Golf 3 GTI pari kysymystä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Bugi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 29.7.2009 14:12

Golf 3 GTI pari kysymystä

ViestiKirjoittaja Bugi » 16.5.2010 20:37

Auto on Golf -96 8v GTI. Ensinnäkin ihmetyttää tämä venttiili joka sijaitsee jarrutehostajan ja imusarjan välisessä letkussa. http://s853.photobucket.com/albums/ab97 ... va0547.jpg
Kuten kuvasta näkee, joku on ainakin toista lähtöä yrittänyt teipata umpeen. http://s853.photobucket.com/albums/ab97 ... va0546.jpg

Koska konehuoneessa ei ollut ylimääräisiä letkuja roikkumassa niin tulppasin sen näin, ja mielestäni tyhjäkäynti parani aavistuksen, tosin ei käynnissä mitään vikaa ollutkaan. http://s853.photobucket.com/albums/ab97 ... va0554.jpg

Eli siis mikä tuo on ja kannattaako tuota tulpata?

Toisekseen auton radio ei kuulu kunnolla, esim joensuun keskustassa en saa ylex kuulumaan mutta esim rock ja suomi pop soi moitteetta, maalla kuuluvuus on näissäkin todella heikko.
Autossa on JVC soitin ja kattoantenni. Kurkistin kattoverhoilun sisään jospa sieltä ois jotain antennivahvistinta näkynyt mutta eipä paljoo näkynyt mitään, liekkö vahvistaja antennin alarungossa katon ulkopuolella. Sitten purin soittimen pois ja mielestäni soitin on liitetty oikein, antenninvirransyöttö palikka menee soittimen "antenna +" littimeen. Ja palikan antenni liitos on ratin ala puolella muovien alla. Kovin näytti alkuperäiseltä tuo palikka. Pyörittelin sitä kädessäni ja mielestäni radio kuului välillä paremmin, liekkö jotain häikkää tossa virransyöttäjässä.

Tässä vähän kuvia selventämään, mietityttää myös että mitä nuo punaisella teipillä teipatut johdot on?
http://s853.photobucket.com/albums/ab97 ... va0556.jpg
http://s853.photobucket.com/albums/ab97 ... va0555.jpg
http://s853.photobucket.com/albums/ab97 ... va0550.jpg

Kävin jo laakkoselta kysymässä tuota virransyöttäjä palikkaa mutta niillä ei ollut tarjota kuin semmonen 15cm pitkä ja pyöreä malli, ja mulla tuo on joku 50-100cm pitkä johtoineen koska sen liitin on tosiaan siellä ratin alla. Että mitenkähän sais ton radion kuulumaan kunnolla? Huomasin vielä semmoisen että radion virta syttyy ja sammuu vasta sitten kun sytytysvirta sammutetaan tai sytytetään, eli kun esim. puhallin pyörii, eikös soitin pitäisi volkkarissa sammua vasta sitten kun avain otetaan pois virtalukosta?

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 17.5.2010 0:54

Tuo venttiili jossa nuoli on takaiskuventtiili. Olis hyvä olla koko tuo "linja" kunnossa koska vaikuttaa jarrutehostimeen ja siten koko jarrujärjestelmään.
Vaikuttaa tyhjäkäyntiin siksi, että jos tuolta menee ilmaa niin seokset menee laihalle.
Veikkaan että tuo venttiili ei paljoa maksa (jos siinä vikaa) ja tarkista samalla siihen liittyvät letkut.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.5.2010 10:34

JVC:n soittimissa tunnetusti huono viritin,voisi jopa sanoa että niissä ei ole radiota ollenkaan.

Itse samaisessa autossa vaihdoin Alpinen soittimen JWC:n tilalle niin johan kuuluu radiokin.

Bugi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 29.7.2009 14:12

ViestiKirjoittaja Bugi » 17.5.2010 17:43

Minkähän takia tossa letkussa pitää olla tommonen venttiili? Letku on täysin ehjä muuten, jarrut toimiii moitteetta ja samoin moottori, joten taidan jättää sen tolleen tulpatuks, vai onkohan siitä mitään haittaa? Eipähän pääse ilmaa vetämään tosta enää imusarjaan, jos siinä nyt mitään vikaa olikaan.

Soitin on muutenkin menossa vaihtoon joten pitää se laitella ja tutkia sitten lisää jos radio ei ala kuulumaan. Missä avaimen asennossa sitä virtaa pitäs soittimelle tulla? Ja mitä johtoja punaisella teipatut johdot on?

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 17.5.2010 18:41

Tuo minkä tulppasit niin ainakin 16v golfissa toinen letku menee ECU:lle, tiedä sitten onko 8v:n ECU:ssa ollenkaan samanlaista painemittaria vai mikä onkaan

Radion kuuluvuus johtuu aika varmasti siitä katolla olevasta antennin jalustasta, siellä on jotain elektroniikkaa, se on luultavasti se vahvistin ja se on paskana, sen takia ei kuulu kunnolla.

Siirsin omassa golfissa antennin eteen sinne kuskinpuoleisen sivuvilkun yläpuolelle jossa sille oli paikkakin valmiina, näyttää paljon paremmalta kun muutenkin matala auto.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.5.2010 19:20

Missä avaimen asennossa sitä virtaa pitäs soittimelle tulla?


Kun laitat avaimen virtalukkoon.

Siirsin omassa golfissa antennin eteen sinne kuskinpuoleisen sivuvilkun yläpuolelle jossa sille oli paikkakin valmiina, näyttää paljon paremmalta kun muutenkin matala auto.


Makunsa kullillakin.

Häntti
-
Viestit: 211
Liittynyt: 26.1.2009 22:51

ViestiKirjoittaja Häntti » 23.5.2010 10:29

mutta mikäs alipaineletku tuo on joka imusarjasta lähtee ja menee ruiskukiskoon ja siellä vielä joku anturi ilmeisesti? tiselläni ei tuolaista 8v 94 vuosmallissa ole. ellei ole sitten pois otettu. :D mutta mikäö helvetti tuo mahtaa olla?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 23.5.2010 11:13

mietityttää myös että mitä nuo punaisella teipillä teipatut johdot on?


Toinen on virtalukon radioheräte (ruskea-punainen), jonka avulla se soitin pysyy päällä kuten pitääkin. Toinen on antennivahvistimelle tuleva virta (sini-valkoinen), mikä ilmeisesti tuosta hässäkästä päätellen on ehkäpä jopa onnistuneesti nysvätty oikein. Tosin se radion kuuluvuus on aika paljon siitä kiinni, tuleeko sinne antennivahvistimelle sitä virtaa noiden rosvouksien kautta vai ei.

Huomasin vielä semmoisen että radion virta syttyy ja sammuu vasta sitten kun sytytysvirta sammutetaan tai sytytetään, eli kun esim. puhallin pyörii, eikös soitin pitäisi volkkarissa sammua vasta sitten kun avain otetaan pois virtalukosta?

Virtalukon pohjassa on ilmeisesti ollut vikaa ja näin on päädytty tällaiseen ratkaisuun. Testaappa tuleeko siihen ruskea-punaiseen herätevirta, kun avain on ajo-asennossa ja 0-asennossa (kuitenkin niin, että avain on "pohjassa")?

Bugi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 29.7.2009 14:12

ViestiKirjoittaja Bugi » 26.5.2010 14:49

Nyt on taas tutkittu hieman lisää. Tuo rosvoliitin (keltainen johto) on siis takakontille menevään rca johtoon, sillä ei siis ole merkitystä, tosin sen voisi purkaa pois kun ei ole autossa vahvistinta eikä subbaria. Jos tuo irrallaan oleva on tosiaan virtalukolta tuleva heräte niin pitäisikö se liittää nyt tuohon ACC ignition (musta) johtoon vai tuohon power (punainen) johtoon? Pitää nyt kuitenkin mitata tuo johto ensin. Tuo irrallinen sinivalkoinen tuskin on antennivahvistajan johto, virransyöttö palikasta lähtee musta johto joka menee antenna+ liittimeen johon tulee 12v.

Tässäpä vielä kuvia jos jollakin on sama ongelma, niin saa vähän mallia:

Purin sen virransyöttö palikan ja sieltä oli sisältä johto melkeen rispaantunu irti tinauksistaan, joten tinasin johdon takaisin ja vahvistin sen vielä teipillä ettei johdot pääse liikkumaan turhia.
http://s853.photobucket.com/albums/ab97 ... g&newest=1

Sitten tutkin tuon antennin ja sen jalan, siellä siis oli siistissä kunnossa oleva vahvistin, uskon että tässä tuskin on vikaa.
http://s853.photobucket.com/albums/ab97 ... g&newest=1

Autossa on tämmöinen nysä alumiini antenni:
http://s853.photobucket.com/albums/ab97 ... g&newest=1

Kokeilin ruuvata tuohon metrisen piiskan ja kylläpä alkoi radio kuulumaan. Eli suurin vika on ilmeisesti vaan tuossa antenni mastossa. Onkohan tuo alkuperäinen? Harmi vaihtaa tuota toiseen kun sopii katolle niin hyvin, jos jostain löytäis saman tyylisen niin vosi semmosen laittaa, mutta ilmeisesti alumiinista tehtyä ei kannata hommata?

Bugi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 29.7.2009 14:12

ViestiKirjoittaja Bugi » 26.5.2010 14:57

Niin ja kokeilin autoon pioneerin soitinta ja vielä toista jvc:tä eikä mitään eroa, joten soittimessa ei vikaa. Sitten tuosta alipaine/takaisin iskuventtiilistä, joka menee imusarjalta jarrutehostajalle: eli jos ton letkun ottaa pois niin tuosta imusarjan puoleisesta lähdöstä käy kauhea imu ja käynti alkaa rumputtaa, eli saattaa olla tuo venttiili entinen tai sitte tosta olevinaan pitäs letkun mennä jonnnekin, ei ainakaan eculle näyttänyt mitää letkuja olevan. Annan olla sen noin tukittunu kun auto pelittää silleen hyvin.

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 30.5.2010 3:04

katoitko sitä ecua? siinä pitäis olla ainaskin yks letku kiinni

Bugi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 29.7.2009 14:12

ViestiKirjoittaja Bugi » 30.5.2010 15:28

Katoin ecun ja ei sinne kyllä mene mitään letkua eikä sieltä lähdekkään. En nähnyt mitään letku lähtöjäkään ecussa. Missä kohtaa tarkalleen ecussa ois letku liitäntä? Ei kellään ois kuvia?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa