Golf mk2 tekniikanvaihto, osien vertailuluettelo

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Mg0
-
Viestit: 20
Liittynyt: 6.9.2009 16:33

Golf mk2 tekniikanvaihto, osien vertailuluettelo

ViestiKirjoittaja Mg0 » 7.12.2010 10:31

Elikkä työnalla on kakkikseen tekniikanvaihto 2.0l ventosta, katsastuskonttorilla on käyty juttelemassa projektista ja vielä tarvis saada maahantuojalta osien vertailuluettelo golffin ja venton osien vertailuun.
Mistä kyseistä luetteloa pitäisi ruveta kyselemään, suoraan maahantuojalta puhelimitse vai onnistuuko sama myös lähimmältä jälleenmyyjältä?

Apu on tarpeen:)

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 7.12.2010 18:05

Itse hain lappuja Pörhöltä ja Suomen Autohuollosta. Periaatteessa vois itekkin Etkasta tulostaa. Jos niihin kaivataan joku leima, niin sitte liikkeestä, itellä riitti ilman mitään nimiä tai leimoja ja muutoskatsastin G60-tekniikan. Tulostettiin laput esim alkuperäisellä tekniikalla varustetun etujarruista ja sitte G60 jarruista. Etkassahan on kätevästi mainittu osien kohalla millä moottorityypeillä varustetuissa on kyseiset osat.

Jos moottori on ventosta, niin moottorin tiedot etkasta lähinnä siksi, että näkee moottorin olevan vaihdettu uudemmasta autosta. Alustan paperit kuten edellä riippuen mitä käytetään vertailukohtana.

Mg0
-
Viestit: 20
Liittynyt: 6.9.2009 16:33

ViestiKirjoittaja Mg0 » 8.12.2010 6:17

Elikä voin paikalliselta volkkarimyyjältä käydä kyselemässä noita tietoja alustoista yms. (varaosanrot.?) Kaikella järjellä ajateltuna rekisteriotteet molemmista riittävät etsiessä osia?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.12.2010 7:07

näin antovat yhessä paikassa että tarvii alustanumerot kummastaki niin saa selville jarrut sun muut tiedot

Mg0
-
Viestit: 20
Liittynyt: 6.9.2009 16:33

ViestiKirjoittaja Mg0 » 8.12.2010 7:14

Nyt menee mielenkiintoiseksi, mistäs kyseiset alustanumerot mahtaa saada, en ole koskaan kuullutkaan? Pahoittelen tietämättömyyttäni :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.12.2010 7:28

rekisterinumeron perusteella saavat selville. sen. siis runkonumero omasta mielestä

Mg0
-
Viestit: 20
Liittynyt: 6.9.2009 16:33

ViestiKirjoittaja Mg0 » 8.12.2010 8:30

Hieno homma! Näillä eväillä koitetaan päästä paperihommissa eteenpäin, kiitoksia!

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 8.12.2010 12:52

Itse tein tekniikanvaihtopaperit seuraavasti:
Hain konttorilta paperin jossa on taulukko vaihdettaville osille (otsikolla "vaihdettujen osien vertailu").
Taulukossa on sarakeet eri osille, kanta-ajoneuvon varaosanumerolle, vertailuajoneuvon varaosanumerolle sekä sarake, johon ruksitaan onko osa vaihdettu vai ei. Tarvittavat kohdat täytin vagcat.com:sta haetuilla osanumeroilla.
Tuon lisäksi tein paperin "Selvitys tekniikanvaihdosta" jossa on selostettu "kanta-auton"
- merkki
- malli
- valmistenro
- moottorin malli
- kuutiotilavuus
- teho

- vaihdettavan moottorin tiedot

- vertailumalllina käytettävän automallin tiedot (kuten "kanta-autossa" pl. valmistenro)

- kanta-autoon kohdistuvat muutokset

Noiden lisäksi vielä paperi vertailumallin teknisistä tiedoista (esim. Autodatasta)
Näiden kanssa kävin katsarilta kysymässä tarvitseeko vielä jotain. Ei tarvinnut.
Tässä tapauksessa vertailuajoneuvo oli Golf II G60, kanta-ajoneuvo CL-Golf.

Mg0:n tapauksessa vertailumalliksi kannattanee ottaa Mk2 GTI 16V KR.

Beetle
-
Viestit: 53
Liittynyt: 18.5.2005 22:35

ViestiKirjoittaja Beetle » 8.12.2010 13:35

/\ Eikö tohon projektiin riittäisi vertailumalliksi tavallinen 8v GTi?. Tehot melkein samat tuon Venton kanssa. Ainoastaan koneen koko kasvaa hiukan.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.12.2010 14:53

2,0 on 85kW
1,8 8v GTi on 82kw

joten ei riitä. Mutta eipä niissä kyllä taida olla eroja juuri mitään 8v ja vaikka PL16v?

+20% tehonlisäys koskee vain mallisarjan tehokkainta(=G60,118kW),ei välimalleja.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 8.12.2010 17:24

Saakos tuo tilavuus nousta vertailumallista sen oliko se nyt 25%, jos vertailumallina ei ole mallisarjan ylpeys?

Ei siihen mitään alustanumeroa tai rekisteritunnuksia tarvita. Etkasta löytyy ihan mallinimen ja vuosimallin perusteella autot. Itelläkin osista haalittu tekniikka, joten alustanumeroita ois pitäny olla pirusti erilaisia.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 8.12.2010 17:28

Prosentit lasketaan vain mallisarjan tehokkaimmasta, aivan kuten tuossa Sebastian jo totesi viestin ylempänä.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 8.12.2010 17:43

Näin muistelinkii.

Mg0
-
Viestit: 20
Liittynyt: 6.9.2009 16:33

ViestiKirjoittaja Mg0 » 9.12.2010 5:51

Pirun hyvä että täällä on asiantuntevaa porukkaa!
Sitä vielä, että saako konttorilta tuon "vaihdettujen osien vertailu"-lapun niinkuin jiibee sanoi? Siinä kohtaa kyseinen konttori ei tiennyt ko. asiasta mitään kun kyselin semmoista lappua...
Sekä, vaikka vertailuautona olisi tuo 16v kr, niinkuin olin itsekkin ajatellut, niin voisinko silti laittaa ventosta kaikki tukivarret ja taka-akselit yms. ilman sanomisia?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 9.12.2010 9:05

Sitä vielä, että saako konttorilta tuon "vaihdettujen osien vertailu"-lapun niinkuin jiibee sanoi?

Tuo saattoi olla "konttorikohtainen" paperi. Sellainen Word:lla tehty taulukko, jonka pystynee tekemään itsekin.
vaikka vertailuautona olisi tuo 16v kr, niinkuin olin itsekkin ajatellut, niin voisinko silti laittaa ventosta kaikki tukivarret ja taka-akselit yms. ilman sanomisia?

Kyllä. Etujarrut ovat vastaavan kokoiset kuin KR/PL -89>. Jos Venton taka-akselissa on vakaajatanko, takajarrut joudut vaihtamaan levyjarruiksi (jos eivät jo ole). Mk3 tukivarret ovat hieman pitemmät, mutta siitäkin selviää vaihtamalla ne ja raidetangot päineeen (mahdollisesti pelkät päät) Mk2 osiin.

Jos taas haluaa säästää pari muutosprosenttia, kannattaa käyttää Mk2:n omaa akselipalkkia ja tukivarsia.
Viimeksi muokannut jii_bee, 9.12.2010 11:02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 9.12.2010 9:18

kr/pl on jäähytetyillä etulevyillä. miten sit 2.0l venton?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 9.12.2010 10:45

Tässä taitaa olla jiibee:n tarkoittama lappu,löytyy ihan trafin sivuilta. (.pdf)
Viimeksi muokannut Sebastian, 9.12.2010 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 9.12.2010 10:48

^ Tuolta löytyvän lomakkeen C115 (prosenttitaulukko) täytin myös.
Vähemmän virallinen osanumeroiden vertailu-paperi oli luultavasti käyttämälläni konttorilla tehty.

256x20 jäähdytetyt jarrut on Ventossakin. Niin ja tietysti jarrupääsylinteri, tehostin ja etuvakaaja pitää napata Ventosta... pientä vetonivel-swappia joutuu myös tekemään.

Beetle
-
Viestit: 53
Liittynyt: 18.5.2005 22:35

ViestiKirjoittaja Beetle » 9.12.2010 13:56

Tuli mieleen, että onhan tota mk2 myyty rapakon takana 2 L ja 86 kw versiona v.1993. Se, että käykö tuo vertailukohdaksi ja millainen alusta tossa vehkeessä on, ei ole mitään tietoa.

Tero.N
-
Viestit: 55
Liittynyt: 25.7.2003 20:20

ViestiKirjoittaja Tero.N » 9.12.2010 15:07

Voit tuon osavertailun ihan hyvin tehdä itse selkeällä excel taulukolla vaikkapa tuota vagcat.comia hyödyntäen. Myös nuo jenkkiversiot kelpaavat vertailumalleiksi siinä missä eurooppalaisetkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa