Bora 1.9 TDI (power) turbo paskana?
Valvoja: ffp jäsenet
Bora 1.9 TDI (power) turbo paskana?
Hei!
Joo, kävipähän näin. Vein Boran katsastukseen. Noo.. katsastusmies huudatti mielestäni aivan liikaa autoa. Jokatapauksessa tulos oli, että ampui välijäähdyttimen puol päästä letkun irti ja öljyt tuli pellolle. Kuulemma 5000kierrosta/min. on norm. mittaus, huh huh! Nyt uudet putket, mutta ei ole kuulemma mukava takana ajaa mustan savun seassa, ja tehot aivan kateissa. Kertokaapa hyviä neuvoja! Ja mistä saa "halpis" turboja, jotka kuitenkin toimii moitteettomasti. PS: Ensimm. ja viimeinen Bora, ajettu vain 219tkm. Onko ne noin paskoja.. ilmeisesti..!?!
Joo, kävipähän näin. Vein Boran katsastukseen. Noo.. katsastusmies huudatti mielestäni aivan liikaa autoa. Jokatapauksessa tulos oli, että ampui välijäähdyttimen puol päästä letkun irti ja öljyt tuli pellolle. Kuulemma 5000kierrosta/min. on norm. mittaus, huh huh! Nyt uudet putket, mutta ei ole kuulemma mukava takana ajaa mustan savun seassa, ja tehot aivan kateissa. Kertokaapa hyviä neuvoja! Ja mistä saa "halpis" turboja, jotka kuitenkin toimii moitteettomasti. PS: Ensimm. ja viimeinen Bora, ajettu vain 219tkm. Onko ne noin paskoja.. ilmeisesti..!?!
Miten muistelen että olisin jostain lukenut että max ryntäytys aika wolkkarille olisi alle 1sec ja ryntäys rpm tais olla jotain 4800-5200 välillä. Kaikkihan saa rikki jos paikallaan huudatetaan toista minuuttia. Mielestäni tuossa tilanteessa jos katsastusmies huudattanut pitkään sitä niin katsastusasema olisi velvollisia korvaamaan
tottahan se on että kyllähän ahtoputkien pitäisi pysyä paikallaan vaikka 4bar ahtopaineilla mutta eihän se terveellistä ole myöskään paikallaan vinguttaa. Meillä ainakin on aina alle 1sec ryntäytys ollut eli 2 kertaa kaasupohjaan ja ylös, ekalla mittarin kalibrointi ja tokalla mittaus.
edit: eikös noissa pd koneisissakin ole coolerissa putket kiinni pikalukoilla? ei niiden pitäisi itsestään ainakaan irroita.
edit: eikös noissa pd koneisissakin ole coolerissa putket kiinni pikalukoilla? ei niiden pitäisi itsestään ainakaan irroita.
Viimeksi muokannut marko586, 21.3.2010 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olen samaa mieltä...
Että eihän esim. dieselkoneita ole tehty kestämääm 30-60sec:nin huudatusta! Mä en ainakaan antais Corradon edes käväistä siellä, ainakaan katsastusmiehen! (siis rajoittimella...)
Lainaus ake:n pdf tiedostosta
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/C3564C4E-FD62-479D-9D90-A0D16CD41F01/0/AKE32002Hajapasavutusmittaustenluvut12.pdf
Tuosta saa sen kuvan että se ryntäytetään rajoittimeen jonka jälkeen kaasu ylös eikä pidetä sitä siellä.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/C3564C4E-FD62-479D-9D90-A0D16CD41F01/0/AKE32002Hajapasavutusmittaustenluvut12.pdf
Varsinainen päästömittaus tehdään moottorin vapaana kiihdytyksenä rajakierrosnopeuteen painamalla kaasupoljin pohjaan nopeasti ja portaattomasti alle yhdessä sekunnissa, jotta ruiskutuspumpun syöttö olisi mahdollisimman suuri.
Ennen kutakin vapaata kiihdytystä moottorin ja mahdollisen turboahtimen on oltava joutokäynnillä vähintään 10 sekunnin ajan.
Kustakin vapaasta kiihdytyksestä mitataan absorptiokerroin k.
Suomessa on kansallisesti päätetty, että kolmen puhdistyssyklin lisäksi saadaan tehdä enintään kuusi varsinaista mittaussykliä.
Tuosta saa sen kuvan että se ryntäytetään rajoittimeen jonka jälkeen kaasu ylös eikä pidetä sitä siellä.
Meillä ainakin on aina alle 1sec ryntäytys ollut eli 2 kertaa kaasupohjaan ja ylös, ekalla mittarin kalibrointi ja tokalla mittaus.
"Meillä"? Mikä on "meillä"? Esim Boschin BEA-350 päästömittauslaite kertoo milloin se poljin laitetaan alas ja milloin se nostetaan ylös, ja ainakin omalla kokemuksella se aika on aika paljonkin yli 1 sekuntti ja testi toistetaan jossei arvot ole laitteen mielestä "tarpeeksi hyvät" useammankin kerran.
Varsinainen päästömittaus tehdään moottorin vapaana kiihdytyksenä rajakierrosnopeuteen painamalla kaasupoljin pohjaan nopeasti ja portaattomasti alle yhdessä sekunnissa
Toihan vaan tarkoittaa sitä että se poljin painetaan alas alle yhdessä sekunnissa, eikä sitä että se mittaus kestäisi vaan sen yhden sekunnin.
Mutta kyllä sen auton katsastustoimitus pitää kestää, ei se moottorin kenkiminen sitä moottoria rasita, kun ei siinä ole kuormaakaan (kuten p0werkin sanoi).
Että eihän esim. dieselkoneita ole tehty kestämääm 30-60sec:nin huudatusta!
Täh, ai miksei olis?
Eikä noita mittauksia ainoastaan suomessa tehdä, muistaakseni tää on EU:n alainen juttu. Mä en nyt oikein tajunnu tota jakopään hihnan poikkimenemistä, eihän siihen tule akselistolta vastakuormaa missään tilanteessa, sehän ei pyöritä kuin "vapaasti pyörivää" nokka-akselia ja pumppua. Toki jos kiristin on laitettu väärin eikä se kiristä, ni löysä hihna hakkaa hampaat irti siitä, muttä tällöin kyseessä onkin asennuksessa syntynyt virhe.
Tarzi on oikeassa siinä että tuo ilman kuormaa rykäisy on pakin mahdollinen jakopään hihnalle. vetopäällä vaikka pito häviäis ei välttämättä oo tuohon verrattuna mitään. vetopäällä ja täys ahto, pahin on ahtoletkun lähteminen irti.
Eikö muka olla päästömittauksen yhteydessä kysytty hihnan vaihdosta? Multa joka ainu kerta.
Eikö muka olla päästömittauksen yhteydessä kysytty hihnan vaihdosta? Multa joka ainu kerta.
Jaa ahtoletkun irtoaminen käy hihnan päälle? Meilläpäin tuo vaikuttaa lähinnä ahtimen laakerointiin ja ahtimen akselin hyvinvointiin. Itsellä tulee kyllä kierrokset käytettyä rajottimessa lähes jokaisella ajokerralla, ja takuulla kierroksenvaihtelut on nopeampia kuin paikallaan ryntäyttäessä, jakopää on myös muutenkin kovemmilla isomman pumpun takia eikä silti ole ongelmaa.
Turhaa posmennusta mokoma hihnajeesustelu pakokaasumittauksessa, väitän. Sanoisin että moottori (ja hihna) kyllä rasittuu enemmän siitä kun sieltä otetaan tehoa ulos vaikka 200hv 5000 kierroksella, kuin siitä että se tuottaa vain muutaman hevosvoiman pyöriäkseen 5000 kierrosta minuutissa. En keksi yhtään kohtaa joka pienemmällä kuormalla rasittuisi enemmän, sehän vaatisi fysiikan lakien uusimista. Syöttöpumppukin haukkaa enemmän voimaa ja täristää enemmän rasituksen alaisena kuin vapaaltaan pyöriessä tavoitekierroksissa. 5000 kierrosta minuutissa on muutenkin oikeasti niiiiin vähän.
Turhaa posmennusta mokoma hihnajeesustelu pakokaasumittauksessa, väitän. Sanoisin että moottori (ja hihna) kyllä rasittuu enemmän siitä kun sieltä otetaan tehoa ulos vaikka 200hv 5000 kierroksella, kuin siitä että se tuottaa vain muutaman hevosvoiman pyöriäkseen 5000 kierrosta minuutissa. En keksi yhtään kohtaa joka pienemmällä kuormalla rasittuisi enemmän, sehän vaatisi fysiikan lakien uusimista. Syöttöpumppukin haukkaa enemmän voimaa ja täristää enemmän rasituksen alaisena kuin vapaaltaan pyöriessä tavoitekierroksissa. 5000 kierrosta minuutissa on muutenkin oikeasti niiiiin vähän.
Tuo ahtoletkun irtoaminen oli vaan toteamus tuohon vetopäällä tapahtuvaan pahinpaan tapahtumaan, ahtimenhan se saattaa rikkoa kun letku lähtee irti ja turbiinipuolella pakopaine pyörittää vimmatusti ahdinta.
päästömittauksessa tapahtuva ahtoletkun irtoaminen on lähinnä lottovoitto. Ahtopaine ei varmasti paljon yli puolen baarin kerkeä käymään. normiajossa nousee takuulla korkeammalle.
päästömittauksessa tapahtuva ahtoletkun irtoaminen on lähinnä lottovoitto. Ahtopaine ei varmasti paljon yli puolen baarin kerkeä käymään. normiajossa nousee takuulla korkeammalle.
Tarzi on oikeassa siinä että tuo ilman kuormaa rykäisy on pakin mahdollinen jakopään hihnalle
So what vaikka niin oliskin? Eiköhän sen hihnan varmuuskerroin ole sen verran hyvin mitoitettu kyseiseen autoon, että sitä ei päästömittauksella saada rikki, ellei tosiaan ole vanha ja paljon rullattu hihna. Mut sitä varten valmistajat ilmoittaa vaihtovälin ja siksi sitä kysytäänki konttorilla ja siinä tapauksessa saa sitten syyttää itseään.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa