Vento 1.8 ABS Lämmöt nousee

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Rytkonen_A
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.6.2010 11:47

Vento 1.8 ABS Lämmöt nousee

ViestiKirjoittaja Rytkonen_A » 7.6.2010 12:47

Moro,

Tarttis vähän vinkkejä, kun Vento alkoi tuossa viime viikolla nostamaan lämpöjä (ainakin mittarin mukaan) ja lopulta jäähdytysnesteen varoitusvalo alkoi vilkkua. Jäähdytysnestettä on oikea määrä. Missähän vaiheessa tuon kuuluisi keittää vedet mittarin mukaan? Eilen lämpömittari näytti sen 110 ja vähän yli eikä nesteet kiehuneet. Kiinnitin myös huomiota, että flekti alkoi pyöriä ekan kerran vasta, kun mittari näytti tuon 110 astetta. Ajettaessa lämmöt saattavat pysyä melko kauankin siinä 90-100 paikkeilla. Yleensä jonkun 40 minuutin ajelun jälkeen lämmöt alkavat pikkuhiljaa nousta tuosta 90 asteesta kohti 110 astetta, jonka yli mentäessä varoitusvalo syttyy.

Äkkiseltään tuntuisi, että tuo mittarin anturi näyttäisi omiaan...

edit. Tutkailin hieman tuota huoltokirjaa, sen mukaan termostaatti ja moottorin lämpötila-anturi on vaihdettu n. 15tkm sitten.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 7.6.2010 15:15

Tyyppivika näissä on termostaatin jumittaminen 70 asteeseen eli jää auki, tietysti se voi myös alkaa jumittamaan toisinkin päin eli aukeaa hitaasti.
Myös jäähdytin voi olla tukkoinen esim jos kone on joskus tehnyt coctailit eli öljyt ja vedet sekasin jolloin jäähdyttimessä vesi ei kierrä paikallaan tarpeeksi hyvin.
Joskus näissä jumittaa paisuntasäiliön korkkikin.

Mutta veikkaan tuota termostaattia, merkkiliikkeessä maksaa 37e mutta laadukkaita tarvikemallejakin saa.
termostaatti löytyy koneen alapuolelta, laturin alta, mustan muovikannen alta, todella mielenkiintoinen vaihtaa.

Rytkonen_A
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.6.2010 11:47

ViestiKirjoittaja Rytkonen_A » 7.6.2010 17:56

Ok. Pyörittelin äsken koneen lämpimäksi. Lämpömittari näytti 110, flekti ei ollut pyörähtänyt kertaakaan ja alavesiletku oli kylmä, kun taas ylävesiletku tulikuuma. Eli olisiko tuo nyt sitten tuo em. termostaatti, vai mikäs muu se voisi olla? Mulla löytyy ostettuna Wahlerin termostaatti, eikös tuo pitäisi olla ihan asiallinen?

Olisiko tuonne sitten laitettu (edellisen omistajan toimesta) 15 tkm / 2 vuotta sitten joku motonetin termari, mikä nyt sitten on sanonut sopimuksen irti.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 7.6.2010 19:13

Termari tai ilmaa koneessa, wahler on ihan laatumerkki ja kyllä motonet laatuakin myy kunhan tiskillä kysyy mitä hyllystä löytyy.
Normaali lämmöt on 90 eli viisari suoraan pystyssä.
Toinen juttu voi olla flektin anturi jos se herää liian myöhään vai toimiiko ollenkaan?

Kannattaa vaihtaa termariin se o-rengaskin.

Rytkonen_A
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.6.2010 11:47

ViestiKirjoittaja Rytkonen_A » 7.6.2010 19:44

Jep, pitää katella lopummalla viikkoa jos saisi ainakin tuon termarin vaihdettua. En löytänyt huoltokirjasta mainintaa, että vesipumppua olisi vaihdettu edellisessä jakohihnan vaihdossa. Voisi kai senkin uusia samalla.

Flekti herää kyllä, mutta vasta kun moottorin lämmöt on vähintään 110 astetta (mittarin mukaan). Silloin se pyörii (varmaan ykkösasennossa) hetken ja lopettaa taas.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 7.6.2010 22:16

^Sama homma itsellänikin 3 koppasessa ABS motillisessa Golffissa...lämpömittarin viisari nousee yli puolen välin ennen kuin flekti alkaa huutamaan...ja termostaatti vaihdettu vuosi sitten...Veikkaisin, että vika lämpömittarin anturissa, joka valehtelee, tai sitten tää on näitä ominaisuuksia...:)

Rytkonen_A
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.6.2010 11:47

ViestiKirjoittaja Rytkonen_A » 7.6.2010 22:23

Lämpömittarin anturikin on vaihdettu termostaatin kanssa 15 tkm sitten. Minusta tuntuu, että ei se tuo anturi valehtele. Vesi ei vaan pääse kiertämään koko systeemin läpi kunnolla, koska alavesiletku pysyttelee kylmänä. Eikös tuo flektin anturikin mittaa jostain syylärin alaosasta?

Näitä ominaisuuksia tuntuu kyllä näissä volkkareissa olevan. Tämä oli kyllä eka, joka estää käytännössä ajamisen. :)

Rytkonen_A
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.6.2010 11:47

ViestiKirjoittaja Rytkonen_A » 8.6.2010 12:06

Nyt olisi perjantaiksi jakohihnan (ja hilppeiden) vaihto, samalla vaihtuu vesipumppu ja termostaatti. Katsellaan asettuuko. Edelleen tietysti otetaan vastaan erilaisia tarkastusehdotuksia.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.6.2010 19:54

Kokeile sitä paisuntasäiliön korkkia, jätä hieman löysälle ja testaa jos koneessa olis ilmaa.
Flektin anturi taitaa olla jäähdyttimen kyljessä ja niitäkin saa eri asteilla.

Ominaisuuksia nimenomaan :)

Rytkonen_A
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.6.2010 11:47

ViestiKirjoittaja Rytkonen_A » 11.6.2010 9:24

Ja jatkuu. Jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä huomattiin että venttiilikopan tiiviste vuotaa
---> Vaihtoon.

Taitaa taas osua minun kohdalle kaikki nämä tyyppiviat ja ominaisuudet. Joskus aina tulee ikävä entistä Audi kasikymppistä. :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 11.6.2010 16:08

Jos se on ns vanhempaa korkki mallia niin vuotaa pian uudelleen.
-88 audi meilläkin oli mutta rutattiin ja kun ei siihen hätään vastaavaa löytynyt niin ostettiin uudempi vento kun sehän on samalla tekniikalla, jep jep :)

Rytkonen_A
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.6.2010 11:47

ViestiKirjoittaja Rytkonen_A » 12.6.2010 16:22

No niin alkaa homma selkeytyä. Nyt on tehty pikku kesähuolto autolle, eli vesipumppu, termostaatti, jakohihna hilppeineen ja venttiilikopan tiiviste uusittiin. Veden lämpötilamittauksien perusteella lämpömittari näyttää mitä sattuu, vaikka on huoltokirjan mukaan uusittu reilu vuosi sitten. Mittarin näyttäessä 110, oli vesi ollut alle 90 asteen lämpöistä. Pitänee ensi viikolla uusi anturi sitten hommata laakkoselta. Rempoista suuri kiitos Varkauden Holy Smokelle, todella asiallista palvelua.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa