Saako liimalasin ehjänä irti ja takaisin?
Valvoja: ffp jäsenet
Saako liimalasin ehjänä irti ja takaisin?
Kyseessä mk3 Golf, jossa on maalin alta puskemassa ruostekuprua tuulilasin yläreunasta. Kuprut johtavat ikkunan ylälistan alle.
Autoon on syksyllä vaihdettu uusi tuulilasi, mutta silloinen omistaja ei ole viitsinyt niitä ruostevikoja korjata.
Joten saako lasin mahdollisesti ehjänä irti ja vielä liimattua takaisin, jos meinaa niitä ruosteita sieltä rassailla ja maalata?
Autoon on syksyllä vaihdettu uusi tuulilasi, mutta silloinen omistaja ei ole viitsinyt niitä ruostevikoja korjata.
Joten saako lasin mahdollisesti ehjänä irti ja vielä liimattua takaisin, jos meinaa niitä ruosteita sieltä rassailla ja maalata?
Lötköön vaihdettiin liimalasi kuusi vuotta sitten. Lasiliike sanoi, että asennukselle ei voida antaa takuuta, koska kehyksessä on sen verran alkavaa ruostetta, että voi pian alkaa vuotamaan. Olen suihkutellut mainittuun kohtaan säännöllisesti kotelonsuoja-ainetta (harmaassa autossa ei edes erotu) eikä tuossa kohden ole tapahtunut ruosteen leviämistä ja lasikin on ihan tiivis.
Lasinvaihto
Vie Keravan Laakkoselle lasinvaihtoon, niin saat loputkin maalit pois lasiliittymistä. Jospa siinä myös ruosteet lähtee.
Stahlwillen lasin irrotussarjalla oon saanu useitakin laseja irti ehjänä.. Tuo on näköjään jokin perus versio..
Yleensä lasi hajoaa jo siinä kun pujottaa sitä narua sillä "neulalla" sisäpuolelta ulos. Mutta sekin riippuu siitä, kuinka paksu palko sitä liimaa on siinä lasin ja pellin välissä.. Jos lasi on painettu kovin lähelle peltiä, ei sinne väliin oikein saa ujutettua mitään, ilman että lasiin tulee säröjä..
Lehtilä: sun kannattaa raottaa a-pilarin verhousta sen verran, että näet tilanteen; jos liimaa on reilusti, niin voi hyvinkin onnistua.
[edit] vaijerin sijasta kannattaa käyttää kevlar vahvisteista narua, ei kestä ehkä ihan niin kovaa vetoa kuin tuo "vaijeri", mutta on hellävaraisempi maalipinnalle ja ennenkaikkea helpompi käyttää.
[edit2] Kolmos golffissa on tuulilasin ylereunassa sellanen huulitiiviste, mikä tulee katon reunaa vasten. Jos lasi vaihdetan, se yleensä leikataan irti tai se menee viimeistään narulla paskaksi. Jos sitten vanha lasi liimataan takaisin, kannattaa se lasin yläreuna viimeistellä siistiksi joko leikkaamalla se huuli kokonaan pois (niinkuin on esim vitos golffissa) tai sitten vaikkapa mustaa silikonia siihen lasin ja katon reunan väliin. Jälkimmäinen vaihtoehto on hankalampi sitten kun lasi pitää uusia joskus myöhemmässä vaiheessa..
Yleensä lasi hajoaa jo siinä kun pujottaa sitä narua sillä "neulalla" sisäpuolelta ulos. Mutta sekin riippuu siitä, kuinka paksu palko sitä liimaa on siinä lasin ja pellin välissä.. Jos lasi on painettu kovin lähelle peltiä, ei sinne väliin oikein saa ujutettua mitään, ilman että lasiin tulee säröjä..
Lehtilä: sun kannattaa raottaa a-pilarin verhousta sen verran, että näet tilanteen; jos liimaa on reilusti, niin voi hyvinkin onnistua.
[edit] vaijerin sijasta kannattaa käyttää kevlar vahvisteista narua, ei kestä ehkä ihan niin kovaa vetoa kuin tuo "vaijeri", mutta on hellävaraisempi maalipinnalle ja ennenkaikkea helpompi käyttää.
[edit2] Kolmos golffissa on tuulilasin ylereunassa sellanen huulitiiviste, mikä tulee katon reunaa vasten. Jos lasi vaihdetan, se yleensä leikataan irti tai se menee viimeistään narulla paskaksi. Jos sitten vanha lasi liimataan takaisin, kannattaa se lasin yläreuna viimeistellä siistiksi joko leikkaamalla se huuli kokonaan pois (niinkuin on esim vitos golffissa) tai sitten vaikkapa mustaa silikonia siihen lasin ja katon reunan väliin. Jälkimmäinen vaihtoehto on hankalampi sitten kun lasi pitää uusia joskus myöhemmässä vaiheessa..
Ihan vaan tiedoksi että vaihdatin ventooni vaasassa pari kuukautta sitten tuulilasin ja se maksoi 160€.Kyselin samalla avovaimoni passattiin tuulilasin hintaa ja se oli 260€.Ihmettelin hinnan suurta eroa ja mulle sanottiin että G3 ja ventossa on nimenomaan liimalasi ja Passatissa kasettilasi.Siksi passatin lasi on kalliimpi ja hieman hankalampi asentaa.Ja tämä sama säääntö päti paikallisessa toisessa tuulilasi liikkeessä.Eli ventossa ei ole kasettilasia vaan liimalasi.kasettilasi sisältää jotakin tiettyjä kiinteitä listoja ja liima lasi on vaan pelkkä lasi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 107 vierailijaa