Tervehdys
Asentelin eilen Calix letkulämmittimen autooni (Audi A3 1.8t -99) ja vaihdoin jäähdytysnesteen kokonaan autoon, kun tiennyt sitten koska se operaatio viimeksi tehty ja paketin myynyt asentaja kehoitti sen tekemään takuun kannalta. Mutta nyt haun foorumilla tehneenä kyseiseen operaatioon, rupesi mietityttämään, että mistä pystyn toteamaan ettei koko kierrossa ole ilmaa sitten yhtään.
-Minkään näköistä ilmausruuvia en löytänyt kyseisestä järjestelmästä, joten kysymys kuuluu onko sellaista ja mistä se mahtaisi löytyä. Pääosin yritin sitä etsiä letkuja seuraamalla tietysti vain järjestelmän/letkujen yläosasta.
Ainoa asia minkä tein, että tyhjensin koko järjestelmän, painoin vettä läpi + ilmaa perään. Vastus kiinni letkuihin ja uusi neste sisään. Aluksi ei minkään näköistä elonmerkkiä, joten pieni puhallus auttoi asiaan, jolloin lorina alkoi kuulua ja säiliöstä aine kadota. Lisäystä, kunnes ei enään imenyt ainetta sisään. Muutama puhallus paisuntasäiliöön ja neste tuli paisuntaputkesta (Eli käsittääkseni kiertänyt koko järjestelmän läpi?)
Kone päälle seuraten lämpöjä:
Syyläriltä koneelle menevä putki, öljynsuodattimelle menevä, öljynsuodattimelta tuleva, syylärin alaosaan menevä putki lämpesi, mukaanlukien Calix:n vastus. Sisätilassa olevat puhaltimet alkoivat puhaltaa lämpöistä ilmaa ja kun kone sai sen 85-90C termostaatin lämmön, alkoi syylärikin saada lämpöä.
Tein koeajonkin, jolloin 90 asteeseen päästessään se putosi termostaatin auetessa 80 asteeseen. Eli kuulostaisi että kaikki olisi kunnossa, kun nestepintakaan ei pudonnut koko aikana kuin vähän?
Mutta kokonaisuudessaan kaadoin nestettä sisään n. 4 litraa, joka kuulostaa hieman vähältä määrältä?
Teen nyt kärpäsestä härkästä, mutta kuultuani / luettuani jo monesta paikasta, että ilmakupla kys. järjestelmässä polttaa vastuksen, joten kuuluuko järjestelmä ilmata jostain aivan muusta paikasta, kuin tuommosella operaatiolla. Uutta vastusta en haluaisi kuitenkaan ostaa, jos täältä nyt selviäisi mahdollisesti apua, niinkuin aina ennenkin :)
Kiitos jo valmiiksi
Jäähdytysjärjestelmän ilmaus?
Valvoja: ffp jäsenet
Itse tein viiden tunnin urakan ja asensin calixin letkulämppärin ja sisähaaran. Ilmasuodatin kotelon joutui purkamaan. Lämmönvaihtimen edessä olevaa kaapelinpidintä hieman taivuttamaan. Oikeassa nurkassa (ajosuuntaan nähden) vesikourun alla olevaa läpivientiä jouduttiin poraamaan hieman , kun ei tuo jodon pistoke osa mahtunut läpi. En valuttanut nesteitä pois vaan tein lennosta. Nestettä valui max. kahvikupillinen maahan. Sähkösyöttö tuli oikeaan sumuvaloritilään. Haaroitus johdot ym. polttoainesuodattimen ja umpion alle, missä myös maadoituspaikka. Nyt parin päivän ajelun jälkeen laitoin lämmittimen päälle testailu mielessä. Alla VW: ilmausohje.
Without cooling system filler unit -VAS 6096-
– Slowly fill coolant to upper marking of shaded field on expansion tank.
– Fit expansion tank cap.
– Start engine and maintain an engine speed of about 2000 rpm for about 3 minutes.
– Run engine until radiator fan cuts in.
– Check coolant level and top-up if necessary. When the engine is at normal operating temperature, the coolant level must be at the upper mark; when the engine is cold, in the middle of the shaded field.
Without cooling system filler unit -VAS 6096-
– Slowly fill coolant to upper marking of shaded field on expansion tank.
– Fit expansion tank cap.
– Start engine and maintain an engine speed of about 2000 rpm for about 3 minutes.
– Run engine until radiator fan cuts in.
– Check coolant level and top-up if necessary. When the engine is at normal operating temperature, the coolant level must be at the upper mark; when the engine is cold, in the middle of the shaded field.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa