Jetta II vetonivelongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Jetta II vetonivelongelma

ViestiKirjoittaja TurboJ » 29.8.2010 22:48

Vaihdoin Jettaan Passatin 02A -vaihteiston, ja vaihdon jälkeen on myt paukkunut kaksi vasemman puolen sisempää vetoniveltä.

Läksyt on kuitenkin tehty eli tyhmiä virheitä ei pitäisi olla:
Varmistin ennen vaihtoa, että vaihteiston vetolaipat ovat samanlaiset kuin Jetan omassa laatikossa, ja samoin mittasin laippojen ulkoneman. 100% samat mitat kuin okkislaatikossa.
02A -laatikkohan ei ole vetopyörästöstään yhtään leveämpi kuin 020, vaan ero tulee yksistään vetolaipoista. Siis, jos on 90 mm laipat, niin perä on kapeampi kuin 100 mm laipoilla (tämä on fakta). Siksi esim GTI:ssä itse vetarin tanko-osa on lyhyempi kuin muissa malleissa.

Autoa on madallettu ehkä 50 mm keulasta.

Mikä voisi selittää tällaisen ongelman? Vetonivelen 1000 km käyttöikä ei oikein vakuuta...

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 5.9.2010 0:13

Olis vähän apuja tarpeen. Kellään mitään ideaa miksi nuo nivelet ei kestä?
Ei kai 50 mm madallus voi vielä noin dramaattista ongelmaa aiheuttaa?

Sibe
-
Viestit: 59
Liittynyt: 30.10.2007 0:20

ViestiKirjoittaja Sibe » 7.9.2010 18:45

Minulla on ainakin sellainen käsitys, että 02A laatikon perä on hiukan eri levyinen kuin 020, siis juurikin se itse perä eikä ne laipat. Toiseksi muistelisin että se perä ei ole sivuttaissuunnassa samalla kohtaa kuin 020. Voi olla, että minulla on väärää tietoa.

Täytyy mitata omista laatikoista miten tuo on niin tulee ainakin itelle sopivat vetarit aikanaan. (Löytyy 02A molemmilla laipoilla ja 020 90mm laipolla.)

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 7.9.2010 21:24

Itsellä navasta kaareen 270mm, 02A ja orkkis 100mm 020:n vetarit. Ajettu nyt 2300km? ongelmitta, välillä menty kovaakin.

Uskokaa nyt jo hyvällä, sata kertaa asiasta jauhettu.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 24.9.2010 13:07

Ne vetolaipat on ainoa ero, itse perän mitat ja sijainti ovat samat. Olen mitannut tarkkaan, kun sattuu tallissa lojumaan 02A sekä pienillä että isoilla laipoilla, ja 020 pienillä laipoilla.
Nyt näyttäis niveletkin pysyvän kasassa, täytyy koputtaa otsaa..

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 24.9.2010 13:31

Onks sulla ihan orkkis nelipulttiset olka-akselit+navat vai onko sinne vaihdettu jotain muuta?
Tossa omassa hajoitti myös joskus sisempiä niveliä, kun tässä oli 5-pulttisen olka-akseli+navat, mut oli nelipulttisen tukivarret+vetarit. Tolla yhdistelmällä vetari tuli väärään asentoon.
Se kylläkin kesti silloin 1000km sijasta 1000m.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa