Takapyöränlaakerit Golf V jne..

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

Takapyöränlaakerit Golf V jne..

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 17.11.2010 18:23

Tuntuu olevan aikalailla pehmempää tavaraa kuin edellisessä sukupolvessa..

Alkoi kuulua hurina takapäästä ja laakerihan siellä on mennyt loppuun.. Välystä ei tunnu, mutta levynvaihdon yhteydessä kun pelkästä navasta kädellä pyöritin, niin suorastaan pykälikkäästi pyörii..
Tutkin netistä aihetta, niin ei ole ainoa tapaus, että heti 100tkm jälkeen alkavat paukkua..

Lieneekö itsellä syynä tuo talvisin tuttu epätasapainon ravistus, vaikka edellisessä neloskopassakin oli sama ongelma ja silti laakerit kesti ja kuulema kestävät edelleen, 300tkm jälkeenkin..


Uusi napa marmorilla 218€ ja AD:lläkin 120€.
Olisihan tuohon ollut rahanmenoa muutenkin, ilmastointikompuran yms. muodossa tälle vuodelle riittävästi..

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 7.12.2010 15:49

Hylsy saapui viimeinkin ja olis vaihtohomma käsillä..
Onko tietoa momentista? 180nm + 180 astetta oli jossakin Octavia II yhteydessä esillä. Päteekö tähänkin tapaukseen? pulttihan näyttäisi olevan M16x1,5 10,9

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 8.12.2010 15:50

Samoihin kiristysarvoihin minäkin törmäsin, mutta en onnistunut kiristämään kuin 180Nm + ~90 astetta. En osaa sanoa onko tuo oikea tapa kiristää takapyörän laakeri, mutta nyt on jo kymppitonni ajettu uudella laakerilla, eikä vielä ole mitään ongelmia havaittu.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 10.12.2010 12:24

Tuollainen laakerihan on kiinteä paketti, eli kiristyksellä ei vaikuteta mihinkään välyksiin tms. Siis se pistetään vain "kiinni"..

Kyllä se kiristyohje näyttäis olevan ko. arvo..

330nm on ko. pultin maksimimomentti ja onhan tuossa ruhtinaalliset 10mm venymävaraa..

Aika tappiin tuossakohtaa kyllä pultin lujuusvarat vedetään jokatapauksessa..?

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 10.12.2010 22:28

Joo.. Se 180 astetta momentin päälle on aivan järjetön tiukkuus..
90 asteen jälkeen tuntui että nosturilla olevasta autosta vääntyy tukivarret, ennemmin kuin pultti kiertyy yhtään lisää..

No, jurinat on poissa toistaiseksi...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa