Passat BG -03 ajovalon korkeudensäätö temppuilee

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hifijussi
-
Viestit: 97
Liittynyt: 6.1.2011 18:09

Passat BG -03 ajovalon korkeudensäätö temppuilee

ViestiKirjoittaja hifijussi » 28.1.2011 23:07

Jee

Passat -03 ajovalon korkeussäätö toimii ok, kun valokytkin on "ykkös"asennossa, eli pimeällä ajoon tarkoitetussa asennossa - kierrettynä täysin myötäpäivään. Sen sijaan kun valokytkin on "nolla"asennossa, niin oikean puolen (lyhyen) valon korkeussäätö ei toimi oikein, vaan valo näyttää aivan lähelle alas. Kun valokytkimen kiertää ykkösasentoon, säätää moottori valon näyttämään oikealle korkeudelle - samaan tasoon vasemman valon kanssa. Autossa on ajovaloautomatiikka. Sellainen oire valossa on ollut jo pitkään, että se dieselmoottorin tyhjäkäynnillä tärisee moottorin tärinän mukana. Ajaessa valo ei värise, kun konessa on enemmän kierroksia. Onko säätömoottorissa vikaa, vai mikähän mättää?


Jussi

ahtih
-
Viestit: 81
Liittynyt: 2.9.2006 19:06

ViestiKirjoittaja ahtih » 29.1.2011 10:49

Päivä asennossa korkeuden säätö ei pidäkkän toimia, vaan ainoastaan varsinaisten ajovalosen kansssa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.1.2011 12:48

Käännetäänkö päivävaloilla valot alimpaan asentoon?

ahtih
-
Viestit: 81
Liittynyt: 2.9.2006 19:06

ViestiKirjoittaja ahtih » 30.1.2011 11:20

Ei mulla ainakaan, vaan ne jää siihen missä ne oli. Tärinä ja umpion painopiste kääntää ne aikaa myöten alimpaan asentoon. Mielestäni hyvä, koska päivällä ei ainakaan häikäise.

HAlosseppä
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.2.2011 22:46

Sama vika

ViestiKirjoittaja HAlosseppä » 26.2.2011 21:53

Omassa 2003 passatissa ihan sama vika, oikea valo tärisee tyhjäkäynnillä ja laskeutuu alas jos ajovalot eivät ole päällä. Muutenkin näyttää vähä alemmas kuin vasen puoli

hifijussi
-
Viestit: 97
Liittynyt: 6.1.2011 18:09

ViestiKirjoittaja hifijussi » 27.2.2011 11:40

Vika poistui itsestään. Jouduin valojen uudelleenjohdotuksen ja releistyksien yhteydessä irroittamaan plussakaapelin akulta, minkä jälkeen aavistuksen hapettunut liitos toimii paremmin. Myös lyhyet ajomatkat yhdistettynä akunnavan hapettumiseen lienevät aiheuttaneet korkeussäädön temppuilut. Korkeussäätö on ilmeisesti herkkä oikean suuruiselle jännitteelle. Pitääkin putsata akunnapa ja kenkä huolella.

HAlosseppä
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.2.2011 22:46

toimii nyt täälläkin

ViestiKirjoittaja HAlosseppä » 27.2.2011 18:11

En oikeiun usko tuohon akunkenkäteoriaan varsinkin kun vasta käytin sitä irti saadakseni öljymäärän valon kuitattua. Hifijussin kirjoituksen perusteella ajattelin syynä olevan jonkin huonon liittimen kosketuksen. Ja kun niitä ei esillä ole kuin umpioon tuleva iso liitin, käytin sitä irti ja nitkuttelin jolloin lampun korkeus rupesi pysymään kohillaan. Umpion tärinä johtuu siitä, että koko umpion kiinnityskehyskin tuntuu tärisevän ja joustavan toisin kuin kuskin puolella.

hifijussi
-
Viestit: 97
Liittynyt: 6.1.2011 18:09

ViestiKirjoittaja hifijussi » 27.2.2011 18:33

Jesp

Voep olla juu, liitoksissa viat usein on ja täytyy tutkia myös mainitsemasi liitin ja laittaa liitinrasvaa (jota telepuolella käytän) väliin, sitten ei hapetu enää. Akunkenkä oli tosin selkeästi hapettunut ja tuntui sen hinkkaaminen tuntui vaikuttavan myös starttaamiseen. Olin jo vaihtamassa akkua, mutta se on ok - vaihdettukin jossain vaiheessa kun on Exide, eli ei originaali.

Täriseviä umpioita "kiilaavat" Laaakkosella. Pitää katsoa mistä on väljää ja tehdä jokin patentti - eiköhän tuon saa vakaaksi.

Pontta
-
Viestit: 3
Liittynyt: 4.5.2013 13:35

ViestiKirjoittaja Pontta » 22.2.2016 22:03

Mites kun testasin äsken oman 3BG (vm. 2001) Passatin korkeudensäätö nupikkaa niin valot ei liikkunu suuntaan eikä toiseen, mutta moottorien surina kyllä kuulu. Voiko olla jäässä vai meneekö moottorit vaihtoon?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa