Levikepalat nelivedossa (haldex)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Tomppadeus
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.2.2010 10:58

Levikepalat nelivedossa (haldex)

ViestiKirjoittaja Tomppadeus » 18.9.2010 12:08

Elikkästä seuraavanlaista olen hieman miettinyt, levikepalat Golf IV 4motioniin, eli on haldexi peli ja tuohan tunnetusti vetää takaa kun etupään ja takapään välillä on pyörintäeroa.

Niin onko minkäänlaista merkitystä (nelivedon tai ESP:n kannalta) jos VAIN taka-akselilla on levikepalat, 20mm per puoli. Koska tuolloinhan taka-akseli levenee ja esim. kaartaessa jyrkästi vasemmalle/oikealle etu- ja taka-akseleiden välille tulee pyörintäeroa (takapää kytkeytyy mukaan) ja levikepaloilla esim. sisempi takapyörä "kulkee entistä hitaammin" kuin ilman levikepalaa, vai kompensoiko ulompi takapyörä tilannetta, kun sehän vaihtoehtoisesti ulompana levikepalalla ja "kulkee hitaammin", mutkatilanteissa siis.


Saikohan tuosta nyt kukaan selvää mitä yritin selittää.. :D

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 18.9.2010 12:16

Eikös se tasauspyörästö siinä haldexin ja renkaiden välissä hoida tuon kaarteesta johtuvan pyörimisnopeuseron? Ettei sentin-parin leveysmuutoksilla luulisi olevan mitään merkitystä, ainakaan jos palat laittaa kummallekin puolelle...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 18.9.2010 13:33

Ei oo mitään väliä. Ja se Haldex-kytkin on etu- ja taka-akselin välillä, ei vasemman ja oikean takapyörän välillä.

Mullakin oli TT:ssä takana 20mm spacerit, ei siis mitään ongelmia ajossa kesällä eikä talvella.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa