Tyhjäkäynnillä jos on ja laittaa valot päälle, valot ovat himmeät. Kun antaa kaasua valot kirkastuvat. Jos puhallin on kolmosella ja lyö pitkät päälle, puhaltimen teho heikkenee ja kun vaihtaa lyhyisiin tulee tehoa taas lisää...
Mahdollisesti laturissa vikaa? Hiilet?
Auto siis vm. 90 1.3 golffi.
Terv.
Valtteri
P.S. pahoittelut, jos tätä asiaa on puitu tuhannesti aikaisemmin, en löytänyt haulla tietoa.
Golf mk2 valojen ja puhaltimen toimintaa. Normaalia?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Taitaa olla ihan ominaisuus että tekee tuota tyhjäkäynnillä, laturi on mitoitettu antamaan ilmoitettu teho 2500rpm (esim. BOSCH). Lisäksi ohuet johdot käyttökohteisiin virtalukon läpi ilman releitä aiheuttaa jännitehäviöitä. Akun ja laturin kunto kannattaa silti aika-ajoin tarkistaa.
Viimeksi muokannut evinrude, 28.11.2010 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Usein kyllä laturin teho on ilmoitettu laturin maksimikierroksilla, mutta tuollaisella 2500rpm moottorin kierroksilla aletaan olemaan jo 80% maksimikapasiteetista. Tyhjäkäynnillä ollaan helposti alta puolet siitä mitä laturin päällä lukee, tuohon kun lisätään vielä mahdollisesti yhden vaiheen toimimattomuus, niin ei pikkulaturissa enää riitä paukku.
Terveppä taas, kiitoksia kaikille edellisistä vastauksista mutta edelleen huolena golffin sähköasiat:
Autoon tuli järkyttävä kananmunan haju ja tarkistelin akun kuntoa sitten. No akkuhan kiehui iloisesti konepellin alla... mittasin jännitteen, näytti 18V. Ei ihme jos keittää akku...
Uutta akkua ja jännitteen säätäjää kehiin. Nyt antaa laturin jänniteeksi tyhjäkäynnillä 12,6V. Laturin teho ei myöskään tuntunut parantuvan kun antoi kierroksia lisää. Onkos tämä sitten normaalia? No joka tapauksesssa jännitteen säätimen ja akun vaihdon jälkeen kaikki valot himmenivät oleellisesti. Ajovalot muuttuivat täysin naurettaviksi verrattuna aikaisempaan tilanteeseen. Mahtaakohan laturi olla finaalissa vai onko kakkiksessa normaalisti tosi heikot valot?
Terv. Valtteri
Autoon tuli järkyttävä kananmunan haju ja tarkistelin akun kuntoa sitten. No akkuhan kiehui iloisesti konepellin alla... mittasin jännitteen, näytti 18V. Ei ihme jos keittää akku...
Uutta akkua ja jännitteen säätäjää kehiin. Nyt antaa laturin jänniteeksi tyhjäkäynnillä 12,6V. Laturin teho ei myöskään tuntunut parantuvan kun antoi kierroksia lisää. Onkos tämä sitten normaalia? No joka tapauksesssa jännitteen säätimen ja akun vaihdon jälkeen kaikki valot himmenivät oleellisesti. Ajovalot muuttuivat täysin naurettaviksi verrattuna aikaisempaan tilanteeseen. Mahtaakohan laturi olla finaalissa vai onko kakkiksessa normaalisti tosi heikot valot?
Terv. Valtteri
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos akulta mitattaessa on tosiaan vain 12,6 V niin se tarkoittaa kyllä sitä että ei lataa käytännössä mitään, kun täyden akun jännite kuormittamattomana on tuota luokkaa niin latautuakseen pitäisi olla aivan minimisään Voltin verran enemmän, näillä pakkasilla kaksikin Volttia yli.
Luultavasti sieltä laturista puuttuu se yksi vaihe ainaskin eli ehkä diodi palanut.
Luultavasti sieltä laturista puuttuu se yksi vaihe ainaskin eli ehkä diodi palanut.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa