Venton kytkin?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

kissat
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2010 20:55

Venton kytkin?

ViestiKirjoittaja kissat » 10.9.2010 13:52

Diesel Venton AAZ koneen kytkin petti. Varsi jota kytkinvaijeri vetää on täysin holtiton, jos joku on kyseisen vian joutunut korjaamaan, niin neuvoja Kiitos. Ilmeisesti joutuu kokko vaihteiston irrottamaan? Jos joutuu, niin miten irtoaa vetoakselit laatikosta, ja onko öljyt poistettava ettei vuoda vetoakseleiden reisistä? En ole vain johtunut volkkarista moista hommaa ennen tekemään, muista kyllä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.9.2010 14:11

Mikä vaihteiston koodi on?

Onkos tuossa jokseenkin samanlainen kytkimen vipu kun kakkosgolfin 020-laatikossa? Jos, niin vasen rengas pois niin näkyy vaihteiston pääty jossa n. kymmenisen senttiä halkaisijaltaan oleva peltilätkä. Sen alla on kytkimen vipu.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 10.9.2010 16:19

Edellisen kanssa samoilla linjoilla. Eli se vihreä pyöreä lätkä vaihteiston päädystä irti ja sieltä löytyy luultavasti haljennut vipu, jonka hinta on marmorilla ~12 €. Tosin se päätylätkäkin pitänee uusia, koska luultavasti vääntyy ja halkeaa irroitettaessa.

Vaatii pikku näpertelyä että sen saa sinne, tai vaihtoehtoisesti tunnin homman veloittavat huollossa.

Huoltomies taannoin kertoi, että tämä on lähinnä vain dieseleiden ongelma. Johtunee ilmeisesti pikku värinästä tärpätteihin verrattuna.

kissat
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2010 20:55

Selviää pikkuhiljaa

ViestiKirjoittaja kissat » 10.9.2010 19:11

Ensinnäkin, kiitokset vastaajille. Huolto-ohjelma kirjassa on merkintä ”vaihteisto tunnus”, en vain tiedä mikä näistä on vaihteisto tunnus, koko rivi> ”CHD LA3G -------GD 55 KV AAZ”. Systeemi on vaijerikäyttöinen. Vaijeri käyttää noin 250 mm pituista vipua jossa on paino alareunassa, ja muutoinkin sellainen kuin vastaajat ovat kuvanneet. Hyvä ettei vaihteistoa tarvitse irrottaa, vetoakselijuttukin selvisi sitä tarkemmin katsoessa.

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 10.9.2010 20:25

Mutta jos se ei sieltä päädystä oo rikki niin sitten kytkimen keskelle on tullu reikä semmoseen kuppiin mitä se painelaakerilta vaihdelaatikon läpi tuleva tanko painaa.

Itselle kävi viime syksynä niin ja kaverilta meni kans joskus pari vuotta sitten.

Sitten ei auta muu kun vaihtaa kytkin.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 10.9.2010 20:48

Veikkaan että paineasetelmaa työntävä tanko, joka menee koko vaihdelaatikon läpi. On menny paineasetelmasta läpi.

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 10.9.2010 22:18

Kerroit tuon kyllä paljon helpommalla tavalla kun minä.. :D

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 10.9.2010 22:26

Heh :)

kissat
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2010 20:55

Vika löytyy

ViestiKirjoittaja kissat » 11.9.2010 10:49

Nyt on se vihreä kansi pois, ja tuntuu että täällä päässä on kaikki OK. Siellä on Ø 34 mm reikä jonka sisällä liikkuva osa jota kynsi painuu sisään kun kytkintä painetaan, tämä osa on 19 milliä sisässä, joten tuntuu siltä, että aiemmin mainittu tappi menee jostain läpi. Kiinnostaisi tietää, paljonko tuo painettava osan pitäisi olla sisässä kun kaikki on kunnossa? Näyttää siltä, että menee kytkimen avaamiseksi??

kissat
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2010 20:55

ViestiKirjoittaja kissat » 11.9.2010 19:31

Nyt yritetty ottaa vaihteistoa irti, vetoakselit on irrotettu ja muutkin esteet. Mutta nyt loppu konstit, miten saadaan vaihteiston runkotuki purettua niin että vaihteisto pystyy en ohittamaan sen. Tuntuu ettei lootaa pysty liikuttamaan niin paljoa että ohittaisi tuen, jossain ohjeessa sanottiin, että tukipalkki pitää irrottaa?? Neuvoja kiitos.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 12.9.2010 2:15

Vaihteiston kytkinakseli tulee kytkinlevystä ulos vain yhdessä asennossa niin että laatikon saa pois koneen ollessa paikollaan. Perämurikkaa pitää kääntää ylöspäin, ja laatikkoa on lähdettävä ensimmäisenä kääntämään akselilta etureunastaan. Vaikea selittää mutta huomaat kyllä itsekin kun vetoakselin laippa ottaa lohkoon kiinni. :) Itse purkaisin myös kytkimen kannatinkorvakon ja sen mahdollisen pitkittäissuunnassa olevan tuen pois ennen yrityksiä. Onpahan hiukan lisää tilaa kikkailla. Myös moottorilohkon korkeudella on väliä laatikon irroituksen helppouden kannalta.

Kun saat laatikon pois niin katso siihen vauhtipyörän keskelle. Uskon että siinä keskellä olevassa lätkässä on reikä, mikäli vihreän kannen alla kaikki näytti olevan ok.

kissat
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2010 20:55

Oikea vika

ViestiKirjoittaja kissat » 14.9.2010 17:52

Lopullinen vika löytyi, ja nyt on kasaus käynnissä. Vika oli kuitenkin siinä kynnessä joka painaa puikkoa kytkin asetelmaan. Oli van murtunut niin ovelasta paikkaa ettei näkynyt ennen kuin purin sen, lisäksi painoi juuri niin paljon, että vastakappale meni 19 mm syvälle, tämäkin mitta tuntuu aika suurelta kun kyseessä kytkimen painaminen. Nyt, kyseinen kappale menee sisään 30 mm. Tosin oli hyvä, että otin vaihteiston alas, koska lätkä jota puikko painaa oli läpimenovaiheessa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa