konevahaus
Valvoja: ffp jäsenet
konevahaus
Boran 8 vuotta vanha maalipinta alkaa olla jo siinä kunnossa että haluttais pistää pyörrejäljet ja pienet naarmut piiloon. Ajattelin laittaa motonetistä, biltemasta tms. Sellaisen halvan koneen tähän hommaan. Nyt tarvis ohjeita tohon hommaan. Eli en ole koskaan käyttänyt konetta auton vahaukseen, joten "kädestä pitäen" tyylisia ohjeita kaipaisin. Mikä olis hyvä aine jolla nuo pyörrejäljet ja pienet naarmut lähtis?
perusteelliset ohjeet
epäkeskokone:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=63859
rälläkkämallinen kone
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=66024
epäkeskokone:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=63859
rälläkkämallinen kone
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=66024
-
- -
- Viestit: 928
- Liittynyt: 31.7.2003 1:45
- Viesti:
Rälläkkäkoneen neuvo, saat mahtavat pyörteet näkymään pinnassa jos et ennen ole hionut pintaa. hionta kovemmalla sienellä ja hiovalla aineella" vettä käyttäen". Kiillotus paljon pehmeämmällä sienellä, vahalla pienillä kierroksilla "ettei vahapala ns. kiinni maaliin" koneen omalla painolla tasaista liikettä tehden. nuilla pääsee pitkälle.
Itse olen suosinut rälläkkä-mallista kojetta.
Hiontatahna ja vesikostutus ja kevyt paino(koneen oma). Sienten kovuuteen en ota kantaa. Varaosaliikkeessä osaavat auttaa löytämään oikean.
Vahaus pintahionnan jälkeen tuottaa jo hyvän pinnan vanhaankin autoon.
Autoglymin vahoja olen suosinut.
Jos ei myllytyksellä tule hyvä niin, ainahan auton voi maalata.
Hiontatahna ja vesikostutus ja kevyt paino(koneen oma). Sienten kovuuteen en ota kantaa. Varaosaliikkeessä osaavat auttaa löytämään oikean.
Vahaus pintahionnan jälkeen tuottaa jo hyvän pinnan vanhaankin autoon.
Autoglymin vahoja olen suosinut.
Jos ei myllytyksellä tule hyvä niin, ainahan auton voi maalata.
Epäkesko on helpompi aloittelijalle kun ei tule hups ja oho tilanteita.
Hyvä kone halvalla löytyy biltemasta: 17-088
Biltsun laikat nakkaa roskiin ja tilaa kunnon laikkoja esim www.trolli.nu
Todella hyvä kone on Meguiarsin G220 muta hinta onkin jo jotain aivan muuta.
Kunnon laikkoja löytyy automaaliliikkeistä tai meguiarsia myyvistä lliikkeistä. Perusperiaatteena mitä kovempi sen leikkaavampi eli pehmeä laikka vahalle, keskikova käy kiillotukseen ja myllytykseen ja kova laikka myllytykseen.
Rälläkkämallinenkone on tottakai huomattavasti tehokkaampi mutta kanaattaa opetella aineiden käyttö epäkeskolla niin ei tarvi käydä maalarilla ;)
Uuden sukupolven myllytysaineet Meguiars, Menzerna ja 3M ei tarvi veden kanssa kikkailua toisinkuin esim Farecla.
Hyvä kone halvalla löytyy biltemasta: 17-088
Biltsun laikat nakkaa roskiin ja tilaa kunnon laikkoja esim www.trolli.nu
Todella hyvä kone on Meguiarsin G220 muta hinta onkin jo jotain aivan muuta.
Kunnon laikkoja löytyy automaaliliikkeistä tai meguiarsia myyvistä lliikkeistä. Perusperiaatteena mitä kovempi sen leikkaavampi eli pehmeä laikka vahalle, keskikova käy kiillotukseen ja myllytykseen ja kova laikka myllytykseen.
Rälläkkämallinenkone on tottakai huomattavasti tehokkaampi mutta kanaattaa opetella aineiden käyttö epäkeskolla niin ei tarvi käydä maalarilla ;)
Uuden sukupolven myllytysaineet Meguiars, Menzerna ja 3M ei tarvi veden kanssa kikkailua toisinkuin esim Farecla.
Nuit zainon aineita o niin paljo...
Tutkiskelin nettii ja sain selville et
pestää fairyllä, putsataan claybarilla ja pestään veellä, sit myllytetään jollain vähä hiovammalla aineella, (mikä tuolta zainon valikoimasta ois semmone?) , sitte vahataan (mikä vaha zainon valikoimasta ois sopiva vaha) ja sit vielä viimeistellään vaikka zaino Z-6:lla.
Kumpi se ois edukkaampaa, zaino vai megu?
Tutkiskelin nettii ja sain selville et
pestää fairyllä, putsataan claybarilla ja pestään veellä, sit myllytetään jollain vähä hiovammalla aineella, (mikä tuolta zainon valikoimasta ois semmone?) , sitte vahataan (mikä vaha zainon valikoimasta ois sopiva vaha) ja sit vielä viimeistellään vaikka zaino Z-6:lla.
Kumpi se ois edukkaampaa, zaino vai megu?
Megun " ScratchX® Hiomatahna " varmaan passaa myllytykseen? Se myllytys siis on semmonen homma et hiotaan sillä tahnalla sitä pintaa ja sitku tulos miellyttää niin pestään tahnat pois?
Sitten kun vahataan niin "mylytetäänkö" sitä vahaa sekä levittäessä että kuivunutta vahaa kiillottaessa vai pelkästään kuivunutta vahaa kiillottaessa?
Sitten kun vahataan niin "mylytetäänkö" sitä vahaa sekä levittäessä että kuivunutta vahaa kiillottaessa vai pelkästään kuivunutta vahaa kiillottaessa?
Kunnon laikkoja löytyy automaaliliikkeistä tai meguiarsia myyvistä lliikkeistä. Perusperiaatteena mitä kovempi sen leikkaavampi eli pehmeä laikka vahalle, keskikova käy kiillotukseen ja myllytykseen ja kova laikka myllytykseen.
Mites määrittelet sellaisen "kunnon" laikan? Ominaisuudet, eli esim. millainen keskikovan laikan pitäisi olla?
- maalipinan puhdistus claybarilla
Tuli hommattua kokeeks Autoglymin Intensive Tar Removeria mutta eihän sillä tehny pashaakaan. Ei lähteny ns. pikitahrat alahelmoista. No sitten rohkeana kokeilin tärpättiä, ja johan lähti. Eikä muute lähteny maalitkaan ;) Mutta rättiin tuli kovat mömmöt vaikka auton pesin kahteen kertaan ennen vahaamisen suorittamista.
Seuraavalla kerralla vois kokeilla tota savea. Ei varmaan kannata hakea lähimmästä ojasta savipaakkua vaan mieluummin kaupan tiskiltä.. :D
Evokki: Osta suoraan megun ammattilaispuolen tuotteita. Esim #80 on hyvä aine harjoitteluun. Kestää hinkata pitkään maalipintaan = ei kuivu, kiillottaa hyvin mutta poistaa naarmuja yllättävän tehokkaasti. Kuluttajapuolen tuotteista odottelen milloin ultimate compound tulee myyntiin suomessa. On kuulemma toimivaa tököttiä käsin että koneella.
Tuossa minun aikaisemmin postaamisa linkeissä on selitetty perusteellisesti tekniikka mutta suomennettuna alkeet #80:lle
- myllytysainetta laikkaan
- "tuputa" aine käsiteltävälle alueelle (about 50x50cm)
- käynnistä kone (laikkaa maalipinnassa kiinni) ja hitaalla nopeudella (1-2 jos nopeusalue on 1-6) levitä aine
- nosta koneen nopeutta ensin 3:een sitten 4-5
- myllytysaine muuttuu ensin maitomaiseksi ja kun muuttuu siitä vielä kirkkaammaksi on hiovat ainesosat hajonneet
- pyyhkäise alue vielä kerran 3-nopeudella
- pyyhi alue mikrokuituliinalla puhtaaksi
Pelkällä #80:llä saa pehmeän/keskikovan maalipinnan ihan nätiksi. Mutta järkyttävän kovan VAG-maalipintaan tuo ei okein tehoa.
Laikat: Hyvän laikan määrittelisin niin että kestää käyttöä = yksi laikkaa kestää monen auton myllytyksen, voi pestä ilman että takana oleva velcropinta lähtee irti ja on sopivan paksuinen. Laikan kovuuksien ja karkeuden erot huomaat kyllä kun hiplaat niitä ihan livenä. Kova laikka on siis kova ja vähän karkean tuntuinen sormiin eli leikkaa mallipintaa hyvin. Pehmeä laikka on pehmeä ja sopii kiillotukseen/vahan levitykseen ja joustaa paljon enmmän auton muotojen mukaan kuin kovemmat laikat
Claybar on sellainen tökötti ettei sen tehoa usko ennenkuin itse kokeilee. Oven alareunan tai takaluukun pyyhkäisyn jälkeen on sellainen:"mitä v...ua" tunne, tämänhän piti olla puhdas auto. Meguiarsin ja Mothersin setit on todella hyviä hinta/laatu-suhteeltaan normi kuluttajalle. 2 kertaa vuodessa auton puhdistaminen claybarilla riittää ihan hyvin.
Zainon tuotteet on todella hyviä mutta aika hintavia...toisaalta köyhästä kaikki on kallista ;) ja ihme värkkäystä :aineiden sekottamisia ja todella monen kerroksen vetämistä pintaan. Toisaalta ketkä zainoa käyttää myös kehuvat mömmöjä.
Tuossa minun aikaisemmin postaamisa linkeissä on selitetty perusteellisesti tekniikka mutta suomennettuna alkeet #80:lle
- myllytysainetta laikkaan
- "tuputa" aine käsiteltävälle alueelle (about 50x50cm)
- käynnistä kone (laikkaa maalipinnassa kiinni) ja hitaalla nopeudella (1-2 jos nopeusalue on 1-6) levitä aine
- nosta koneen nopeutta ensin 3:een sitten 4-5
- myllytysaine muuttuu ensin maitomaiseksi ja kun muuttuu siitä vielä kirkkaammaksi on hiovat ainesosat hajonneet
- pyyhkäise alue vielä kerran 3-nopeudella
- pyyhi alue mikrokuituliinalla puhtaaksi
Pelkällä #80:llä saa pehmeän/keskikovan maalipinnan ihan nätiksi. Mutta järkyttävän kovan VAG-maalipintaan tuo ei okein tehoa.
Laikat: Hyvän laikan määrittelisin niin että kestää käyttöä = yksi laikkaa kestää monen auton myllytyksen, voi pestä ilman että takana oleva velcropinta lähtee irti ja on sopivan paksuinen. Laikan kovuuksien ja karkeuden erot huomaat kyllä kun hiplaat niitä ihan livenä. Kova laikka on siis kova ja vähän karkean tuntuinen sormiin eli leikkaa mallipintaa hyvin. Pehmeä laikka on pehmeä ja sopii kiillotukseen/vahan levitykseen ja joustaa paljon enmmän auton muotojen mukaan kuin kovemmat laikat
Claybar on sellainen tökötti ettei sen tehoa usko ennenkuin itse kokeilee. Oven alareunan tai takaluukun pyyhkäisyn jälkeen on sellainen:"mitä v...ua" tunne, tämänhän piti olla puhdas auto. Meguiarsin ja Mothersin setit on todella hyviä hinta/laatu-suhteeltaan normi kuluttajalle. 2 kertaa vuodessa auton puhdistaminen claybarilla riittää ihan hyvin.
Zainon tuotteet on todella hyviä mutta aika hintavia...toisaalta köyhästä kaikki on kallista ;) ja ihme värkkäystä :aineiden sekottamisia ja todella monen kerroksen vetämistä pintaan. Toisaalta ketkä zainoa käyttää myös kehuvat mömmöjä.
Evokki: Halvemmaksi tulee jos vie fiksarille myllytettäväksi mutta jos haluaa kunnon vehkeet ja mukavan harrastuksen itselleen niin seuraavat vehkeet:
- Meguiarsin G220 kone
- Megun polishing ja finishing laikat mielut x2
- Megun #80 ja #83 kiillotusaineet
halvempi vaihtoehto koneeksi on biltsun kone ja trollin laikat. Kun on tuolla opetellu niin ostaa rälläkkämallisen koneen.
claybaria, mikrokuituliinoja, pesusientä, vahanlevityssieniä sun muuta ostettuasi rahaa on mennyt pirusti ;)
Sitten luet detailingworldin myllytysohjeet epäkeskokoneelle ajatuksella moneen kertaan ja aloita harjoittelu pehmeällä laikalla ja #80:llä
Jos kiinnostusta riittää niin saa kaikkien muiden paitsi perheen mielestä kivan ja palkitsevan harrastuksen. Itselle tuo on ihan mukavaa vastapainoa toimistotyölle
- Meguiarsin G220 kone
- Megun polishing ja finishing laikat mielut x2
- Megun #80 ja #83 kiillotusaineet
halvempi vaihtoehto koneeksi on biltsun kone ja trollin laikat. Kun on tuolla opetellu niin ostaa rälläkkämallisen koneen.
claybaria, mikrokuituliinoja, pesusientä, vahanlevityssieniä sun muuta ostettuasi rahaa on mennyt pirusti ;)
Sitten luet detailingworldin myllytysohjeet epäkeskokoneelle ajatuksella moneen kertaan ja aloita harjoittelu pehmeällä laikalla ja #80:llä
Jos kiinnostusta riittää niin saa kaikkien muiden paitsi perheen mielestä kivan ja palkitsevan harrastuksen. Itselle tuo on ihan mukavaa vastapainoa toimistotyölle
#80 on semmonen perustahna ja #83 vähän leikkaavampi?
vahaks Tech Wax 2.0 ?
Eli kun kiillotettu #80, pyyhitään mikrokuidulla jonka jälkeen vaha levitetään käsin, kun vaha kuivunut kiillotetaan koneella ja pehmeällä laikalla. Sitten vielä sitä spray mallista detailjerii.
Kattelin megun vahausvideoita ja niissä käytettiin jotain "swirl removerii" onko sen käyttö tarpeellista?
vahaks Tech Wax 2.0 ?
Eli kun kiillotettu #80, pyyhitään mikrokuidulla jonka jälkeen vaha levitetään käsin, kun vaha kuivunut kiillotetaan koneella ja pehmeällä laikalla. Sitten vielä sitä spray mallista detailjerii.
Kattelin megun vahausvideoita ja niissä käytettiin jotain "swirl removerii" onko sen käyttö tarpeellista?
- Koneella #83 jos tarvii
- viimeistely/kiillotus koneella #80:llä. Tuossa on paljon glaze-öljyjä niin saa hyvän kiillon
swirl removeria ei tarvi käyttää kun #80 ajaa saman asian
Jokainen käsitelty alue pyyhitään välittömästi kiillotuksen jälkeen mikrokuituliinalla. vahan voi levittää koko autoon ja kiillotus mikrokuituliinalla.
Detaileria voi käyttää jos haluaa.
- viimeistely/kiillotus koneella #80:llä. Tuossa on paljon glaze-öljyjä niin saa hyvän kiillon
swirl removeria ei tarvi käyttää kun #80 ajaa saman asian
Jokainen käsitelty alue pyyhitään välittömästi kiillotuksen jälkeen mikrokuituliinalla. vahan voi levittää koko autoon ja kiillotus mikrokuituliinalla.
Detaileria voi käyttää jos haluaa.
Itseasiassa vahan kiillotostyön teet levittäessäsi sitä maalipintaan. Kun vaha on kuivunut niin silloin pyyhitään vain ylimääräinen kuivunut vaha pois vähän yksinkertaistettuna.
Voihan sen koneellakin tehdä jos haluaa mutta megun vahat on niin helppotöisiä niin minä en näe siitä olevan mitään hyötyä.
Voihan sen koneellakin tehdä jos haluaa mutta megun vahat on niin helppotöisiä niin minä en näe siitä olevan mitään hyötyä.
Vahat voi hieroa pintaan ihan vahaustyynyllä. Myllytysaineet/cleanserit sitten koneella. Kuivumisaika riippuu aina mitä vahaa käytät, mutta melko huoletta voi koko auton vahata ennen poispyyhkimistä.
Oulusta megun myrkkyjä saa väriforumista.
Kannattaa käydä lueskelemassa vaikkapa tuota detailingworldin foorumia, aukeaa moni mystinen asia sieltä.
Oulusta megun myrkkyjä saa väriforumista.
Kannattaa käydä lueskelemassa vaikkapa tuota detailingworldin foorumia, aukeaa moni mystinen asia sieltä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 128 vierailijaa