Skoda ei käynnisty, akku tyhjä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

Skoda ei käynnisty, akku tyhjä

ViestiKirjoittaja KariT » 26.12.2010 11:43

Skoda (-08 CR diesel) teki jo toisena aamuna peräkkäin ettei lähde aamulla käyntiin. Akun jännite liian alhainen. Auto oli tolpassa n.2h ja ei jaksanut käynnistyä.

Aikaisemmin käyntiin laitettaessa mittaristo piippasi ja ratin kuva jäi mittaristoon palaamaan joksikin aikaa. Vikakoodit luettiin Laakkosella ja "Jännite liian alhainen" löytyi vähän joka puolelta.

Autoon ei ole tehty lähiaikoina mitään muutoksia.

Akku on vuoden vanha Exide.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 26.12.2010 12:16

-Mittaas akun jännite.

-Onko autossa eberiä/Webastoa.. Lisälämmittimellä saa tehtyä tehokkaasti noita akun syväpurkauksia jotka ei tee akulle hyvää.

-Edellisessä autossa kävi niin että akun navan ja kengän välissä oli huono kontakti.
Auto toimi ongelmitta ja yllättäen ei enää lähtenyt käyntiin vaan toimi aivan kuin virta olisi loppu. Putsasin akun navat niin akulla mentiin taas monta vuotta ilman ongelmia..

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja KariT » 26.12.2010 13:30

Ei ole webastoa.

Akunjännite oli 11,5V sen jälkeen kun olin yrittänyt käynnistää. Eli on ollut vajaa 12V ennen käynnistys yritystä.

Virrankulutus ( Otin miinuskaapelin irti ja laitoin siihen väliin yleismittarin ) yleismittarilla mitattuna näytti n. 0,5A.

Otin vielä vahvistimille menevän virtakaapelin kokonaan irti akusta, ettei sekään häirinnyt mittausta.

Akunkengät ja navat oli melko paskaset päällepäin, mutta kengän ja navan välit oli puhtaat, eli ei pitäisi siitäkään johtua.

Pidin autoa eilen käynnissä tunnin verran ja sammuttelin puhaltimesta lähtien kaikki mahdolliset, mitkä voi virtaa viedä ja sisävalot ei ole käytössä ollutkaan.


Mikähän mahtaa olla ohjearvo tuolle virralle silloin, kun ei mikään laite ole päällä?

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 26.12.2010 13:34

ovet kaukosäätimestä lukkoon,odottaa viisi minuuttia ja mittaa purkuvirran esim.21w hehkulampulla,niin lamppu ei saisi kovin kirkkaasti palaa...

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 26.12.2010 15:33

Kyllä toi 0,5A on ihan liikaa, vuorokaudessa häipyy 12A, viikossa siis akku täysin tyhjä. Näillä pakkasilla kun akku menettää muutenkin tehostaan reilusti niin tuo 12A /vrk alkaa tuntumaan.
Mulla oli aikoinaan radion etupaneeli sellainen jossa valot vilkkui etupaneelissa, ihmettelin kun akussa ei pysynyt virta. Mittasin ampeerimittarilla niin se etupaneeli vei yli 1A virtaa :-)

Ei muuta kuin sulake kerrallaan irti ja katsoo milloin virrankulútus pienenee oleellisesti...

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja KariT » 26.12.2010 15:52

Akun kapasiteetti 100Ah ja kylmäkäynnistysvirta 900A eli ei ole skodan alkuperäinen...

Autolle ei ole tehty mitään muutoksia, mikä selittäisi tuon virran viemisen.

Z1ppo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 24.6.2009 12:38

ViestiKirjoittaja Z1ppo » 26.12.2010 17:32

Voi olla myös sellainen "vika", että auton laturi ei jaksa noin isoa akkua ladata täyteen ja ei sitten jaksa pyörittää aamulla käyntiin. Näin ainakin minulle neuvottiin kun meinasin ostaa isomman akun passattiin, mutta ei kuulemma kannata. Suosittelisin kokeilemaan alkuperäisen kokoisella akulla.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 26.12.2010 17:43

kyllä se sen täyteen lataa, dieseleissä on ensinnäkin aina suht iso laturi (varsinkin noin uusissa kotteroissa), ja toiseksi vaikka sielä olis 1000A akku ja 60A laturi niin kyllä se sen täyteen "jaksaa" ladata, eri asia että kauanko siihen aikaa kuluu..
Ja tuola nyt täytyy olla vähintään 120A laturi vakiona?

Itse veikkaisin vaan paskaa akkua. Jos nyt kulutus on 0.5A ja sulla on 100A akku sielä niin aamulla pitäisi vielä lähteä käyntiin kun palmupuun alta.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 26.12.2010 18:04

Kuten jo todettu:
ovet kaukosäätimestä lukkoon,odottaa viisi minuuttia ja mittaa purkuvirran esim.21w hehkulampulla,niin lamppu ei saisi kovin kirkkaasti palaa...
eli itsekkin veikkaisin, tuon 0,5A lukeman tipahtavan, kun vaan jaksaa odottaa konepelti auki sen 5-10min, että auto siirtyy lepotilaan.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 26.12.2010 20:24

Akku valmistettu maanantai-aamuna...

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja KariT » 26.12.2010 21:11

Akku on merkiltään Exide ja on kertaalleen vuosi sitten vaihdettu uuteen, kun oli vielä takuu voimassa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.12.2010 21:42

kyllä se sen täyteen lataa, dieseleissä on ensinnäkin aina suht iso laturi (varsinkin noin uusissa kotteroissa), ja toiseksi vaikka sielä olis 1000A akku ja 60A laturi niin kyllä se sen täyteen "jaksaa" ladata, eri asia että kauanko siihen aikaa kuluu..

Pakkasessa kun se akku ei ota virtaa vastaan hirveen hyvin. Niin pätkäajossa, missä ajetaan sittarille, snägärille, postiin jne ja joka kerta käynnistetään ja sammutetaan, niin se akku voi oikeesti hyytyä siihen tai sitten käy niin että akku on vajaalatingissa ja ajetaan kotiin, jonka jälkeen yöllä tulee kunnon pakkaset ja akku on finito.

Sitten yksi juttu, kun aamulla lähdetään liikenteeseen ja on helvetin kylmä ulkona, ni sit ku startataan niin lyödään lämppärin puhallin täysille, penkinlämppärit täysille, takalasin lämppäri päälle ja radiosta soimaan NRJ aamupojat, niin huhhei, alkaa olla aika hyvä setti päällä laturi paralle, jonka pitää vielä saada akkukin ladattua.

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 26.12.2010 22:14

Ike kirjoitti:Kuten jo todettu:
Lainaus:
ovet kaukosäätimestä lukkoon,odottaa viisi minuuttia ja mittaa purkuvirran esim.21w hehkulampulla,niin lamppu ei saisi kovin kirkkaasti palaa...
eli itsekkin veikkaisin, tuon 0,5A lukeman tipahtavan, kun vaan jaksaa odottaa konepelti auki sen 5-10min, että auto siirtyy lepotilaan.
Vitoskoppanen Golffi menee nukkumaan vasta 20 minuutin kuluttua ovien lukkoon laittamisesta. Valmiustilassa kuormitus voi olla jopa 3.5A, riippuen varustuksesta. Esim. RNS-510 ottaa paljon virtaa valmiustilassakin.

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja KariT » 26.12.2010 22:15

Joka päivä työmatkaa 160km, paitsi ei viikonloppuina. Luulisi latautuvan matkalla?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.12.2010 23:18

Itse veikkaisin vaan paskaa akkua

No sitten varmaan tämä. Toihan selviää esim boschin BAT-sarjan testerillä hyvinkin kätevästi tai osviittaa voi antaa vanha kunnon vastuslaatikko-testeri.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 26.12.2010 23:53

Sitten yksi juttu, kun aamulla lähdetään liikenteeseen ja on helvetin kylmä ulkona, ni sit ku startataan niin lyödään lämppärin puhallin täysille, penkinlämppärit täysille, takalasin lämppäri päälle ja radiosta soimaan NRJ aamupojat, niin huhhei, alkaa olla aika hyvä setti päällä laturi paralle, jonka pitää vielä saada akkukin ladattua.

siltikin; se vähintään 120A laturi hoitaa noi työt vielä kevyesti, toki jos ajoa on se alle 5min ja enempää ei ajella niin ei kerkee ehkä aivan täyteen akkua saamaan, mutta niinkuin jo tuola kerrottukin että matka-ajoa on suht paljon.
Kuinkas näis vaggineis muuten on, valothan syttyy kun käännät virrat päälle (joo ei oo saksalainen insinööri osannu tehdä valomuistia), mutta tuskin penkinlämmittimet yms nyt toimii ennenkuin auto on käynnissä?

ei muutakun vaan menet vaatimaan uutta akkua (tai että testaavat sen kunnon vehkeillä), kyllä sen täytyy tuon 0.5A kulutuksen yön yli kestää, on sitä pakkasta sitten kuinkapaljon vaan.. projektikottero oli 1kk käynnistämättä pihalla (oli vaan ne max 15asteen pakkaset ja toki 2x 65A uusia akkuja kiinni), pari kertaa kävin kavereille "esittelemässä" poppiksia mutta käyntiin en kotteroa laittanut ja tuon jäljiltä lähti kumminkin käyntiin niinkuin olisi siihen juuri ajettu (ei lohkolämppäriä eikä mitään vippaskonsteja, pihalla se ~15 pakkasta, istua koppiin ja kääntää avaimesta)-> pointtina siis tuo että yhdessä yössä akku ei vaan VOI tyhjentyä noin pienellä kulutuksella jos on kunnossa

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 26.12.2010 23:59

Kannattais mitata se virta vielä vahvarikin kytkettynä.

Ja jos ei vie kun sen 0.5A, akku on paskana.

Ja mittaa myös auton käynnissä ollessa, että lataako. Pitäis olla n. 14V jännite navoissa.

Mut onnistu sekoittamaan ihan totally tänä syksynä traktori, kun akut vaan aina tyhjeni. Loppupelissä vika oli siinä että laturin hihna luisti sen verta vähän että latauksen merkkivalo ei syttyny, mutta akutkaan ei lautautunu tarpeeksi. Jännite oli jotain 12,4V käynnissä ollessa ilman kuormaa, ja kaikkien valojen jne kanssa luisti enemmän ja jännite tippu n 11,9-12V. Hihnan ku kiristi niin 14V ja nyt toimii taas.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 27.12.2010 8:46

Mut onnistu sekoittamaan ihan totally tänä syksynä traktori, kun akut vaan aina tyhjeni. Loppupelissä vika oli siinä että laturin hihna luisti sen verta vähän että latauksen merkkivalo ei syttyny, mutta akutkaan ei lautautunu tarpeeksi. Jännite oli jotain 12,4V käynnissä ollessa ilman kuormaa, ja kaikkien valojen jne kanssa luisti enemmän ja jännite tippu n 11,9-12V. Hihnan ku kiristi niin 14V ja nyt toimii taas.


Vähän OT, mutta pitää tarkistaa sama asia, tahtoo traktorin latausvalo vähän hohtaa...

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 27.12.2010 9:48

Kyllä se 0,5 liikaa kulutusta. Joku 0,05 on lepotilassa normaali.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 27.12.2010 12:24

Pakkasessa kun se akku ei ota virtaa vastaan hirveen hyvin. Niin pätkäajossa, missä ajetaan sittarille, snägärille, postiin jne ja joka kerta käynnistetään ja sammutetaan, niin se akku voi oikeesti hyytyä siihen tai sitten käy niin että akku on vajaalatingissa ja ajetaan kotiin, jonka jälkeen yöllä tulee kunnon pakkaset ja akku on finito.

Sitten yksi juttu, kun aamulla lähdetään liikenteeseen ja on helvetin kylmä ulkona, ni sit ku startataan niin lyödään lämppärin puhallin täysille, penkinlämppärit täysille, takalasin lämppäri päälle ja radiosta soimaan NRJ aamupojat, niin huhhei, alkaa olla aika hyvä setti päällä laturi paralle, jonka pitää vielä saada akkukin ladattu


Täsmällinen ote minun auton ajoista, tosin Radio Rock soi :)
Mut tosiaan, jos tällaisilla ajoilla Skodassani ollut 9 vuotta vanha Vartan ensiasennusakku ei vielä jättänyt käynnistymättä tolpassa ollessaan (jopa niissä -30°C lämpötiloissa), niin vikaa etsisin aloittajan tapauksessa jostain muusta kuin ajon pituudesta. Ja se olikin jo mainittu vähintään riittäväksi tossa aikaisemmin.

Ensin tulisi mieleen tottakai viallinen akku, on kai niitä joillekin sattunut parikin samaan putkeen. Olihan se latausjännite nyt kuitenkin mitattu auton käydessä?

Toinen juttu, tavaratilan valo jää palamaan? Tähän yhdistettynä vähänkään viallinen akku niin saattaa jo vaikuttaa. Tuo 0,5A virrankulutus olisikin juuri omiaan 5W lampulle peräkontissa. Pelkkä 5W poltin ei kyllä tuon kokoista ja täyskuntoista akkua pitäisi nujertaa.

Kolmas juttu mitä testaisin vuorokauden aikana on se, että tekisin sitä virrankulutusmittausta vähintään 3 osassa. Heti sammutuksen jälkeen, sitten puolen tunnin päästä ja seuraavaan pitempi tauko (2-4 tuntia?). Jos jostain syystä virrankulutus lisääntyykin ajan kuluessa?

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja KariT » 29.12.2010 21:16

Nyt on neljä päivää, täyteen ladatun akun kanssa menty ilman ongelmia.

Latausjännite on 14,4V.

Pitää tarkistaa vielä tuo purkuvirta. Veikkaisin että tippuu alle sen 0,5A, kun malttaa odottaa että kaikki CAN-väylät on "unitilassa".

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 1.1.2011 15:24

Hieman asiaa sivuten, tuossa pihassa ulkona seissyt vm.-89 Nissanin lava-auto syyskuusta lähtien. Siitä lähtien seissyt paikoillaan, äsken kävin kokeilemassa (-10c oli pakkasta) niin hetki sahausta ja eikun käyntiin.Kone 2.0 Bensakone...
Akussa oli puhtia useampaan starttiin vaikka ainakin sen 6-7v vanha.
Mitenkähän käynee kun tuollainen 2010 mallin auto jää seisomaan yhtä pitkäksi aikaa, ei taida olla toivoa käynnistymisestä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa