APUA ! VW Corrado VR6:n jäähdytysjärjestelmästä kyselisin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

njansson
-
Viestit: 4
Liittynyt: 30.6.2009 18:51

APUA ! VW Corrado VR6:n jäähdytysjärjestelmästä kyselisin

ViestiKirjoittaja njansson » 30.6.2009 19:17

Kone kiehautti nesteet pihalle (ei ehtinyt polttaa kansipahvia tms.), ja jouduin laittaan ensi hätään tilalle pelkkää vettä (ajettu ei ole kuin takaisin talliin). Hain tänään tarvittavat litkut, mutteivat osannet VW:n huollossakaan varmuudella sanoa paljonko kokonais nestemää-rä on (4l vaiko 6l?), ja minkä verran tota litkua veteen (pitäis kai olla jotaan 40% ?). Ja siitä päästäänki sitte seuraavaan kysymykseen, eli jäähdytysjärjestelmän tyhjentäminen että saa noi litkut laitetettua sinne. Missä on tyhjennys pultti (?), ja miten siihen parhaiten pääsee käsiksi? Joutuuko puurkamaan paljonkin vai...? Niminerkillä: Tyhmä tyttö ei tiedä/osaa...!

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

ViestiKirjoittaja MBT » 30.6.2009 19:19

Letku syylärin päästä irti, ni saat ainaki suurimman osan nesteistä ulos.

neke f
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.10.2007 11:38

ViestiKirjoittaja neke f » 30.6.2009 20:31

Ota nesteet jäähdyttimen alavesiletkusta pois, ei siellä ole helpompaa paikkaa. Jäähdytysjärjestelmän tilavuus on jotain 8 - 9 litraa.

|rahiNa|
-
Viestit: 627
Liittynyt: 30.10.2005 22:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja |rahiNa| » 30.6.2009 20:33

Syylärin ala letku irti ni tulee helposti kaikki nesteet pihalle ja sinne menee 10L nestettä. Tänään just katoin autodatasta paljon menee nestettä.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 30.6.2009 20:42

vaihtaa nesteet sitte syksyllä ennen pakkasia, siihe astiha o ihan sama mitä siellä pyörii.. vedellä huuhtelu tekee välistä vaan ihan hyvääkin - ja se 50% on se oikea seos, se kun laskee ajan saatossa tuo pakkaskestävyys sitten vähän

njansson
-
Viestit: 4
Liittynyt: 30.6.2009 18:51

ViestiKirjoittaja njansson » 30.6.2009 20:53

Kiitos kovasti neuvosta, onneksi älysin kysyä täältä, huollon kaverin arvailuitten varassa edeten olis tainnu lopputuloksena olla käsissä Corradon sijasta aikamoinen "vappuviuhka". Luotan mieluummin teidän asiantuntemukseenne, etenkin kun olitte asian suhteen 100% yksimielisiä. Vielä kun viitsitte laskea mulle ne määrät et "paljonko on paljon", niin etten laita vahingossa liian laihaa tai liian tuhtia sotkua, tästä mokasta kun en nimittäin aio ukolle kertoa hálaistua sanaa, IKINÄ! Niin että lisä mokiin ei oo varaa, tai "palan ku polakka"! T:Se tyhmä tyttö

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 30.6.2009 22:08

Pullo nestettä - pullo vettä.. ja jatketaan kunnes järjestelmä on täynnä, tällä konstilla siellä on taatusti vähintään 50% liuos sisällä ja auto kestää hyvin, vr6:ssakaan ei tainnut olla ilmaamisen suhteen mitään erikoista, käyttelyä vähän korkki auki, ylävesiletkun puristelua ilmautumisen nopeutumiseksi ym.

ps. kannattaa varoa sitä syylärin päätyä jos siitä letkun irrottaa järjestelmää tyhjätäkseen - nimittäin vanha muovi murtuu helposti.

njansson
-
Viestit: 4
Liittynyt: 30.6.2009 18:51

ViestiKirjoittaja njansson » 30.6.2009 22:49

Joo, toi "ilmaus tapa" on mullekkin tuttu jo vuosien takaa, no broblem! Mutta erityinen kiitos siitä jälkimmäisestä vinkistä, ei meinaan varmaan olis tullu mieleen ennen ku... Vaikka se kuitenki on ihan looginen juttu. T:Ei enää ehkä ihan niin tyhmä tyttö

tpv
-
Viestit: 778
Liittynyt: 2.8.2003 14:20

ViestiKirjoittaja tpv » 1.7.2009 10:16

Ihan ekax kattelisin kuitenkin syytä sille nesteitten kiehumiselle... Jos sen syy on hoidettu ni "no probs", mutta jos syytä ei oo tiedossa niin suurella varmuudella joutunet saman ongelman eteen taas tulevaisuudessa.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 1.7.2009 11:32

Joku vikahan siinä luultavasti on, jos on keittänyt nesteet pihalle. Ja niin kuin tpv tuossa kirjoittikin, kannattaa se vika korjata, muuten tekee luultavasti saman tempun taas.
Mahdollisia vikakohteita on ainakin termostaatti tai jompikumpi vesipumppu.
Itellä oli passatissa (vr6 siis) termostaatti jumissa, niin että se oli koko ajan auki, ei nostanut lämpöjä juuri lainkaan. Mutta voi olla että termari ei aukeakaan, ja silloin kyllä keittää..
Tai sitten vesipumppu ei kierrätä vettä järjestelmässä.

Vian paikallistamiseksi täytyy järjestelmä täyttää ja laittaa kone käyntiin. Sitten tunnustelee ylä- ja alavesiletkuja ja kun kone on tarpeeksi lämmin, pitäisi molempien letkujen olla noin yhtä lämpimiä. (vesi kiertää jäähdyttimellä) Jos letkuissa on huomattava lämpötilaero, niin vikana on termostaatti.
Vesipumppu onkin vaikeampi diagnosoida, mutta niitä tosin on vähemmän ollut rikki..
Päävesipumpusta (jota moniurahihna pyörittää) saattaa olla se vesipyörä irti, jolloin pumpun akseli kyllä pyörii kun kone käy, mutta vettä se ei liikuta. Tämän vian saattaa pystyä paikallistamaan pumppua kuuntelemalla, tai "helpommin" irrottamalla pumpun ja kokeilemalla kädessä.
Lisävesipumppu (jos sellainen löytyy) on kannen laatikon puoleisessa päässä, pakosarjan puolella. Ne menevät jumiin ja eivät niin ollen auta vettä kiertämään kannessa. Virtojen ollessa kytkettynä, kuuluisi tuon pumpun surista, on siis sähkökäyttöinen.

Zemial kirjoitti:vaihtaa nesteet sitte syksyllä ennen pakkasia, siihe astiha o ihan sama mitä siellä pyörii..

Ei se aivan sama ole, vedellä on alhaisempi kiehumispiste (OK, muutamia ateita) mutta tärkeämpi on se, että vedessä ei ole syövyttämistä estäviä aineita. Kun kansi on alumiinia ja lohko valurautaa, saattaa köyhempi alkaa veden johdosta syöpyä. Lohkokin saattaa ruostua ym haittaa.

Zemial kirjoitti:Pullo nestettä - pullo vettä.. ja jatketaan kunnes järjestelmä on täynnä, tällä konstilla siellä on taatusti vähintään 50% liuos

Nesteet kannattaa sekoittaa jossakin astiassa, josta ne sitten kaataa järjestelmään, sillä keinolla saa varmasti 50% seoksen. 50% seos G12++ kestää muistaakseni pakkasta -38 astetta, jos siis ostit jäähdytinnesteet merkkiliikkeestä?

tpv
-
Viestit: 778
Liittynyt: 2.8.2003 14:20

ViestiKirjoittaja tpv » 1.7.2009 11:50

Omat ongelmat kiehumisen suhteen olivat: paisuntasäiliön alla olevan elektroniikkaboksin päällä läpinäkyvän (?) kannen alla oleva liuskamainen sulake; se oli poikki. Ei meinannu huomata koko ongelmaa ennen kun otti sen sulakkeen kokonaan irti...
Toinen vastaava ongelma johtui siitä että paisuntasäiliön kannesta, pohjassa olevasta venttiilistä paloja lohkeillut, meinaa sitä että järjestelmä ei enää toimi niin kun pitää. Kannen vaihto ja taas kaikki kukkuu niin kun pitää.

njansson
-
Viestit: 4
Liittynyt: 30.6.2009 18:51

ViestiKirjoittaja njansson » 1.7.2009 12:20

Syy (ja seuraus) on tiedossa: oma moka, mulla kun pitää kytkeä manuaalisesti omasta kytkimestään jäähdytysjärjestelmän tuuletin päälle, ja olin ilmeisesti viimeksi unohtanut sulkea sen, joten luulin kytkeneeni sen päälle, kun kävikin päin vastoin. Ja kyllä, hain litkut merkkiliikkestä (vähempi ei meidän "silmäterälle" kelpaa). Kiitos silti kaikille hyvistä neuvoista ja vinkeistä! T:Niina


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 78 vierailijaa