G3 cabrioletini rättikatossa on yksi isompi viilto ja katon sivuosissa, missä vaijerit menevät on paikoin repeillyt kattoa irti. Lisäksi hantinpuolen vaijeri, joka katon kirii oven tiivisteiden päälle siististi, on poikki. Kysymys kuuluukin, onko tämä vaijeri ollenkaan vaihdettavissa ? Purin katon lukituskahvoja jonkin matkaa pois mutta ei näkynyt vaijeria niin annoin asian olla, eli onko vaijerin toinen pää jotenkin katon sauman sisään lukittu vai mihin ?
Toisekseen kysyn, että miten lähtisitte tuota kattoa paikkaamaan ? Luin muilta foorumeilta, että ihan jotain perus kontaktiliimaa vaan ja keinonahasta sopivaa paikkaa. Tuli mieleen, että karhunlangalla voisi ennen paikan laittoa parsia katon kasaan... eihän se lähtisi sitä kattoa enemmän repimään, jos ei ihan kireälle vedä ja katsoo ettei ole kohta, mikä laskettaessa & nostettaessa menee ihan kurttuun.. Ja varmaan sen myötä pysyisi paikkakin paremmin ?
Golf III Cabrioletin rättikaton paikkaaminen & korjaamin
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.1.2010 3:19
-
- -
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.1.2010 3:19
Sain yksityisviestillä kyseisen vaijerin vaihto-ohjeet (Kiitos Heksi, taikka Ike, joka ohjeet on alunperin kirjoittanut ;) ja copy-pastaan ne tähän nyt, että tarvittaessa löytää porukka jatkossa apua:
"Joo, eli vaijerin etu-päässä on sellainen Z-mallinen koukku, mikä on pujotettu katonreunan runkoputken reiän läpi, johon vaijeri lukittuu ko. koukulla ja pysyy paikoillaan kattokankaan ja tiivisteen alla. Taisi siinä joku ruuvikin olla tuolle tiivisteen kiskolle... (en muista ihan tarkasti), mutta vaihtoon kannattaa varata glyseriiniä/saippuaa, niin irroitetut tiivisteet saa työnnettyä helpommin kasausvaiheessa kiinnikekiskoihinsa. Kattokankaan liima on mallia elastista kismaa, eli tarttuu kyllä takaisin, mutta kangasta kannattaa irroittaa varovaisesti, niin ei kattovinyyli pääse repeilemään.
Varsinainen vaijerinvaihto kannattaa tehdä jokseenkin näin:
Avaa kattoa sen verran, että saat irroitettua katon etureunasta poikittain kulkevan koko katon leveän listan, mikä on kiinni usella ruuveilla... varsinainen vaijerin kiinnike on katon sivureunassa, muutamien senttien päässä, etureunasta, paikka löytyy kyllä sormilla reunaa puristelemalla :D
Takaa kannattaa irroittaa saman tien C-pilarin korvaavan kehyksen kohdalta, kaksi muovinastaa jolla sisäkaton kangas kiinnittyy takana katon mekanismiin, (tosi varovaisessti vaikka kynsillä/ sivuleikkurien kärjillä nastat auki niin ettei ne tipu korin sisään :D)...näin pääset paremmin tiirailemaan peilin kanssa takakiinnikettä katon ollessa n. puoliksi auki, (etukatto sojottaa n.90 asteen kulassa kohti taivasta.)
Vaijerin päässä on takana esijännitysjousi mikä on kattopalkissa metallikoukussa kiinni, (taivutat meisselillä koukkua auki niin lähtee irti) Pikku peili ja lamppu auttaa kummasti työssä näkemistä ja oikealta puolelta kannattaa tarkistaa, että myös vasemman puolen vaijeri kulkee sitten vaihdon jälkeen samalla tavaa eli on oikeassa paikassa.... siellä on sellainen U:un mallinen muoviohjain, missä vaijerin tulee kulkea... muuta vaikeutta ei liene tule vastaan.
Uusi vaijeri pitää pujottaa vanhan tilalle takakautta ja homma onnistuu parhaiten pujottamalla vaijerin kanavaan ensin esim n. 3mm paksu muovitanko ja sillä sitten vetämällä uusi vaijeri kanavaan, hommaan käy varmasti moni muukin, mutta ispiroi :D Itse käytin penkkien verhoiluissa käytettävää muovia, mitä on terenaihojen sisällä, toimi tosi hyvin... ensin yritin pujottaa hakanaulan kanssa narua, mutta homma hyytyi ennen puoliväliä ja hakanaula hajosi :(.... tämä voi mennä varsinaiseksi nysväämiseksi sitten, eli suosittelen hommaamaan jotain elastista, mutta jäykkää ja ohutta tavaraa tuohon hommaan...
Uuden vaijerin saa tosiaan tilaamalla volkkarille tai kysele täältä: www.slamit.net"
"Joo, eli vaijerin etu-päässä on sellainen Z-mallinen koukku, mikä on pujotettu katonreunan runkoputken reiän läpi, johon vaijeri lukittuu ko. koukulla ja pysyy paikoillaan kattokankaan ja tiivisteen alla. Taisi siinä joku ruuvikin olla tuolle tiivisteen kiskolle... (en muista ihan tarkasti), mutta vaihtoon kannattaa varata glyseriiniä/saippuaa, niin irroitetut tiivisteet saa työnnettyä helpommin kasausvaiheessa kiinnikekiskoihinsa. Kattokankaan liima on mallia elastista kismaa, eli tarttuu kyllä takaisin, mutta kangasta kannattaa irroittaa varovaisesti, niin ei kattovinyyli pääse repeilemään.
Varsinainen vaijerinvaihto kannattaa tehdä jokseenkin näin:
Avaa kattoa sen verran, että saat irroitettua katon etureunasta poikittain kulkevan koko katon leveän listan, mikä on kiinni usella ruuveilla... varsinainen vaijerin kiinnike on katon sivureunassa, muutamien senttien päässä, etureunasta, paikka löytyy kyllä sormilla reunaa puristelemalla :D
Takaa kannattaa irroittaa saman tien C-pilarin korvaavan kehyksen kohdalta, kaksi muovinastaa jolla sisäkaton kangas kiinnittyy takana katon mekanismiin, (tosi varovaisessti vaikka kynsillä/ sivuleikkurien kärjillä nastat auki niin ettei ne tipu korin sisään :D)...näin pääset paremmin tiirailemaan peilin kanssa takakiinnikettä katon ollessa n. puoliksi auki, (etukatto sojottaa n.90 asteen kulassa kohti taivasta.)
Vaijerin päässä on takana esijännitysjousi mikä on kattopalkissa metallikoukussa kiinni, (taivutat meisselillä koukkua auki niin lähtee irti) Pikku peili ja lamppu auttaa kummasti työssä näkemistä ja oikealta puolelta kannattaa tarkistaa, että myös vasemman puolen vaijeri kulkee sitten vaihdon jälkeen samalla tavaa eli on oikeassa paikassa.... siellä on sellainen U:un mallinen muoviohjain, missä vaijerin tulee kulkea... muuta vaikeutta ei liene tule vastaan.
Uusi vaijeri pitää pujottaa vanhan tilalle takakautta ja homma onnistuu parhaiten pujottamalla vaijerin kanavaan ensin esim n. 3mm paksu muovitanko ja sillä sitten vetämällä uusi vaijeri kanavaan, hommaan käy varmasti moni muukin, mutta ispiroi :D Itse käytin penkkien verhoiluissa käytettävää muovia, mitä on terenaihojen sisällä, toimi tosi hyvin... ensin yritin pujottaa hakanaulan kanssa narua, mutta homma hyytyi ennen puoliväliä ja hakanaula hajosi :(.... tämä voi mennä varsinaiseksi nysväämiseksi sitten, eli suosittelen hommaamaan jotain elastista, mutta jäykkää ja ohutta tavaraa tuohon hommaan...
Uuden vaijerin saa tosiaan tilaamalla volkkarille tai kysele täältä: www.slamit.net"
Viimeksi muokannut hustlerhoff, 24.3.2010 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.1.2010 3:19
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa