Takajarruista toinen pois pelistä, airbagin valo palaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

Takajarruista toinen pois pelistä, airbagin valo palaa

ViestiKirjoittaja Petteri » 22.5.2009 11:56

En uskaltanut laittaa otsikkoon, että kyse on Fordista. Fordi-foorumilta on yritetty etsiä ja kysellä, mutta eipä ole tultu hullua hurskaammaksi. Kovin on hiljainen ja valju se palsta. Pakko siis kysyä taas täältä kun täältä löytyy aina vastaus ihan kaikkeen ;-D

Siskoni Ford Escort 1.6 16v farmari (1998) on muutenkin havaittu uskomattomaksi paskaksi. Nyt katsastuksessa toinen takajarru oli hyvin voimaton ja airbagin valo paloi. Mitä nyt on jo kokeiltu:

Jarrut:
- Vaihdettu kengät ja myös käsijarrun vaijerit
- Kokeiltu vaihtaa sylintereitä ja rumpuja puolelta toiselle (ei vaikutusta)
- Käytetty Delta-autolla, jossa piirit oli kuulemma puhdistettu, fiksattu käsijarrua ja todettu, että toimii! No ei muuten toimi prkele!
- Ilmattu tietysti x 100

Toista takarengasta jaksaa pyörittää käsin kun jarrupoljinta painaa voimakkaasti. Toinen pelaa hyvin.

Airbag:
- Deltassa vaihdettu moduuli, jossa vika kuulemma oli. No ei ollut (400 €)
- Fiksattu penkin alla olevat johdot, joissa vika kuulemma oli. No ei ollut.
Valo syttyy nykyään palamaan kun autolla on ajettu tovi. Tämän jälkeen se palaa koko ajan.

Ajatuksia ja ehdotuksia? Auto menossa taas tänään Delta-autolle arvailuhuoltoon.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 23.5.2009 0:44

Valo syttyy nykyään palamaan kun autolla on ajettu tovi. Tämän jälkeen se palaa koko ajan.


Rattiakselilla oleva kierrukka rikki joka joustaa ettei piuhat mene poikki.? Liekkö vikakoodeja lueskeltu?


Jarruongelmaan veikkaisin jarrupaineen säädintä jos moinen ko. autosta löytyy.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 23.5.2009 11:57

Kiitos Kozel, tarkastetaanpa rattiakseli ja kerrotaanpa onnistiko!

Arvasinhan, että täältä löytyy jotain uutta...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 23.5.2009 13:59

jarrupääsylinteri rikki ? luulis että ne säätimen olis tarkastanu... tai mistäpä sitäkään tietää

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 24.5.2009 22:38

^ Miten se pääsylinterin vika vaikuttas vaan yhteen jarruun?

Motta

Takajarruista toinen pois pelistä, airbagin valo palaa

ViestiKirjoittaja Motta » 24.5.2009 23:36

Petteri kirjoitti:Nyt katsastuksessa toinen takajarru oli hyvin voimaton

Edessä on levy- ja takana on rumpujarrut, vai? Et kertonut takajarruja säädettäneen, joten:


a) Etäisyyssäätö.
- Jarrukenkien etäisyys jarrurumpuun voidaan säätää automaattisäädön avulla jarrurummussa olevasta reiästä (pyöränpulttien reikien välissä) tai vähän enemmän työtä tekemällä eli ottamalla jarrurummun pois.
- Tietenkin siis heikompaa puolta vahvemmaksi esim. pienentämällä sen puolen jarrukenkien ja -rummun välystä.

b) Omatoiminen säätö.
- Rumpujarrujen jarrukenkien asento on säädettävissä ns. epäkeskoisista säätöruuveista jarrukenkien jalassa.

c) Pyöräsylinteri takertelee?
- Jos vika on vain toisella puolella ja mahdolliset jarrukenkien tai -rumpujen vaihtotoimenpiteet eivät vaikuta, niin on mahdollisuus myös rumpujarrujen pyöräsylinterin takerteluun.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 25.5.2009 0:13

a) Kyseisiä reikiä ei tästä kikottimesta löydy. Rummun sisässä on automaattisäätö, eräänlainen hammastettu epäkesko, joka automaattisesti kehii jarrukengät oikealle kohden. Tai ainakin pitäisi! Eipä tuonne sisään näe kun rumpu on paikallaan, mutta ilman rumpua tuo ainakin toimii.

c) Kuten sanoin, niin sylinterit on kokeiltu vaihtaa puolelta toiselle. Ei vaikutusta.

Tuossa foordifoorumilla joku kuitenkin suostui vastailemaan ja veikaksi, että vikana voi olla myös tuon kohdan a) säädön toimimattomuus "voiman alla", eli kun rumpu on paikallaan ja jarrut alkavat hieman ottamaan. Saa tiedä, vasta viikonloppuna "pääsee" katsomaan tuota rieskaa taas.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2009 1:55

Olikos joissain VAGeissakin se automaattisäätö sellainen että se toimi vaan käsijarrumekanismin kanssa?

Eli tapahtuuko mitään mullistavaa jos nykii käkkäriä reippaasti kymmenisen kertaa?

Ja mites seisontajarrun toiminta oli tuossa autossa?

Motta

Takajarruista toinen pois pelistä, airbagin valo palaa

ViestiKirjoittaja Motta » 25.5.2009 7:48

H. Jormalainen kirjoitti:Eli tapahtuuko mitään mullistavaa jos nykii käkkäriä reippaasti kymmenisen kertaa?

Näin se on osassa Fordejakin, eli ajossa armotonta käyttö- ja käsijarrun päälle- ja poiskytkemistä niin luulisi selkoa tulevan. Vaikka sitten se moottoritienopeus hyvällä tienpätkällä ja hätäjarrutus, josko siinä jo vähän paranisivat.


d) Aurauskulma.
- Vääränlaisesta aurauskulmastakin voi olla eloa jopa haitaksi asti, joka ilmenee jarrujen puoltamisena.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa