Venton kytkin?
Valvoja: ffp jäsenet
Venton kytkin?
Diesel Venton AAZ koneen kytkin petti. Varsi jota kytkinvaijeri vetää on täysin holtiton, jos joku on kyseisen vian joutunut korjaamaan, niin neuvoja Kiitos. Ilmeisesti joutuu kokko vaihteiston irrottamaan? Jos joutuu, niin miten irtoaa vetoakselit laatikosta, ja onko öljyt poistettava ettei vuoda vetoakseleiden reisistä? En ole vain johtunut volkkarista moista hommaa ennen tekemään, muista kyllä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Edellisen kanssa samoilla linjoilla. Eli se vihreä pyöreä lätkä vaihteiston päädystä irti ja sieltä löytyy luultavasti haljennut vipu, jonka hinta on marmorilla ~12 €. Tosin se päätylätkäkin pitänee uusia, koska luultavasti vääntyy ja halkeaa irroitettaessa.
Vaatii pikku näpertelyä että sen saa sinne, tai vaihtoehtoisesti tunnin homman veloittavat huollossa.
Huoltomies taannoin kertoi, että tämä on lähinnä vain dieseleiden ongelma. Johtunee ilmeisesti pikku värinästä tärpätteihin verrattuna.
Vaatii pikku näpertelyä että sen saa sinne, tai vaihtoehtoisesti tunnin homman veloittavat huollossa.
Huoltomies taannoin kertoi, että tämä on lähinnä vain dieseleiden ongelma. Johtunee ilmeisesti pikku värinästä tärpätteihin verrattuna.
Selviää pikkuhiljaa
Ensinnäkin, kiitokset vastaajille. Huolto-ohjelma kirjassa on merkintä ”vaihteisto tunnus”, en vain tiedä mikä näistä on vaihteisto tunnus, koko rivi> ”CHD LA3G -------GD 55 KV AAZ”. Systeemi on vaijerikäyttöinen. Vaijeri käyttää noin 250 mm pituista vipua jossa on paino alareunassa, ja muutoinkin sellainen kuin vastaajat ovat kuvanneet. Hyvä ettei vaihteistoa tarvitse irrottaa, vetoakselijuttukin selvisi sitä tarkemmin katsoessa.
Vika löytyy
Nyt on se vihreä kansi pois, ja tuntuu että täällä päässä on kaikki OK. Siellä on Ø 34 mm reikä jonka sisällä liikkuva osa jota kynsi painuu sisään kun kytkintä painetaan, tämä osa on 19 milliä sisässä, joten tuntuu siltä, että aiemmin mainittu tappi menee jostain läpi. Kiinnostaisi tietää, paljonko tuo painettava osan pitäisi olla sisässä kun kaikki on kunnossa? Näyttää siltä, että menee kytkimen avaamiseksi??
Nyt yritetty ottaa vaihteistoa irti, vetoakselit on irrotettu ja muutkin esteet. Mutta nyt loppu konstit, miten saadaan vaihteiston runkotuki purettua niin että vaihteisto pystyy en ohittamaan sen. Tuntuu ettei lootaa pysty liikuttamaan niin paljoa että ohittaisi tuen, jossain ohjeessa sanottiin, että tukipalkki pitää irrottaa?? Neuvoja kiitos.
Vaihteiston kytkinakseli tulee kytkinlevystä ulos vain yhdessä asennossa niin että laatikon saa pois koneen ollessa paikollaan. Perämurikkaa pitää kääntää ylöspäin, ja laatikkoa on lähdettävä ensimmäisenä kääntämään akselilta etureunastaan. Vaikea selittää mutta huomaat kyllä itsekin kun vetoakselin laippa ottaa lohkoon kiinni. :) Itse purkaisin myös kytkimen kannatinkorvakon ja sen mahdollisen pitkittäissuunnassa olevan tuen pois ennen yrityksiä. Onpahan hiukan lisää tilaa kikkailla. Myös moottorilohkon korkeudella on väliä laatikon irroituksen helppouden kannalta.
Kun saat laatikon pois niin katso siihen vauhtipyörän keskelle. Uskon että siinä keskellä olevassa lätkässä on reikä, mikäli vihreän kannen alla kaikki näytti olevan ok.
Kun saat laatikon pois niin katso siihen vauhtipyörän keskelle. Uskon että siinä keskellä olevassa lätkässä on reikä, mikäli vihreän kannen alla kaikki näytti olevan ok.
Oikea vika
Lopullinen vika löytyi, ja nyt on kasaus käynnissä. Vika oli kuitenkin siinä kynnessä joka painaa puikkoa kytkin asetelmaan. Oli van murtunut niin ovelasta paikkaa ettei näkynyt ennen kuin purin sen, lisäksi painoi juuri niin paljon, että vastakappale meni 19 mm syvälle, tämäkin mitta tuntuu aika suurelta kun kyseessä kytkimen painaminen. Nyt, kyseinen kappale menee sisään 30 mm. Tosin oli hyvä, että otin vaihteiston alas, koska lätkä jota puikko painaa oli läpimenovaiheessa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa