Pakolämpömittarin outo toimimattomuus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

Pakolämpömittarin outo toimimattomuus

ViestiKirjoittaja NJo » 17.10.2009 19:08

Ostin Mittareita.comista halpispakolämpömittarin, jonka käytös ihmetyttää. Autosta irrallaan ollessa mittari toimii hyvin anturia lämmitettäessä, mutta autossa se ei toimi. Anturille on tehty pakosarjaan EGR-venttiilin laipan tilalle uusi laippa, jossa anturi kiinni. Mittarin asteikko alkaa 200 asteesta, eikä viisari siinä nouse vaikka kuinka yrittää.

Pelkästään mittarin hintaa ei oikein voi syyttää, kun se irrallaan toimii, mutta autossa ei. Missähän voisi olla vika, itse olen hämilläni.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.10.2009 20:46

Voisko kyseeseen tulla väärä sähköinen kytkentä?

Esim. maadottuuko anturi tahattomasti jos ei pitäisi tms.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 18.10.2009 13:21

Ettei ois tuo anturin sijoitus vaan mittausteknisesti huono vai ulottuuko mittauskärki riittävän pitkälle pakokanavaan missä on jotain virtaustakin? Siinä EGR-laipan luona tuskin ainakaan toimii kauhean hyvin.

Ja mikäli kyseessä on dieselauto kuten profiili antaa ymmärtää niin pakolämmöt on vakiokuntoisessa autossa täyskuormituksellakin melko matalia verrattuna bensavehkeisiin..

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 18.10.2009 14:08

Anturin sijoittelu voisi kai olla hieman parempikin. Missä lukemissa pakolämmöt pyörii tuollaisessa vakiodieselissä? Oletin nimittäin, että saisi ainakin sen viisarin nousemaan parinsadan paremmalle puolelle.
Suurta ongelmaa en tästä muodosta, jos ei toimi, niin ei toimi. Kiitos vastauksista.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 18.10.2009 17:39

Vakiossa 1.9 tdi:ssä pakolämpöjen pitäisi pyöriä 450-600 asteen ympärillä täydessä rasituksessa, riippuen hieman moottorin tehosta. Viritetyissä "päästään" tuhanteen asteeseen tai jopa yli, joskaan kovin hyväksi se ei enää pitemmän päälle ole. Tasaisessa maantieajossa lämmöt pyörii yleensä 220-300 asteen ympärillä riippuen rasitusasteesta.

Nuo halpismittarit, ja useat pakolämpömittarit muutenkin ovat ihan huumorikamaa eikä niillä useasti ole hyödyllisyyden kanssa mitään tekemistä, useasti hitaiden antureiden ja epätarkkojen näyttöjen takia. Mm. Auberilta saa sellasta pakolämpömittaria ja anturia mistä on sitten jotain hyötyäkin lämpöerojen havaitsemiseksi.

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 18.10.2009 17:55

Kiitos p0wer. Taitaa olla aiheellista arkistoida kaatopaikalle tuo mittari. Täytyy palata aiheeseen sitten, kun pakolämpöjen tarkastelu on oikeasti tarpeellista.

Janezky
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.12.2008 17:30

ViestiKirjoittaja Janezky » 18.10.2009 23:15

Kaverilla passatissa auberi tuntuisi pitävän kutinsa aika hyvin, kun kärki on virtauksessa. Itellä golffissa on anturi egr:n laipassa ja näyttäisi jäävän noin 50 astetta jälkeen kun ei saa suoraan sinne virtaukseen kun on sarjassa sen verran mutkaa matkassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa