Alapallonivel ja pyöränkulmat?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

henks
-
Viestit: 318
Liittynyt: 25.6.2008 15:38

Alapallonivel ja pyöränkulmat?

ViestiKirjoittaja henks » 25.5.2009 17:49

Vaihdoin eilen Borastani vasemman alapallonivelen, ja kysymys kuuluu että muuttuvatko pyöränkulmat tms. kun tuon vaihtaa? Ongelma on nyt sellainen että jos haluaa autolla ajaa suoraan niin rattia täytyy pitää noin 45-astetta vasemmalle käännettynä ja auto vetelee välillä miten sattuu. Pallonivelen vaihdossa ei irrotettu vetaria, raidetankoa, tms.

APUA.
Viimeksi muokannut henks, 26.5.2009 6:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Motta

Alapallonivel ja pyöränkulmat? (KIIRE!)

ViestiKirjoittaja Motta » 25.5.2009 18:32

henks kirjoitti:Vaihdoin eilen Borastani vasemman alapallonivelen, ja kysymys kuuluu että muuttuvatko pyöränkulmat tms. kun tuon vaihtaa?

Pelkästään jo kiinnityspulttien avaamisesta tulisi tarkistuttaa pyöränkulmat. Vaikutus ei ole yhtä suuri kuin esim. raidetangonpään tai vastaavan ohjausgeometriaa koskevan elementin vaihdolla, mutta vaikutusta sillä on kuitenkin.

Eli mahdollista on, että muuttuvat.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2009 18:43

Auraus muuttuu koska alapallonivel on asennettu vähän eri kohtaan.

Jos oot vaan toisen puolen laittanut niin välttävän siitä saa kun säätelee raidenivelen säätöä niin että ratti tulee suoraan.

Kumit sulta on kohta entiset jos noin paljon on kulmat pielessä.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 25.5.2009 18:43

Muuttuu kulmat.

henks
-
Viestit: 318
Liittynyt: 25.6.2008 15:38

ViestiKirjoittaja henks » 25.5.2009 19:00

Joo kävin tarkastamassa ja kyllä sen silmälläkin näkee että camberkulmat on ihan vituroillaan. :D Ei tule onneksi paljoa ajettua tällä viikolla autoa, ja ensi viikolla jo varmaan nelipyöräsuuntaukseen, niin kilometrejä perseisillä pyöränkulmilla tulee todella vähän.

Kiitos kaikille nopeista vastauksista !

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2009 19:01

Ettei olis jossain muualla vikaa jos camber on muuttunut niin paljon että silmällä erottaa?

henks
-
Viestit: 318
Liittynyt: 25.6.2008 15:38

ViestiKirjoittaja henks » 25.5.2009 19:02

Ettei olis jossain muualla vikaa jos camber on muuttunut niin paljon että silmällä erottaa?


Enpä usko, kun alapallonivel on ainoa mihen on koskettu, ja sen vaihtamisen jälkeen kulmat muuttuivat.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2009 19:05

No oma silmä ei erota camberin muutosta vaikka nivel olisi siirtynyt toisesta äärilaidasta toiseen...

henks
-
Viestit: 318
Liittynyt: 25.6.2008 15:38

ViestiKirjoittaja henks » 25.5.2009 19:07

No oma silmä ei erota camberin muutosta vaikka nivel olisi siirtynyt toisesta äärilaidasta toiseen...


Asiaan vaikuttaa varmasti myös juuri hiljattain asennettu alustasarja, jonka jäljiltä ei ole vielä ehditty tekemään nelipyöräsuuntausta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2009 19:17

Kun ottaa huomioon että tuossa ei ole kuin aurauksen säätö, niin ei se camber pitäisi älyttömiä vaihdella.

henks
-
Viestit: 318
Liittynyt: 25.6.2008 15:38

ViestiKirjoittaja henks » 25.5.2009 19:21

Kun ottaa huomioon että tuossa ei ole kuin aurauksen säätö, niin ei se camber pitäisi älyttömiä vaihdella.


puhun siis varmasti läpiä päähäni. :D Noh, kiitos avusta, vien auton ammattilaiselle tarkasteltavaksi niin selviää sitten mitä on.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 25.5.2009 21:42

Se alapallon säätö vaikuttaa sekä auraukseen,että camberiin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2009 21:47

Ja siitä kielletään säätämästä camberia vetoakselin pitkittäisen liikevaran takia...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.5.2009 21:58

en tiiä boran etupään ripustusta mut eikö se oo samanlainen ku vanhemmissaki kamppeissa? eli iskarin alapäätä löysäämällä voidaan vaikuttaa camberiin? ja toisekseen myös casteri vaikuttaa käyttäytymiseen

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 25.5.2009 22:11

Kyllähän camberien saman akselin eri puolien välillä huomaa, tai itse ainakin huomaan sen jo silmällä. Mutta tähän on pakko todeta että jos nyt tosiaankin camberi muuttui toisella puolella etuakselia täysin erilaiseksi kuin toisella niin silloin on pakko olla jotain vikaa jossain päin pyöräntuentaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2009 23:41

en tiiä boran etupään ripustusta mut eikö se oo samanlainen ku vanhemmissaki kamppeissa? eli iskarin alapäätä löysäämällä voidaan vaikuttaa camberiin?
Ihan erilainen iskarin kiinnitys...

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 26.5.2009 14:21

Bora / Golf 4 etu päässä ei pysty säätämään camberia mistään epäkeskosta tmv.

Voisko uusi alapallo olla erimittanen, oliko VW orkkis osa? Jos uusi alapallo on eri mittanen sisään- tai ulospäin kuin vanha, sillähän se vois selittyä, ainakin osaksi.
Mutta mittalaitteet kertoo, säätö on siitten toinen asia. Jollain pitäs saada camber kohallee ja sit auraus.

sambasa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 21.1.2008 21:52

ViestiKirjoittaja sambasa » 5.8.2009 13:44

Joo tosiaan itsekin eilen vaihdon omaan IV Golffiin vasemman alapallonivelen. Ja nyt on tilanne se, että suoraan ajaessa ratti on noin 45 astetta oikealle. Mihinkään raidetangonpäihin tms. en koskenut. Tänään vaihdan toiselle puolelle autoa myös sen alapallon ja sitten molemmat ulommat raidetangonpäät ja sitten pyöränsuuntaukseen niin eiköhän se siitä!! Kyseessä on kylläkin tarvike kamat...

Juiio
-
Viestit: 117
Liittynyt: 17.12.2007 18:09

ViestiKirjoittaja Juiio » 5.8.2009 14:33

En tiedä Boran/golf4 ohjausgeometriaa, mutta juuri opettelin tuon G3 nivel ja puslahommat käytännön kautta. Alapallot vaihdettii molemmille puolin. Ainakin tuossa ne tulee 3 pultilla alatukivarteen kiinni ja mahdollista säätää muutamia millejä edes takas. Merkki siihen missä entinen nivel oli->nivel irti->uusi originaali osa tilalle samaan kohtaa. Samalla tuli laitettua alatukivarsiin uudet puslat. Samaan remonttiin tuli uudet iskarit joka nurkkaan ja samalla madallusjouset. Iskareiden alapäähän piirsin jäljet missä iskari oli ja uudet jouset+iskarit alle ja alapäät samaan kohtaan.

Lopputulos: Auto kulkee luotisuoraan eikä lähde vetelemään mihinkään. Ohjauspyörä on myös suorassa. Muutama sata kilometria takana eikä lähes loppuunajetut kesärenkaat ole lähteneet mistään kulumaan poikkeuksellisesti. Taidan silti käyttää nelipyöräsuuntauksessa ensi keväänä kun uuden rengassarjan laittaa alle.

Edit: En nyt ihan originaali osilla laittanut vaan varaosamaailmasta hain MOOD-merkkiset nivelet.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 51 vierailijaa