Golf Mk2 Syncro vertailutodistus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Daniel_
-
Viestit: 8
Liittynyt: 15.2.2010 8:24

Golf Mk2 Syncro vertailutodistus

ViestiKirjoittaja Daniel_ » 18.2.2010 16:54

Terve!

Koitin etsiä foorumin kätköistä vertailutodistusta MK2 syncro Golffiin GU ja 1P koneiden välille.
Itselläni on kaasari koneinen 1.8 ja tarkoitus olisi asentaa ohjemoitava ruisku. Nyt tarvittaisiin vaan hieman dataa jarrujen, vaihdelaatikon yms. vastaavuuksista.
Ymmärtääkseni kyseinen 1P (98hv) kone on vain kaasari GU (90hv) koneen korvaaja, eikä autoon juurikaan muita muutoksia ole samalla tullut.

Jos joltain löytyisi jotakin data lehteä tai vast. (tai mahdollista linkkiä ketjuun jossa asiaa on jo käsitelty) niin olisin erittäin kiitollinen.

Auttaa eivät osanneet Herra Google eikä Haynes.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 20.2.2010 0:38

sen verran että 1P moottori löytyy countrystä (200mm korotettu) ja syncroahan on tainnut saada G60 ja ties millä... varmistakoon joku. käy kysyyn marmorilta vertailutodistusta jos ei muualta?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.2.2010 0:45

tarviiko tuota ees muutoskatsastaa jos muuttaa ruiskuksi? ei minun mielestä. mut konttorilla tämäkin selviää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.2.2010 1:09

Niin, olisko tuo sama kun moottorinvaihto? Siten pitäisi selvittää samat asian kun moottoria vaihdettaessa.

Daniel_
-
Viestit: 8
Liittynyt: 15.2.2010 8:24

ViestiKirjoittaja Daniel_ » 20.2.2010 12:58

Liikenneministeriön päätös 779/1998, Pykälä 6 :

"1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %."

Kaasuttimen vaihto polttoaineen suihkutuslaitteistoon katsotaan lisäävän 10% tehoa. Joten vertailutodistus tarvitaan. Tosin nyt vasta huomasin kohda "Ellei muuta osoiteta...". Tämän vois tulkita, jos dyno tulos löytyy jossa teho ei nouse, todistuksia ei tarvita.

Joka tapauksessa, yksinkertaisuudessaan tarvitsisin paperin jossa mk2 syncro golffista ruiskulla olisi lueteltu jarrujen koot ja mahdollisesti vaihdelaatikon tyyppi. Tämä riittää. Koomista sinäänsä kun ne todennäköisesti ovat samat, ikään liittyviä muutoksia lukuunottamatta.
Mutta laki on laki, ja mustaa tarvitaan valkoisella. Miten auttavia tapauksessa mahdetaan olla "marmoritiskillä". sitä voisi käydä koittamassa. Mutta mitä perustuu entisiin kokemuksiin toisen saksalaisen merkin kanssa niin maahantuojalta tai merkkimyyjältä oli aivan turha mennä mitään kyselemään, edes rahalla ei tuntunut saavan apua.

Luulisi että joku olisi vastaavia papereita joskus täälläkin tarvinnut.

Beissi
-
Viestit: 54
Liittynyt: 5.8.2008 20:32

ViestiKirjoittaja Beissi » 20.2.2010 15:26

Oisko tästä apua yhtään?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 20.2.2010 16:11

Voisi kokeilla myös eräältä tunnetulta ruotsalais sivustota etsiä AKTE niminenohjelma ja siitä itse printata vertailevat osat.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 20.2.2010 19:40

Kyllä vaan löytyy 1P:tä matalastakin syncrosta. Jarrut on samat 239x10mm ja takana rummut. Vakaajat eessä ja takana sekä absit ainakin mulla. G60 syncrossa on vissiin taka-akselisto erilainen ja levyt takana? Ja vaihteisto on geessä 02A ja syncrossa ainakin kytkinkoppa erilainen ku etuvedossa. Etujarruthan tuohon käy ihan niinkun etuvetosissa.

Daniel_
-
Viestit: 8
Liittynyt: 15.2.2010 8:24

ViestiKirjoittaja Daniel_ » 21.2.2010 20:17

Ok. Hyvä tietää että jarruiltaan ainakin vastaa toisiaan. Nyt vaan enää tarvii löytää sama kirjallisena. Tutustuin tänään pohjoismaiden suurimmassa nettikaupasta autodataan, jospa sieltä löytyisi jotain kirjallista. AKTE:a voisi kanssa kokeilla, kun ehdin.

Pellikka: Mitä tarkoitit viimeisellä lauseella "Etujarruthan tuohon käy ihan niinkun etuvetosissa". Jarru muutoksia?

Käytännössä tohon G60 ei tarvi verrata, 1P riittää. Joten jarru muutoksia ei tarvita byrokratiaa varten, käytännössä toki vaihto voi olla järkevää.

Tuo yksi vertailu todistus joka löytyi juuri tuolta Beissin lähettämän linkin takaa, toimii 16V muutoksissa mutta ei tässä tapauksessa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.2.2010 20:25

eli sulla taitaa olla vw2-satulat eli jos haluat parantaa etujarruja niin löydät esim gti:stä sopivat etulaikat (239x20mm) ja palat (kapeammat gti:ssä kuin cl:ssä mutta muuten samanlaiset)

Daniel_
-
Viestit: 8
Liittynyt: 15.2.2010 8:24

ViestiKirjoittaja Daniel_ » 21.2.2010 21:30

Ok, eli jos ymmärsin oikein, levyn paksuuden muutos kompensoituu palojen ohuudella.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 21.2.2010 22:47

Kyllä.

pokon
-
Viestit: 13
Liittynyt: 7.2.2008 19:07

ViestiKirjoittaja pokon » 26.5.2010 18:25

jarruissa olis omatkin ongelmat, kun oma syncro on tuo 1,8 kaasari ja tallissa olis 16v gti kone

näitä sitten tekis mieli yhdistää :) mutta tuo jarru on ongelmana että ilmeisesti levyt pitäs saada taakse ja kysymys kuuluu että pitääkö koko takaakselisto vaihtaa vai onko olemassa oikotietä onneen.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 27.5.2010 16:12

Taka-akselisto on sama levy- ja rumpujarrullisissa malleissa. Levyjarruja varten tarvitset syncron omat takasatulan kannakkeet, joita saa marmoritiskiltä. Ei kuitenkaan ihan halvalla.

Todellinen ongelma 16v koneen asennuksessa syncroon on etuperän kiinnitys lohkoon. Läheskään kaikissa lohkoissa, mm. KR, ei ole paikkaa etuperän apumiehen puolesen pään kiinnikkeelle.

pokon
-
Viestit: 13
Liittynyt: 7.2.2008 19:07

ViestiKirjoittaja pokon » 27.5.2010 21:33

voihan lohkon korvake, nyt lykättävä mietintä myssy syvälle päähän :)

onko tiedossa että joku pellepeloton olis laittanut 16v konetta syncroon.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 28.5.2010 8:36

Eiköhän siellä lohkossa ole muitakin pultin paikkoja mihin saa laitettua, ainakin tuossa 1.8t:ssä oli ihan sopivasti mihin oli helppo tehä kiinnike.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa