VAG:n sähköinen ohjaustehostin pakkasella?
Valvoja: ffp jäsenet
VAG:n sähköinen ohjaustehostin pakkasella?
Autoni on Octavia -06, joka siis sähköisellä ohjaustehostimella. Pakkasen laskiessa alle 15-asteen, ilmenee seuraavanlainen vika. Ajettaessa maantiellä ja käännettäessä oikealle hieman (ratin kehältä mitattuna muutaman sentin) tuntuu ohjauksessa pykälä tai pieni nykäisy. Käännettäessä lisää, sama ilmiö toistuu. Vasemmalle tätä ei tunnu. Parin kymmenen kilometrin jälkeen tämä ongelma häviää. Lämpöisestä tallista lähtiessä ongelmaa ei ole, eikä leudoimmilla keleillä. Vastaavalla -08 Octaviallakin olen huomannut saman ilmiön, mutta vasta kun pakkasta on yli 25-astetta. Muistelen lukeneeni tästä aiemminkin, mutta ei nyt hakukaan auttanut. Mistähän ilmiö/vika johtuu?
Viimeksi muokannut Ärkoo, 15.12.2010 17:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mikä tämän aiheuttaa, kun eri yksilöissä tämä ominaisuus on erinlainen? Jotenkin päättelisin, että ongelma on tuossa tehostimessa. Mitenkä tämä tehostuksen määrän säätely on toteutettu sähkötehostimessa? Kai siinä on jonkinlainen säädin, joka säätää tehostustarpeen ohjausakseliin vaikuttavan momentin suhteessa?? Jotenkin tuntuu, ettei omassani tuo oikealle tehostus ole riittävän herkkä, vaikkei suoralla tiellä tehostusta tarvitsekkaan. Mitenkäs tämä keskiasennon säätö tällaisessa järjestelmässä? Pyörien ollessa ilmassa, ohjaushan palautuu keskiasentoon sähköisesti. Löytyyköhän räjäytyskuvia ja säätömahdollisuustietoja tähän sähkötehostimeen ihan mielenkiinnon takia?
Omassa -07 Ocussa ei kyllä moista ominaisuutta ole. Ainakaan vielä, kop kop.
Viime talvenakin kun pakkasta oli niin perkuleesti niin ohjaus pelasi ihan kuin helteelläkin. Vag-comilla kun olen tuota omaa kärryä aina silloin tällöin tutkaillut niin muistelen, että olisin siellä tuohon tehostimeen liittyviä säätöjä nähnyt olevan. Siis niihin ratin vaihtoon liittyvien säätöjen lisäksi. Sata varma tosin en ole, ja tiedä sitten auttaako moiseen edes mitkään säädöt... Mutta ittellä en siis ole tuollaista ominaisuutta havainnut.
Jahka pääsen muutaman päivän päästä taas koneen ääreen niin voin koittaa Elsawinistä tutkia, onko siellä mitään tuohon liittyvää.[/b]
Viime talvenakin kun pakkasta oli niin perkuleesti niin ohjaus pelasi ihan kuin helteelläkin. Vag-comilla kun olen tuota omaa kärryä aina silloin tällöin tutkaillut niin muistelen, että olisin siellä tuohon tehostimeen liittyviä säätöjä nähnyt olevan. Siis niihin ratin vaihtoon liittyvien säätöjen lisäksi. Sata varma tosin en ole, ja tiedä sitten auttaako moiseen edes mitkään säädöt... Mutta ittellä en siis ole tuollaista ominaisuutta havainnut.
Jahka pääsen muutaman päivän päästä taas koneen ääreen niin voin koittaa Elsawinistä tutkia, onko siellä mitään tuohon liittyvää.[/b]
Sama juttu myös täällä autona -06 passatti, kyselin viime vuonna asiaa laakkoselta ja vastaus oli, että ominaisuus. Tiedä häntä sitten. Auton lämmetessä ei tuota ongelmaa tosiaankaan oo. Onkohan tuossa sähkösessä ohjaustehostimessa yhtään öljyä? Joka voisi pakkasella olla jäykkää. Jotenkin vaan tuntuu hiukka oudolta "ominaisuudelta".
Eipä löydy vastauksia tähän ongelmaan. Vaikuttaisi siltä, että tämä ylimääräinen "pykälä" tulee mukaan, kun ajonopeus nousee maantienopeuteen. Hitaassa 20-30 nopeudessa ohjaus vaikuttaa aivan normaalilta??? Tuo ohjauksen tehostus varmaankin vähenee nopeuden noustessa. Jollain systeemillähän tuota tehostustarvetta määritellään, kun ratista käännetään. Onkohan nyt niin, että tehostus häviää ja tuon tehostinlaitteen liikkeelle saaminen aiheuttaa tuon pykälän???
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa