kierteet paskana jarru rummussa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

kierteet paskana jarru rummussa

ViestiKirjoittaja Rannis » 26.4.2009 10:40

eli huomasin eilen kun laitoin jarru rummut takaisin että yksi pyöränpultti kierre oli paskana.

siinähän on nyt 12/1,25 kierre mutta ajattelin jos sinne vetäin kylmästi vaan 14/1,5 kierre, niin ei tarvis uusi rumpu laittaa, onko mahdollista???

uusi rumpu siihen kyllä vois laittaa mutta sit täytyy taas maalata ja laittaa uudet laakerit...

toivottavasti joku ymmärtää tekstistä mitään, sillä hurri täällä kirjoittamassa...

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 26.4.2009 11:42

Tuskin se kierre siinä rummussa on, vaan siinä navassa. :) Ja jos ainevahvuutta piisaa, niin ei tuolle operaatiolle varmaan mitään estettä ole. Miten sen kierteen sieltä on paskaks saanu?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 26.4.2009 12:03

Tuskin se kierre siinä rummussa on, vaan siinä navassa. :)

Kolmoskoppasessa ainakin levyjarrullisessa oli kierteet levyssä (lue levy=napa).
Lieneekö kyseessä "konsernin" kikkare, jos tuo alkuperäinen kierre on noin tiheä 12/1,25 ?
Kyllä tuon pitäisi toimia, kun keskittää vaan huolella.

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 26.4.2009 15:50

niin unohdin mainita että auto on golf 2.

kävin tallilla kattoo, eli olin väärässä pultit ovat 12/1,5


Miten sen kierteen sieltä on paskaks saanu?


varmaan entinen omistaja käyttänyt mutterinväännin

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 26.4.2009 16:03

Tuohon 14/ 1,5 löytyy pulttia sitten kolmoskorin Gti/ Vr6 (5 pulttiset) ja kaikista tuoreemmista.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.4.2009 16:08

Kierteen murjominen vag-merkkisessä autossa ei ole ollenkaan vaikeaa: en muista tarkkaa lukumäärää, mutta itse olen omista kulkineistani ainakin viidestä saanut kierteen hajalle.
Koska pultistakin yleensä menee samalla kierre (lue: pulttiin leikkautuu uusi kierre) kuin navasta/rummusta, olen pitänyt huolen siitä, että en turmele kaikki pultteja tällä rikkinäisellä navan kierteellä. Kiinnihän tuo sydeemi kyllä pysyy, joskus liiankin hyvin ja onhan siellä kolme tai neljä muuta pulttia kiinni pitämässä.

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 26.4.2009 16:17

Klonksvaagen:

tiedän, myös golf iv:llä on toi 14/1,5 ja semmoset pultit multa löytyy.

lukkari:

katoin ne toiset kierteet tänään, ne ovat kunnossa, ja myös kaikki pultit ovat...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 26.4.2009 16:43

^^-outoa, mulla ollut 18vuodessa toistakymmentä vagginetta eikä yhdestäkään ole pyöränpultin kierre korkannut ja pyöriä on vaihdettu muulloinkin kuin keväällä/syksyllä.

Mutterimyllyllä saa tuhoa aikaiseksi jos pultin ampuu kiinni alusta saakka pyssyllä tai käyttää järjetöntä momenttia. 110Nm tai 120Nm ei tasan varmaan riko kierrettä jos sen pultin oikeassa asennossa sinne kiertää. Hajonneita pultteja taas on varsinkin kakkos-kolmoskorisissa tullut vastaan, tällöin siis pultti venynyt parikolme milliä pidemmäksi mutta kierre navassa säilynyt ehjänä, tuuriako?

Momenttiavain on loistosijoitus, nykyään paristakympistä ylöspäin. Eikä tartte kirota tien päällä jos renkaanvaihtoon joutuu.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.4.2009 17:00

Nimenomaan pulttipyssyllä saa aika helposti tuhoa aikaan. Jos mahdollista, kannattaa kiertää alkuun muutama kierros käsin. Joissakin vag-renkaanvaihtovälineissä on ruuvarin päässä avain, jolla saa avitettua, jos reikä vanteessa on syvällä.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 26.4.2009 19:46

Pulttipyssyllä saa myös mukavat jäljet itse vanteiden pultin koloihin, siis alumiinivanteisiin. Toiset vanteet itsellä jotka ovat "ruhjottu" koloistaan, todennäköisesti jossakin rengasliikkeessä. Myös etuhelma tunkattu mukavasti lyttyyn. Eihän tämmöset "pikkuviat" menoa haittaa mutta ärsyttävät kuitenkin.
Rikkinäistä kierrettä vois kokeilla korjata helicoil -kierteenkorjaussarjalla, jos ei halua uusia kierteitä tehdä. Mutta helpompi varmaan tehdä ne uudet kierteet kun ympärillä oleva materiaali riittää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.4.2009 20:18

Motonetin jarrurumpu 17,9 €. Kannattaakohan alkaa kierrettä korjailemaan...

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 26.4.2009 20:28

Tuosta puuttuvasta pultista ei "itke" kuin "katsastusihminen".
Kohdalle on sattunut yksi verraarinpoikanen (lue Ducato Maxi), josta pultti on puuttunut jo useamman vuoden...
Vuosikatsastuksessa muistavat muistuttaa, vuosi vuoden jälkeen, kuka p*ru nyt italiaanoa rassaa =D
ps. Pultti on jotain kokoa h**vetin iso, pitänee liimata kantaosa levypyörään ;)

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 26.4.2009 20:32

Motonetin jarrurumpu 17,9 €. Kannattaakohan alkaa kierrettä korjailemaan...


saan ens viikolla varaosa auton ja sieltä saan, meinasin vaan että olin just maalannu ja laittanu uudet laakerit...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 129 vierailijaa