TDI vai FSI Touran?
Valvoja: ffp jäsenet
TDI vai FSI Touran?
Isomman perheauton hankinta on ajankohtaista ja -04-06 Touran vaikuttaa mielenkiintoisimmalta vaihtoehdolta. Mielestäni järkevimmät moottorivaihtoehdot ovat 1.9tdi ja 2.0fsi ja kysymys kuuluukin, kumpi noista kannattaa ostaa? Kilometrejä tulee vuodessa noin 20-25t. Minkä verran on 2.0fsi:n todellinen kulutus ja onko se moottorina kasassa pysyvää sorttia? Puolia niistä nähtävästi on mennyt, mutta kaksoismassa ei olisi ongelma niin kuin tdi:ssä. Tdi:ssä on omat ongelmansa kannessa ja turbossa, mutta muuten se taitaisi olla kohtuu huoleton.
2.0 FSI:n huonoina puolina ovat noiden puolavikojen aiheuttamat kattien hajoamiset, noissahan on katteja kolmin kappalein, pakosarjassa on molemmille pakosarjan haaroille omansa ja niiden jälkeen auton alla yhteinen nk. nox-katalysaattori. Huonon tuurin iskiessä menee uusiksi kaikki kolme ja silloin kustannus on parin tonnin luokkaa+työt. Kannattaa siis selvittää onko autoon uusittu joskus puolia, takuuna tai muutenkin. Jos on puolia uusittu, kannattaa selvittää myös olisiko ehkä myös katteja uusittu.
Ominaisuuksiltaan tuo motti on varsin sopiva Touranin kaltaisen auton voimanlähteeksi;
laaja vääntöalue ja tehoon/suorituskykyyn nähden kohtuullinen kulutus.
Taloudellisuudessa dieselit ovat toki aivan omaa luokkaansa.
Ominaisuuksiltaan tuo motti on varsin sopiva Touranin kaltaisen auton voimanlähteeksi;
laaja vääntöalue ja tehoon/suorituskykyyn nähden kohtuullinen kulutus.
Taloudellisuudessa dieselit ovat toki aivan omaa luokkaansa.
Käytin 30s kun selasin nettiautosta tarjonnan TDI vs. >1.7L bensa touranit. Tulos TDI 118 vs. FSI 10. Eli jos olet ostamassa autoa niin tarjontaa mistä valita on dieselin kanssa huomattavasti enemmän ainakin Suomessa. Sama varmaan toisaalta vaikuttaa TDI:ssä esiintulevien vikojen määrään verrattuna FSI:n vikoihin. Varaosien saatavuus varmaan parempi ja sitä rataa.
Omaa kokemusta on n. 11tkm TDI-Touranista, ja suosittelisin tuontyyppistä konetta ennemmin kuin bensaa. Tänään 450km matka-ajoa kulutuksella 5.2L/100km ajotietsikan mukaan, kone 1.9 TDI 74kw.
Omaa kokemusta on n. 11tkm TDI-Touranista, ja suosittelisin tuontyyppistä konetta ennemmin kuin bensaa. Tänään 450km matka-ajoa kulutuksella 5.2L/100km ajotietsikan mukaan, kone 1.9 TDI 74kw.
Todella iso kiitos molemmille vastauksista. Alan hyvin vahvasti kääntyä 1.9tdi:n puoleen, laiskempi se on, mutta lastu korjaa sen murheen ja tuo reilun viiden litran matkakulutus on erittäin positiivinen asia. Nyt pitäisi sitten keksiä jostain kohtuullisesti ajettu harmaa, hopea tai punainen highline manuaalina ja max 14t€:lla.
Jos lastutus kiinnostaa niin kannattaa huomioida, että 1.9 koneet ovat 228mm kytkimellä manuaalina, ja 2.0 koneet 240mm kytkimellä. 1.9 DSG onkin sitten jo 240mm. Väännönkestossa on huomattava ero. Itselle tuo 1.9 74kw piisaa mainiosti, mutta jos kunnolla vireistää haluaa niin silloin kannattaa miettiä "valmista" 140hp konetta :)
Oma 2004 mallin Spice-Metallic Red Trendline on nyt 209tkm ajettu, eikä mitään isoja toimintaan vaikuttavia vikoja ole. Takaluukku kannattaa käydä läpi, sillä niissä on ollut ruostevaurioita. Oma takaluukku vaihdettiin maahantuojan koritakuuseen tuossa alkutalvesta, kun se alkoi ruostua sisäpuolelta. Pyörännapoja näistä on myös mennyt, ja omastanikin on vaihdettu joskus kumpikin takapyörännapa. Lisäksi dieselin webaston toiminta kannattaa tarkastaa koeajossa/ostohetkellä. Kellolla tai muu esilämmitys on plussaa, sillä moisen jälkiasennus maksaa lähes tonnin asennuksineen.
Highline on käsittääkseni hieman paremmin äänieristetty mm. oven tiivisteiden osalta, ja penkit ovat hieman häävimmät. Muita varusteita kuten climaa jne on sitten tapauskohtaisesti autoissa. Itselläni on Clima tuossa Trendlinessä, enkä sitä kyllä vaihtaisi pois. Tosin en olisi autoa ilman sitä ostanutkaan :D Ouluun jos eksyt niin saa tuota tulla katsomaankin ;)
Oma 2004 mallin Spice-Metallic Red Trendline on nyt 209tkm ajettu, eikä mitään isoja toimintaan vaikuttavia vikoja ole. Takaluukku kannattaa käydä läpi, sillä niissä on ollut ruostevaurioita. Oma takaluukku vaihdettiin maahantuojan koritakuuseen tuossa alkutalvesta, kun se alkoi ruostua sisäpuolelta. Pyörännapoja näistä on myös mennyt, ja omastanikin on vaihdettu joskus kumpikin takapyörännapa. Lisäksi dieselin webaston toiminta kannattaa tarkastaa koeajossa/ostohetkellä. Kellolla tai muu esilämmitys on plussaa, sillä moisen jälkiasennus maksaa lähes tonnin asennuksineen.
Highline on käsittääkseni hieman paremmin äänieristetty mm. oven tiivisteiden osalta, ja penkit ovat hieman häävimmät. Muita varusteita kuten climaa jne on sitten tapauskohtaisesti autoissa. Itselläni on Clima tuossa Trendlinessä, enkä sitä kyllä vaihtaisi pois. Tosin en olisi autoa ilman sitä ostanutkaan :D Ouluun jos eksyt niin saa tuota tulla katsomaankin ;)
On siellä highlinessä enemmän eristettä ja vanhemmissa vuosimalleissa oli paremmin ovien tiivisteet. Itse purin sekä trendlinen että highlinen sisältä, joten ihan itse todettu tuo asia eli takakontista erityisesti puuttuu niitä eristeitä muista varustetasoista. Mitään suurta eroa melussa noilla tosin ei ole todellisuudessa.
Eri osanumerolla menee ikkunatiivisteet Highline vs. muut ainakin 2004 vuosimallissa. Peräkontista luotan mla:n sanaan.
Ei tuo auto mielestäni mikään aivan tajuton mölykaappi ole, mutta on kuitenkin selkeä ero verrattuna isukin 2010 FL-Octaviaan joka on selkeästi hiljaisempi. Taas 2003 CR-V Honda on kahta kauheampi mölisijä kuin oma Touran.
Ei tuo auto mielestäni mikään aivan tajuton mölykaappi ole, mutta on kuitenkin selkeä ero verrattuna isukin 2010 FL-Octaviaan joka on selkeästi hiljaisempi. Taas 2003 CR-V Honda on kahta kauheampi mölisijä kuin oma Touran.
Ulkomuistista meni puurot ja vellit sekasin. Vauhtipyörä ja kytkin menivät solmuun. Kytkimet voivat toki DSG:ssä olla jotain ihan muuta.
Kytkimen ero manuaalissa kuitenkin on 1.9TDI vs. 2.0TDI tuo 228mm vs. 240mm. Samoin vauhtikset on erit koon mukaan. Manuaalilaatikko on 1.9TDI:ssä ja 2.0TDI:ssä eri. 2.0 on vahvempi. DSG:n vauhtiksen kokoa en 100% varmana löytänyt. Voi olla että 1.9 ja 2.0 DSG:ssä ne on samankokoisia.
Kytkimen ero manuaalissa kuitenkin on 1.9TDI vs. 2.0TDI tuo 228mm vs. 240mm. Samoin vauhtikset on erit koon mukaan. Manuaalilaatikko on 1.9TDI:ssä ja 2.0TDI:ssä eri. 2.0 on vahvempi. DSG:n vauhtiksen kokoa en 100% varmana löytänyt. Voi olla että 1.9 ja 2.0 DSG:ssä ne on samankokoisia.
Juu maahantuoja on väittänyt tuota samaa jo vuodesta 2003, kummasti vain löytyy niitä eroja kun katsoo itse auton sisuksia :)
Nuo ovien tiivisteet lakkasi olemasta parempia highlinen takaovissa muistaakseni joskus vuoden 2004 aikana, eli jos nyt koittaa tilata niitä parempia osia niin tulee ne 'tavalliset' osat.
Etuoviin sai ainakin tuolloin vielä niitä lisätiivisteitä ja ne pystyi jälkiasentamaan muihinkin varustetasoihin.
Nuo ovien tiivisteet lakkasi olemasta parempia highlinen takaovissa muistaakseni joskus vuoden 2004 aikana, eli jos nyt koittaa tilata niitä parempia osia niin tulee ne 'tavalliset' osat.
Etuoviin sai ainakin tuolloin vielä niitä lisätiivisteitä ja ne pystyi jälkiasentamaan muihinkin varustetasoihin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa