Octavian sähköikkuna rusahti ja valahti oven sisään
Valvoja: ffp jäsenet
Octavian sähköikkuna rusahti ja valahti oven sisään
Otsikon mukainen tapahtuma sattui. Nostin vänskän ikkunan napilla ylös. Kuului "ruks" -ääni. Tämän jälkeen painoin napin alas, niin sieltähän tultiin - ja vauhdilla! Ei noussut enää ikkuna. Käytin pahvin irti ja yritin tutkailla, mutta rakenne on semmoinen, etten kiireen vuoksi siihen ehtinyt paneutua. Auto jäi sitten vanhusten talliin 400 km päähän ja jouduin ajelemaan kotosalle isäukon kakkosautolla, sitikan xantialla (hyi!).
Mikähän tuolta olisi mahdollisesti pettänyt? Ukkokin oli tutkaillut sitä, muttei ollut saanut selvää. Onko jotain tyyppivikaa tai muita herkkiä paikkoja?
Mikähän tuolta olisi mahdollisesti pettänyt? Ukkokin oli tutkaillut sitä, muttei ollut saanut selvää. Onko jotain tyyppivikaa tai muita herkkiä paikkoja?
Ei siellä katkonaista vaijeria näkynyt? Itsellä meni noin vuosi sitten vaijeri poikki. Ikkuna pysyi ylhäällä muutoin, paitsi ajettaessa alkoi avautumaan muutaman kilometrin ajon jälkeen. Noin 170€ merkkiliikkeessä huollettuna, jos en väärin muista. 120€ oli osat, joten en muutaman kympin tähden alkanut edes koittamaan itse asentaa, kun oli osien hinta niin suuri korjauksen hinnasta.
Tuossapa tuo linkkikin aiheeseen
http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=104811 ... f19c174422
Tuossapa tuo linkkikin aiheeseen
http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=104811 ... f19c174422
Mielestäni ei näkynyt katkennutta vaijeria, mutta jotain outoa kelauksessa kuitenkin oli. Ei toiminut oikein kunnolla toisin päin kun kokeilin ilman pahvia. Itseäni ihmetyttää se, että ikkuna tuli vauhdilla alas vasta kun olin painanut nappia takaisin alaspäin. Luulisi, että jos jokin kannatteleva klipsu olisi murtunut, niin ikkuna olisi tullut siltä seisomalta alas.
Perjantaina pääsen tuota taas tutkimaan. Lieneekö järkevintä vain ostaa uusi mekanismi samoilla tulilla? Tarvikkeena tuskin saa, joten marmoritiskille lompsittava?
Perjantaina pääsen tuota taas tutkimaan. Lieneekö järkevintä vain ostaa uusi mekanismi samoilla tulilla? Tarvikkeena tuskin saa, joten marmoritiskille lompsittava?
Vaijerin laitto ikkunannosto mekanismiin
Miten ikkunannostomekanismiin sais sen vaijerin asennettua silleesti siististi ettei hajoais uudet klipsit heti kättelyynsä?
Aika monesta vag-vehkeestä taitaa vaijeri löytyä. Kuukausi sitten rouva oli golfilla (kolmosmalli) liikenteessä ja päätti avata apparin puolen takaikkunan raolleen. Ovea suljettaessa lasi putosi oven sisään. Hieman kolisi ajettaessa, mutta säilyi ehjänä. Ollut ties kuinka kauan irrallaan, mutta ei päässyt irti suljettuna ollessaan.
Mekanismia tarkemmin tutkiessani havaitsin lasia hississä kiinnipitävän osan puuttuvan, tässä siis kuva hissin nostokappaleesta
lasissa oleva vastakappale painetaan tuon tapin päälle ja kiristetään jollakin? Merkillistä oli, että oven sisältä ei löytynyt mitään, mikä olisi voinut olla lukituskappale.
Etkan mukaan hissiä saa vain kokonaisena, ei maksa kuin jotain 50€ ja romikseltakin olisi löytynyt. TI -henki kuitenkin heräsi ja kiristin tuohon lasin paikoilleen muistaakseni M4 -kokoisella ruuvilla ja parilla korilaatalla. Ruuvin kierteisiin lukitetta.
Mekanismia tarkemmin tutkiessani havaitsin lasia hississä kiinnipitävän osan puuttuvan, tässä siis kuva hissin nostokappaleesta

lasissa oleva vastakappale painetaan tuon tapin päälle ja kiristetään jollakin? Merkillistä oli, että oven sisältä ei löytynyt mitään, mikä olisi voinut olla lukituskappale.
Etkan mukaan hissiä saa vain kokonaisena, ei maksa kuin jotain 50€ ja romikseltakin olisi löytynyt. TI -henki kuitenkin heräsi ja kiristin tuohon lasin paikoilleen muistaakseni M4 -kokoisella ruuvilla ja parilla korilaatalla. Ruuvin kierteisiin lukitetta.
Tarvikkeena tuskin saa, joten marmoritiskille lompsittava?
Ei varmaankaan saa tarvikkeena. Ei edes sisäkahvalta menevää vaijeria lukon aukaisuun saanut, kun paikallisesta tarvikeliikkeestä kysyin. Eikä kovin kummoinen vaijerin pätkä ollut. Eipä sillä, maksoi jotain vähän päältä 10€ alkuperäisenä, joten ei hinnasta jäänyt kiinni.
Tuli tehtyä molempiin Octavia I:n takaikkunoihin korjaus. Vaijerit ja nippelit tuli ebaystä ja ohjeetkin löytyi hakemalla englanniksi.
Molemmissa nuo ikkunan nostomekanismiin kiinnittävät muoviklipsit palasina ja lisäksi vaijerit hypänneet rullalta ja kiertyneet rullan ja moottorin väliin. Poraamalla otin nostimen runkoon kiinnitetyn kopan(jonka sisään vaijerit menevät) irti ja vaihdoin uudet vaijerit ja rullan ja kiinnitin kopan popniiteillä. Valkosta vaseliinia tietenkin jokapuolelle ja romut kasaan ja toimiihan se. Yhteensä molempiin puoliin aikaa meni noin 2tuntia kaikkine ihmettelyineen ja väärän puolen vaijereilla kokoamisineen.
Molemmissa nuo ikkunan nostomekanismiin kiinnittävät muoviklipsit palasina ja lisäksi vaijerit hypänneet rullalta ja kiertyneet rullan ja moottorin väliin. Poraamalla otin nostimen runkoon kiinnitetyn kopan(jonka sisään vaijerit menevät) irti ja vaihdoin uudet vaijerit ja rullan ja kiinnitin kopan popniiteillä. Valkosta vaseliinia tietenkin jokapuolelle ja romut kasaan ja toimiihan se. Yhteensä molempiin puoliin aikaa meni noin 2tuntia kaikkine ihmettelyineen ja väärän puolen vaijereilla kokoamisineen.
Täytyy kyllä sanoa, että uskomaton tuuri. Viime viikon sunnuntaina pesin autoa ja ihmettelin, kun oli hieman vettä päässyt vasemman puolen takaikkunasta sisälle. Käytin ikkunaa vähän auki ja rupesin laittamaan kiinni, niin jäi hieman vajaaksi. Laskin taas alaspäin, niin ikkuna tippui tippui oven väliin. Auto rekisteröity pakettiautoksi joten tuolle ikkunalle ei ole hirveänä käyttöä. Tämän vuoksi kunnon pultilla kiinni ikkuna pysyvästi, niin ei tipu.
Torstaina sitten jouduin käyttämään kuskin puolen ikkunaa mennessäni parkkihalliin, niin eiköhän sekin tippunut sisälle. Purin tuon, niin on ainakin kerran aikaisemmin vaihdettu uuteen. Volkkariinhan saa tuota vahvistettua metallista versiota, mutta skodaan taas ei. Laakkosella olivat vaille 129€ ja työstä 2-3 tuntia 80€/tunti :). Sanoin että kyllä tuollainen tyyppivika olisi pitänyt jo korjata paremmalla mekanismillä, niin kuin vw:llä. Huoltoneuvoja väläytti, että eihän tuo ole edes tyyppvika, kun ei joka viikko noita tarvi korjailla. Totesin että lopetahan näsäviisastelu, että tuo oli mulla toinen ikkuna viiden päivän sisään. En kyllä ihmettele miksi ei 289€-369€ veloituksella, joka viikko ole noita korjattavana. Aikoja olisi ollut viikon päähän. Totesin että ei kiitos.
Soitto slamitille, niin 129€ sielläkin olisi ollut hinta ja kyllä "vissiin" vahvistettu versio, kun vw:lläkin on sellainen. Tivasin että onko varmasti metallinen, mutta eivät luvanneet sitä=Ei kiitos.
Ebay:n ihmeelliseen maailmaan, niin saksasta saa tuota mekanismi 30€-50€ + pkt 15-20€ kotiovelle. Ei tarvi paljon miettiä mistä tilaa. Kyllä täytää sanoa, että Hitler kironnut VW:t kun lähti täältä tuon puoleiseen. Ei paljon jaappanilaisissa autoissa tälläisia ominaisuuksia ole...
Torstaina sitten jouduin käyttämään kuskin puolen ikkunaa mennessäni parkkihalliin, niin eiköhän sekin tippunut sisälle. Purin tuon, niin on ainakin kerran aikaisemmin vaihdettu uuteen. Volkkariinhan saa tuota vahvistettua metallista versiota, mutta skodaan taas ei. Laakkosella olivat vaille 129€ ja työstä 2-3 tuntia 80€/tunti :). Sanoin että kyllä tuollainen tyyppivika olisi pitänyt jo korjata paremmalla mekanismillä, niin kuin vw:llä. Huoltoneuvoja väläytti, että eihän tuo ole edes tyyppvika, kun ei joka viikko noita tarvi korjailla. Totesin että lopetahan näsäviisastelu, että tuo oli mulla toinen ikkuna viiden päivän sisään. En kyllä ihmettele miksi ei 289€-369€ veloituksella, joka viikko ole noita korjattavana. Aikoja olisi ollut viikon päähän. Totesin että ei kiitos.
Soitto slamitille, niin 129€ sielläkin olisi ollut hinta ja kyllä "vissiin" vahvistettu versio, kun vw:lläkin on sellainen. Tivasin että onko varmasti metallinen, mutta eivät luvanneet sitä=Ei kiitos.
Ebay:n ihmeelliseen maailmaan, niin saksasta saa tuota mekanismi 30€-50€ + pkt 15-20€ kotiovelle. Ei tarvi paljon miettiä mistä tilaa. Kyllä täytää sanoa, että Hitler kironnut VW:t kun lähti täältä tuon puoleiseen. Ei paljon jaappanilaisissa autoissa tälläisia ominaisuuksia ole...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa