mk2 iskari...

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Pettär
-
Viestit: 17
Liittynyt: 19.4.2008 14:20

mk2 iskari...

ViestiKirjoittaja Pettär » 4.1.2011 18:46

Onkos kellään tietoa, minkälaisella systeemillä mk2 golffin etupään iskarit ovat ylhäältä kiinni....onko siellä joku laakeri vai jokin muu kiinnityssysteemi??? Auto on vuosimallia 1990.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 4.1.2011 18:59

En mene vannomaan mutta mitä luultavimmin sieltä löytyy muovikannen alta metallinen kuppi, joka on yhdellä isommalla >20mm mutterilla kiinni, keskellä kuusiokolon reikä. Iskarin pyöriminen estetään kuusiokoloavaimella (6 tai 7mm). Mutterin irrottua yläpää on irti. Iskarin päästä kupin alta löytyy erikoismutteri, jonka saa parhaiten auki puristamalla jousi kasaan siihen tarkoitetuilla puristimilla.

http://www.vwgolfjetta2.ru/page-328.html Jospa tuo auttais.

Pettär
-
Viestit: 17
Liittynyt: 19.4.2008 14:20

ViestiKirjoittaja Pettär » 5.1.2011 21:15

ok, kiitos tästä

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 5.1.2011 22:38

Niin ja lisäys vielä. Jousi on ehdottomasti puristettava kasaan oikeilla työkaluilla ennen tuon erikoismutterin irroittamista. Muuten voi olla hengenlähtö lähellä kun jousi vapautuu!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.1.2011 22:52

Kannattaa myös kokeilla että onko jousi kuinka tiukassa pinteessä ennen mutterin avaamista. Joissain joustintuissa olen onnistunut jalkojen välissä maata vasten painamaan jousta tarpeeksi kasaan ettei ole tarvinut jousipuristinta. Sitten saanu sormilla sen viimeisen mutterin. Tainnu kyllä olla takajousia...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 5.1.2011 23:47

itse oon painanu jalalla jousi/iskari paketin maata vasten ja pulttikoneella irrottanu. ja kuten huomaatte kirjoittamisesta niin henki on säilyny eikä ole mitään vahinkoakaan käyny. eriasia se paikalleen saanti on vakio-jousilla ilman työkalua

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.1.2011 23:56

Mulla ne onnistui saada paikalleenkin.

Kerran hamassa nuoruudessa kävi kyllä "pikairrotus", eli tolppa oli ruuvipenkissä kiinni ja ajatuksissaan kaverin kanssa ruuvattiin että onhan siinä vielä kierteessä matkaa... Kierteen loppu sitten havaittiin kun kuului kolaus ja kädessä ei ollut työkalua, saati sitten joustintuessa jousta. Penkki oli pari metriä tallin takaseinästä ja jousi otti kimmokkeen lähemmästä seinästä, siitä kattoon ja siitä vielä pariin paikkaan mihin ei keretty kattomaan. Ei sattunut ja naurettiin että näin tehdään jousen pikairrotus...

tuti
-
Viestit: 130
Liittynyt: 2.12.2004 18:24

ViestiKirjoittaja tuti » 6.1.2011 9:03

Onko vm-90 mk2 etuiskarit tyyliä tämä(hylsymalli):
Kuva

vai tämä(kokonainen):
Kuva

kiitos.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.1.2011 3:54

Tais olla molempia.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 7.1.2011 23:47

On ollut molempia, selviää kun koko tolppa kädessä eli jos siinä on tuollainen "mutteri" niin sitten on vaihdettavat patruunat.
Joskus kun tuntui kohtuu "löyhältä" jousi, avasin sen homomutterin tolpan päästä eikä ollutkaan niin löyhä jousi; Tallin katossa komea reikä! Onneksi ei ollut mitään edessä...

tuti
-
Viestit: 130
Liittynyt: 2.12.2004 18:24

ViestiKirjoittaja tuti » 9.1.2011 11:46

juu, ei sit menny kaverin autoon ku jouset... interalloyn takaiskarista porsi sokka ja etupäähän oli menossa hylsyt, mut paikalla olikin tollaset kokonaiset.... mut tuli golffi ainakin tonttiin, saa nähä kuin pitkään kestää vanhat vakio iskarit röykyytystä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa