Sähkövikaa, ratkaistu

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Kaitsu66
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.12.2009 16:48

Sähkövikaa, ratkaistu

ViestiKirjoittaja Kaitsu66 » 13.12.2009 17:09

Auto on VW Transporter T4 1.9TD -98

Muutama päivä sitten alkoi oudot oireet: kun autolla lähdetään liikkeelle (eli moottorin kierrokset nousee hieman) putoaa mittarien neulat nollille ja lämpötilan, polttoaineen sekä airbagin merkkivalot syttyy. Kun sitten risteyksessä joudutaan pysähtyyn (=moottori käy tyhjäkäynnillä), poistuu ongelma ja palaa taas kun lähdetään uudelleen liikkeelle ja moottorin kierrokset nousee. Airbagin merkkivalo ei kuitenkaan enää sammu, vaan palaa koko ajan. Kun autolla on ajettu jonkin aikaa (n. 40 km) on mittaristo yleensä alkanut toimia normaalisti. Samaan aikaan kun e.m. sähkömurheet muutama päivä sitten ilmeni, alkoi konetilasta tulla myös outoa hajua joka ensin tyhmyyksissämme tulkittiin öljynkäryksi. Tarkemman tutkinnan tuloksena huomattiin että se olikin kiehuva akku kun siellä haisi.

Onko tuo akun kiehuminen ja mittaristo-oireet ollenkaan toisiinsa liittyviä? Onko ECU:lla jotain tekemistä latauksen kanssa vai hoitaako laturin (Valeo) säädin kaiken? Onko ECU:n vaihto edessä ja missä hitossa se tässä autossa on?

Laturin säädin hiilineen on vaihdettu n. kuukausi sitten ja akku uusittiin samalla. En ole vielä päässyt mittaamaan latausjännitettä kun autoa ei ole saatu käyntiin, selvinnee kuitenkin tässä lähitulevaisuudessa. Aiemmin koneen kierroksia piti käynnistyksen jälkeen nostaa melko korkealle ennenkuin latauksen merkkivalo sammui mutta kun oireet alkoi, sammuu laturin merkkivalo heti kun kone käynnistyy.
Viimeksi muokannut Kaitsu66, 16.12.2009 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kaitsu66
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.12.2009 16:48

ViestiKirjoittaja Kaitsu66 » 13.12.2009 19:15

Jees, sain auton käyntiin ja mittarin kiinni akun napoihin. Jännitettä tyhjäkäynnillä hieman reipas 18V, kovemmilla kierroksilla liki 19V. Ei kun säädintä ja uutta akkua ostaan.

Oisko sitten niin että tosta ylijännitteestä johtu kaikki muutkin oireet, kellään kokemuksia?

rele
-
Viestit: 60
Liittynyt: 9.2.2007 16:01

ViestiKirjoittaja rele » 14.12.2009 11:07

Mittaritaulussa on yleensä aina ylijännitesuoja. Tarkoitus etteivät mittarit ja varoitusvalot tuhoudu ylijännitteen vuoksi. Alhaisilla kierroksilla yleensä toimivat ( ennen jännitteen kohoamista)

Kaitsu66
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.12.2009 16:48

ViestiKirjoittaja Kaitsu66 » 16.12.2009 18:13

Mittaristo pelaa täysin normaalisti jännitteensäätäjän vaihdon jälkeen. Ylijännitteestä siis johtui ja mittariston ylijännitesuoja tuli siis täten testattua...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa