APUA ! VW Corrado VR6:n jäähdytysjärjestelmästä kyselisin
Valvoja: ffp jäsenet
APUA ! VW Corrado VR6:n jäähdytysjärjestelmästä kyselisin
Kone kiehautti nesteet pihalle (ei ehtinyt polttaa kansipahvia tms.), ja jouduin laittaan ensi hätään tilalle pelkkää vettä (ajettu ei ole kuin takaisin talliin). Hain tänään tarvittavat litkut, mutteivat osannet VW:n huollossakaan varmuudella sanoa paljonko kokonais nestemää-rä on (4l vaiko 6l?), ja minkä verran tota litkua veteen (pitäis kai olla jotaan 40% ?). Ja siitä päästäänki sitte seuraavaan kysymykseen, eli jäähdytysjärjestelmän tyhjentäminen että saa noi litkut laitetettua sinne. Missä on tyhjennys pultti (?), ja miten siihen parhaiten pääsee käsiksi? Joutuuko puurkamaan paljonkin vai...? Niminerkillä: Tyhmä tyttö ei tiedä/osaa...!
Kiitos kovasti neuvosta, onneksi älysin kysyä täältä, huollon kaverin arvailuitten varassa edeten olis tainnu lopputuloksena olla käsissä Corradon sijasta aikamoinen "vappuviuhka". Luotan mieluummin teidän asiantuntemukseenne, etenkin kun olitte asian suhteen 100% yksimielisiä. Vielä kun viitsitte laskea mulle ne määrät et "paljonko on paljon", niin etten laita vahingossa liian laihaa tai liian tuhtia sotkua, tästä mokasta kun en nimittäin aio ukolle kertoa hálaistua sanaa, IKINÄ! Niin että lisä mokiin ei oo varaa, tai "palan ku polakka"! T:Se tyhmä tyttö
Pullo nestettä - pullo vettä.. ja jatketaan kunnes järjestelmä on täynnä, tällä konstilla siellä on taatusti vähintään 50% liuos sisällä ja auto kestää hyvin, vr6:ssakaan ei tainnut olla ilmaamisen suhteen mitään erikoista, käyttelyä vähän korkki auki, ylävesiletkun puristelua ilmautumisen nopeutumiseksi ym.
ps. kannattaa varoa sitä syylärin päätyä jos siitä letkun irrottaa järjestelmää tyhjätäkseen - nimittäin vanha muovi murtuu helposti.
ps. kannattaa varoa sitä syylärin päätyä jos siitä letkun irrottaa järjestelmää tyhjätäkseen - nimittäin vanha muovi murtuu helposti.
Joku vikahan siinä luultavasti on, jos on keittänyt nesteet pihalle. Ja niin kuin tpv tuossa kirjoittikin, kannattaa se vika korjata, muuten tekee luultavasti saman tempun taas.
Mahdollisia vikakohteita on ainakin termostaatti tai jompikumpi vesipumppu.
Itellä oli passatissa (vr6 siis) termostaatti jumissa, niin että se oli koko ajan auki, ei nostanut lämpöjä juuri lainkaan. Mutta voi olla että termari ei aukeakaan, ja silloin kyllä keittää..
Tai sitten vesipumppu ei kierrätä vettä järjestelmässä.
Vian paikallistamiseksi täytyy järjestelmä täyttää ja laittaa kone käyntiin. Sitten tunnustelee ylä- ja alavesiletkuja ja kun kone on tarpeeksi lämmin, pitäisi molempien letkujen olla noin yhtä lämpimiä. (vesi kiertää jäähdyttimellä) Jos letkuissa on huomattava lämpötilaero, niin vikana on termostaatti.
Vesipumppu onkin vaikeampi diagnosoida, mutta niitä tosin on vähemmän ollut rikki..
Päävesipumpusta (jota moniurahihna pyörittää) saattaa olla se vesipyörä irti, jolloin pumpun akseli kyllä pyörii kun kone käy, mutta vettä se ei liikuta. Tämän vian saattaa pystyä paikallistamaan pumppua kuuntelemalla, tai "helpommin" irrottamalla pumpun ja kokeilemalla kädessä.
Lisävesipumppu (jos sellainen löytyy) on kannen laatikon puoleisessa päässä, pakosarjan puolella. Ne menevät jumiin ja eivät niin ollen auta vettä kiertämään kannessa. Virtojen ollessa kytkettynä, kuuluisi tuon pumpun surista, on siis sähkökäyttöinen.
Ei se aivan sama ole, vedellä on alhaisempi kiehumispiste (OK, muutamia ateita) mutta tärkeämpi on se, että vedessä ei ole syövyttämistä estäviä aineita. Kun kansi on alumiinia ja lohko valurautaa, saattaa köyhempi alkaa veden johdosta syöpyä. Lohkokin saattaa ruostua ym haittaa.
Nesteet kannattaa sekoittaa jossakin astiassa, josta ne sitten kaataa järjestelmään, sillä keinolla saa varmasti 50% seoksen. 50% seos G12++ kestää muistaakseni pakkasta -38 astetta, jos siis ostit jäähdytinnesteet merkkiliikkeestä?
Mahdollisia vikakohteita on ainakin termostaatti tai jompikumpi vesipumppu.
Itellä oli passatissa (vr6 siis) termostaatti jumissa, niin että se oli koko ajan auki, ei nostanut lämpöjä juuri lainkaan. Mutta voi olla että termari ei aukeakaan, ja silloin kyllä keittää..
Tai sitten vesipumppu ei kierrätä vettä järjestelmässä.
Vian paikallistamiseksi täytyy järjestelmä täyttää ja laittaa kone käyntiin. Sitten tunnustelee ylä- ja alavesiletkuja ja kun kone on tarpeeksi lämmin, pitäisi molempien letkujen olla noin yhtä lämpimiä. (vesi kiertää jäähdyttimellä) Jos letkuissa on huomattava lämpötilaero, niin vikana on termostaatti.
Vesipumppu onkin vaikeampi diagnosoida, mutta niitä tosin on vähemmän ollut rikki..
Päävesipumpusta (jota moniurahihna pyörittää) saattaa olla se vesipyörä irti, jolloin pumpun akseli kyllä pyörii kun kone käy, mutta vettä se ei liikuta. Tämän vian saattaa pystyä paikallistamaan pumppua kuuntelemalla, tai "helpommin" irrottamalla pumpun ja kokeilemalla kädessä.
Lisävesipumppu (jos sellainen löytyy) on kannen laatikon puoleisessa päässä, pakosarjan puolella. Ne menevät jumiin ja eivät niin ollen auta vettä kiertämään kannessa. Virtojen ollessa kytkettynä, kuuluisi tuon pumpun surista, on siis sähkökäyttöinen.
Zemial kirjoitti:vaihtaa nesteet sitte syksyllä ennen pakkasia, siihe astiha o ihan sama mitä siellä pyörii..
Ei se aivan sama ole, vedellä on alhaisempi kiehumispiste (OK, muutamia ateita) mutta tärkeämpi on se, että vedessä ei ole syövyttämistä estäviä aineita. Kun kansi on alumiinia ja lohko valurautaa, saattaa köyhempi alkaa veden johdosta syöpyä. Lohkokin saattaa ruostua ym haittaa.
Zemial kirjoitti:Pullo nestettä - pullo vettä.. ja jatketaan kunnes järjestelmä on täynnä, tällä konstilla siellä on taatusti vähintään 50% liuos
Nesteet kannattaa sekoittaa jossakin astiassa, josta ne sitten kaataa järjestelmään, sillä keinolla saa varmasti 50% seoksen. 50% seos G12++ kestää muistaakseni pakkasta -38 astetta, jos siis ostit jäähdytinnesteet merkkiliikkeestä?
Omat ongelmat kiehumisen suhteen olivat: paisuntasäiliön alla olevan elektroniikkaboksin päällä läpinäkyvän (?) kannen alla oleva liuskamainen sulake; se oli poikki. Ei meinannu huomata koko ongelmaa ennen kun otti sen sulakkeen kokonaan irti...
Toinen vastaava ongelma johtui siitä että paisuntasäiliön kannesta, pohjassa olevasta venttiilistä paloja lohkeillut, meinaa sitä että järjestelmä ei enää toimi niin kun pitää. Kannen vaihto ja taas kaikki kukkuu niin kun pitää.
Toinen vastaava ongelma johtui siitä että paisuntasäiliön kannesta, pohjassa olevasta venttiilistä paloja lohkeillut, meinaa sitä että järjestelmä ei enää toimi niin kun pitää. Kannen vaihto ja taas kaikki kukkuu niin kun pitää.
Syy (ja seuraus) on tiedossa: oma moka, mulla kun pitää kytkeä manuaalisesti omasta kytkimestään jäähdytysjärjestelmän tuuletin päälle, ja olin ilmeisesti viimeksi unohtanut sulkea sen, joten luulin kytkeneeni sen päälle, kun kävikin päin vastoin. Ja kyllä, hain litkut merkkiliikkestä (vähempi ei meidän "silmäterälle" kelpaa). Kiitos silti kaikille hyvistä neuvoista ja vinkeistä! T:Niina
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 78 vierailijaa