Golf mk2 valojen ja puhaltimen toimintaa. Normaalia?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Vald0
-
Viestit: 4
Liittynyt: 21.11.2010 20:47

Golf mk2 valojen ja puhaltimen toimintaa. Normaalia?

ViestiKirjoittaja Vald0 » 26.11.2010 21:41

Tyhjäkäynnillä jos on ja laittaa valot päälle, valot ovat himmeät. Kun antaa kaasua valot kirkastuvat. Jos puhallin on kolmosella ja lyö pitkät päälle, puhaltimen teho heikkenee ja kun vaihtaa lyhyisiin tulee tehoa taas lisää...

Mahdollisesti laturissa vikaa? Hiilet?

Auto siis vm. 90 1.3 golffi.

Terv.

Valtteri

P.S. pahoittelut, jos tätä asiaa on puitu tuhannesti aikaisemmin, en löytänyt haulla tietoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.11.2010 22:19

Jotain vikaa latauksessa on. Mittaa latausjännite.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 27.11.2010 16:11

Joo laturista lähtisin vikaa etsimään. Esim. diodi vika tekee tuommoista eli laturin tehoista osa pois ja jaksaa pitää jännitteet oikeina pienemmillä kuormilla mutta hyytyy sitten kun kuormat kasvaa.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 28.11.2010 11:58

Taitaa olla ihan ominaisuus että tekee tuota tyhjäkäynnillä, laturi on mitoitettu antamaan ilmoitettu teho 2500rpm (esim. BOSCH). Lisäksi ohuet johdot käyttökohteisiin virtalukon läpi ilman releitä aiheuttaa jännitehäviöitä. Akun ja laturin kunto kannattaa silti aika-ajoin tarkistaa.
Viimeksi muokannut evinrude, 28.11.2010 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.11.2010 12:12

Usein kyllä laturin teho on ilmoitettu laturin maksimikierroksilla, mutta tuollaisella 2500rpm moottorin kierroksilla aletaan olemaan jo 80% maksimikapasiteetista. Tyhjäkäynnillä ollaan helposti alta puolet siitä mitä laturin päällä lukee, tuohon kun lisätään vielä mahdollisesti yhden vaiheen toimimattomuus, niin ei pikkulaturissa enää riitä paukku.

Vald0
-
Viestit: 4
Liittynyt: 21.11.2010 20:47

ViestiKirjoittaja Vald0 » 12.12.2010 2:10

Terveppä taas, kiitoksia kaikille edellisistä vastauksista mutta edelleen huolena golffin sähköasiat:

Autoon tuli järkyttävä kananmunan haju ja tarkistelin akun kuntoa sitten. No akkuhan kiehui iloisesti konepellin alla... mittasin jännitteen, näytti 18V. Ei ihme jos keittää akku...

Uutta akkua ja jännitteen säätäjää kehiin. Nyt antaa laturin jänniteeksi tyhjäkäynnillä 12,6V. Laturin teho ei myöskään tuntunut parantuvan kun antoi kierroksia lisää. Onkos tämä sitten normaalia? No joka tapauksesssa jännitteen säätimen ja akun vaihdon jälkeen kaikki valot himmenivät oleellisesti. Ajovalot muuttuivat täysin naurettaviksi verrattuna aikaisempaan tilanteeseen. Mahtaakohan laturi olla finaalissa vai onko kakkiksessa normaalisti tosi heikot valot?

Terv. Valtteri

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.12.2010 10:29

Kakkiksessa on heikot valot. Polttimoille tulee noin 10-11v, ellei releytä valoja.
18v jännite saa lamput hehkumaan aika iloisesti, mutta sitä riemua ei kauan kestä.
Omassa jetassa kanssa latas 16-17v ja oli kirkkaat valot, kunnes 15km myöhemmin akku räjähti :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.12.2010 10:37

Joskus ite vaihdoin säätimen ja antoi vähän alhaista jännitettä. Sit kun hiilet kului paremmin kollektorin muotoon niin jännite parani. Eli ajele vähän aikaa ja mittaa sit uudestaan.

Saatto tosin kyllä olla joku halpissäädin.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 12.12.2010 12:03

Jos akulta mitattaessa on tosiaan vain 12,6 V niin se tarkoittaa kyllä sitä että ei lataa käytännössä mitään, kun täyden akun jännite kuormittamattomana on tuota luokkaa niin latautuakseen pitäisi olla aivan minimisään Voltin verran enemmän, näillä pakkasilla kaksikin Volttia yli.
Luultavasti sieltä laturista puuttuu se yksi vaihe ainaskin eli ehkä diodi palanut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa