020 laatikon automaattikiristeinen vaijeri - miten se toimii
Valvoja: ffp jäsenet
020 laatikon automaattikiristeinen vaijeri - miten se toimii
Eli miten tuo 020:n automaattikiristeinen vaijeri oikeasti toimii? Tiedän että kun uuden ottaa paketista ja laittaa kiinni niin se räsähtää ja pärähtää oikeaan pituuteensa ja alkaa siitä kirimään lisää mittaa kuoreensa sitä mukaa kun kytkin kuluu. Mutta mites jos vaihtaa kytkimen, saako sen vaijerin painettua takaisin kasaan ? (kokeilin vanhalla vaijerilla ja välillä se tuntui painuvan kasaan) - onko tuossa jotain logiikkaa esim. vaijeri löysällä se menisi kasaan tai jotain?
En tiedä onko samanlainen kuin 93 ventossa taikka polossa uudemmassa mutta siinä pitäis olla kaksi erillistä käsisäätöä jotka näkyy siinä mötikässä konehuoneessa.
Noista ainakin pystyy kytkintä säätämään melkosen paljonkin. On sitten melkosen herkkä pienillekkin siirroille ja kyse on todellakin millistä jos ei pienemmästäkin kääntämisestä.
Pitäis olla kaksi pientä vipua siinä josta voi säätää vaijerin pituutta. Nyt en muista juuri kuinka se tapahtui mutta tais olla että käsin väännettiin siitä säädinosasta jompaan kumpaan suuntaan.
Noista ainakin pystyy kytkintä säätämään melkosen paljonkin. On sitten melkosen herkkä pienillekkin siirroille ja kyse on todellakin millistä jos ei pienemmästäkin kääntämisestä.
Pitäis olla kaksi pientä vipua siinä josta voi säätää vaijerin pituutta. Nyt en muista juuri kuinka se tapahtui mutta tais olla että käsin väännettiin siitä säädinosasta jompaan kumpaan suuntaan.
No haku ei paljastanut tätä asiaa - siksipä kysyinkin, mikäli jonkun muun hakuehdot paljastavat paremmin, niin otan vinkit topiceista kiitollisena vastaan.
Tosiaan tuossa on yksi pyörivä osa, sellainen lukitusrengas joka ei mielestäni säädä mitään, ainoastaan se lukittaa tuon koko paketin kasaan, vaikka vähän matkaa molemmista päistään pääseekin pyörimään.
Sain tuon vanhan vaijerin pari kertaa kasaan kun siirsin sen haitarikumin jousen päältä pois, sitten painoin jousen kasaan käsin ja sitten vaijerin ollessa vapaana vääntelin sitä jotenkin ja sitten se rusahti kasaan takaisin tehdasasetuksiinsa - mutta en onnistunut mitenkään keksimään logiikkaa miksi tuo välillä puristuu kasaan takaisin ja normaalisti ei :).
Tosiaan tuossa on yksi pyörivä osa, sellainen lukitusrengas joka ei mielestäni säädä mitään, ainoastaan se lukittaa tuon koko paketin kasaan, vaikka vähän matkaa molemmista päistään pääseekin pyörimään.
Sain tuon vanhan vaijerin pari kertaa kasaan kun siirsin sen haitarikumin jousen päältä pois, sitten painoin jousen kasaan käsin ja sitten vaijerin ollessa vapaana vääntelin sitä jotenkin ja sitten se rusahti kasaan takaisin tehdasasetuksiinsa - mutta en onnistunut mitenkään keksimään logiikkaa miksi tuo välillä puristuu kasaan takaisin ja normaalisti ei :).
Kyllä haulla tästäkin juttua löytyy, jos vaijeri on automaattisäätöinen niin siinä on kuulia sisällä joista vaijerin pituus säätyy, jos takaisin pitkäksi pitää sada niin vaijeri irti laatikosta ja vaijerin päästä nykimään niin ehkä hyvällä tuurilla tulee pitkälle.
Uus vaijeri merkkiliikkeessä noin 60e, motonetissa noin 30e.
Uus vaijeri merkkiliikkeessä noin 60e, motonetissa noin 30e.
Ei ole samanlainen, 020:n vaijerissa ei ole käsisäätöjä lainkaan, ainakaan noissa mitä minä olen nähnyt.En tiedä onko samanlainen kuin 93 ventossa taikka polossa uudemmassa mutta siinä pitäis olla kaksi erillistä käsisäätöä jotka näkyy siinä mötikässä konehuoneessa.
Kakkosgolfiin maksoi merkkiliikkeessä parin euron tarkkuudella saman kuin Motonetissa jokunen vuosi sitten, noin 30e.Uus vaijeri merkkiliikkeessä noin 60e, motonetissa noin 30e.
Miksi tarvitsee manuaalisäätöisen? Eikö 20vuoden kesto orginaalissa ole riittävä? Ei minunkaan kakkiksessa ollut itse automaattisäädössä mitään vikaa, vaijeri vain meni poikki 20vuoden kohdalla (ainakin valuleimojen mukaan oli originaali).
Tarvikevaijereilla saa heittää vesilintua. Hätätilassa jouduin ostaan Poloon tarvikekaasuvaijerin taas vähän aikaan sitten, eihän se kestänyt kuin pyhättömän viikon...
Tarvikevaijereilla saa heittää vesilintua. Hätätilassa jouduin ostaan Poloon tarvikekaasuvaijerin taas vähän aikaan sitten, eihän se kestänyt kuin pyhättömän viikon...
Eikös noissa tarvikevaijereissa ole sitä ongelmaa, että kuluu se kuori sieltä sisältä rikki melko nopsaan ja alkaa takkuilemaan se vaijeri kiinni siellä sisällä. Ainakin manuaalisäätöisiä tarvikevaijereita sai olla uusimassa jatkuvasti omaan 16V:hen. Tosin kun sitä vaijeria pyöritteli vähän eri asentoon niin pikkasen niihin sai elinaikaa lisää. On nimittäin vittumaisen jäykkä kytkin kun se vaijeri jumii siellä kuoressaan...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa