Golf 3 GTi:n takasatulat jumissa, joten autoa pidetään parkissa paikallaan vaihde päällä.
Parkkasin isoon alamäkeen hetkeksi, jonka jälkeen vaihteet 1. ja 2. tuntuivat hieman kankeilta... Ajoin kotiin n.45km ja matkalla käytin kaikkia laatikosta löytyviä vaihteita.
Kotona pysähdyin postilaatikolle, joka on pienessä mäessä. Pysäytin ja sammutin, auto pysyi vaihde päällä paikallaan. Rullasin mäen kotitalon eteen ilman auton käynnistämistä. Tämän jälkeen katosi 1. ja 2. vaihteet. Ei vain kytkeydy, vaihteita ei löydy kepillä hämmentäen eikä laatikon päästä siirtomekanismia vääntelemällä.
Seuraavana päivänä ajoin autoa muutaman kerran eteen 3. vaihteella ja taakse normaalisti pakilla. Ja kappas, kakkosvaihde toimii taas.
Mutta minne tuo ykkönen meni? Laatikosta ei kuulu ylimääräisiä ääniä.
Golf 3:n 1.vaihde ei mene pykälään
Valvoja: ffp jäsenet
1.9TDI MK3 golffissa ainakin 1 meni tosi nihkeesti päälle. Lähinnä tuntu kuin 1 ei olisi ollenkaan. Lopulta (Vaijeri)vivustossa oli säätö pielessä sivusuunnassa. Laatikon päässä ei ollu ku 1-3mm heitto. Sen sääti kohdilleen ni johan 1 rupes menemään taas. 2. vaihde taas ei temppuillu juuri ollenkaan. Vähän nihkeä korkeintaan. Nyt 70tkm toiminu ongelmitta
Samaa vikaa ollut tässäkin autossa eli ykkönen ei mene aina päälle, kakkosen kautta menee helposti. Mutta nyt ei ykköstä löydy ollenkaan, joten epäilen että mekanismissa ei ole sen suurempaa vikaa vaan laatikossa itsessään. Mutta mikä tuolla sisällä voi ahdistaa vain ykköstä?
Löytyykö teillä kommentoijilla tuo ykkönen jos hämmentää konehuoneesta mekanismia? Mulla kaikki muut vaihteet, paitsi tämä ykkönen, löytyy helposti keppiä hämmentämällä ja laatikon päältä siitä "vastapainosta" heiluttelemalla.
Löytyykö teillä kommentoijilla tuo ykkönen jos hämmentää konehuoneesta mekanismia? Mulla kaikki muut vaihteet, paitsi tämä ykkönen, löytyy helposti keppiä hämmentämällä ja laatikon päältä siitä "vastapainosta" heiluttelemalla.
Ei sitä sen kummemmin tarvi säätää, jos ei irrota vaihdevivun päästä sitä isoa "holkkia". Itelle vaihdoin metallitangot muovisten tilalle. Mitta vaan samaksi kuin alkuperäisissä niin toimii.
Ex-ykköskopassa ei kanssa meinannut ykkönen mennä päälle ja se korjaantui sen pidemmän, poikittain olevan tangon vaihdolla.
Ex-ykköskopassa ei kanssa meinannut ykkönen mennä päälle ja se korjaantui sen pidemmän, poikittain olevan tangon vaihdolla.

Irrotin tuon nro1. siirtäjän vaijerin irti mekanismista ja yritin hämmentää konehuoneen puolelta laatikkoa. Eipä löydy ykköstä edelleenkään. Se "hahlo" tuntuu mut ei uppoa, tuntuu kuin seinään työntäis. Kaikki muut vaihteet uppoaa edelleenkin.
edit. Irrotin myös tuon nro2. siirtäjän mutta ei auta. Mikähän tuolla sisällä vastustaa... Keskiviikkona auto menee pajalle, katsotaan mikä on tuomio.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 44 vierailijaa