Inerta Primer 5 + vesiohenteinen pintamaali?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

Inerta Primer 5 + vesiohenteinen pintamaali?

ViestiKirjoittaja mgrz » 26.6.2010 13:46

Moro,

Elikkäs minulla sellainen kysymys, että kun maalasin auton viime kesänä itse, tällöin ei uunia käytössä. Pohjamaaliksi tuli paikoin inerta primer 5 ja pintamaaliksi vesiohenteinen metallimaali. Ensikertalaisena lakkapinta jäi tietysti appelsiiniksi, joten ajattelin tälle kesälle viedä pirssin ihan maalarille. Hioin ensin appelsiinit vesipaperilla pois, jonka jälkeen koko auton päälle hiontaväri.

Nooh aikansa kun hiontaväri oli muhinut niin huomattiin että perhana vanha maalipinta rupeaa kiehumaan alta ja näin ollen täytyy viime kesänä maalaamani maalit raapia 80 paperilla alta pois... Osittain menee pakosta pellille asti ja nyt se kysymys:

Mulla on inerta primer 5 pohjamaalia varastossa, jolla voisin maalata periaatteessa koko auton, mutta ei uunia käytössä. Eli voinko huoleta maalata inerta primer 5:llä pohjat, ettei se ala kiehumaan hiontavärin/vesivärin alla, kun ne tulevaisuudessa maalataan ihan oikeassa uunissa?

Jos on pienikin riski, että tämä inerta rupeaa kiehumaan vesivärin alla uunitusvaiheessa niin kertokaa! En tahdo rueta samaan hiontaurakkaan uudestaan... Minulta löytyy myös 1 komponentti spraymaxin pohjamaalia, jota maalari suositteli mutta käsittääkseni tämä ei ole yhtä hyvää paljaan pellin päälle kuin inerta?

Kommentteja, pikaisesti kiitos! Auto tarviisi olla valmis pohjiltaan alkuviikosta.. :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.6.2010 13:59

Periaatteessa vastaus on yksinkertainen, käytät sitä pohjamaalia mitä maalari käskee. Oikeasti moni muukin voi soveltua, mutta en riskeeraisi koska maalari tietää mitkä pohjamaalit eivät varmasti reagoi pintamaalin kanssa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 26.6.2010 19:54

Inerta on raskaankaluston maali jonka kyllä pitäisi kestää nykypäivän vesivärit yhtä hyvin kuin myös liuotinohenteiset.
Tavallista Inerta primeria olen ite peltihommissa käyttänyt eikä ongelmia ole ollut.

Mutta tosiaan maalarilta kannattaa kysellä tai tehdä koemaalaus johonkin pellinpalaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.6.2010 22:06

Inerta on raskaankaluston maali

Ei kyllä ole raskaankaluston, vaan se on epoksipohjamaali jota käytetään pohjustamaan maalattava pinta. Toki sitä voidaan käyttää raskaan kaluston hommissa ja auton maalaamisessa, mutta ei se nyt suoraan varsinaisesti ole mitään rekoissa tms käytettävä maali. Ainut vaan, että mun muistaakseni inerta 5 primer on teollisuusbensiinillä ohennettavaa maalia, mutta ainakin inertan päälle maalattava Teknodur on ksyleenillä ohennettava ja noi käy keskenään yhteen. Itse olen käyttänyt noita vaan keskenään, enkä pohjamaalina automaalille.

Lainaus teknoksen tuoteselosteesta.
"KÄytetÄÄn pohjamaalina kemiallista rasitusta kestÄvissÄ epoksijÄrjestelmissÄ K27 ja K29 terÄs-, sinkki ja alumiinipinnoilla. Soveltuu vÄlimaaliksi sinkkiepoksi- ja sinkkisilikaattimaalipinnoille ja pohjamaaliksi TEKNODUR polyuretaanipintamaalien alle."


Joten käykö se auton maalin alle voi olla et käy, voi olla et ei.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.6.2010 9:46

En usko, että Inerta rupeaa kiehumaan, mutta muiden maalien tarttuvuus Inertan päälle voi olla ongelma. Ainakaan osa autojen paikkamaaleista ei tunnu tarttuvan kunnolla ja lähtee kolhaisusta Inertan päältä irti. Joku välimaali voisi toki tuonkin ongelman korjata.

Omien kokemusten pohjalta en uskaltaisi ottaa riskiä, koska maalia ei ole tuohon tarkoitettu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa