Jarrulevyjen kestoikä?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jafe
-
Viestit: 177
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

Jarrulevyjen kestoikä?

ViestiKirjoittaja Jafe » 4.9.2010 19:37

Sellanen tapaus tuossa yhdellä tutulla.

Autolla ajettu jotain 140 tkm, neloskoppa 4motion farkku Golffi.
Jarrulevyjä kaveri saanut ajettua 13 (kolmetoista) paria kieroiksi. Eli ravistaa ja väpättää kuulemma niin ettei ratti taho pysyä käsissä.

Osaisko joku sanoa missä mahtaa olla vikaa? Levyissä? Kuskissa??
Onko kukaan törmännyt koskaan vastaavaan?

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 4.9.2010 20:59

Satulan liut (liuku) kanittaa vastaan jarruttaessa, eli palat ei painu tasaisesti levyä vasten. Vääntää väkisin levyn kieroksi... Ei voi olla levyissä vikaa jos noin monet jo mennyt. Pahin minkä olen itse nähnyt, niin levy haljennut kokonaan irti itse levyn napaosasta. Onko auto kolaroitu joskus?

Jafe
-
Viestit: 177
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 4.9.2010 21:30

Ei oo kolaroitu. Ollut tällä uudesta asti.
Ensimmäiset oli kuulemma menny ku oli päässyt liikkeestä 50 kilometriä.... Ja uusimmat/viimeisimmät kesti jotain 3000 kilometriä...

Ja aina liikkeessä vaihdatettu osat joten kait liutkin siellä tarkistettu.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 6.9.2010 9:20

Ja aina liikkeessä vaihdatettu osat joten kait liutkin siellä tarkistettu.

Jos merkkiliikettä tarkoitat, niin voit olla 99% varma etteivät tarkista mitään mitä ei erikseen pyydä ja maksa. ;P

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 6.9.2010 10:33

Meillä meni edellisessä -05 leonissa kaks paria kieroiksi takuuaikana. Ensimmäisellä kerralla vaihdettiin vain levyt jonka jälkeen seuraavat meni kieroiksi alle 5 tuhannen kilometrin aikana. Sitten mitattiin pyörännavat ja toinen niistä oli muistaakseni reilun kymmenyksen verran kiero. Sen vaihdon jälkeen alkoivat levyt kestämään.

Hansen
-
Viestit: 37
Liittynyt: 11.6.2009 12:40

ViestiKirjoittaja Hansen » 6.9.2010 19:21

Jos merkkiliikettä tarkoitat, niin voit olla 99% varma etteivät tarkista mitään mitä ei erikseen pyydä ja maksa. ;P

Onkohan noin..?

Jafe
-
Viestit: 177
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 6.9.2010 19:32

Kyllä mustakin tuntuu että jos liikkeeseen vie jarruremontin tekoon niin tasan varmasti katotaan että kaikki liu'ut sun muut osat on kunnossa.

Mutta tuo pyörännavan suoruus menee nyt kuitenkin tarkistukseen. Katotaan miten käy. Kiitokset vaan Una:lle vihjeestä.

Jafe
-
Viestit: 177
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 22.9.2010 17:56

Nyt ois pyörän navat mitattu ja heittoa ei ole kuin sadasosa milliä toisessa ja kolmesatasta toisessa.
Eli ei varmaankaa noin pieni heitto vaikuta levyjen kestoon / täryytykseen.

Niin ja paikallaan olevissa täristävissä levyissäkään ei ole kuin viis satasta heittoa.
Muuttaneeko sitten levyt muotoaan kun lämpenee jarruttaessa?

Mutta oiskos kellään muita ideoita mitä vois katsoa?

Hihhuli
-
Viestit: 106
Liittynyt: 6.5.2005 0:15

ViestiKirjoittaja Hihhuli » 27.9.2010 11:21

Posted: 6.9.2010 19:32 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Kyllä mustakin tuntuu että jos liikkeeseen vie jarruremontin tekoon niin tasan varmasti katotaan että kaikki liu'ut sun muut osat on kunnossa.

Mutta tuo pyörännavan suoruus menee nyt kuitenkin tarkistukseen. Katotaan miten käy. Kiitokset vaan Una:lle vihjeestä.


Olen nähnyt muutaman auton mihin on tehty jarruremontti aika huolimattomasti.

1. Uudet jarrupalat lyöty vasaralla paikoilleen ruosteisiin jarrusatuloihin. Ei viitsitty putsata ruosteita pois. Jarrut puoltaneet heti remontin jälkeen. Jarrupalat asennettiin asianmukaisesti paikoilleen toisessa huollossa.

2. Jarrupalojen liukupellit jätetty pois jarrupalojen vaihdon yhteydessä, koska uudet jarrupalan eivät sovi ruosteisiin satuloihin. Tuloksena on, että jarrupalat helisevät monttuun ajettaessa.

3. Autoon tehty n. 1500 euron jarruremontti. Paikoillaan oli kuitenkin vielä vanhat jarrulevyt ja jarrut puolsivat ja täristivät edelleen. Laitatti toisessa huollossa jarrut kuntoon. Palat+levyt+puhdistus.

4. Iso merkkiliike olisi tehnyt kaikkien palojen ja levyjen vaihdon. Asiakas meinasi teettää toisella korjammolla, josta soitettiin: Miksi tähän pitää vaihtaa levyt? Paloissa on sentti pintaa eikä levyt ole juuri kuluneet. Jarrut eivät myöskään täristä.

Näitä tapauksia näkee jonkun verran. Monet asiakkaat eivät valita remontin tehneeseen huoltoon. Toteavat vain, että oli viimeinen asiointi siinä liikkeessä. Teettävät uuden remontin omaan piikkiin ja nuolevat haavansa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.9.2010 11:34

Onko auto madallettu? Joska tärinä jarrutuksissa ei tulekaan jarruista vaan esim pohjaavasta vetoakselista, hassuista pyöränkulmista, löysistä puslista jne..

Jotenkin muistelisin törmänneeni vastavassa kulkineessa, joka oli madallettu varsin reilustin saman tyyppisiin ongelmiin. Tosin keissistä on kohta 10 vuotta aikaa, mutta muistelisin ongelman parantuneen pyöränkulmien säädöllä ja muutaman millin nostolla...

Vai onko tärinä aina kadonnut hetkeksi uusilla levyillä?

Jafe
-
Viestit: 177
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 27.9.2010 15:40

Jarruremontit tehty varmasti huolella ilman "vilunki peliä". Kaikki pitäis pelata niinku pitää...

Autoa ei ole madallettu ja on normi 15" renkailla. Ja tärinät tosiaan katoaa aina levyjen/palojen vaihdolla vähäksi aikaa.
Itekkin ehottelin jo että mahtaako johtua vaikka renkaista. Mutta kun tekee saman tärinän myös talvirenkailla.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.9.2010 15:50

Eli ravistaa ja väpättää kuulemma niin ettei ratti taho pysyä käsissä.

Jarrulevyn kierous tuntuu yleensä polkimessa, ratin väpätys on yleensä merkki siitä että alustassa on joku pusla mikä on paskana. Yleensä autoissa missä on etutukivarret, niin se on taaimmainen pusla mikä on kulunut niin tekee tommosta... Jotenkin tuntuu et jos 13 levyä on saanu "kieroksi", niin vika onkin jokin muu kuin jarrut, jos kerran jarrut on tehty viimisen päälle huollossa.

Jafe
-
Viestit: 177
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 27.9.2010 16:05

Pitääpä kysästä tuosta poljin tuntumasta.
Mutta jos jotain puslaa ois paskana niin miksi kuitenkin heittää ravistamasta joksikin aikaa kun laittaa uudet jarrupalikat alle?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.9.2010 19:11

Jarrulevyn kierous tuntuu yleensä polkimessa, ratin väpätys on yleensä merkki siitä että alustassa on joku pusla mikä on paskana.

No kyllä mulla on ainakin Corradossa tuntu kierot levyt myös ratissa jarruttaessa. Sama homma oli kaverin Passatissa. Siinä meinas tosissaan ratti lähteä käsistä jos joutu räväkän jarrutuksen tekemään.
Kummassakaan ei puslissa mitään vikaa ole ollut.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 27.9.2010 20:13

Kummassakaan ei puslissa mitään vikaa ole ollut.


Ei varmaan aluksi ollut mutta taatusti lopuksi. Mulla meni tukivarret vuodessa vaihtoon pikkasen vatkaavien jarrujen kanssa.

Tuli vaan mieleen että jos levy ei ole juurikaan kiero ja silti jarrut vatkaa niin onhan levy puhdas kaikista rasvoista. Kerran meni tervaa jarrulevyyn ja ensimmäinen jarrutustapahtuma oli varsin omituinen.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.9.2010 20:37

^Ainakaan Corradossa ei ole puslan puslaa tarvinnut vaihtaa, ja edellisessä katsatusksessa ei ainakaan huomautettavaa löytynyt.
Passatista en varmaksi mene sanomaan, mutta en ainakaan muista että kaveri olisi sanonut puslia siihen vaihtaneensa.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 28.9.2010 6:55

Edelleen ääni satuloille tai länkiraudoille. Aika jännä jos niihin ei ole kiinnitetty mitään huomiota 14 jarrulevy parin jälkeenkään? Onko levyjä mitattu koskaan heittokellolla vatkaamisen jälkeen?

Jafe
-
Viestit: 177
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 28.9.2010 15:22

Ei ole mitattu levyjä heti ravistamisen jälkeen. "Kylmänä" on levyt mitattu ja niissä ei tosiaan ollut kun viis satikkaa heittoa.

Ja polkimessa tuntuu kuulemma jonkinlaista tärinää kun hitaassa vauhdissa jarruttaa sievästi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa