Maaliruisku vs. purkkimaali

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Maaliruisku vs. purkkimaali

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.9.2009 23:37

Jos tilanne on se että näillä keleillä ulkona ilman mitään varsinaisia maalauksen edellyttämiä olosuhteita paikkamaalaa ruostetäpliä pois, niin hyödyttääkö mitään että hankkisi maaliruiskun?

Käyttö olisi vähäistä joten ammattilaislaitteita ei olisi tarkoitus hankkia. Mielummin sitten maalautan jo ammattilaisella. Ehkä joku satanen olisi ehdoton kipuraja laitekustannuksille. Onko vedenerotin ehdoton ja mitä lopputulokselle tapahtuu ilman sitä?

Pieni kompressori on ja maalattavat alueet pieniä, tyyliin oven alareuna tai peräpelti kakkosgolfin takaluukun ja puskurin välissä.

Olen ymmärtänyt että purkkimaalilla ei ikinä pääsisi samaan pinnan kestävyyteen tai korroosiosuojaan kuin mitä kaksikomponenttimaaleilla. Onko siinä perää?

Entä onko maalattavuus muuten parempi? Tuleeko siistimpää jälkeä ja vähemmän valumia?

Lopputuloksen esteettinen puoli onkin sitten toinen asia koska erityisen kaunista en ole koskaan saanut purkkimaalilla aikaan ja siihen on jo totuttu :) Korroosiosuoja olisi ykkösprioriteetti.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 21.9.2009 2:29

Vedenerotin "pakko" olla jos hajotusilmaruiskulla meinaa maalata ja saada siistiä jälkeä. Ja mitä pihalla maalaamisesta tulee, niin itse en edes yrittäisi. Mutta siihen paukkupulloon, nykyään saa sellaista pohjamaalia, mikä käy ruiskumaalinkin alle, joten varmaan ihan hyvää tavaraa ruostetta vastaan. Toki noissa paukkupulloissa on paljon ohenninta mukana, että tiedä sitten.

Tuo paikkamaalaus nyt on vaan niin paljon kiinni maalattavasta alueesta, kuinka sen saat rajattua jne. että saako siitä minkään näköistä paukkupullolla. Sillä kun ei mitenkään rajoja häivytellä.

Varmastikaan samaa ruosteensuojaa\pinnan kestävyyttä ei paukkupulloilla saa.... Mutta, maalas sitten kummalla hyvänsä, niin pohjien tekeminen kaikkein tärkeintä.

Pinnan laatu ja valumat riippuu sitten maalarista aivan täysin :D Kaikki ne valuu jos liikaa laittaa.

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 21.9.2009 4:26

Oman kokemuksen pohjalta autistisella asenteella varustettuna vaadiin täydellisyyttä ja väittäisin,että paukkupullolla kovettimen kera saa suht siedettävän pinnan aikaan jos yhtään ymmärtää mitä on touhuamassa ja kuinka isolle alueelle. ( Eli lähinnä siirtää väistämätöntä seuravalle keväälle). Ainakin itse tuolla kikalla aikoinaan ilman itkua pärjäsin käyttiksessä useamman vuoden vaikka pienestä virheestä itkun tirautanki lattialla peukalo suussa.

tpi
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.1.2009 11:32

ViestiKirjoittaja tpi » 21.9.2009 7:03

läjän autoja maalanneena olen todennut, että pieni kuivakompura ja parin kympin perusruisku ovat lyömätön yhdistelmä.

kuvakompura ei kehitä vettä, mutta paine riittää.

kun taas isolla ns.öljykompuralla vettä kehittyi erottimesta huolimatta. tilanne parani hieman, kun laitettiin kosaani lämmittämään säiliön kylkeä.

tarjoustalon halppisruisku on helppo säätää ja jälkikin on jopa yllättävän hyvä. pari valumaa johtui pikemminkin maalarin mämminäppisyydestä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.9.2009 9:27

Nyt on mennyt kurat ja vellit sekaisin, "kuivakompuran" ja "öljykompuran" ainoa ero on itse kompuran voitelu, kuivassa ei ole öljyä. Vettä kummatkin kehittävät ihan samalla lailla, sitä ei voida mitenkään sulkea pois kompuran tyyppiä muuttamalla. Siihen vaikuttaa ainoastaan ilman kosteus ja paine. Oletko ihan varma että sinulla on ollut ongelmia veden kanssa, ettei mahdollisesti öljyn?

Kunnon kilikalimaaleilla (eli teetetään maaliliikkeessä ihan normi maalista) saa ihan yhtä hyvää aikaiseksi kuin ruiskullakin. Itsekkin tiedä yhen maalarin kun häpeillen välillä myöntää maalanneensa jonkun auton osan spraylla, koska se on nykymaailman mukaan hävettävä tapa.

On mullakin tuon Opelin helmat maalattu kunnon spray maalilla, koko auto on joskus maalattu yli kohtuullisella laadulla, mutta nyt helmat ovat laadullisesti parhaat.

Miksi ei spray maalilla saa samaa ruosteensuojaa/pinnan kestävyyttä? Siihen purkkiin saa (ja itse aina laitatan) 100% samaa kamaa kuin laittaisin ruiskuun. Pinnan paksuudestakin tulee sama. Toki jos maalaa jollain bilteman maalilla, niin siitä sitten en tiedä.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 21.9.2009 11:17

Yleensä tulee haettua spray maalit samalle päivälle kun maalaa, ja käskee myyjän laittaa kovettimen sekaan...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.9.2009 13:51

Vedenerotin "pakko" olla jos hajotusilmaruiskulla meinaa maalata ja saada siistiä jälkeä.
Räkiikö se vesipisaroita maaliin vai mitä tapahtuu? Kompressori on halpis öljytty malli joka silaitsee lämmitetyssä tallissa ja kymmenen metrin letkun päässä ajattelin pihalla suihkia. Saako viileä ulkoilma veden vielä erityisen hyvin tiivistymään letkuun? Jos, niin saan tuon kompuran pihallekin...

Tuo paikkamaalaus nyt on vaan niin paljon kiinni maalattavasta alueesta, kuinka sen saat rajattua jne. että saako siitä minkään näköistä paukkupullolla. Sillä kun ei mitenkään rajoja häivytellä.
Rajat tulevat luonnostaan listoihin/pokkauksiin tai osat on niin pieniä ettei rajoja tarvita (tyyliin peilin kotelo, ovenkahva, tms.)

Ja mitä pihalla maalaamisesta tulee, niin itse en edes yrittäisi.
Vaihtoehdot on että malataan pihalla tai ei maalata ollenkaan :(

Alkaa kuulostamaan että teetetty purkkimaali toimisi pienissä määrissä ihan yhtä hyvin kuin maaliruisku? Säästyisi putsaamiseltakin...

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 21.9.2009 13:58

Kunhan on hyvä suutin spray pullossa niin niilläkin onnistuu aivan hyvin.

Me maalailtiin ruiskulla kahden vedenerottimen läpi ja se toimi ihan hyvin. (sisällä siis)
Sitten hiekkapuhallettiin yhden erottimen läpi niin vähän ajan kuluttua alko sylkemää vettä mukaan, jolloin painesäiliö meni tukkoon.
Eli kyllä suositeltavaa on olla hyvä vedenerotin kun maalaa ruiskulla.

Ja ulkona onnistuu maalaus ihan hyvin, kunhan ei kauheasti tuule eikä suoraa puiden alla maalaa =)
Roskat voi usein hioo vesissä pois ja kiillottaa pinnat.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.9.2009 14:26

Ulkona maalatessa kannattaa myös muistaa, että se maalisumu leijailee melko kauas paikkoihin, joissa se ei ole toivottua. Pari viikkoa sitten maalailin ruiskulla piha-aitaa ja oletin, että autot ovat tarpeeksi etäällä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.9.2009 15:50

Hyvä tietää. Autot kyllä saadaan tarvittaessa kauas.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.9.2009 17:09

Suurempia alueita on paukulla vaikeampi maalata ja on se maalipintakin ohuempi kun ruiskulla.
Just maalasin venton takalasin spoilerin paukulla ja lakkapintaa oli vaikea saada hyväksi kapean suihkun takia.
Paikkamaalaukset olen tehnyt paukulla kun ei sillä lopputuloksella ole niin väliä ja maksaa nuo ruiskumaalit ja tarvikkeet niin hemmetisti.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 21.9.2009 20:58

Paikkamaalaukset olen tehnyt paukulla kun ei sillä lopputuloksella ole niin väliä ja maksaa nuo ruiskumaalit ja tarvikkeet niin hemmetisti.


Pitemmän päälle kyllä se ruiskutouhu tulee edullisemmaks kuin hankkia paukkumaaleja. Tai jos tuntee ruiskun puhdistuksen maalauksen jälkeen hankalaksi/vaikeaksi/turhaksi/ylimääräiseksi hommaksi niin silloin tietty spraymaali, onhan se niiin paljon helpompaa...

Mutta, tällänen amatöörikin sai hyvää jälkeä bilteman "pro" -ruiskulla joka maksoi n. 30 €..
Eipä kai siinä maalauksessa ole mitään ihmeellistä, säätää vaan oikean paineen kompuraan, sekä ilma- ja maalimäärän ruiskuun ja alkaa ruiskimaan.. ;) Ei muuten ollu minkäänlaisia vedenerottimia kompurassa, ja on muuten onnistunut kosteammillakin keleillä maalaus...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.9.2009 9:24

Pidemmän päälle tulee kalliiksi sekoitella niitä paukkupullojakin, muistaakseni 18€ maksoi edellinen sekoitus.

Juuri T4:n keulapellin ja röpelöpuskurin maalanneena, pohjamaali, väri, lakka, kovetteet ja ohenteet sekä silikoninpoistoaine maksoivat yhteensä 80€ -pohjamaalia lukuunottamatta aineita jäi reilusti ylikin.

Varsin pienellä investoinnilla saa laadukkaan ruiskun ja pienen kompuran. Ruiskun puhdistustakaan ei kannata pelätä, kunhan muistaa tehdä sen heti maalauksen jälkeen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.9.2009 14:32

Tuo olikin seuraava kysymys että kuinka monta purkkia kuolettaa ruiskun hinnan? Näköjään muutama?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.9.2009 15:34

Ruiskulla tulee yleensä värjättyä muutakin, mitä ei paukkupullolla maalata.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 22.9.2009 23:45

Hyviä ja halpojakin ruiskuja on olemassa.
Täällä Seinäjoella on eräs "Sopuraha" jossa oli SATA -jetin kopioita myynnissä hintaan 25e. Sikäli tarkka kopio että mulla ennestään olleet SATA:n suutinsatsit sopi suoraan ;-)
Kyseessä siis yläsäiliöruisku.
Maalasin moottoripyörän tankn ja vanteet viime talvena ja priimaa tuli.
Vedenerotinkaan ei ehkä ihan välttämätön ole mutta säiliön kyllä joutuu tyhjäämään huolella kondenssivedestä ennen kuin alkaa maalailemaan. Muuten tosiaan räkii pitkin maalipintaa.
Ja jos (kun) ruiskuun kuivahtaa maalia niin muurahaishapolla saa putsattua.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.9.2009 2:06

Aaa... Entäs sitten mitä käytännön eroa on ylä- ja alasäiliöruiskulla?

Jälkimmäinen pysyy lattialla mukavammin? :)

Lasse
-
Viestit: 352
Liittynyt: 30.7.2003 22:45

ViestiKirjoittaja Lasse » 23.9.2009 17:02

yläsäiliöruiskun saa tyhjäksi - alasäiliöruiskussa jää enemmän aina hukkaan

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 23.9.2009 17:32

Vantaan Coravärissä oli tarjouksessa SATAjet 2000 digital malli poistomyynnissä.
Hinta taisi olla 250e. Ovh jotain vajaa 800e.
Tästä on jo muutama kuukausi kun hain omani. Jos olisi ylimääräistä niin hakisin pari lisää =)

Reaper
-
Viestit: 581
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 23.9.2009 18:09

Eikös nuo spraypullotkin ole vesimaaleja jos liikkeessä teettää värikoodin mukaan?
Luulis että vähän vaikeampi maalata kuin liuotinpohjaisilla spraymaaleilla?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 23.9.2009 18:09

Tuollaisiin pieniin harrastemaalauksiin ostaisin vaikkapa motonetin PIENEN yläsäiliöruiskun.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.9.2009 18:44

Massavärit on vesivärejä, akryylit liuotin. Ei siinä maalauksessa varsinaisesti mitään eroa ole, kuivumisajassa vain.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 23.9.2009 19:30

Kummalakin tavalla tuo varmasti onnistuu jos tietää mitä tekee. Spray-maalissa ei kyllä riitä "tuotto" kovin suurelle alalle, mutta mp,n tankki tai oven alareunat menee mainiosti.
Ruiskulla onnistuukin sitten vaikka koko auto mikä ei kyllä tahdo kilikalilla onnistua paitsi tietysti osa kerrallaan tehden. Aikoinaan vetäisin siskon eskon väriin kaikkien sääntöjen vastaisesti auringonpaisteessa pihalla ja max. kovettimella/ kertavedolla.
Auringossa ei ollut kärpäsiä eikä silloin siitepölyälkään, valaistus hyvä ja jälki oli myös yllättävän hyvä. Pöly se on pahin vihollinen ja jos sitä jossain tallin nurkassa suhaa useampaan kertaan on jälki sitten sen mukainen. Parhaiten onnistuin yhden kadetin kanssa ensihelteillä pihalla ennen vappua. Ei siitepölyä ei ötököitä eikä liian kuuma.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.9.2009 19:55

Velipojan ventosta pitäis katon etureuna maalata ruostevikojen takia, suunniteltiin eka että koko katon maalauttais mutta menee taas muutama satanen värkkeihin + työ joten paukulla vedetään, tulee mitä tulee ja jos tuota muijan ventoa katselee niin hakemalla saa paikkakohtia etsiä jotka paukulla sumurajalla maalasin, vielä jos jaksais rajat kliinata.

Viikonloppuna pitäis tulla töihin ruiskulla maalaamaan venton pölärit ja helmalevikkeet pohjaväriin, 2K Inerta Primeria ostin kun siitä on ex -projektin ajoilta hyviä kokemuksia, 3L purkki 50e.

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 22.5.2010 12:06

Kaipaisin vähän apua kustannusten laskemisessa, kun pitäisi ventosta ruostetäpliä korjailla sieltä sun täältä. Kävin paikallisesta varaosaliikkeestä kyselemässä spray maalia tuohon ,mutta ei löytynyt tarvikeluetteloista. Suosittelivatkin, että kävisin paikalliessa maalaamossa teettämässä oikean värin ja maalauttais vaikka jollain tutulla tms..

Paljonko tuo maalin teko maksaa non suurinpiirtein esim. 0,5l ja minkämoiselle alueelle tuo 0,5l riittäisi? Tuli vielä samalla mieleen, että sitähän voisi ostaa itse tämän ruiskun kun jonkinmoinen kompura löytyy, tallikin on missä maalata ja vielä olisi pappamopo mikä kaipaisi maalia niin senkin voisi päästellä samalla vauhdilla. Minkäverran semmoinen suht kelvollinen ruisku maksaa? niitähän taitaa saada 25€ aina tuonne 300€ mutta jos nyt pysyttäisiin niissä halvemmissa ;).

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 22.5.2010 13:00

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=18540

Tuossa jotakin jauhantaa ruiskuista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa