Jarrulevyjen kestoikä?
Valvoja: ffp jäsenet
Jarrulevyjen kestoikä?
Sellanen tapaus tuossa yhdellä tutulla.
Autolla ajettu jotain 140 tkm, neloskoppa 4motion farkku Golffi.
Jarrulevyjä kaveri saanut ajettua 13 (kolmetoista) paria kieroiksi. Eli ravistaa ja väpättää kuulemma niin ettei ratti taho pysyä käsissä.
Osaisko joku sanoa missä mahtaa olla vikaa? Levyissä? Kuskissa??
Onko kukaan törmännyt koskaan vastaavaan?
Autolla ajettu jotain 140 tkm, neloskoppa 4motion farkku Golffi.
Jarrulevyjä kaveri saanut ajettua 13 (kolmetoista) paria kieroiksi. Eli ravistaa ja väpättää kuulemma niin ettei ratti taho pysyä käsissä.
Osaisko joku sanoa missä mahtaa olla vikaa? Levyissä? Kuskissa??
Onko kukaan törmännyt koskaan vastaavaan?
Meillä meni edellisessä -05 leonissa kaks paria kieroiksi takuuaikana. Ensimmäisellä kerralla vaihdettiin vain levyt jonka jälkeen seuraavat meni kieroiksi alle 5 tuhannen kilometrin aikana. Sitten mitattiin pyörännavat ja toinen niistä oli muistaakseni reilun kymmenyksen verran kiero. Sen vaihdon jälkeen alkoivat levyt kestämään.
Nyt ois pyörän navat mitattu ja heittoa ei ole kuin sadasosa milliä toisessa ja kolmesatasta toisessa.
Eli ei varmaankaa noin pieni heitto vaikuta levyjen kestoon / täryytykseen.
Niin ja paikallaan olevissa täristävissä levyissäkään ei ole kuin viis satasta heittoa.
Muuttaneeko sitten levyt muotoaan kun lämpenee jarruttaessa?
Mutta oiskos kellään muita ideoita mitä vois katsoa?
Eli ei varmaankaa noin pieni heitto vaikuta levyjen kestoon / täryytykseen.
Niin ja paikallaan olevissa täristävissä levyissäkään ei ole kuin viis satasta heittoa.
Muuttaneeko sitten levyt muotoaan kun lämpenee jarruttaessa?
Mutta oiskos kellään muita ideoita mitä vois katsoa?
Posted: 6.9.2010 19:32 Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
Kyllä mustakin tuntuu että jos liikkeeseen vie jarruremontin tekoon niin tasan varmasti katotaan että kaikki liu'ut sun muut osat on kunnossa.
Mutta tuo pyörännavan suoruus menee nyt kuitenkin tarkistukseen. Katotaan miten käy. Kiitokset vaan Una:lle vihjeestä.
Olen nähnyt muutaman auton mihin on tehty jarruremontti aika huolimattomasti.
1. Uudet jarrupalat lyöty vasaralla paikoilleen ruosteisiin jarrusatuloihin. Ei viitsitty putsata ruosteita pois. Jarrut puoltaneet heti remontin jälkeen. Jarrupalat asennettiin asianmukaisesti paikoilleen toisessa huollossa.
2. Jarrupalojen liukupellit jätetty pois jarrupalojen vaihdon yhteydessä, koska uudet jarrupalan eivät sovi ruosteisiin satuloihin. Tuloksena on, että jarrupalat helisevät monttuun ajettaessa.
3. Autoon tehty n. 1500 euron jarruremontti. Paikoillaan oli kuitenkin vielä vanhat jarrulevyt ja jarrut puolsivat ja täristivät edelleen. Laitatti toisessa huollossa jarrut kuntoon. Palat+levyt+puhdistus.
4. Iso merkkiliike olisi tehnyt kaikkien palojen ja levyjen vaihdon. Asiakas meinasi teettää toisella korjammolla, josta soitettiin: Miksi tähän pitää vaihtaa levyt? Paloissa on sentti pintaa eikä levyt ole juuri kuluneet. Jarrut eivät myöskään täristä.
Näitä tapauksia näkee jonkun verran. Monet asiakkaat eivät valita remontin tehneeseen huoltoon. Toteavat vain, että oli viimeinen asiointi siinä liikkeessä. Teettävät uuden remontin omaan piikkiin ja nuolevat haavansa.
Onko auto madallettu? Joska tärinä jarrutuksissa ei tulekaan jarruista vaan esim pohjaavasta vetoakselista, hassuista pyöränkulmista, löysistä puslista jne..
Jotenkin muistelisin törmänneeni vastavassa kulkineessa, joka oli madallettu varsin reilustin saman tyyppisiin ongelmiin. Tosin keissistä on kohta 10 vuotta aikaa, mutta muistelisin ongelman parantuneen pyöränkulmien säädöllä ja muutaman millin nostolla...
Vai onko tärinä aina kadonnut hetkeksi uusilla levyillä?
Jotenkin muistelisin törmänneeni vastavassa kulkineessa, joka oli madallettu varsin reilustin saman tyyppisiin ongelmiin. Tosin keissistä on kohta 10 vuotta aikaa, mutta muistelisin ongelman parantuneen pyöränkulmien säädöllä ja muutaman millin nostolla...
Vai onko tärinä aina kadonnut hetkeksi uusilla levyillä?
Jarruremontit tehty varmasti huolella ilman "vilunki peliä". Kaikki pitäis pelata niinku pitää...
Autoa ei ole madallettu ja on normi 15" renkailla. Ja tärinät tosiaan katoaa aina levyjen/palojen vaihdolla vähäksi aikaa.
Itekkin ehottelin jo että mahtaako johtua vaikka renkaista. Mutta kun tekee saman tärinän myös talvirenkailla.
Autoa ei ole madallettu ja on normi 15" renkailla. Ja tärinät tosiaan katoaa aina levyjen/palojen vaihdolla vähäksi aikaa.
Itekkin ehottelin jo että mahtaako johtua vaikka renkaista. Mutta kun tekee saman tärinän myös talvirenkailla.
Eli ravistaa ja väpättää kuulemma niin ettei ratti taho pysyä käsissä.
Jarrulevyn kierous tuntuu yleensä polkimessa, ratin väpätys on yleensä merkki siitä että alustassa on joku pusla mikä on paskana. Yleensä autoissa missä on etutukivarret, niin se on taaimmainen pusla mikä on kulunut niin tekee tommosta... Jotenkin tuntuu et jos 13 levyä on saanu "kieroksi", niin vika onkin jokin muu kuin jarrut, jos kerran jarrut on tehty viimisen päälle huollossa.
Jarrulevyn kierous tuntuu yleensä polkimessa, ratin väpätys on yleensä merkki siitä että alustassa on joku pusla mikä on paskana.
No kyllä mulla on ainakin Corradossa tuntu kierot levyt myös ratissa jarruttaessa. Sama homma oli kaverin Passatissa. Siinä meinas tosissaan ratti lähteä käsistä jos joutu räväkän jarrutuksen tekemään.
Kummassakaan ei puslissa mitään vikaa ole ollut.
Kummassakaan ei puslissa mitään vikaa ole ollut.
Ei varmaan aluksi ollut mutta taatusti lopuksi. Mulla meni tukivarret vuodessa vaihtoon pikkasen vatkaavien jarrujen kanssa.
Tuli vaan mieleen että jos levy ei ole juurikaan kiero ja silti jarrut vatkaa niin onhan levy puhdas kaikista rasvoista. Kerran meni tervaa jarrulevyyn ja ensimmäinen jarrutustapahtuma oli varsin omituinen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa