei varmaankaan vaikuta jarrutustehoon kuin korkeintaan mielikuvituksen tasolla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.2.2011 15:11

Vähän asian vierestä; Onko purkaamoiden tarjonta tarkastettu? Jostain kolarivehkeestähän tollaset vois löytyä?

Saattaisi helpottaa tulevia jarruremonttejakin kun kulutusosia etsii ja jarrut on alkuperäiset.

E: jaa, mutta miten ne palat voivat kääntyä jarrutettaessa kun satulan mäntä painaa niitä tasaisesti ja männän vastainen osa palojen toisella puolella on tasainen? Vai enkö mä kuumeharhoissani tajunnut jotain?

jrinnes
-
Viestit: 9
Liittynyt: 12.2.2011 14:46

Passat 3b:n jarrujen vaihto ATE -> Lucas

ViestiKirjoittaja jrinnes » 12.2.2011 15:15

Juu tarkastettu on, esmes Varaosahaku.fi:stä ei löydy yhtään ainutta kappaletta jarrusatulan kannaketta, ei minkäänmerkkisillä jarruilla olevaan Passattiin. MotorTeamin kaverin vastaus oli, että nuo Aten kannakkeet tuntuu kuluvan niin helposti kuopalle, että niitä ei juuri kannata käytettynä myydä/ostaa.

jrinnes
-
Viestit: 9
Liittynyt: 12.2.2011 14:46

ViestiKirjoittaja jrinnes » 12.2.2011 18:25

E: jaa, mutta miten ne palat voivat kääntyä jarrutettaessa kun satulan mäntä painaa niitä tasaisesti ja männän vastainen osa palojen toisella puolella on tasainen? Vai enkö mä kuumeharhoissani tajunnut jotain?


No, niinpä ne vaan tekee, sen voi todeta paitsi jarrulevystä, jotka on sisäreunaltaan paksun ruostepaskan peitossa, myös vinoon kuluvista paloista. Veikkaisin, että hyvinkin väljät satulan liukukumit päästää sen koko satulan vääntymään jarruttaessa vinoon, jollonka ne palatkin hankaa vaan sitä levyn ulkoreunaa. Tai siis paremminkin vois sanoa, että ne palat EI osu sinne sisäreunaan, koska tokihan ne palat nyt kuitenkin ottaa kiinni levyyn yli puolen levyn leveyden matkalta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.2.2011 18:38

Liukukumit ei pidä satulaa paikallaan, vaan pitää pölyt poissa liukupinnoista.

Kuluuko sitten levyn toisella puolella palat enemmän sisäkehältä kun asento kääntyy?

jrinnes
-
Viestit: 9
Liittynyt: 12.2.2011 14:46

ViestiKirjoittaja jrinnes » 12.2.2011 19:06

Liukukumit ei pidä satulaa paikallaan, vaan pitää pölyt poissa liukupinnoista.


Siis tarkoitin niitä kumipuslia, jotka on kiinni ATEn satulan rei' issä, ja joiden läpi satulan kannakkeessa kierteillä kiinni olevat liukutapit kulkevat. Se satula kelluu siinä kannakkeessaan nimenomaan niiden puslien ja liukutappien varassa. Aten satulan kiinnitys kannakkeeseensa poikkeaa täysin esim. Lucaksen satulan vastaavasta rakenteesta.

Ja kyllä, ne palat kuluu levyn toisella puolella tosiaan enemmän sisäkehältä kun ulkokehältä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.2.2011 19:15

Ei tuollainen puslasetti auttaisi? Tuo osanumero pitäisi olle ATE:n 282x25 jarruille. Hinta suomessa jotain 18 € paikkeilla.

jrinnes
-
Viestit: 9
Liittynyt: 12.2.2011 14:46

ViestiKirjoittaja jrinnes » 12.2.2011 19:30

Kyllä se varmasti pahimpaan auttaa, jos ei mistään löydy vahvistusta siitä että käykö ne lucaksen satulat noihin olka-akseleihin, niin sitten täytyy tyytyä vaan vaihtamaan ne puslat. Tuo liukupintojen kuluminen aiheuttaa lisäksi sellaisen (harmittoman, mutta todella ärsyttävän) ongelman, että vähänkin epätasaisella pinnalla ajettaessa palat pitävät jumalatonta kolinaa päästessään pomppimaan löysissä kannakkeissaan. Ja tuo kolina kantautuu valitettavan hyvin kabiinin puolelle.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 12.9.2011 6:15

Täälläkin alkoi kiinnostamaan ATE:n jarrusatuloiden vaihto lucaksiin. Vasen etujarrusatula alkoi eilen jumimaan, otin sitten satulan käteen ja mäntä on täysin pilalle ruostunut. Liukutapit on lisäksi väljät. Yleensä tässä pisteessä vaihdan koko satulan uuteen vaan nyt ei löydy varaosaa mistään. Motonetti ei myy aten satulaa ollenkaan, eikä muualtakaan löydy. Biltemakin myy ei oota. Kävisiköhän tuohon jokin toinen jarrusatula, tietoa swappi vaihtoehdoista? Vasenmman puolen jarrusatulan (ATE) varaosanumero on 8E0 615 123 A, samalla vaihtaa kyllä kohtuukustannuksin oikealle puolenkin 8E0 615 124 A.

Täytyy varaosaliikkeistä kysyä vaihtosatulaa vielä vaan uskoisin että melko posketon hinta on, marmoritiskillä hinta lienee tähtitieteellinen.

jrinnes
-
Viestit: 9
Liittynyt: 12.2.2011 14:46

ViestiKirjoittaja jrinnes » 12.9.2011 20:07

Minä luovuin siitä satuloiden vaihtamisesta ja tilasin tuolta kaikki uudet osat etujaruihin. http://seekpart24.com/vw/passat-3b2-96/ ... rts-100806

Eli uudet männät, tiivisteet, liukutapit ja puslat ja suomesta vielä uudet levyt ja palat niin avot! Remontin jälkeen meni varmaan pari viikkoa niin että joka jarrutuksessa nenä kiinni tuulilasissa. :)
Ne satulan kannakkeet otin pois paikoiltaan, hitsasin täytettä kuluneisiin liukupintoihin ja hioin ne taas oikeaan muotoon. Ja taas sitä mentiin! :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 91 vierailijaa