Takapyöränlaakerit rikki Taas

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

Takapyöränlaakerit rikki Taas

ViestiKirjoittaja Rannis » 26.5.2010 19:06

eli omassa G2 on taas takalaakerit paskana, laakeri vaihdettiin viime kesänä ja ajettu näillä laakereilla noin 4tkm.

eikös noi kestä kun 4tkm? laakerit ovat kyllä motonet krääsää, mutta mutta


voiko siinä olla jotain muuta vikaa että syö noi?

tottakai 9"leveet vanteet ja 10mm spacerit vaikuttaa asiaan, mutta mielestäni noi pitäis kestää enemmän kun 4tkm...
Viimeksi muokannut Rannis, 26.5.2010 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 26.5.2010 19:12

Napa-akseli kiero?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.5.2010 19:17

Tai asennettaessa tehty jotain väärää, jolloin laakeri on vaurioitunut jo silloin...

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 26.5.2010 19:24

Napa-akseli kiero?


Vaikee usko että molemmat olisi, mutta voihan ne olla...

Tai asennettaessa tehty jotain väärää, jolloin laakeri on vaurioitunut jo silloin...


nojoo, voihan se olla, mutta kyllä minä kaikki osat putsasin ennen asennusta

mitenköhän noi kuuluu asentaa? mutterin kun kiristää just niin paljon et ei klappaa?[/quote]

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 26.5.2010 20:01

mitenköhän noi kuuluu asentaa? mutterin kun kiristää just niin paljon et ei klappaa?

Se väännetään pelkillä sormilla niin lujalle kuin saa. Laakereiden täytyy tietysti olla varmasti "pohjalla".

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.5.2010 20:33

Mielummin reilusti klappia kuin hieman kireellä. Vanteen ET-luvun muutos kyllä vaikuttaa rajusti laakerin kuormaan. 9x13 et20 vanteilla oma Polo kyllä on kestänyt +10tkm, enkä tiedä mitä laakereilla sitä ennen on ajettu.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.5.2010 19:19

Liika kireys lienee yleisin syy hajoamiseen. Tosin mulla tuli vastaan sellainen tapaus, että Motonetista ostettujen rumpujen keskellä olevat ulokkeet (jotka makaavat laakeria vasten) ottivat kiinni laakerin sisäkehään. Tämä tapahtui vain tietyllä laakeri-rumpu-kombinaatiolla. En onneksi ajamaan ehtinyt kun huomasin että joku rahisee rengasta pyöritettäessä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.5.2010 20:33

Liika kiristys tai sitten se tavanomainen moka, kiristetään ensin kovaa ja sitten löysätään sopivalle, jäljet on kooleissa tai sitten on rullissa/palloissa jo muodonmuutokset ja sitten voikin mennä kohta hakemana uudet laakerit kaupasta.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 27.5.2010 20:56

Ootko vaihtanu joka kerta koolitkin? Rumpuhan kiristetään tiukalle ja löysätään pieneen välykseen. Ajetaan jonkun matkaa ja tarkistetaan uudelleen tiukkuus!

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 27.5.2010 20:57

molemmat rummut ovat myös uudet(en muista merkkiä, mutta eivät motonetista ostetut).

vähän noi uljeltaa kyllä ja glappia aika paljon...

noihan ei paljon maksaa, täytyy huomenna hakea uudet, SKF tällä kertaa niin tietää että ainaskin laakerit eivät ole mitään paska laatua, asentajan kanssa voi olla toinen asia :D

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 27.5.2010 21:11

Sopiva kireys on silloin kuin, siinä napamutterin ja laakerin välissä oleva prikka liikkuu herkästi esim, ruuvimeisselin kärjellä painamalla. Eli prikka ei siis klappaa siinä, vaan liikkuu sitä painettaessa herkästi, huomaat kyllä kun kokeilet..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.5.2010 21:42

Rasvaisesta mutterista etusormi-peukalo -pihtiotteella niin tiukkaan kun saa. Se on hyvä, ellei oo syönyt superpähkinöitä, pudonnut voimajuomapataan pienenä tai syntynyt Krypton-planeetalla.

Jore
-
Viestit: 75
Liittynyt: 25.2.2007 14:34

ViestiKirjoittaja Jore » 29.5.2010 20:48

laita merkki laakerit esim SKF,Timken yms. Jos Koyo:t laitat niin kohta vaihdat uudelleen. Veljellä oli ventossa samaa vikaa: oli aina vara laakeri (Koyo) peräkontissa, mut ku vaihtoi Timkeniin nii sai nakata vara laakerin pois.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 29.5.2010 21:11

SKF ei tee itse muita kuin isoja teollisuuslaakereita.. ;)

Kyllä autokäytössä melkein menee mikä tahansa laakeri, kuitenkin pyörän laakeriin tulee pääsemään pölyä ja likaa stefojen välistä, sen takia esim huolto-oppaassa lukee laakereiden huoltamisesta... Ihan varmasti Koyo, SKF, Timken, NSK, ynnämuuynnämuu on tarpeeksi hyvä.

Jore
-
Viestit: 75
Liittynyt: 25.2.2007 14:34

ViestiKirjoittaja Jore » 30.5.2010 21:08

no ainakin itsellä todella huonoja kokemuksia Koyon laakereista. en laittaisi ainakaan omaan autooni.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa