Polo 9N 1.4 nykii ja tyhjäkäynti heittää

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Freed
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.12.2010 16:53

Polo 9N 1.4 nykii ja tyhjäkäynti heittää

ViestiKirjoittaja Freed » 1.12.2010 17:00

Kyseessä siis 2004 vuoden polo. Vika alkoi pari viikkoa sitten, polo alkoi nykimään ajossa tasakaasulla. Todella pientä nykimistä aluksi ja tuntuu kuin se oisi koko ajan lisääntynyt. Tänään kuitenkin liikennevaloihin pysähdyttyäni alkoi myös tyhjäkäynti heitellä 500-1000rpm välillä, toisissa valoissa homma jatkui ja mittaristoon syttyi EPC ja moottorin vikavalo. Uudelleen käynnistyksellä tuo EPC kuitenkin sammui, mutta muuten kaikki samanlaista.
Mikä vialla?

EDIT: Lähdin äskettäin autolla taas liikenteeseen ja tein lisähuomioita:
Auto kun oli kylmä ei tyhjäkäynti heitellyt eikä nykinyt kovinkaan paljoa. Auto kun alkoi lämmetä niin alkoi myös nykiminen (tuntuu kuin tuo nykiminen tulisi säännöllisissä sykleissä, vetoa enemmän - normaali - vetoa enemmän) ja kun kone saavutti tuo 90c rajapyykin, alkoi melkein välittömästi myös tyhjäkäynti heitellä, ja tuo EPC valo tuli takaisin.

Freed
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.12.2010 16:53

ViestiKirjoittaja Freed » 2.12.2010 16:33

Vikakoodit luettu ja tuloksena: imusarjan absoluuttinen alipaine. Ilmeisesti kyseessä siis kaasuläppä? Kuinkas tuon irroitus ja puhdistus onnistuu? 30tkm sitten on huoltokuitissa, että tuo kyseinen toimenpide on tehty ja hintaa sille kertynyt 470e, aika paljon putsauksesta mielestäni, joten jos yrittäisi itse.

EDIT: Tyhjäkäynnin humpatessa kuuluu kaasuläpästä suhahtelu? Normaalia?

Freed
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.12.2010 16:53

ViestiKirjoittaja Freed » 5.12.2010 18:07

Kaasuläppä putsattu, oli todella karstainen. Tuo ei kuitenkaan vaikuttanut ongelmaan. Ilmeisesti tarvitsee sopeuttaa?

Mikä venttiili on kyseessä: Kaasuläpän takaa lähtee siihen letku, itse venttiili sijaitsee apukuskin puolen etutolpan vieressä. Siihen tulee sähköliitin myös ja letkut lähtevät siitä jonnekin alaosan uumeniin. Kokeilin ottaa letkun irti auton käydessä ja laitoin sormen letkuun, tuntuu alipainetta ja käynti pysyi humppaavana. Laitoin letkun takaisin venttiiliin ja otin letkun irti venttiilin toiselta puolelta eikä venttiili tunnu päästävän mitään läpi. Toimiiko se oikein? Kyseessä ilmeisesti joku evap tai excva venttiili?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 5.12.2010 18:51

Vikakoodit luettu ja tuloksena: imusarjan absoluuttinen alipaine


Olisiko kuitenkin map-anturi rikki? Tuossahan ei ole ilmamäärämittaria vaan kuormantunnistus hoidetaan mapilla. Sijaitsee imusarjassa, muistaakseni apparin puolella.

Kaasuläpän sopeutus voi auttaa jos läppä oli niin paskainen ettei sulkeutunut normaalisti.

Freed
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.12.2010 16:53

ViestiKirjoittaja Freed » 5.12.2010 19:34

Kuinkas kokeilla onko vika tuossa map:issa?

Freed
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.12.2010 16:53

ViestiKirjoittaja Freed » 6.12.2010 20:22

17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals: Implausible Ratio
35-00 - -
17912 - Intake Air System: Leak Detected
35-10 - - - Intermittent

Tuollaista vikakoodia työntää. Mikä siis neuvoksi?
Mekaaninen vika pois suljettu? -kylmänä tyhjäkäynti normaali.
MAP kunnossa? -auto sammuksissa näyttää paineeksi hieman alle ilmanpaineen
Kaasuläppä putsattu ja sopeutettu onnistuneesti.
Voisiko vika olla myös EGR:n sopeutuksessa?

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 6.12.2010 22:07

Mikä venttiili on kyseessä: Kaasuläpän takaa lähtee siihen letku, itse venttiili sijaitsee apukuskin puolen etutolpan vieressä. Siihen tulee sähköliitin myös ja letkut lähtevät siitä jonnekin alaosan uumeniin. Kokeilin ottaa letkun irti auton käydessä ja laitoin sormen letkuun, tuntuu alipainetta ja käynti pysyi humppaavana. Laitoin letkun takaisin venttiiliin ja otin letkun irti venttiilin toiselta puolelta eikä venttiili tunnu päästävän mitään läpi. Toimiiko se oikein? Kyseessä ilmeisesti joku evap tai excva venttiili?


tod.näk aktiivihiilisäiliön magneettiventtiili. Tarkoituksena kerätä bensiinihuurut talteen ja tarpeen vaatiessa puhaltaa ne imusarjaan.

Vuotoahan tuo herjaa, päästäisikö magneettiventtiili läpi. Voit testata irroittamalla sen ja puhaltamalla siihen. Ei pitäisi päästää ilmaa läpi ainakaan molempiin suuntaan. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä. Fabiassa se hajosi n.125tkm kohdilla.

Jos se on kunnossa niin sitten kaikki imusarjan letkut irti yksi kerrallaan ja tarkistus onko halki/murtunut.
Siitä alkuun...

Freed
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.12.2010 16:53

ViestiKirjoittaja Freed » 7.12.2010 17:27

Tuo venttiili ei päästä läpi kumpaankaan suuntaan puhaltamalla, auton käydessä tuntuu pulssimainen ilmavirta letkussa kuitenkin. Ilmeisesti kuitenkin toimii siis oikein.

Imuvuotoa en oikein jaksa uskoa koska tuo nykiminen ja kierrosten heittely toteutuu myös säännöllisellä syklillä. Samoin myös suhahtelu jossain kaasuläpän läheisyydessä. Normaaleja imuääniä? Vai johtuuko vain tuosta kierrosten heittelystä?

Freed
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.12.2010 16:53

ViestiKirjoittaja Freed » 8.12.2010 19:36

Diagnoosia jatkettu:
EGR:ää ei pysty sopeuttamaan, vag-com sanoo vain error. Kuitenkin output testillä egr:än magneettiventtiili naksuu.

Voiko EGR olla jumiutunut auki asentoon ja aiheuttaa kyseisen nykimisen ja tyhjäkäynti humppauksen?

Freed
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.12.2010 16:53

ViestiKirjoittaja Freed » 14.12.2010 17:06

Vika korjattu, egr oli rikki ja myös huohotinpöntön virtauksen rajoittajan kumikalvo rikki. Vaihdettu uusi egr ja huohotinpöntto, nyt toimii kuin unelma.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa