Elikkäs allekirjoituksen uljas Vento 1.8 sai alleen hieman isommat mankelit ja typeränä nollatauluna löin edellisten alujen pultit kiinni. Ajoon lähdettäessä 10km jälkeen kuului kevyttä nitinää&vonkunaa&valitusta joka voimistui ja takasin pihalle haistelemaan - ei mitään vikaa ja luulin että jarrurempan yhteydessä löysätty jarruletku viistää vannetta, jarruletku ojoon ja kovaa ajoa eikä vingu. No 40km kohdalla perä alko veteleen, ok - runkopuslat meni varmaan kun sen verran risat olivat, 50km kohdalla ankara pauke, rohina, jarrut kadoksissa ja sininen asennussavu perästä ja pöpelikköön tarkastelemaan. Kumpikin takarumpu fluideissa ja helvtin kuumat, kuumankestomaalit palanut mäkeen ja silmällä katottuna rummut ovaalina 3mm.
Nyt on Vento dollylla hinattuna (päin VAGginetta meni sekin ja toinen ovi ja kotelo sisässä, kiitos nimeltämainitsemattoman Keski-Pohjanmaalaisen eläinpuiston omistajalle, joka sankarillisesti 'auttoi') tallissa rummut auki ja osat vieressä. Vikojahan siellä oli syntynyt; kummankin puolen sylinterit aivan totaaliväljät, jarrukengät muuttunut kuivaksi saveksi, toisen puolen sisälaakeri 30 osassa, toisella puolella vain kahdessa sekä tottakai rummut aivan finaalissa. Nytpä vain kiinnostaisi tietää notta mihin nämä pultit on hinkannut, koska missään ei selviä hiestämisjälkiä näy, mutta viat alkoivat kuitenkin heti renkaanvaihdon jälkeen. Laakeritkin 'tuliterät', alta 20tkm kinnatut.
Mielenkiintoista hommasta tekee se, että kierreosalta alle 22mm pultteja ei kataloogit tunteneet täällä suunnalla, joten meneekö rälläköintihommiksi vaiko onko täällä vain typeriä katalogeja? En tosiaan vielä mitannut kuinka monta milliä liian pitkät pultit on, mutta spekulointia tämä kaipailee kuitenkin ja samalla joku fiksu kertoo miten saa levenneen laakerin sisäkoolingin irti akselista. Ja yksi laakerinasennusongelma vielä lisäksi että kuuluuko noiden tarvikerumpujen sisäsylinteri olla niin väljä että laakerien ympärille tulevat kartiohelat saa hakata kumimosalla veri ja hiki valuen vai teinkö jotain epä-Alfamerimäisesti. Kiitos ja kumarrus.
Liian pitkät pyöränpultit, vahinkojen maksimointia
Valvoja: ffp jäsenet
Elikkäs ne ottaa vain jousiin kiinni, sitä olin kattovinanikin että niihin saattais yltää. Tuo rälläkkävaihtoehto hieman pelottaa koska tuntuu että tällä kertaa Ventoa ropatessa kaikki disintegroituu tai katoaa toiseen planaariin. Kokeilen huomenna rälläköidä mutta pitääpi sitten olla vaan skarppina ettei taas synny sutta ynnä sekundaa.
Itsellekin kävi pari vuosikymmentä sitten polosen kanssa samanlainen kämmi, laitoin tietämättäni vääränmerkkiset pultit peltivanteille. Jarrut menivät aika huonoon kuntoon.
Sen jälkeen olen ollut aika tarkka, mitä pultteja rumpujarruille tarjoan, onneksi orkkisalut ja pellit toimivat samoilla orkkispulteilla.
Sen jälkeen olen ollut aika tarkka, mitä pultteja rumpujarruille tarjoan, onneksi orkkisalut ja pellit toimivat samoilla orkkispulteilla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pari viikkoa sitten asensin kolmoseen uudet takapyörän laakerit ja aina se on yhtä herkullista nakutella niitä kooleja irti. Toistaiseksi ovat aina lähteneet.
Ei ole pöllömpi ajatus vaihtaa rumpu uuteen samalla, kun vaihtaa laakerit, lisää kummasti remonttien väliä. Yhdessäkin vehkeessä nuukuuksissani hitsasin lisää tavaraa jarrukengän alapäähän, että saa käsärin pitämään kuluneen rummun takia. Väärässä paikassako säästöä?
Aiemmin, kun oli noita rumpujarrullisia enemmän, takalaakereita sai vaihtaa melko taajaan. Osasyylliseksi veikkasin hieman liian irtoavaa ajotapaa ja käsijarrun käyttöä käännöksissä.
Joskus tuli myös kiristettyä laakeri liian tiukkaan ja kooli katkesi. Se ei jäänyt huomaamatta, piti nimittäin sen verran kovaa meteliä.
Stefa pitää tosiaan nakutella pohjaan kumivasaralla tmv.
Ei ole pöllömpi ajatus vaihtaa rumpu uuteen samalla, kun vaihtaa laakerit, lisää kummasti remonttien väliä. Yhdessäkin vehkeessä nuukuuksissani hitsasin lisää tavaraa jarrukengän alapäähän, että saa käsärin pitämään kuluneen rummun takia. Väärässä paikassako säästöä?
Aiemmin, kun oli noita rumpujarrullisia enemmän, takalaakereita sai vaihtaa melko taajaan. Osasyylliseksi veikkasin hieman liian irtoavaa ajotapaa ja käsijarrun käyttöä käännöksissä.
Joskus tuli myös kiristettyä laakeri liian tiukkaan ja kooli katkesi. Se ei jäänyt huomaamatta, piti nimittäin sen verran kovaa meteliä.
Stefa pitää tosiaan nakutella pohjaan kumivasaralla tmv.
Nyt on piiskassa uudet hilut alla ja rummut laakereineen odottaa paikoilleen nostoa, sen verran vielä kysäisen että mahtaakohan nuo akselin kiinteät hilppeet kuten jarrukilpi yms olla kärsinyt vahinkoa tuossa rytäkässä? Rumpu nyt oli vähän lastua viistänyt kilven sisäreunasta mutta mitään dramaattisempaa kuten että kilpi taikka akseli olisi kuumuudesta jännittynyt kieroksi. Koskaan laakerinvaihto ollut näin vasiten vastentahtoista, mutta oppirahat maksettava vaikkei mieli tekisikään.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 94 vierailijaa