Golf IV kuskin oven sähköongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV kuskin oven sähköongelma
Hienosti alkoi loma - työpaikan parkkikselta auringossa kuumenneella autolla lähtö ja ikkunat auki. No tyyppivika iski eli kuskin sähköikkuna putosi alas. Muutoin kaikki toimi ovessa normaalisti. Ajelin kotiin, purin oven ja fiksasin vaijerit siten, että ikkuna pysyy ylhäällä. Kasasin ja kas, ei toimi keskuslukitus, peilien säätö jne. Valot eivät myöskään syty kuskin ovessa. Manuaalisesti ovi toimii aivan normaalisti, mutta sähkövermeet ei kaiuttimia lukuunottamatta toimi. Keskuslukitus ei toimi kaukosäätimellä, vilkut vain vilkkuvat normaalisti. Vänkärin ovesta ja takakontista keskulukko toimii muutoin paitsi kuskin ovi.
Missähän voisi olla vika? Mielestäni en oven läpivientiin meneviä piuhoja repinyt missään vaiheessa. Huomenna lukaisen vikakoodit jos jotain niistä löytyisi.
Missähän voisi olla vika? Mielestäni en oven läpivientiin meneviä piuhoja repinyt missään vaiheessa. Huomenna lukaisen vikakoodit jos jotain niistä löytyisi.
Niitä johtoja joutuu kiskomaan jos meinaa ne paikallaan ottaa sen pellin pois. Tarkista oven läpivienti kumi. Johdot hapertuu nykyään jo muutamissa vuosissa siihen kuntoon etteivät kestä taivutusta. siellä voi olla oven virtapiuha poikki ja siksi sähkölaitteet mykkänä. kaiutinhan ei sitä samaa käyttövirtaa tarvitse kuin muut laitteet ovessa ja siksi toimii.
Tuollainen vikakoodi tuli:
01331 - Door Control Module: Driver Side (J386)
49-00 - No Communications
Onkohan se siten, että tuossa ikkunnanostimen moottorimoduulin (ilmeisesti tuo door control module samassa ja siten enemmänkin älyä) kautta menee sähköt muuallekin? Jos näin on, niin se selittäisi kaiken, sitä kun en laittanut takaisin koska sen moottorin hammasrattaan läpivientiä tarvitsin vaijereille, jotta sain lukittua ikkunan yläasentoon.
Toivottavasti noin, niin tulee kuntoon samalla kun nostimen korjaussarjan asentelen.
01331 - Door Control Module: Driver Side (J386)
49-00 - No Communications
Onkohan se siten, että tuossa ikkunnanostimen moottorimoduulin (ilmeisesti tuo door control module samassa ja siten enemmänkin älyä) kautta menee sähköt muuallekin? Jos näin on, niin se selittäisi kaiken, sitä kun en laittanut takaisin koska sen moottorin hammasrattaan läpivientiä tarvitsin vaijereille, jotta sain lukittua ikkunan yläasentoon.
Toivottavasti noin, niin tulee kuntoon samalla kun nostimen korjaussarjan asentelen.
OCTAVIA 1 vm. 2004 kokemus aiheesta
Tuntuu olevan ainakin ocu 1 perusvikoja tuo kuskinoven ohjausyksikön liittimen "vettyminen". Mulla lakkas keskuslukituksen kauko-ohjaus toimimasta kuskin oveen, muut menevät lukkoon, samalla hävis kuskin oven peilin säätö, apparin peili säätyy kyllä. No ensimmäiseksi katsoin johtosarjan oven ja rungon väliltä, sieltä meni vaihtoon 5kpl johtoja, jotka kaikki enemmän tai vähemmän poikki, ovat onneksi kohtuu helpot vaihtaa. Seuraavaksi purin keskuslukon moottorin ja kävin mikrokytkimet läpi, kaikki ehjiä, sen jälkeen "mukavuusmodulin kimppuun, kaivelin liittimen silikonitiivistysaineet pois ja boxi auki, sinne tinasin uudet pinnit pois ruostuneiden tilalle. Tuo ohjainlaatikko jonka mukana siis ocu 1:ssä tulee koko ikkunan nostosysteemi maksaa n. 240e. nyt näiden toimenpiteiden jälkeen samat viat edelleen päällä ja kaikki katsottu useampaan kertaan kuskin ovesta, nyt olis lisäneuvot tarpeen ...
Tuntuu olevan ainakin ocu 1 perusvikoja tuo kuskinoven ohjausyksikön liittimen "vettyminen". Mulla lakkas keskuslukituksen kauko-ohjaus toimimasta kuskin oveen, muut menevät lukkoon, samalla hävis kuskin oven peilin säätö, apparin peili säätyy kyllä. No ensimmäiseksi katsoin johtosarjan oven ja rungon väliltä, sieltä meni vaihtoon 5kpl johtoja, jotka kaikki enemmän tai vähemmän poikki, ovat onneksi kohtuu helpot vaihtaa. Seuraavaksi purin keskuslukon moottorin ja kävin mikrokytkimet läpi, kaikki ehjiä, sen jälkeen "mukavuusmodulin kimppuun, kaivelin liittimen silikonitiivistysaineet pois ja boxi auki, sinne tinasin uudet pinnit pois ruostuneiden tilalle. Tuo ohjainlaatikko jonka mukana siis ocu 1:ssä tulee koko ikkunan nostosysteemi maksaa n. 240e. nyt näiden toimenpiteiden jälkeen samat viat edelleen päällä ja kaikki katsottu useampaan kertaan kuskin ovesta, nyt olis lisäneuvot tarpeen ...
jos liittimeen tulevat johdot on ehjät,niin ei oikein jää enää muita vaihtoehtoja kuin se oviyksikkö.sen saa purettua sen yksikön,joten suosittelen kurkkaamaan sen sisään.niitä johtojakin kannattaa vetää aika lujasti siitä liittimestä,jotta varmistuu niiden kunnosta.omasta meinasi jäädä huomaamatta ku nyhdin niin varovasti...
Itsellä iski vastaava vika kuin aloittajalla eli mikään sähkötoiminen palikka ei ovessa pelitä, mutta kyseessä apparin ovi. Parin päivän päästä pääsisi sisätiloihin turaamaan ja mielellään homman tekisi kerralla kuntoon. Haitarikumin alta pikaisesti vilkaisin, mutta pimeässä kaikki näytti hyvältä 8).
Vika on siis varmaan, että 12V puuttuu koko ovesta eli ongelma on johdoissa/liittimessä, mutta mistä löytyisi tietoa mihin liittimeen pinneihin tuo 12V pitäisi tulla missäkin virtalukon asennossa? Tuleeko jotain pulsseja tms. kun keskulukkoa ohjaa (ja mihin pinneihin) vai vaihtuuko jännite siten että on yleismittarilla mitattavissa, vag-comia kun en omista? Entä minne nuo piuhat menevät kojelaudan puolelle ja löytyykö jostain purkuohjeita tuonne päähän johtoja jos joutuu jonkn piuhan vetämään kokonaan uusiksi?
Ei kai sulake voi olla palanut eli sulakkeet olisivat ovikohtaisia? Muutamat sulakkeet tarkistin, joissa oli joku avaimen tms. lukitusta indikoiva kuva ja ainakin ne olivat ehjiä...
Vika on siis varmaan, että 12V puuttuu koko ovesta eli ongelma on johdoissa/liittimessä, mutta mistä löytyisi tietoa mihin liittimeen pinneihin tuo 12V pitäisi tulla missäkin virtalukon asennossa? Tuleeko jotain pulsseja tms. kun keskulukkoa ohjaa (ja mihin pinneihin) vai vaihtuuko jännite siten että on yleismittarilla mitattavissa, vag-comia kun en omista? Entä minne nuo piuhat menevät kojelaudan puolelle ja löytyykö jostain purkuohjeita tuonne päähän johtoja jos joutuu jonkn piuhan vetämään kokonaan uusiksi?
Ei kai sulake voi olla palanut eli sulakkeet olisivat ovikohtaisia? Muutamat sulakkeet tarkistin, joissa oli joku avaimen tms. lukitusta indikoiva kuva ja ainakin ne olivat ehjiä...
Karkeasti ottaen jokaiselle ovelle menee 12v sähköä ja can-väylän johdot, mikäli kyseessä on alkuperäinen keskuslukitus yms. Oheisesta linkistä voisi olla jotain apua.
http://mikhauta.pp.fi/muut/peilit%20ja% ... kkunat.pdf
http://mikhauta.pp.fi/muut/peilit%20ja% ... kkunat.pdf
Nyt kaipais apuja 2004 octavian kanssa!
Keskuslukko temppuilee silleesti että kaukosäätimestä reagoi normaalisti vain takaovet ja takaluukku. Etuovet ei reagoi keskuslukitukseen, peilien säädöt ei toimi, bensaluukkukaan ei aukea napista. Kuskin ovesta kun avaimella kääntää lukitusta niin edelleen takapää tottelee oikein mutta etuovet ei. Johdotukset katsottu haitarin sisältä, ok. Muuta en ole vielä kerennyt katsomaan. Vikakoodeja en saa ulos keskuslukituksen puolelta mutta muualta kyllä, ei koodeja. Miten tuo tankin luukku liittyy aiheeseen?
Keskuslukko temppuilee silleesti että kaukosäätimestä reagoi normaalisti vain takaovet ja takaluukku. Etuovet ei reagoi keskuslukitukseen, peilien säädöt ei toimi, bensaluukkukaan ei aukea napista. Kuskin ovesta kun avaimella kääntää lukitusta niin edelleen takapää tottelee oikein mutta etuovet ei. Johdotukset katsottu haitarin sisältä, ok. Muuta en ole vielä kerennyt katsomaan. Vikakoodeja en saa ulos keskuslukituksen puolelta mutta muualta kyllä, ei koodeja. Miten tuo tankin luukku liittyy aiheeseen?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 72 vierailijaa