Auton korkeuden muuttelu - tarvitseeko aina säätää kulmat?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
Auton korkeuden muuttelu - tarvitseeko aina säätää kulmat?
Olisin kiinnostunut tietämään kovaa faktaa / kokemuksia aiheesta, eli tarvitseeko kulmat säätää aina uudelleen, kun auton korkeutta muuttaa. Kiinnostaa siksi, kun olisi tulossa käyttöautoon säädettävä sarja ja mietin vaihtoehtoa, että säätäisin aina talvelle ja kesälle eri korkeuden renkaitten vaihdon yhteydessä. Alustan asennuksen jälkeen ajattelin ajella 3-4 päivää (annan alustan asettua) ja viedä sitten nelipyöräsuuntaukseen. Mutta nyt se kysymys sitten, että onko tarpeellista joka korkeudenmuutoksen yhteydessä tarkastaa / säätää kulmat uudelleen? Ja jos ei, niin kuluvatko renkaat silti normaalisti tai vaikuttaako korkeuden muutos mihinkään muuhun?
Tuuri peliä, joskus ei tarvitse mutta kyllä ne hyvä on tarkistuttaa. muutaman päivän kannattaa ajella että hakee paikkansa.
Velipojan ventoon kun vaihdettiin jouset niin ei ollut mitään huomauttamista ajettavuudessa loppukesän ajeluissa mutta tammi-helmikuussa huomattiin että eturenkaat oli kulunu sisäreunasta aika reilusti, keväällä käytiin 4-pyöräsuuntauksessa ja 7mm oli aurausta.
Etuvetoiset on siitä paskoja että ei tarvitse suurta hommaa etupäässä tehdä niin kulmat on mettässä, esim muijan ventoon vaihdettiin kytkin, kuskinpuolen tolppa oli irti alapäästä ja vetari irti, nyt on sitten ratti hieman vinossa ja vetää oikealle.
Velipojan ventoon kun vaihdettiin jouset niin ei ollut mitään huomauttamista ajettavuudessa loppukesän ajeluissa mutta tammi-helmikuussa huomattiin että eturenkaat oli kulunu sisäreunasta aika reilusti, keväällä käytiin 4-pyöräsuuntauksessa ja 7mm oli aurausta.
Etuvetoiset on siitä paskoja että ei tarvitse suurta hommaa etupäässä tehdä niin kulmat on mettässä, esim muijan ventoon vaihdettiin kytkin, kuskinpuolen tolppa oli irti alapäästä ja vetari irti, nyt on sitten ratti hieman vinossa ja vetää oikealle.
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
No täytyypä vissiinkin yrittää löytää sopiva kompromissi-madallus, ettei talvisin ole lumiaurana ja kuitenkin, että sais hieman autoa alas. Hakinnut 40mm - 30mm (etu - taka) madallusta. Toivon vaan, että toi lasikuitupuskuri ei laahaa sit talvella / jätä reviirimerkkiään jokaseen korokkeeseen. Toki jos oppis kattoon noi kulmat kuntoon ite ja olis tulevaisuudessakin paikka hoitaa, niin sitten tietty olis ongelmaa :|
But kits kokemusjaoistanne.
But kits kokemusjaoistanne.
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
Tasan riippuu geometriasta.
Perusvessoissa kulmat muuttuu joustoissa erittäin paljon,kun puhutaan perus mc pherson jousituksesta.
Jos alusta geometria halutaan hyväksi niin kulmat ei muutu korkeuden mukaan. Esim erillisillä ala ja ylä kolmiotuilla joitten keskellä kulkee jousi/iskaripaketti.Poikkeuksia on riippuu käyttötarkoituksesta mennäänko suoraan,mutkaan,asfaltti,sora,ovaali jne. Nurkkapainot yms.
+ ja vielä kesä ja talvi set up ei mene samoilla rojuilla kun rupeaa
hifistelemään.Lista on loputon mikä vaikuttaa mihinkin.
Perusvessoissa kulmat muuttuu joustoissa erittäin paljon,kun puhutaan perus mc pherson jousituksesta.
Jos alusta geometria halutaan hyväksi niin kulmat ei muutu korkeuden mukaan. Esim erillisillä ala ja ylä kolmiotuilla joitten keskellä kulkee jousi/iskaripaketti.Poikkeuksia on riippuu käyttötarkoituksesta mennäänko suoraan,mutkaan,asfaltti,sora,ovaali jne. Nurkkapainot yms.
+ ja vielä kesä ja talvi set up ei mene samoilla rojuilla kun rupeaa
hifistelemään.Lista on loputon mikä vaikuttaa mihinkin.
ite olen säädellyt useamman vuoden alustaa aina talvella noin 1-1.5cm korkeammalla ja kesällä taas matalemmalle. usein esim parkkihallin luiskan reunaan muodostuu jäätä ja sen kiinniotto pohjaan on kesälläkin millistä kiinni, joten sentistäkin on hyötyä.
en näe ongelmaa pienessä säätelyssä vaikka kulmien antaisikin olla, ja omasta kokemuksestani siitä ei ole aiheutunut mitään harmia. mikäli tarkoituksena säätää useampi sentti, kannattaa tietty jo harkita kulmien säätöä samalla.
en näe ongelmaa pienessä säätelyssä vaikka kulmien antaisikin olla, ja omasta kokemuksestani siitä ei ole aiheutunut mitään harmia. mikäli tarkoituksena säätää useampi sentti, kannattaa tietty jo harkita kulmien säätöä samalla.
Mulla jäi KW Var 1 hieman takapainoiseksi. Kävin säädättämässä perää hieman ylemmäs. Nyt on maasta lokarin reunaan edessä ja takana saman verran. Takana ei taida hirveästi pyöränsuuntausmahdollisuuksia olla.
edit: niin ja eiköhän kannata odottaa hieman enemmän kuin neljä päivää lopullisen korkeuden asettumista. Yksi vaihtoehto on pistää perä vähän korkeammalle kuin haluaa. Eiköhän se sieltä alaspäin tule ja parempi niin, että perä on ylempänä kuin toisinpäin :)
edit: niin ja eiköhän kannata odottaa hieman enemmän kuin neljä päivää lopullisen korkeuden asettumista. Yksi vaihtoehto on pistää perä vähän korkeammalle kuin haluaa. Eiköhän se sieltä alaspäin tule ja parempi niin, että perä on ylempänä kuin toisinpäin :)
Kahdessa eri autossa olen aina talvella ja kesällä pitänyt eri korkeutta ja vaikka muutos ei ole ollut kuin luokkaa 10-20mm, niin pyöränkulmat on olleet aina ihan persiillään korkeussäädön jälkeen. Eli KYLLÄ PITÄÄ SÄÄTÄÄ JOS KORKEUTTA MUUTTAA!
Pelkästään auraus on saattanut muuttua pari milliä ja sen kyllä jo huomaa ajossa ja pahimmassa tapauksessa renkaiden kulumisessakin.
Voihan sitä toki säästää sen reilu viisikymppiä jättämällä säätämättä ja ajella tonnin renkaat pas*aksi yhdessä talvessa/kesässä.
Pelkästään auraus on saattanut muuttua pari milliä ja sen kyllä jo huomaa ajossa ja pahimmassa tapauksessa renkaiden kulumisessakin.
Voihan sitä toki säästää sen reilu viisikymppiä jättämällä säätämättä ja ajella tonnin renkaat pas*aksi yhdessä talvessa/kesässä.
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
Kiitos vastauksista taasen. Melkolailla jakautuneita mielipiteitä ja kokemuksia... Täytynee kokeilla, että mitä auto sanoo talvella 40/30mm tiputuksesta. Sen mukaan sitten nostaa, kunnes on hyvä ja tehdä uusi suuntaus - ja jättää sille korkeudelle. Ei kehtaa maksaa 100e/vuosi pyörien suuntauksista ja toisaalta ei huvita kuluttaa niitä kumejakaan väärillä kulmilla. Kompromissiautohan tää tämmöne käyttis tuuninki o :/
-
- -
- Viestit: 163
- Liittynyt: 30.8.2003 15:57
Käykää kirjastossa ja hakekaa alustageometriaa käsitteleviä kirjoja.
Löytyy lontoon kielisiä että muita.Kuka on laskenut keskiarvon per kilometri kuskin,matkustajan ja tavaroiden keskipainon. Mikä on suhde painon ja korkeuden.Entäs maantien kuopat ? Mikä on keskiarvo kun ollaan liikkeellä jousituksen korkeuden suhteen?
Ei ihan turhaan mittailla dataa rallissa ym. autourheilukilpailuissa.
Renkaiden ominaisuudet ja paineet yms. vaikuttaa ja olosuhteet.
Meillä suomessa on niin paljon muuttuvia tekijöitä,tiet ,lämpö ja muut.
Alusta setit on tehty useasti keskieuroopan teille jollain keskiarvolla.
lista on taas loputon.
Löytyy lontoon kielisiä että muita.Kuka on laskenut keskiarvon per kilometri kuskin,matkustajan ja tavaroiden keskipainon. Mikä on suhde painon ja korkeuden.Entäs maantien kuopat ? Mikä on keskiarvo kun ollaan liikkeellä jousituksen korkeuden suhteen?
Ei ihan turhaan mittailla dataa rallissa ym. autourheilukilpailuissa.
Renkaiden ominaisuudet ja paineet yms. vaikuttaa ja olosuhteet.
Meillä suomessa on niin paljon muuttuvia tekijöitä,tiet ,lämpö ja muut.
Alusta setit on tehty useasti keskieuroopan teille jollain keskiarvolla.
lista on taas loputon.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa