Seat cordoba vario pahanlaatuinen Takajarruongelma...
Valvoja: ffp jäsenet
Seat cordoba vario pahanlaatuinen Takajarruongelma...
Onko kellään ollut samanlaista jarruongelmaa?
käyttöjarrujen puolella on liian suuri tehoero.
Käytetty nyt 3 kertaa jo yrittämässä leimalla.
1. kerta:
taka-akseli: vasen =0 ja oikea = 1,0kN
--> inssi ehdotti, että painensäätöventtiili jumii, että vika on siinä. No kerran sellaisen irroittaneena oli tietämys, tilan ahtaudesta+ pultit jumissa yms. niin tarkastin rummun sisään kuskin puolen sylinterin toiminnan-> tulos ihan jumissa .
KORJAUS: molemmille puolille uudet sylinterit + viimeiset pätkät jarruputkia. ajattelin, että tuosta johtui voiman puute ja leimalle.
2. kerta:
vasen = 1,3kN oikea = 0,4kN
--> inssi ehdotti edelleen paineensäätöventtiiliä ja ehkä osin ilmaakin.
KORJAUS: uusi paineensäätöventtili + ilmausta + loppujen lopuksi uudet jarrurummut kun oli max. halkaisijassa ja leimalle.
vasen = 1,0kN oikea = 0,6kN
inssi neuvoi, että pitää ilmata niin, jotta paineensäätöventtiilin vipu pönkättynä pohjaan ilamuksen ajan ja sen jälkeen paineensäätöventtiilin jousta säädettävä kireämmälle, jotta saadaan lisää jerkku takajarruille.
kävin tänään lähihuoltamon rullilla ja ajattelin kaiken olevan ok.
vasen = joku 1,4kN ja oikea taisi jäädä 0,8kN
eli ero edelleen liika iso.
Mikä helvetti nyt sitten rajoittaa tuota oikean puolen jarrun painetta kun se on aiemmin kerran ollut jo 1kN , mutta silloin taisi ainakin ne max. halkaisija rummut+säätämätön paineventtiili tehdä kiusaa, mutta nyt nuokin pitäisi olla ok. mutta ei niin ei.
voiko pääsylinterissä olla joku sellainen vika, että välillä toimii ja välillä ei? jarruletkun pätkässä/putkessa joku tukos välillä tms...
Kohta alkaa hermot olee aika kireellä ja rahaakin on palanut ihan puoliasiallisesti. joten neuvot / kokemukset olisivat tervetulleita.
--> pääsylinteri ja oikean puolen takajarruletku myös vaihdettu, mutta sama vika jatkuu... Ilmaa ei takasylintereiltä tule, poljin on "kivikova" kun auto ei käynnissä, mutta kun laittaa koneen käymään ja tehostaja lähtee toimimaan niin jarrupoljinta tasaisella voimalla painamalla menee poljin ihan pohjaan.
Voiko olla nyt niin, että pääsylinterissä muljuaa ilmakupla ja se tulisi jollain keinoin ekana ilmata ?
vai mikä lie vikana? voiko jotain olla tehostajassa / alipainepumpussa joka aiheuttaa ko. vikaa jarrupiireihin.
Nyt siis vaihdettu kaikki osat lukuunottamatta etujarrusatuloita/letkuja/putkia + pitkiä jarruputkia mitkä menevät taakse.
Niin ja jarrutehostaja+alipainepumppu on vanhoja. Mutta mitään en vaihda enää ennen kuin todellinen vika selviää...
käyttöjarrujen puolella on liian suuri tehoero.
Käytetty nyt 3 kertaa jo yrittämässä leimalla.
1. kerta:
taka-akseli: vasen =0 ja oikea = 1,0kN
--> inssi ehdotti, että painensäätöventtiili jumii, että vika on siinä. No kerran sellaisen irroittaneena oli tietämys, tilan ahtaudesta+ pultit jumissa yms. niin tarkastin rummun sisään kuskin puolen sylinterin toiminnan-> tulos ihan jumissa .
KORJAUS: molemmille puolille uudet sylinterit + viimeiset pätkät jarruputkia. ajattelin, että tuosta johtui voiman puute ja leimalle.
2. kerta:
vasen = 1,3kN oikea = 0,4kN
--> inssi ehdotti edelleen paineensäätöventtiiliä ja ehkä osin ilmaakin.
KORJAUS: uusi paineensäätöventtili + ilmausta + loppujen lopuksi uudet jarrurummut kun oli max. halkaisijassa ja leimalle.
vasen = 1,0kN oikea = 0,6kN
inssi neuvoi, että pitää ilmata niin, jotta paineensäätöventtiilin vipu pönkättynä pohjaan ilamuksen ajan ja sen jälkeen paineensäätöventtiilin jousta säädettävä kireämmälle, jotta saadaan lisää jerkku takajarruille.
kävin tänään lähihuoltamon rullilla ja ajattelin kaiken olevan ok.
vasen = joku 1,4kN ja oikea taisi jäädä 0,8kN
eli ero edelleen liika iso.
Mikä helvetti nyt sitten rajoittaa tuota oikean puolen jarrun painetta kun se on aiemmin kerran ollut jo 1kN , mutta silloin taisi ainakin ne max. halkaisija rummut+säätämätön paineventtiili tehdä kiusaa, mutta nyt nuokin pitäisi olla ok. mutta ei niin ei.
voiko pääsylinterissä olla joku sellainen vika, että välillä toimii ja välillä ei? jarruletkun pätkässä/putkessa joku tukos välillä tms...
Kohta alkaa hermot olee aika kireellä ja rahaakin on palanut ihan puoliasiallisesti. joten neuvot / kokemukset olisivat tervetulleita.
--> pääsylinteri ja oikean puolen takajarruletku myös vaihdettu, mutta sama vika jatkuu... Ilmaa ei takasylintereiltä tule, poljin on "kivikova" kun auto ei käynnissä, mutta kun laittaa koneen käymään ja tehostaja lähtee toimimaan niin jarrupoljinta tasaisella voimalla painamalla menee poljin ihan pohjaan.
Voiko olla nyt niin, että pääsylinterissä muljuaa ilmakupla ja se tulisi jollain keinoin ekana ilmata ?
vai mikä lie vikana? voiko jotain olla tehostajassa / alipainepumpussa joka aiheuttaa ko. vikaa jarrupiireihin.
Nyt siis vaihdettu kaikki osat lukuunottamatta etujarrusatuloita/letkuja/putkia + pitkiä jarruputkia mitkä menevät taakse.
Niin ja jarrutehostaja+alipainepumppu on vanhoja. Mutta mitään en vaihda enää ennen kuin todellinen vika selviää...
Koitas ilmata siten että kaikki paino on taka-akselilla kuten normalitilanteessakin on renkaat maassa.
Toisekseen oletko säätänyt hihnat sillä ns. automaatikiristinkiilalla jo valmiiksi niin lähelle rumpuja kuin mahdollista.
Hihna on liian kaukan rummusta jos toisella tai kolmannella polkaisulla ei enää laske jarrupoljin alas asti. Saman tyylinen tunne polkimessa kuin ilmaa olisi. Ennen hihnojen säätöä käsijarruvaijerit löysälle.
Sekavaa tekstiä, mutta niin on kirjoittajakin =)
Toisekseen oletko säätänyt hihnat sillä ns. automaatikiristinkiilalla jo valmiiksi niin lähelle rumpuja kuin mahdollista.
Hihna on liian kaukan rummusta jos toisella tai kolmannella polkaisulla ei enää laske jarrupoljin alas asti. Saman tyylinen tunne polkimessa kuin ilmaa olisi. Ennen hihnojen säätöä käsijarruvaijerit löysälle.
Sekavaa tekstiä, mutta niin on kirjoittajakin =)
Tullu niin tutuksi ettei tuo alkuperäinen kehintä pelaa kunnolla vaikka uusisi kaikki. Joutuu manuaalisesti kehimään hihnat niin että rumpu mene juuri ja juuri paikalleen. Käsijarrulla kehiminen auttaa vain siihen käsijarruun. Se jousi on aika ponneton vetämään sitä kiilaa alas.
Uskon tässä tapauksessa ongelman olevan juurikin tässä. Tuskin siellä ilmaa enää on. Tuo rumpujarru vw:ssä on valitettavasti aika susi
Uskon tässä tapauksessa ongelman olevan juurikin tässä. Tuskin siellä ilmaa enää on. Tuo rumpujarru vw:ssä on valitettavasti aika susi
kehintä on ollut koko ajan ok (kiiloista kehitty käsin) eli rummut saa juuri ja juuri paikalleen ja kun käsin pyörittää rumpuja niin mtasaisesti kihnuttaa molemmin puolin.
käsijarru ottaa tasaseen ja hyvällä voimalla.
Silti kun auton käynnistää niin poljin vaipuu alas päin nyt ei kuitenkaan ihan pohjaan saakka. kun eilen ilmasin sitä pääsylinteriä.
vieläkään ei poljin tuntuma ole "normaali" mutta ei anneta periksi.
Itsekin olen ihan jokuseen autoon ja tällaiseen seattiinkin ym. muihin rumpu vw:n tullut jarruja rassattua, mutta tämä on ehdottomasti ollut vaikein tapaus tähän saakka.
maanataina käyn huvikseen lähipajan dynossa katsoo onko voimia...
käsijarru ottaa tasaseen ja hyvällä voimalla.
Silti kun auton käynnistää niin poljin vaipuu alas päin nyt ei kuitenkaan ihan pohjaan saakka. kun eilen ilmasin sitä pääsylinteriä.
vieläkään ei poljin tuntuma ole "normaali" mutta ei anneta periksi.
Itsekin olen ihan jokuseen autoon ja tällaiseen seattiinkin ym. muihin rumpu vw:n tullut jarruja rassattua, mutta tämä on ehdottomasti ollut vaikein tapaus tähän saakka.
maanataina käyn huvikseen lähipajan dynossa katsoo onko voimia...
Minulla oli VW-ventossa samalaisia oireita; että kun auto sammuksissa polki poljinta ok.Sitten kun laittoi käymään poljin painui melkein lattiaan ja takajarrut olemattomat. Samoin edessä hiukan paremmat kuin painoi tosissaan poljinta.Vika oli>vasem takajarrun sylinteri jumissa.Siinä takajarrun sylinteissä on kaksi mäntää ja se toinen jumissa,jolloin se huijaa paineita.Järjestelmä luulee että nyt takapyörä lukossa ja taka-akselin yksikkö päästää paineita ulos.Vaihdoin sylinterin 8 eur ja homma toimii edelleen.
Saisikohan jarrupiirejä 'tulpattua' eli tukittua jotenkin tai muuten blokattua pois? Ottaisi ensin esim. takajarrut pois pelistä, sitten paineenrajoitusventtiilitä ja lopuksi vaikka nippusiteillä takajarrumännät kiinni ja katsoisi joka välissä milloin poljin alkaa painua pohjaan eli missä kohtaa vika tulee mukaan.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
on ilmattu käynnissä ja ilman... ei vaikutusta asiaan. ilmaa ei tule.
rumpujen kehinnässä on minun mielestäni sellainen outo juttu, että kun rummut on uudet ja jarrukengät on melkein uudet eli uusiin verrattuina ei ole kulunut juuri nimeksikään niin silti kun kehii rumpua kohilleen menee kehintäkiila liki pohjaan saakka ennen kuin kehintä hyvä.
Kehinnän tarkoitushan on tuoda kenkiä lähemmäksi rummun sisäpintaa silloin kun kengät alkavat kulumaan. mutta tällä hetkellä näyttää siltä että kengillä ei paljon ole varaa kulua kun kehintä jo nyt maksimissa.
Herättääkö tämä mitään ajatuksia? Olenko saanut viime syksynä kasattua kengät jotenkin vituraksi? hyvin ne tosin on vuoden toiminut.
rumpujen kehinnässä on minun mielestäni sellainen outo juttu, että kun rummut on uudet ja jarrukengät on melkein uudet eli uusiin verrattuina ei ole kulunut juuri nimeksikään niin silti kun kehii rumpua kohilleen menee kehintäkiila liki pohjaan saakka ennen kuin kehintä hyvä.
Kehinnän tarkoitushan on tuoda kenkiä lähemmäksi rummun sisäpintaa silloin kun kengät alkavat kulumaan. mutta tällä hetkellä näyttää siltä että kengillä ei paljon ole varaa kulua kun kehintä jo nyt maksimissa.
Herättääkö tämä mitään ajatuksia? Olenko saanut viime syksynä kasattua kengät jotenkin vituraksi? hyvin ne tosin on vuoden toiminut.
No niin Leima tuli paperiin arvoin 1,2kN ja 1,5 kN.
Aamulla otin pääsylinterin vielä irti ja ilmasin sen ruuvipenkissä ja sen jälkeen polkimeen alkoi tulla aivan erilainen tuntuma ...
joten olisiko sitten niin että pääsylkyssä kuitenkin oli ilmaa kummittelemassa.
Tuohon kehinnän "kaukaisuuteen" ei löytynyt vielä järkevää selitystä... voisiko kehintäkiilan vastinkappale olla kulunut tai sitten motonetin kengissä on joku viba...
Aamulla otin pääsylinterin vielä irti ja ilmasin sen ruuvipenkissä ja sen jälkeen polkimeen alkoi tulla aivan erilainen tuntuma ...
joten olisiko sitten niin että pääsylkyssä kuitenkin oli ilmaa kummittelemassa.
Tuohon kehinnän "kaukaisuuteen" ei löytynyt vielä järkevää selitystä... voisiko kehintäkiilan vastinkappale olla kulunut tai sitten motonetin kengissä on joku viba...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa