Jee
Passat -03 ajovalon korkeussäätö toimii ok, kun valokytkin on "ykkös"asennossa, eli pimeällä ajoon tarkoitetussa asennossa - kierrettynä täysin myötäpäivään. Sen sijaan kun valokytkin on "nolla"asennossa, niin oikean puolen (lyhyen) valon korkeussäätö ei toimi oikein, vaan valo näyttää aivan lähelle alas. Kun valokytkimen kiertää ykkösasentoon, säätää moottori valon näyttämään oikealle korkeudelle - samaan tasoon vasemman valon kanssa. Autossa on ajovaloautomatiikka. Sellainen oire valossa on ollut jo pitkään, että se dieselmoottorin tyhjäkäynnillä tärisee moottorin tärinän mukana. Ajaessa valo ei värise, kun konessa on enemmän kierroksia. Onko säätömoottorissa vikaa, vai mikähän mättää?
Jussi
Passat BG -03 ajovalon korkeudensäätö temppuilee
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 67
- Liittynyt: 25.2.2011 22:46
Sama vika
Omassa 2003 passatissa ihan sama vika, oikea valo tärisee tyhjäkäynnillä ja laskeutuu alas jos ajovalot eivät ole päällä. Muutenkin näyttää vähä alemmas kuin vasen puoli
Vika poistui itsestään. Jouduin valojen uudelleenjohdotuksen ja releistyksien yhteydessä irroittamaan plussakaapelin akulta, minkä jälkeen aavistuksen hapettunut liitos toimii paremmin. Myös lyhyet ajomatkat yhdistettynä akunnavan hapettumiseen lienevät aiheuttaneet korkeussäädön temppuilut. Korkeussäätö on ilmeisesti herkkä oikean suuruiselle jännitteelle. Pitääkin putsata akunnapa ja kenkä huolella.
-
- -
- Viestit: 67
- Liittynyt: 25.2.2011 22:46
toimii nyt täälläkin
En oikeiun usko tuohon akunkenkäteoriaan varsinkin kun vasta käytin sitä irti saadakseni öljymäärän valon kuitattua. Hifijussin kirjoituksen perusteella ajattelin syynä olevan jonkin huonon liittimen kosketuksen. Ja kun niitä ei esillä ole kuin umpioon tuleva iso liitin, käytin sitä irti ja nitkuttelin jolloin lampun korkeus rupesi pysymään kohillaan. Umpion tärinä johtuu siitä, että koko umpion kiinnityskehyskin tuntuu tärisevän ja joustavan toisin kuin kuskin puolella.
Jesp
Voep olla juu, liitoksissa viat usein on ja täytyy tutkia myös mainitsemasi liitin ja laittaa liitinrasvaa (jota telepuolella käytän) väliin, sitten ei hapetu enää. Akunkenkä oli tosin selkeästi hapettunut ja tuntui sen hinkkaaminen tuntui vaikuttavan myös starttaamiseen. Olin jo vaihtamassa akkua, mutta se on ok - vaihdettukin jossain vaiheessa kun on Exide, eli ei originaali.
Täriseviä umpioita "kiilaavat" Laaakkosella. Pitää katsoa mistä on väljää ja tehdä jokin patentti - eiköhän tuon saa vakaaksi.
Voep olla juu, liitoksissa viat usein on ja täytyy tutkia myös mainitsemasi liitin ja laittaa liitinrasvaa (jota telepuolella käytän) väliin, sitten ei hapetu enää. Akunkenkä oli tosin selkeästi hapettunut ja tuntui sen hinkkaaminen tuntui vaikuttavan myös starttaamiseen. Olin jo vaihtamassa akkua, mutta se on ok - vaihdettukin jossain vaiheessa kun on Exide, eli ei originaali.
Täriseviä umpioita "kiilaavat" Laaakkosella. Pitää katsoa mistä on väljää ja tehdä jokin patentti - eiköhän tuon saa vakaaksi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa