golf iv gti jurnutusääni edestä aina kun rengas lyö tyhjää
Valvoja: ffp jäsenet
golf iv gti jurnutusääni edestä aina kun rengas lyö tyhjää
Tätä ongelmaa oli jo kesällä mutta tullut nyt liukkailla keleillä paremmin esille. Eli ääni tulee edestä mutta tarkemmin sitä ei osaa paikallistaa. Ei ole riippuvainen vaiheista tai vaudista tai ratin asennosta..kiihdytyksessä ei ylimääräisiä ääniä mutta jos sutii niin silloin kuuluu ja ääni on niin kova että tulee tosissaan varottua ettei rengas löisi tyhjää. Ei ole kolisevaa ääntä mutta ehkä muistuttaa vähän ruksuttavaa ääntä myös.
Joku vetonivel nyt itelleni tuli mieleen mutta onko outoa että kuuluu vaan silloin kun sutii?
Joku vetonivel nyt itelleni tuli mieleen mutta onko outoa että kuuluu vaan silloin kun sutii?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Näinpä, tässä menee nyt jauhot ja vellit sekaisin, eli:
EDS / EDL = Elektronisches Differential Sperre / Electronic Differential Lock = Sähköinen tasauspyörästön lukko - osa ESP-järjestelmää, mikäli vetävä pyörä luistaa, rajoittaa jarruilla pyörimistä, joka puolestaan sallii vetopyörästön välittää voimaa myös toiselle puolelle. Toimii 80km/h saakka ja on huomattavasti tehokkaampi toiminto verrattuna ASR:ään, vaikka ei voidakaan verrata mekaaniseen lukkoon.
ASR=Antrieb-Schlupf-Regelung=Luistonesto - tämä on taas ESP:n yhteydessä tai ilman ESP-järjestelmää oleva nimensä mukainen toiminto, joka pyrkii vähentämään pyörän sutimista ABS:n ja moottorin vääntömomentin pienentämisen avulla. Myös erona EDS:ään verrattuna toiminta vain 25km/h nopeuteen saakka.
EDS / EDL = Elektronisches Differential Sperre / Electronic Differential Lock = Sähköinen tasauspyörästön lukko - osa ESP-järjestelmää, mikäli vetävä pyörä luistaa, rajoittaa jarruilla pyörimistä, joka puolestaan sallii vetopyörästön välittää voimaa myös toiselle puolelle. Toimii 80km/h saakka ja on huomattavasti tehokkaampi toiminto verrattuna ASR:ään, vaikka ei voidakaan verrata mekaaniseen lukkoon.
ASR=Antrieb-Schlupf-Regelung=Luistonesto - tämä on taas ESP:n yhteydessä tai ilman ESP-järjestelmää oleva nimensä mukainen toiminto, joka pyrkii vähentämään pyörän sutimista ABS:n ja moottorin vääntömomentin pienentämisen avulla. Myös erona EDS:ään verrattuna toiminta vain 25km/h nopeuteen saakka.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Keskustelu uhkaa mennä akateemisen puolelle, mutta äipällä on EDS alkupään A3:ssa jossa ei jarrujen lisäks muuta käyttäjälle näkyvää älyä olekaan...
Lisättäköön että yllättävän näppäräksi on osoittautunut. Monta kertaa mun käytössä olen joutunut aura-auton muuraamaksi kadunvarteen ja mukavan rutinan säestyksellä se sieltä aina on vielä kadulle ryöminyt :) Sen verran pitää katsoa että helmat tai pohja ei hajoa.
Lisättäköön että yllättävän näppäräksi on osoittautunut. Monta kertaa mun käytössä olen joutunut aura-auton muuraamaksi kadunvarteen ja mukavan rutinan säestyksellä se sieltä aina on vielä kadulle ryöminyt :) Sen verran pitää katsoa että helmat tai pohja ei hajoa.
EDL on ollut vakiona jo ainakin 9v kaikissa volkkareissa missä on abs, se ei vaadi esp:iä tai asr:ää kaveriksi ja toimii tosiaan 80kmh asti.
ASR toimii vetoluistonrajoittimena, eli katkoo koneelta tehot kun fillarit sutii, tämä toimii kai mittarin tappiin asti, ainakaan ei ole tullut rajaa vastaan.
ESP on sitten ajonvakautus, johon kuuluu myös yllämainitut ja toimii sumean logiikan mukaan kun on päälle kytkettynä, myöskin määrittelemättömään nopeuteen asti ja käyttää auton ohjaamiseen jarruja ja asr:än tapaan rajoittaa koneen tehoja.
ASR toimii vetoluistonrajoittimena, eli katkoo koneelta tehot kun fillarit sutii, tämä toimii kai mittarin tappiin asti, ainakaan ei ole tullut rajaa vastaan.
ESP on sitten ajonvakautus, johon kuuluu myös yllämainitut ja toimii sumean logiikan mukaan kun on päälle kytkettynä, myöskin määrittelemättömään nopeuteen asti ja käyttää auton ohjaamiseen jarruja ja asr:än tapaan rajoittaa koneen tehoja.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
ASR=Antrieb-Schlupf-Regelung=Luistonesto - tämä on taas ESP:n yhteydessä tai ilman ESP-järjestelmää oleva nimensä mukainen toiminto, joka pyrkii vähentämään pyörän sutimista ABS:n ja moottorin vääntömomentin pienentämisen avulla. Myös erona EDS:ään verrattuna toiminta vain 25km/h nopeuteen saakka.
Tarkoitat varmaan että toimii 25km/h nopeudesta ylöspäin. Liukkaalla kelillä satasen vauhdista ottaa tuon helposti päälle jos vähänkin holtittomasti kaasua painelee.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa