Golf 3:n 1.vaihde ei mene pykälään

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

a.link
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.9.2004 16:31

Golf 3:n 1.vaihde ei mene pykälään

ViestiKirjoittaja a.link » 13.8.2009 23:34

Golf 3 GTi:n takasatulat jumissa, joten autoa pidetään parkissa paikallaan vaihde päällä.

Parkkasin isoon alamäkeen hetkeksi, jonka jälkeen vaihteet 1. ja 2. tuntuivat hieman kankeilta... Ajoin kotiin n.45km ja matkalla käytin kaikkia laatikosta löytyviä vaihteita.
Kotona pysähdyin postilaatikolle, joka on pienessä mäessä. Pysäytin ja sammutin, auto pysyi vaihde päällä paikallaan. Rullasin mäen kotitalon eteen ilman auton käynnistämistä. Tämän jälkeen katosi 1. ja 2. vaihteet. Ei vain kytkeydy, vaihteita ei löydy kepillä hämmentäen eikä laatikon päästä siirtomekanismia vääntelemällä.

Seuraavana päivänä ajoin autoa muutaman kerran eteen 3. vaihteella ja taakse normaalisti pakilla. Ja kappas, kakkosvaihde toimii taas.
Mutta minne tuo ykkönen meni? Laatikosta ei kuulu ylimääräisiä ääniä.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 14.8.2009 9:20

1.9TDI MK3 golffissa ainakin 1 meni tosi nihkeesti päälle. Lähinnä tuntu kuin 1 ei olisi ollenkaan. Lopulta (Vaijeri)vivustossa oli säätö pielessä sivusuunnassa. Laatikon päässä ei ollu ku 1-3mm heitto. Sen sääti kohdilleen ni johan 1 rupes menemään taas. 2. vaihde taas ei temppuillu juuri ollenkaan. Vähän nihkeä korkeintaan. Nyt 70tkm toiminu ongelmitta

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.8.2009 9:37

Samaa vikaa omassakin, aina ollut samanlainen eli ykkönen pitää oikein runnoa päälle.
Pitäis vaihdevivuston muoviset pallokupit vaihtaa metallisiin mutta ei ole jaksanut innostaa jo pelkän paikan takia, ei pääse päältä, ei alta.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 14.8.2009 9:41

Kakkiksessa sama, että ykkönen ei aina meinaa mennä. Pitää voimalla ronklata silmään. Eipä tuota jaksa korjatakkaa

a.link
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.9.2004 16:31

ViestiKirjoittaja a.link » 14.8.2009 12:59

Samaa vikaa ollut tässäkin autossa eli ykkönen ei mene aina päälle, kakkosen kautta menee helposti. Mutta nyt ei ykköstä löydy ollenkaan, joten epäilen että mekanismissa ei ole sen suurempaa vikaa vaan laatikossa itsessään. Mutta mikä tuolla sisällä voi ahdistaa vain ykköstä?
Löytyykö teillä kommentoijilla tuo ykkönen jos hämmentää konehuoneesta mekanismia? Mulla kaikki muut vaihteet, paitsi tämä ykkönen, löytyy helposti keppiä hämmentämällä ja laatikon päältä siitä "vastapainosta" heiluttelemalla.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.8.2009 13:06

Kyllä vika on niissä muovisissa pallokupeissa jotka löytyy konehuoneesta vaihdevivustosta.
Niihin saa ostaa metallisia mutta millainen homma se on säätää? Ei tarvitse montaa senttiä olla klappia niin vaihteet takkuaa ja 1 ja 2 ronklataan varmaan eniten.
Pirun hankala paikka ruuvata muutenkin.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 14.8.2009 13:27

Itellä nelosessa vähän samaa vikaa. Ykkönen menee helposti, jos keppi on oikeassa asennossa, vähänkin väännät liikaa vasemmalle, niin ei meinaa mennä sitten millään. Kakkosta saa kanssa välillä vetää melkein voiman kanssa (juu, siis vaihdetta... :D)...

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 14.8.2009 17:29

Ei sitä sen kummemmin tarvi säätää, jos ei irrota vaihdevivun päästä sitä isoa "holkkia". Itelle vaihdoin metallitangot muovisten tilalle. Mitta vaan samaksi kuin alkuperäisissä niin toimii.
Ex-ykköskopassa ei kanssa meinannut ykkönen mennä päälle ja se korjaantui sen pidemmän, poikittain olevan tangon vaihdolla.

a.link
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.9.2004 16:31

ViestiKirjoittaja a.link » 24.8.2009 13:58

Kuva
Irrotin tuon nro1. siirtäjän vaijerin irti mekanismista ja yritin hämmentää konehuoneen puolelta laatikkoa. Eipä löydy ykköstä edelleenkään. Se "hahlo" tuntuu mut ei uppoa, tuntuu kuin seinään työntäis. Kaikki muut vaihteet uppoaa edelleenkin.

edit. Irrotin myös tuon nro2. siirtäjän mutta ei auta. Mikähän tuolla sisällä vastustaa... Keskiviikkona auto menee pajalle, katsotaan mikä on tuomio.

a.link
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.9.2004 16:31

ViestiKirjoittaja a.link » 26.8.2009 18:16

Siirtäjämekanismi otettu irti, oli OK kunnossa laatikon päässäkin. Laatikko aukaistu. 1. vaihteen hammasratas erittäin heikossa kunnossa kuin myös 2. vaihteen. Laakereissa väljää. Autolla ajettu 230tkm.
Ehjän tuntuinen laatikko hommattu tilalle, katsotaan tuleeko tuosta kalua.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 44 vierailijaa