A6 paukkuu kohtalokkaasti toisen renkaan sutiessa??

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jonimies
-

A6 paukkuu kohtalokkaasti toisen renkaan sutiessa??

ViestiKirjoittaja Jonimies » 22.10.2010 14:45

Mikähän mun autossa vois olla vikana. Nyt liukkaiden kelien tultua ilmaantui erityisen kiusallinen vika. Jos auton molemmat etupyörät sutii, niin kaikki toimii normaalisti. Mutta jos vain toinen pyörä sutii, alkaa auto paukkumaan ja nykimään paljon. Hirvee kolinä sisälle ja ulos? Autoo ei oo rääkätty juurikaan sudittelemal (ainaka mun aikana) ja siksi tämäkin tuli yllätyksenä. Esim jos toinen rengas on märkien lehtien pääl ja toinen rengas kuival asfaltil, ni vaikka varovasti yrittää liikkeelle lähtee ni hirvee paukkuminen ja auton tökkiminen tulee vastaan. Mikään ASR se ei ole (vika ilmenee myös ASR pois kytkettynä), sillä sehän vain rajoittaa moottorin tehoa, joka ei ollenkaan pauku, vaan pikkusen nykii.

Autona siis etuvetoinen Audi A6 2.4v6 c5 -97.

Eli riittää vain että toinen rengas sutii ja toinen ei. Ei tarvitse lähteä edes rivakasti liikkeelle... omituista? Kiitokset vastanneille!

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.10.2010 14:50

Varmaan kyseessä EDS/EDL, eli sähköinen tasauspyörästön lukko. Jarruttelee jarruilla enempi sutivaa pyörää, varsinkin noissa vanhemmissa malleissa pitää rajua ääntä.

Jonimies
-

ViestiKirjoittaja Jonimies » 22.10.2010 14:57

Mistä tiedän että onko mun autossa semmoinen ja saako sitä mistään kytkettyä pois? Hirveä systeemi, tuntuu kuin auto hajoais käsiin. Mun mielestä se ei tehnyt tuota viimetalvena ollenkaan. Uskaltaako autolla kiihdyttää yhtään jos sutii sitten kun nuo tuolleen paukkuvat?

Jonimies
-

ViestiKirjoittaja Jonimies » 22.10.2010 17:21

Siis kuuluisko ton systeemin paukkua samalla tapaa kuin ABS jarrut ruksuttaisivat ? Itellä se on paljon kovempaa ja harvaksempaa. Koko auto oikeen jysähtelee kun ajais johkin nyrkin kokosiin kiviin :D Se auto siis paukahtelee, ei rutise ABS:ien tapaan.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”