Mites on porukat vaihdelleet noin yleisellä tasolla palloniveliä autoon. Lähinnä kiinnostaa millä työkalulla se irtoaa paikoiltaan mutterin irroituksen jälkeen.
Kokeiltu on nää perustyökalut eli tälläiset :
- pallonivelhaarukka
http://www.ironsec.fi/webmarket/images/ ... 0,3%5D.jpg
- pallonivelen ulosvedin
http://www.virtasenkauppa.fi/img/kuvat_suuret/15076.jpg
Olisko muita hyviä ideoita työkalujen suhteen ?
Ongelmana siis on että monesti kun alat palloniveltä irroittamaan noilla ylläolevilla työkaluilla niin suojakumi on entinen sen jälkeen.Eli hajoaa siinä vaiheessa kun hakkaat tuota työkalua paikoilleen. Juu, on putsattu ensin bräkleenillä rasvat ja muut töhnät pois ja sitten laitettu voiteluainetta tuohon haarukkaan ja pallonivelen kumin päälle mutta hajoaa silti.
Ideoita ?
Tai on siis ihan tuurissaan hajoaako vai kestääkö. Joskus kestää joskus ei. Eihän noi nivelet paljoa maksa vaikka uusiikin, mutta ylimääräistä työtä se teettää.
Alapallonivelen/muun pallonivelen vaihtoon työkalu ?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Mulla on tommoinen jälkimmäinen ja kyllä useammaan nivelen oon sanu kumeineen ehjänä irti. Tarkkaan on kyllä tullu sommiteltua tota aina paikalleen. Ehkä vaikuttaa jos ei paina tota haarukkaa ihan perille asti.
Juu, useammat lähtee kuitenkin ehjänä kuin mitä hajoaa. Tuo haarukka saisi tietty olla ohuempi niin mahtuisi ahtaisiin paikkoihin ja ei niin herkästi hajottaisi kumia.Tuleeko sitten ongelmia kestävyyden kanssa..hmmm, jos sitä pikkasen rälläkällä ohentaisi ?Jos sitä ei riittävän pitkälle lyö niin se yläosa ei sitten ylety.
kiilalla ja lekalla on lähteny, siihen hahloon lyö kiilan ja iskee sen jälkeen lavettiin jos tarvis. Pultti luonnolisesti kokonaan irti :)
Tää on ongelmallista esim. alapallonivelen kanssa. Yläpuolelta ei mahdu kun vetari on edessä ja alapuolelta ei voi lyödä siihen hahloon jos auto on vain pukin varassa. Vasaran liikerata on niin lyhyt että hyöty on mitätön.
Tuo lekalla isku olka-akseliin pallonivelen kiinnityskohtaan on kova sana, samalla voi vielä kaveri vääntää rautakangella yms tukivartta/raidetankoa yms mitä nyt onkaan irroittamassa.
Eli meinaatko että iskun tulisi kohdistua tuossa kuvassa :
http://koti.mbnet.fi/vwgolf/golf/alusta/alapalloo.jpg
sen kohdan alapuolelle mistä alapallonivel on kiinnitetty pyörännapaan ?Vai kohtaan josta se on pultattu alatukivarteen ?
Rautakangella vääntämistä en ole tehnyt sen jälkeen kun vääsin Audin raidetangon mutkalle ja nivel ei irronnut :-)
Samalla tähän voisi lisätä toisen ongelman näiden nivelien kanssa eli joskus käy niin että esim. raidetangonpäätä takaisin laittaessa se alkaa pyöriä läpi. Joissakin on ura kiintoavainta varten josta voit pitää vastaan, mutta monesti ei.
Mites tämä on ratkaistavissa, itse katkaisin puupuristimesta eli tuollaisesta :
https://www.grene.com/pics/ModulLarge/1 ... 0202_h.jpg
yläpään poikki ja hitsasin 2kpl lattarautoja sen tilalle molemmille puolille. Nyt sillä voi puristaa nivelen kiinni paikoilleen ja lattarautojen välistä eli hahlosta voi vielä kiristää hylsyllä mutterin kiinni.
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Eli meinaatko että iskun tulisi kohdistua tuossa kuvassa :
http://koti.mbnet.fi/vwgolf/golf/alusta/alapalloo.jpg
sen kohdan alapuolelle mistä alapallonivel on kiinnitetty pyörännapaan ?Vai kohtaan josta se on pultattu alatukivarteen ?
Kohtaan josta alapallo/rtp on pultattu olka-akseliin.
Rautakangella vääntämistä en ole tehnyt sen jälkeen kun vääsin Audin raidetangon mutkalle ja nivel ei irronnut :-)
Juu tarkoitus olikin että kammeta sitä samalla väännölle. (Vaikka onpa tuolla pajalla joskus kaksikin ukkoa roikkukunut kangessa ja yksi hakannut 10kg lekalla olka-akselia ennen kuin on irronnut :D )
Samalla tähän voisi lisätä toisen ongelman näiden nivelien kanssa eli joskus käy niin että esim. raidetangonpäätä takaisin laittaessa se alkaa pyöriä läpi. Joissakin on ura kiintoavainta varten josta voit pitää vastaan, mutta monesti ei.
Hyvä vinkki on myös tunkilla painaa palloniveltä kiinni olka-akseliin sen verran tiukasti, että lähtee mutteri menemään kiinni.
Yksi erinaomainen työkalu on talttavasara, erittäin jos on sillä kiilahaarukalla varustettu. Mutta säästä hirveemasta vasaroinnista ohjaukseen osia, myös kaikki jumissa olevat osat irtoo kun itsestään ( monilinkkiset etujousitukset, se v****n tiukassa oleva yläpultti)
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... nkki=19205
Vaikka biltema-korjaamokäytössä 3 vuotta, eikä vieläkään oo hajomassa ...
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... nkki=19205
Vaikka biltema-korjaamokäytössä 3 vuotta, eikä vieläkään oo hajomassa ...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa