Passat BG ajovalojen jännite
Valvoja: ffp jäsenet
Passat BG ajovalojen jännite
Kyseessä on Passat TDI, -03. Autossa oli luvattoman huonot lähivalot. Mittailin jännitteet polttimoilta (H7) ja sinne tuli moottorin käydessä 13,1V. Virittelin paksummat johdot suoraan akulta (sulakepesä väliin akun lähelle) ja laitoin releen, jonka perässä lähivalot nyt ovat. Jännite polttimoilla on nyt n. 1V suurempi. Samalla vaihdoin polttimot Philips Vision Plus:iin, tulipa varsin hyvät lähivalot. Teen saman operaation pitkille (H9), tosin H9 -polttimoita ei näytä olevan Vision Plussina, täytyy keksiä jotain muuta tilalle.
Edellä kerrotussa releytyksessä häviää ajovaloautomatiikan aikaansaama alennettu jännite lyhyille, joka on n. 11,6V moottorin käydessä. Tämän haluaisin takaisin, säästää polttimoita ihan jonkin verran. Onko tietoa miten jännitteen alennus on toteutettu? Onko valokytkimessä tai jossain vastus, jonka avulla alennettu jännite saadaan aikaiseksi, vai miten homma on tehty?
Edellä kerrotussa releytyksessä häviää ajovaloautomatiikan aikaansaama alennettu jännite lyhyille, joka on n. 11,6V moottorin käydessä. Tämän haluaisin takaisin, säästää polttimoita ihan jonkin verran. Onko tietoa miten jännitteen alennus on toteutettu? Onko valokytkimessä tai jossain vastus, jonka avulla alennettu jännite saadaan aikaiseksi, vai miten homma on tehty?
Jep, tuo kävikin jo mielessä. Diodeilla saa kätevästi kuormasta jotakuinkin riippumattoman jännitteen pudotuksen. Vielä vaan mietin, että jotenkinhan se on jo Pasuunaan tehtaan jäljiltä tehty, voisi hyödyntää olemassa olevaa kytkentää. Mistähän saisi auton sähkökaaviot kätevästi + kohtuu edullisesti. Haynesin korjausoppaassa on vain hyvin suurpiirteiset kaaviot.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Toimiskohan tämmöinen:
Ota sille releellesi ohjaus valokytkimen koskettimelta mille sähköt vain kun se on "varsinaisten valojen" asennossa.
Kytke "releytetty parempi jännite" polttimoiden alkuperäisen syötön rinnalle.
Näin tehdessä joutuu vetämään johdon valokytkimeltä releelle.
Tietysti voi miettiä semmoistakin hienostelua että saisiko hyödynnettyä tuota alennettua jännitettä niin että kun jännite-eroa akkujännnitteeseen on niin rele ei vedä ja lamput saa tuon alennetun jännitteen mutta kun jännite melkein sama kuin akussa valokytkimen ollessa "varsinaisten valojen" asennossa niin rele vetää ja lamput saa vielä parannetun releytetyn jännitteen, tämä vaatisi sitten hieman elektroniikkaa väliin.
Ota sille releellesi ohjaus valokytkimen koskettimelta mille sähköt vain kun se on "varsinaisten valojen" asennossa.
Kytke "releytetty parempi jännite" polttimoiden alkuperäisen syötön rinnalle.
Näin tehdessä joutuu vetämään johdon valokytkimeltä releelle.
Tietysti voi miettiä semmoistakin hienostelua että saisiko hyödynnettyä tuota alennettua jännitettä niin että kun jännite-eroa akkujännnitteeseen on niin rele ei vedä ja lamput saa tuon alennetun jännitteen mutta kun jännite melkein sama kuin akussa valokytkimen ollessa "varsinaisten valojen" asennossa niin rele vetää ja lamput saa vielä parannetun releytetyn jännitteen, tämä vaatisi sitten hieman elektroniikkaa väliin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Siis komparaattori ohjaamaan relettä.
Periaatteessa toteutettavissa yhdellä 15 sentin operaatiovahvistimella, mutta luotettavuuden kannalta kytkentä kannattaisi tehdä regulaattorin perään alennetulla jännitteellä toimivaksi.
Tuohan onkin aika mielenkiintoinen tilanne. Äkkiseltään hahmottelen mielessä että operaatiovahvistimen lisäksi tarvittaisiin vain regulaattori, siihen kaksi kondensaattoria ja neljä vastusta joista yksi trimmeripotentiometri jolla säädetään kytkennän "liipaisujännite".
Periaatteessa toteutettavissa yhdellä 15 sentin operaatiovahvistimella, mutta luotettavuuden kannalta kytkentä kannattaisi tehdä regulaattorin perään alennetulla jännitteellä toimivaksi.
Tuohan onkin aika mielenkiintoinen tilanne. Äkkiseltään hahmottelen mielessä että operaatiovahvistimen lisäksi tarvittaisiin vain regulaattori, siihen kaksi kondensaattoria ja neljä vastusta joista yksi trimmeripotentiometri jolla säädetään kytkennän "liipaisujännite".
Sitä valotehoa ei tarvita loppujen lopuksi kuin harvoin mutta kun tarvitaan niin sitten tarvitaankin kaikki mahdollinen.
Kun valoteho optimoidaan niin nostetaan jännite mahdollisimman isoksi ja valitaan polttimot joista lähtee valoa enemmän niin vääjäämätön lopputulos on että polttimoiden elinikä on luokkaa alle puoli vuotta pahimmillaan vain pari kuukauttakin, mutta kun käytetään alennettua jännitettä suurimman osan ajasta eli kun valotehoa ei tarvita saadaan polttimoiden elinikää parannettua olennaisesti mutta silloin kun tehoa tarvitaan niin sitä on saatavana valokytkimen kääntämisellä.
Kun valoteho optimoidaan niin nostetaan jännite mahdollisimman isoksi ja valitaan polttimot joista lähtee valoa enemmän niin vääjäämätön lopputulos on että polttimoiden elinikä on luokkaa alle puoli vuotta pahimmillaan vain pari kuukauttakin, mutta kun käytetään alennettua jännitettä suurimman osan ajasta eli kun valotehoa ei tarvita saadaan polttimoiden elinikää parannettua olennaisesti mutta silloin kun tehoa tarvitaan niin sitä on saatavana valokytkimen kääntämisellä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jep
Ajovaloautomatiikan ajatus lienee ollut jo valmistajalla niin, että valot syttyvät kun virta-avaimesta käännetään, siis ajaessa on aina ajovalot päällä. Kun ajellaan päiväsaikaan, riittää vähän vaatimattomampikin valoteho. Tässä vaiheessa suunnittelijalla on välähtänyt, että kun pienennetään jännitettä pari-kolme volttia, saadaan polttimoiden kestoikää pidennettyä reippaasti, samalla valot kuitenkin näkyvät muille liikenteessä. Pimeällä käännetään sitten valokytkin "ykkös"asentoon, jolloin saadaan täydet jännitteet polttimoille. Tämä ei vaan toteudu monissa autoissa, kun niissä on säästetty valojen johdotuksissa ja releisiin ei ole investoitu lainkaan. Tämän takia valoja joutuu tuunaamaan - parannetaan tehtaan tekemää.
Lisäksi esim. Philipsin Vision Plus ja muutkin "plussa"polttimot antavat usein oikeasti lisää valoa jonkin verran, mutta ne ovat selvästi lyhytikäisempiä kuin vakiolamput ja hinnakkaampia. Ajovaloautomatiikan alennetulla jännitteellä saa päivävalaistuksessa pidennettyä näidenkin polttimoiden käyttöaikaa.
Ajan työssäni ympäri maata kaikkina vuodenaikoina - kaikissa olosuhteissa, n. 35tkm vuodessa ja kaikinpuolin toimiva biili on tärkeä asia. Alusta, jarrut, renkaat ja valot ovat rankinglistani kärkipäässä.
Jussi
Ajovaloautomatiikan ajatus lienee ollut jo valmistajalla niin, että valot syttyvät kun virta-avaimesta käännetään, siis ajaessa on aina ajovalot päällä. Kun ajellaan päiväsaikaan, riittää vähän vaatimattomampikin valoteho. Tässä vaiheessa suunnittelijalla on välähtänyt, että kun pienennetään jännitettä pari-kolme volttia, saadaan polttimoiden kestoikää pidennettyä reippaasti, samalla valot kuitenkin näkyvät muille liikenteessä. Pimeällä käännetään sitten valokytkin "ykkös"asentoon, jolloin saadaan täydet jännitteet polttimoille. Tämä ei vaan toteudu monissa autoissa, kun niissä on säästetty valojen johdotuksissa ja releisiin ei ole investoitu lainkaan. Tämän takia valoja joutuu tuunaamaan - parannetaan tehtaan tekemää.
Lisäksi esim. Philipsin Vision Plus ja muutkin "plussa"polttimot antavat usein oikeasti lisää valoa jonkin verran, mutta ne ovat selvästi lyhytikäisempiä kuin vakiolamput ja hinnakkaampia. Ajovaloautomatiikan alennetulla jännitteellä saa päivävalaistuksessa pidennettyä näidenkin polttimoiden käyttöaikaa.
Ajan työssäni ympäri maata kaikkina vuodenaikoina - kaikissa olosuhteissa, n. 35tkm vuodessa ja kaikinpuolin toimiva biili on tärkeä asia. Alusta, jarrut, renkaat ja valot ovat rankinglistani kärkipäässä.
Jussi
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei tuossa mihinkään diodia tarvitse. Yksinkertaisuudessaan toi J.S.P:n ehdotus on paras.
Kaksi relettä joita ohjataan valokytkimen takaa löytyvästä johdosta. Tiedä vaikka se löytyisi jo suoraan moottoritilastakin. Pitäisi vaan löytää se esivastus, tai millä se jännitteen alenema sitten onkaan toteutettu.
Kaksi relettä joita ohjataan valokytkimen takaa löytyvästä johdosta. Tiedä vaikka se löytyisi jo suoraan moottoritilastakin. Pitäisi vaan löytää se esivastus, tai millä se jännitteen alenema sitten onkaan toteutettu.
Ei tarvita kahta relettä vaan siis annetaan alkuperäisen syötön olla kiinni polttimoissa alennettua jännitettä varten ja näiden rinnalle kytketään "releytetty parempi jännite" tätä relettä ohjataan sieltä valokytkimeltä varsinaisten valojen koskettimelta vedetyllä johdolla.
Tämä vaatii vain sen että valokytkimeltä löytyy tuo varsinaisten valojen kosketin ja sen että vetää johdon releelle - ei ole kummoinenkaan homma tuo johdon pujottelu (kannattaa ehkä samalla vetää useampinapainen tulevia virityksiä varten).
Tietysti voi miettiä että voisko olla jotain haittaa että alkuperäisiin valojen piuhoihin kytkeytyy "takakautta" hieman suurempi jännite mitä lähdössä on -mutta tuskinpa?
Ei ole Wolkkarien kytkiksiä minulla mutta arvauksena heittäisin että tuon jännitteen pudotuksen hoitaa valojen (ja samalla vähän kaiken muunkin yhteinen) ohjausboxi eli erillisiä vastuksia sun muita ei ole.
Tämä vaatii vain sen että valokytkimeltä löytyy tuo varsinaisten valojen kosketin ja sen että vetää johdon releelle - ei ole kummoinenkaan homma tuo johdon pujottelu (kannattaa ehkä samalla vetää useampinapainen tulevia virityksiä varten).
Tietysti voi miettiä että voisko olla jotain haittaa että alkuperäisiin valojen piuhoihin kytkeytyy "takakautta" hieman suurempi jännite mitä lähdössä on -mutta tuskinpa?
Ei ole Wolkkarien kytkiksiä minulla mutta arvauksena heittäisin että tuon jännitteen pudotuksen hoitaa valojen (ja samalla vähän kaiken muunkin yhteinen) ohjausboxi eli erillisiä vastuksia sun muita ei ole.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ajattelin että oikealle ja vasemmalla olisi omansa ettei worst case scenario:ssa katoa molemman puolen valot.Ei tarvita kahta relettä...
Jos himmennys on toteutettu esivastuksella niin olisi loogista ettei sitä ole lämmöntuoton takia koteloitu yhteen minkään elektroniikan kanssa. Mutta tiedä näistä...
Jos kytkentää kaipaa, T4-projektissani on kytkis, jonka olen toteuttanut kolmeen ajoneuvoon. Tuohon kytkentään lisänä tietty valojen normaali releytys, eli kytkettäessä valokatkaisija ajovaloille, polttimoille tulee mahdollisimman suuri jännite.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Minulla on Audeihin kytkiksiä ja oman -03 A4:n kytkiksen perusteella vähän noita olettamuksiani arvelin...
Mutta kun omassani ei ole valoautomatiikkaa niin en edes tiedä onko koko pudotettua jännitettä niissäkään joissa automatiikka on?
Mutta jos on niin kytkiksestä (kytkis kattaa molemmat variaatiot) en löydä mitään ulkopuolista komponenttia vaan valokytkimeltä johdotus suoraan boxille josta sitten lampuille.
Eli luultavasti silloin ohjausboxi hoitaa tiputuksen, toinen asia tietysti kuinka ovat Audi ja WV edes tässä tapauksessa sovellettavissakaan keskenään mutta aikalailla välillä ainakin joiltain osilta ovat olleet.
Mutta kun omassani ei ole valoautomatiikkaa niin en edes tiedä onko koko pudotettua jännitettä niissäkään joissa automatiikka on?
Mutta jos on niin kytkiksestä (kytkis kattaa molemmat variaatiot) en löydä mitään ulkopuolista komponenttia vaan valokytkimeltä johdotus suoraan boxille josta sitten lampuille.
Eli luultavasti silloin ohjausboxi hoitaa tiputuksen, toinen asia tietysti kuinka ovat Audi ja WV edes tässä tapauksessa sovellettavissakaan keskenään mutta aikalailla välillä ainakin joiltain osilta ovat olleet.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hieman laturin d+ -navan kuormituksesta riippuu, missa vaiheessa laturi herää, mutta kyllä moottori jo käy, kun valot kytkeytyvät.Ootko tutkinut tarkemmin että ehtiikö tuo kytkemään kuorman päälle vielä kun moottori on starttivaiheessa?
Tuollaista diodia käytin viimeksi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Haitko sentään vähän lähempää kuin jenkeistä? :)
Huomaa sitten että tuollainen kehittää lämpöä (kynnysjännite) X (virta) = (teho). Kuumaan paikkaan sijoitettuna pitää vähän pohtia jäähdytystä kun noissa ei valmiita jäähdyttimiä ole. Rinnankytkentäkään ei auta kun jollain diodilla on aina pienempi kynnysjännite (kynnysjännitekäyrä) kuin muilla, niin se kuumenee aina eniten.
Huomaa sitten että tuollainen kehittää lämpöä (kynnysjännite) X (virta) = (teho). Kuumaan paikkaan sijoitettuna pitää vähän pohtia jäähdytystä kun noissa ei valmiita jäähdyttimiä ole. Rinnankytkentäkään ei auta kun jollain diodilla on aina pienempi kynnysjännite (kynnysjännitekäyrä) kuin muilla, niin se kuumenee aina eniten.
Taitaa tulla hongkongista ;)
Juu kattelin eka 6A vaihtoehtoa mutta näyttäis ettei tykkää lämmöstä senkään vertaa, Sen takia otinkin sitten nuo 10A versiot. Vielä en tiedä tuleeko noi jonnekkin sulakeboksin luokse. konehuone taitaa olla turhan lämmin noille kesähelteellä.
Taisin sulta joskus kysyäkin mutta ei tiiä vaikka ois asiat muuttunu. Osaatko kertoa mistä vois passatissa kaivaa tuon d+? Vai otanko vaan lukolta ja siihen 5-10sek viive?
Juu kattelin eka 6A vaihtoehtoa mutta näyttäis ettei tykkää lämmöstä senkään vertaa, Sen takia otinkin sitten nuo 10A versiot. Vielä en tiedä tuleeko noi jonnekkin sulakeboksin luokse. konehuone taitaa olla turhan lämmin noille kesähelteellä.
Taisin sulta joskus kysyäkin mutta ei tiiä vaikka ois asiat muuttunu. Osaatko kertoa mistä vois passatissa kaivaa tuon d+? Vai otanko vaan lukolta ja siihen 5-10sek viive?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Olisit varmaankin halvemmalla olisit saanut suomesta ilman postikuluja.
Et muistaakseni ole kysynyt ja jos ootkin niin en ole osannut vastata mistä saisi D+:n.
Mä en näe viivettä tarpeelliseksi jos signaali otetaan sopivasta pisteestä, kuten alkuperäisten valojen tapauksessa. Valot käy päällä sen aikaa mitä avainta käännettäessä kestää vääntää sytytysvirran yli ja startissa ne kumminkin sammutetaan. Jos oikein haluaa hifistellä niin sekunnin viive ettei valot välähdä em. avaimen käännössä, mutta sen luotettavasti toteuttaminen vaatii ajastinpiirin joka taas vaatii nipun oheiskomponentteja ja siten ainakin itse katsoisin haitan pienemmäksi kuin saavutetun hyödyn. Elektroniikan kytkeminen auton vähemmän vakaaseen sähkönsyöttöön on aina vähän vika-altista.
Pidä siis kytkentöjen muutokset minimissä koska se helpottaa vikatilanteessa.
Et muistaakseni ole kysynyt ja jos ootkin niin en ole osannut vastata mistä saisi D+:n.
Mä en näe viivettä tarpeelliseksi jos signaali otetaan sopivasta pisteestä, kuten alkuperäisten valojen tapauksessa. Valot käy päällä sen aikaa mitä avainta käännettäessä kestää vääntää sytytysvirran yli ja startissa ne kumminkin sammutetaan. Jos oikein haluaa hifistellä niin sekunnin viive ettei valot välähdä em. avaimen käännössä, mutta sen luotettavasti toteuttaminen vaatii ajastinpiirin joka taas vaatii nipun oheiskomponentteja ja siten ainakin itse katsoisin haitan pienemmäksi kuin saavutetun hyödyn. Elektroniikan kytkeminen auton vähemmän vakaaseen sähkönsyöttöön on aina vähän vika-altista.
Pidä siis kytkentöjen muutokset minimissä koska se helpottaa vikatilanteessa.
Parcolta kattelin mutta yli 6A mallit on joko to220 kotellla tai pulttidiodeja. Joten päädyin sitten hieman kauempaa hommaamaan. Eikä niillä kiire ole.
Jos en sitä d+:ssaa saa niin haluisin kyllä sen vilkahtamisen pois. Tarkotus ois laittaa arduino autoon ja huomiovalot perään. LDR-vastus haistelis valoa ja sytyttelis valoja sen mukaan. Joten viive ei ole ongelma kun se ois helppo tehdä arduinoon.
Kunhan saan diodit ja kokeiltua niin kattoo mihin tää päätyy :)
Jos en sitä d+:ssaa saa niin haluisin kyllä sen vilkahtamisen pois. Tarkotus ois laittaa arduino autoon ja huomiovalot perään. LDR-vastus haistelis valoa ja sytyttelis valoja sen mukaan. Joten viive ei ole ongelma kun se ois helppo tehdä arduinoon.
Kunhan saan diodit ja kokeiltua niin kattoo mihin tää päätyy :)
Partcolla 6A/600V maksaa 0.77€/kpl, eikä ne Suomessakaan ilmaiseksi kotiin kävele.Olisit varmaankin halvemmalla olisit saanut suomesta ilman postikuluja.
Kaukoidän kaupasta kotiin toimitettuna 0.36€/kpl tuon kokoisessa erässä, eikä niihin puolieuroista enempää kappaleelta saa tuhlattua, vaikka tilaisi vähemmänkin.
Ainakaan meidän leveysasteilla ei komponentteja saa kaupasta kuin kiskurihintaan ja postikulut rokottavat suomalaisia nettiostoksia.
Diodien johtimia ei kannata turhaan katkoa, jäähtyy paremmin, mitä pidemmät johtimet. Itse kasasin paketin kutistesukan sisään ja vedin johtimien avulla maskin taakse paikkaan, jossa ajoviima jäähdyttää ja jossa koneen lämpö ei haittaa. Diodipaketti käy kyllä kuumana, mutta ei haittaa, jos toimii. Itsellä toimi monta vuotta.
Tokihan tuollaisen voi tehdä resistiiviselläkin kytkennällä, onhan sellainen ollut saabissa jo 70-luvulla. Ovat vain jonkin verran arvokkaita ja kookkaita ajovalopolttimon tehon kestävät vastukset.
Juu tilasin noita 10A10 eli 10A/1000V. Ebaystä kymmenen kappaletta ja oisko ollu jottai 5€ posteineen.
Taitaa noi diodit kelvata siihen hommaan kunhan nään paljon pitää puottaa.
Yks minkä joku vois ratkasta on tuo helkkarin valokytkin. Siihen on volkkarilla asennettu automaattivalot ja ilmeisesti päin hittoja. Eli jos joku osaa sanoa miten saan valot alkutilaan. Eli että ei ois automaattivalot http://heller.huono.org/passat/valokytkin/
Taitaa noi diodit kelvata siihen hommaan kunhan nään paljon pitää puottaa.
Yks minkä joku vois ratkasta on tuo helkkarin valokytkin. Siihen on volkkarilla asennettu automaattivalot ja ilmeisesti päin hittoja. Eli jos joku osaa sanoa miten saan valot alkutilaan. Eli että ei ois automaattivalot http://heller.huono.org/passat/valokytkin/
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Valojen virittely jatkuu. Aiemmin siis laitoin ajovaloille paksummat piuhat suoraan akulta sulakkeiden ja releiden kautta, tämä paransikin valojen tehoa paljon - ero on yllättävän suuri verrattuna alkuperäiseen. Nyt kun polttimoille tulee reippaat jännitteet (n. 14V), kärähtää polttimoita useammin, etenkin +50% -malleja. Ajovaloautomatiikka poistui uuden relekytkennän myötä ja tarkoitus on kikkailla se takaisin.
Onko jollain hajua siitä löytyykö valokytkimeltä (se pyöritettävä kojelaudassa) liitintä, johon tulee jännite, kun kytkin on nolla-asennossa ja jännitettä ei tule ko. liittimeen kun kytkin käännetään pois nollasta. Voi olla toisinkin päin, eli nolla-asennossa jännitettä ei tule ja muissa asennoissa tulee.
Jussi
Onko jollain hajua siitä löytyykö valokytkimeltä (se pyöritettävä kojelaudassa) liitintä, johon tulee jännite, kun kytkin on nolla-asennossa ja jännitettä ei tule ko. liittimeen kun kytkin käännetään pois nollasta. Voi olla toisinkin päin, eli nolla-asennossa jännitettä ei tule ja muissa asennoissa tulee.
Jussi
Missä autossa (myös vuosimalli) sinulla on em. releytys? Minulla tosiaan hävisi päiväasennon alennettu jännite - jännitteen alennus tehty mitä ilmeisimmin vastuksella. Homma toimii kun kuormana valokytkimen perässä on suoraan polttimon pieni-resistanssinen hehkulanka, nyt sen tilalla onkin releen kelan iso resistanssi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 83 vierailijaa