mk2 golf 16v: ei kipinää, ei pyöri bpumppu | Ratkaistu

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

mk2 golf 16v: ei kipinää, ei pyöri bpumppu | Ratkaistu

ViestiKirjoittaja hb81 » 22.4.2009 6:02

Eli missä on 16v kakkiksen bensapumpun rele siinä taulussa?
Ohjekirjassa ei ole mainintaa muuta kuin sulakkeista.

kitos.


!OTSIKKO MUUTETTU!
Rele paikka selvisi ja uusi hommattu tilalle.. eikä tainnu siinä se vika olla.


!Otsikko muutettu jälleen!
Vika on paikallistettu ja korjattu. Alhaalla tietoa mikä oli vialla.
Viimeksi muokannut hb81, 9.5.2009 20:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 22.4.2009 9:02

Vanhoilla sähköillä paikassa 2, uusilla paikassa 12.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 22.4.2009 11:07

Onko 9/89 kakkosessa sitten vanhat vai uudet sähköt?
Vai mistä sen näkisin jos vuosimalleissa päällekkäisyyksiä?

Ja meneekö paikat niin että ala vasen on 1 ja vaakatasossa jatkuu oikealle?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.4.2009 11:09

jos hätävilkun katkaisija rattiakselin päällä--> uudet
jos erillinen nappi kojetaulussa--> vanhat

noinniinku karkeasti.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 22.4.2009 11:56

Ja meneekö paikat niin että ala vasen on 1 ja vaakatasossa jatkuu oikealle?

Ei, vaan ylävasen on 1ja jatkuu oikealle ja siirtyy siitä alavasemmalle. Ja onhan niissä reletauluissa yleensä paikat numeroitukin ;)

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 22.4.2009 14:01

Missähän kakkiksessa on rattiakselin päällä hätävilkku katkaisija?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.4.2009 14:09

Näkyy jo ikkunan läpi ulkoa katsoessa... Ei voi olla näkemättä. Se on siinä ihan ratin päällä.

Jos ei näy niin sitten se on siellä jenkkakoneen vieressä samassa rivissä kun takalasin lämppäri ja sumuvalot.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.4.2009 14:46

Missähän kakkiksessa on rattiakselin päällä hätävilkku katkaisija?


Katsot siitä ratin kehän läpi mittaristoa, jos siinä on hätävilkkujen katkaisija, on autossasi uudemman mallin sähköt.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 22.4.2009 15:56

:D nyt pisti hymyilyttämään.
Kysyin siis vain, että missä kakkiksessa on siellä katkaisija.
Olen ollut siinä uskossa, että vasta mk3 tulee rattiakselin päälle se katkaisija.
Mutta nyt taas hieman viisaampi. Itellä on entisen jenkkakoneen vieressä.. taino ei mulla ole enää kojelautaakaan, mutta siellä se on ollut =)
Täytyy mennä tutkimaan sitä relettä ja samalla vähän johtoja että meneekö minne asti virrat.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.4.2009 17:32

HAhah =D

Kysyin siis vain, että missä kakkiksessa on siellä katkaisija.

Niissä missä on uudemmat sähköt. =)

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 22.4.2009 18:00

No nyt selvis että se rele on sökö. Ja releen paikka oli 2. Pienehkö sininen jonka päällä numero 67.
Ja ilmeisesti varaosanumero 857951253. Täytyy vielä kurkkasta etkasta toi numero.
(Kurkkasin ja oli vanha malli. korvaavan numero on 191906383c ja hintaan reilu 23e)
Hyppy piuhalla lähti pumppu pyörimään.
Toimiiko samalla releellä molemmat pumput? Eli tankin sisäinen ja sitte se pohjassa oleva.

En tiiä mitä siinä sitte häsläilin mutta kontin puolelta otin sen liittimen irti ja mittailin sitä.
Eli se mikä menee tankin sisällä olevalle pumpulle/mittarianturille.
No jätin irti ja sen jälkee totesin vasta sen releen.
No hyppylanka ja pumppu pärähti pyörimään ja eiku starttailee.
No ei se käyntiin lähteny. Monta kertaa kokeilin eikä millää. Ei edes luvannu.
Siitten vasta huomasin että perkale.. se liitin on irti. :D
Liitin takasi ja kokeilemaa mut ei lähteny. Bensa toki haisi jo =)

Onko ajatuksia miksi ei lähteny käyntiin?

Tuo rele on siis 4 napainen joista isoimmat tekee jotain. Onko ne kaks pienenmpää nastaa sitte ohjaukset?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 23.4.2009 20:03

Ottia tuota noinniin...

Eli nyt on jotain hätänä kakkos murulla kun ei mikään oikee toimi.
Tuon bensapumpun releen vaihdoin mutta ei inahtanutkaan.
Ohjaus nastoille tulee 12.6v eikä silti sano mitää.
Akulta kun otan 12.7v niin rele sanoo naks niinkuin pitääkin. On se jumalauta pienestä kiinni.
Vai vaikuttaako jokin muukin asiaan kuin voltit?

Sitte testattiin kipinää niin aivan mykkä. Voiko puolaa mitata jotenkin?
Oli lainassa jostain toisesta autosta puola mutta ei se oikee käyny. Puolan johto ei menny mitenkään paikalleen.

Maa ongelma on ollut akusta koneeseen jotenkin. Selvisi kun laittoi suoran kaapelin akusta imusarjan päälle niin lähti laakista käyntiin.
Näin siis tuossa alku talvesta.

Olisko ideoita? Jotain sähkö vikaa on nyt jossain. Miksi ei rele naksahda vaikka virtaa tulee?
Onko niin viisas ettei pyöritä pumppua jos kipinä kateissa? Mistäs se tietää kipinästä jos ei starttaa edes.
Ihania vehkeitä. =)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.4.2009 22:47

Polttoainepumpun releen ohjaus maadotetaan kun pumppu käy.

Maadotus tulee jostain boksilta ja boksille tulee tieto Hall-anturilta. Tarkasta että se toimii.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 24.4.2009 6:16

Siis kun virrat laittaa päälle niin releen paikalle kahteen pienempään ohjaus nastaan tulee virta.
12.6 volttia sanoo mittari. Niistä kun ottaa piuhan pätkillä irto releeseen virran niin rele ei naksahda.
Saman kun tekee akulla josta tulee 12.7v niin rele sanoo NAKS. Niinkuin pitääkin.
Tämä siis nyt tuottaa harmaita hiuksia. Miksi ei vain toimi. Ei pitäisi 12v releessä 0.1v vaikuttaa asiaan.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 24.4.2009 20:56

kahteen pienempään ohjaus nastaan tulee virta

Oletko nyt mitannut varmasti oikeista nastoista?
Jos kumpaakin tulee virta, ei releen kuulu vetääkään.
Ja kuten ylempänä sanottiin: Jos ei ole kipinää, ei relekään vedä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.4.2009 22:05

Jos polttoainepumpun releessä on ohuempia ja paksumpia jalkoja niin ohuemmat jalat on ohjausjännite ja paksummissa kulkee pumpun käyttösähkö.

Katso mittarilla että niiden ohuiden välillä on jännite. Plussa tulee kun sytytysvirta on päällä ja maa katkotaan.

Etäinen mahdollisuus on että ohjausjännite näkyy suuri-impedanssisella mittarilla mutta kuormitettuna romahtaa toimintajännitteen alapuolelle... Siinä tapauksessa voi koittaa vaikka pienellä max. 5 watin lampulla.

Toinen vaihtoehto millä saa pumpun väkisin käyntiin on varovasti ronkkia releen koppa irti ja käsin painaa kärjet kiinni.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 25.4.2009 20:00

Juu tuota releen kuoret irti ja kärjet kiinni temppua on koitettu ja pumppu lähtee sillon pyörimään.

Eli tarkennetaan nyt vähän. Ne kaksi pienempää nastaa käsittää maan ja plussan.
Äsken kävin taas tutkimassa, niin suoraan niistä nastoista mittaamalla tulee reilu 12v.
Sitten kokeilin pistää releen vain niistä kiinni piuhan pätkillä ja mittasin taas voltit.
Tällä kertaa mittari sano jotain 6v pintaan. (saatto olla vähemmänkin.. ei pysty nyt muistaa)
Eli jotain siinä nyt tapahtuu sitten kun releen pistää kiinni.
Sitten kokeilin jättää sen plussan vain reletaulusta kiinni siihen releeseen ja maan otin rungosta.
Rele sanoi naks. Eli maapuolellako joku häikkä? Ja miksi jännite putoaa releen ollessa paikallaan noin reilusti?

Reletaulun takana/siellä piuhojen seassa on kolme liitintä irtonaisena.
Mitään paikkaa en niille löytänyt. 2kpl yksi pinnisiä uroksia ja yksi 4 pinninen (muistaakseni uros).
Konehuoneen puolelta kaivoin pissapojan säiliön edestä pois ja kattelin piuhoja, mutta kaikki heti näkyvä oli kyllä maissa.
Olisi hieman helpompaa jos tietäisi mihin ne kaapelit aina lähtis.
Sähkökuvia toki löyty haynes oppaan myötä netistä, mutta en mikään haka ole tutkimaan niitä kuvia.

Edit. Tässä vielä linkki haynes oppaaseen.
Haynes kirja mk2 Golf ja Jetta
Lopussa sähkökuvat. Muistaakseni sivulla 272 on tuo bensapumpunrele/pumppu.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 26.4.2009 13:00

Polttoainepumpun releen ohjaus maadotetaan kun pumppu käy.

Maadotus tulee jostain boksilta ja boksille tulee tieto Hall-anturilta. Tarkasta että se toimii.


Tuolta ylempää lainattua...

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 27.4.2009 21:33

No nyt on vähän selvitelty sitä konehuoneen puolta.
Hall anturin piuhat on mykkänä. Siitä eteenpäi mittasin ison boksin apparin puolelta vesikaukalosta.
Siitä piti parit kohdat mitata joissa piti olla 12v, mutta toinen nasta pareista oli mykkä. Ohjeissa neuvottiin kuitenkin eka mittaamaan kuskin puolella oleva boksi.
No se oli sitte mykkänä myös. Se myös taitaa olla nyt se syypää osittaiseen toimimattomuuteen.
Täytyy kaverilta lainata ehjä boksi ja kokeilla, jos vaikka tulis eloa masiinaan.
Uuden testin jälkeen palaan taas astialle.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 9.5.2009 0:02

Boksit testattu ja hälytkin ohitettu.
Ei vain ole toimintaa.. ei kipinää eikä pumppu pyöri kuin pakottamalla.
Nyt aletaan hiljallee tutkia kaverin kanssa noiden sähkökuvien kanssa.
Jos ei tolkkua ala tulla niin lähtee kaikki kaapelit autosta mäkee ja vaihtuu ruutta vaikka näkkileipää syömällä :)


Eli tänään tapahtui seuraavaa... en jaksa kyllä kertoa kaikkea ihmetystä, joten lyhyesti:
Bensapumpun releen isompi ohjausnasta löytyy reletaulun takaalta valkoisesta liittimestä mustana johtona.
Liittimen liitospuolta katsoen oli keskimmäinen niistä isoista nastoista.
Se musta johto menee suoraan puolalle plussa puolelle ja siitä se haarautuu molemmille bokseille.

Releeltä puolalle oleva väli on poikki. Tarkemmin en jaksanut kaivaa että mistä poikki,
kun menee heti muovisukkaan ja konehuoneen puolelle ja siellä kulkee pitkään sukan sisällä.
Puolassa oli kolme liitin paikkaa siinä plussa puolella joten vedin siitä uuden piuhan auton sisälle ja liitin reletaulun taakse mustan johdon rinnalle.
Ratkaisu ei nyt paras ole mutta ainakin toimiva. Myöhemmin kun ruutta vaihtuu, niin menee kaikki sähköt uusiksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 127 vierailijaa