liian kova öljynpaine

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

liian kova öljynpaine

ViestiKirjoittaja golffari423 » 10.6.2010 21:32

terve. tuossa omassa rp-koneessa nousee kylmänä öljynpaine yli 8bar.
ja testattu kolmella erilaisella mittarilla.

missä päin tuollasessa koneessa on rajoitusventtiili?

olis hyvä jos jollain olis kuvaa vw 8v öljypumpusta.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 11.6.2010 13:20

eikö muka ketään tiedä kakkiksen öljynpaineista? onko tuollainen normaalia vai ei?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.6.2010 13:50

Ei ole kyllä normaalipaine, ylipaineventtiili on jumissa. Hajottaa pidemmän päälle takuuvarmasti ö-suodattimen tai jotain kalliimpaa.
Paineenrajoitusventtiili on pumpun kyljessä, tai oikeammin pumpun kannessa johon imusiivilä kiinnittyy.

Tuossa pari kuvaa, vanha pumppu on RP:n vakio, uusi pitkittäiskoneisen 1.8T:n:
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... G_0329.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... G_0330.jpg

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 11.6.2010 13:58

ok. pystyykö tota venttiiliä purkamaan jotenki? onkohan iso homma ton pumpun irrotus?

ei se ainakaan kokonaan jumissa ole, kun paine rajoittuu tuonne 7-8baariin
tollaset noi paineet on ollu yli kolme vuotta mitä auto on mulla ollu.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.6.2010 16:29

Millä paineet on mitattu? Kuulostaa kyllä aivan liian kovalta paineelta, normaalisti n.5-6bar maximipaine.

Multa saat tuon vanhan pumpun jos haluut, tuo venttiili on ainakin mun pumpussa niitattu kiinni eli ei ole tarkoitettu avattavaksi.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 13.6.2010 18:10

Mulla olisi käyttämätön Febin pumppu joutilaana. YV:llä tavoittaa, jos kiinnostaa.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 14.6.2010 1:02

olisiiko jollain kuvaa pumpusta avattuna? vaikea uskoa että venttiiliin ei muka pääsis käsiks.
kannaattaakohan muuten ehjää pumppua vaihtaa?

ei oikein pääse nyt tutkimaan tota, ku tarviin autoo joka päivä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 14.6.2010 1:11

Ei toi ole mikään ihme vaikka ei pystyisi vaihtamaan ja vaikka pääsiskin, niin mistäs sit osat siihen. Osat tehdään autoihin niin että ne vaihdetaan koko komponenttina rikkinäisen tilalle.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.6.2010 9:19

Toistan itseäni: ylipaineventtiili on niitattu kiinni pumpun runkoon. Jos tuon liitoksen avaat niin se siitä.
Kuten sanoin multa saat tuon vanhan pumpun halutessasi, jos kiinnostaa laita yv:tä. Pumppa pääkaupunkiseudulla..

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 15.6.2010 20:28

Mistä kohtaa paineet mitattu? Mitä öljyä sulla on moottorissa? Jos on 10-40 tai 15-50 öljyä ja mitattu öljyn suodattimen jalasta pääöljykanavasta nii voi olla ihan oikeet paineet.

Jos ei pullauttele stefoja tai ei muuta häiriöö ole moottorin pyöriessä (nostimet) nii en näkis mitään syytä vaihdella pumppua.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 15.6.2010 21:40

Kylmänä paineet onkin yleensä tuota luokkaa. Kuumana tyhjäkäynnillä sitten ~1bar molemmin puolin..

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 16.6.2010 0:45

oon mitannu sen tosta suodattimen jalasta jossa on alkuperäinen varoitusvalon anturi.
öljynä on teboil diamond 5w-40.

mites mahtaa käydä paineiden jos laitan 0w-40 öljyt meneekö kuumana liian litkuksi?

ja kyllä tossa hyvin on pysyny öljyt sisällä, ajettu 360tkm ja en oo joutunu koskaan vaihtovälillä lisäämään öljyä :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.6.2010 1:15

Eikös aikanaan TM:n öljyvertailussa yks kriteeri ollut se että kuinka nopeasti kylmässä koneessa laskee öljynpaine pumpun päästä mitattuna? Kellä olis vanhoja testejä tallessa niin voisi kertoa.

Muistelen että silloin oli aika huimia kylmäpaineita... Mitä jäykempi rasva, sitä suurempi paine pumpun lähdössä. Lämpö nousi ja paine pieneni.

Mulla ei säilynyt 0W-40 -rasvat koneessa vaikka oli kansi huollettu, männänrenkaat ja kiertokangen laakerit vaihdettu. Pari desiä joutu lisäämään kun ajoa tulee jotain 12 tkm vuodessa. Tosin lämmitykseen ei päässyt kuin kymmenisen kertaa talvessa ja tosta kadulta piti raapaista kelillä kun kelillä lämmittämättä käyntiin. Eikä se kone hirveästi 1,7 km matkalla lämpeä.

Jonetsu
-
Viestit: 92
Liittynyt: 29.8.2009 18:08

ViestiKirjoittaja Jonetsu » 17.10.2010 15:52

tuossa omassa Gt golfissa mittareiden mukaan kylmäpaine on 8-10bar mutta lämmetessään laskee 5-6Baariin ja sanovat että on paineet kohdillaan. öljynä toimii Teboilin 15W-40

E: ei ole lohko lämppäriä omassa vehkeessä ja ei se kauheasti sitä öljyä naukkase välistä vaikka sen tosta käyntii tempaseekin ja melkein heti ajoon.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 17.10.2010 17:14

Kyl vähä haiskahtais kovalta tommone 8-10 kylmäpaine.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa