Renkaan pyörintämatkan heitto SALLITTAVUUS mm / % ?? 4veto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tombb4
-
Viestit: 10
Liittynyt: 28.8.2008 21:17

Renkaan pyörintämatkan heitto SALLITTAVUUS mm / % ?? 4veto

ViestiKirjoittaja tombb4 » 8.3.2009 15:15

Elikkä auto on 2003 Pascat 1.9 4motion.

Elikkä tätä 225/40 ja 255/35 18 kokoa on ainakin käytössä ollut jatkuva nelivedoissa. ja siinä oli muistaaakseni 7mm pyörintämatkassa heittoa.

esim. olen ajatellut laittaa 235/35 ja 265/30 19 rattaat ja nois on kyl vähän enemmän heittoa..
Onko kenelläkään kokemusta mahtuuko toi koko pyörimään alla kuvissa ainakinolen tota 265 kokoa nähnyt 10" vanteen ja 35 et kanssa likelle kaarta tulee, mut kuinka käy? nelivedon ja etuvedon ET ?

Linkk punainen sedan i: http://www.undergroundmotorsport.net/sh ... 1&prod=148


.sit oli jokin rengasmerkki mikä teki nelikoille saman pyörintämtakan omaavia renkaita vaik koot heittää.

Mikä on sallittu mm?? tai % määrä.
Viisaille kiitos.

mhe
-
Viestit: 83
Liittynyt: 10.9.2003 6:36

ViestiKirjoittaja mhe » 8.3.2009 17:01


tombb4
-
Viestit: 10
Liittynyt: 28.8.2008 21:17

ViestiKirjoittaja tombb4 » 8.3.2009 17:12

Juu noi laskimet on tuttuja, mut tohon sallittuun heittoon tarvisin tietoa ettei mene mitn. hajalle jos on liikaa pyörimis heittoa liikaa.
Ja toi 10" millä ET:llä mahtuu pyörimään 4motionissa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.3.2009 18:29

Eikä niitä edelleenkään lasketa vaan katsotaan taulukosta.

tombb4
-
Viestit: 10
Liittynyt: 28.8.2008 21:17

ViestiKirjoittaja tombb4 » 8.3.2009 18:51

Juu noi teidän taulukot on EDELLEEKIN luettu. Niistä ei selviä minkä heiton pyörintäkehässä VOIMANSIIRTO kestää 4vetoautossa???

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 8.3.2009 18:53

Miksei voi suoraan katsoa samalla kehällä olevaa kumia?

Kaikki työkalut on olemassa.
http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp

triheadwolf
-
Viestit: 268
Liittynyt: 2.1.2005 18:05

ViestiKirjoittaja triheadwolf » 8.3.2009 19:11

Mua kiinnostais myös tietää. Yhden torsenin olen nähnyt mikä on pyörimisnopeuseron takia mennyt rikki risä rämä kuntoon, mutta tämä oli saatu hajoitettua dollyllä kuskaamalla.

Pieni pyörimisnopeusero on mun järjen mukaan vain eduksi torsenissa. Muutoin rattaat kuluisi vain yhdestä kohdasta. Korjatkaa vain jos oon väärässä ;)

Mutta nyt olisikin lienee kysymys siitä että millaista kulumista tai jopa hajoamisen riskiä voidaan odottaa vähän reilummalla rengaskokoerolla.

Mitä tulee tähän mennessa tulleisiin kommentteihin, niin jos jollakin on taulukkoa hajonneista torseneista ja niihin johtaneista syistä esittää niin se voisi olla ok, mutta muutoin ei tässä nyt kyllä moisilla vinkeillä päästä eteenpäin. Jos täällä aloitetaan ensitöikseen vastaamaan liki v*ttuilemalla siihen että joku haluaa autonsa alle alkuperäisestä poikkeavan rengaskoon, niin johan on tullu saatua väärä kuva koko mestasta.

Pussihousuille löytynee omat paikkansa ;)

tombb4
-
Viestit: 10
Liittynyt: 28.8.2008 21:17

ViestiKirjoittaja tombb4 » 8.3.2009 19:33

Niimpä. olen jostain saannut semmoisen luvun päähän kuin 1% saisi olla heittoa ajatellen että jos edessä on kuluneet renkaat ja takana uudet niin heittoa ei tule liikaa? jos olisi tuollainen tilanne......??

LOWR1D3R
-
Viestit: 230
Liittynyt: 6.5.2004 19:34

ViestiKirjoittaja LOWR1D3R » 8.3.2009 21:08

Laita 235/35 eteen ja 275/30 taakse, tai 225/30 eteen ja 265/30 taakse. Noilla ei tule niin suurta heittoa, että haittaisi..
Paitsi tietysti se, jos ei mahdu kaareen.

triheadwolf
-
Viestit: 268
Liittynyt: 2.1.2005 18:05

ViestiKirjoittaja triheadwolf » 8.3.2009 21:13

Kun miettii torsenin toimintaa niin veikkaampa että siinä ei niinkään olennaista ole se pyörimisnopeusero mikä sen hajottaisi, vaan pidempään jatkuva momenttien erotus. Tällöin tasaisesti rullaillen voisi ihan hyvin ajella isollakin eroavuudella, mutta pienelläkin erotuksella sata kilometriä pitkä ylämäki urku auki ajettaessa ei sitten päätyisi aivan mäen päälle asti.

Kenellään vahvistusta tai kumousta mutuilulleni?

e: tuli sillä aikaa toi ylempi vastaus. Tässä ei vieläkään uskoakseni olla kysymässä että millaisia renkaita pitäisi alle laittaa. Jos olisin itse aloittanut tämän keskustelun, niin joko poistaisin tämän kokonaan tai pyytäisin moderaattoreita tekemään sen jos se ei käyttäjälle olisi mahdollista. Ja ehkä kysyisin jostain muualta uudeman kerran. Ehkä audiforumilta heruisikin parhaiten vastausta, kun sieltä voisi olettaa quattrosta perillä olevia löytyvän.

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=61940
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32032

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.3.2009 0:39

Momenttien erotus? Mikäli sutimista ei tapahdu, niin toimittaa samaa momenttia eteen ja taakse. Mutta toki kun momenttia lisätään (painetaan kaasua syvemmälle) silloin kun torsenin rattaat pyörivät toisiinsa nähden, alkaa kuluminen olemaan rankempaa.

Niin, ja kyllä siellä torsenissa rataskosketuksen paikka muuttuu vaikka olisi tähtitieteellisen täsmällisesti samankokoiset renkaat auton alla. Kun autolla käännytään on etu ja taka-akselin kulkema matka eri.

triheadwolf
-
Viestit: 268
Liittynyt: 2.1.2005 18:05

ViestiKirjoittaja triheadwolf » 9.3.2009 10:14

^ Momenttien erotus muodostuu juurikin pyörimisnopeuden eroamisesta. e: piti lähteä syömään niin jäi vähän lyhyeksi tuo vastaus.

Eli kun momentti on 1 ja torsenin tyyppi on 50:50, niin se siirtää luistamattomalla pinnalla 0,5 per akseli, mikä on yhtä kuin sama pyörimisnopeus (melko suurella toleranssilla, käänytymiset yms kuten sanoit, aiheuttaa pyörimisnopeuteen poikkeamaa).

Kun renkaan halkaisijassa on eroa, näkee torsen sen ikään kuin pirun pitkänä luistona ja siirtää momenttia sen (torsenin sisäisen siirtokyvyn) mukaisella suhteella. Olettaen: pyörimisnopeusero on jatkuvasti 10% (aivan tolkuton luku joo), torsen on 50:50 ja pystyy siirtämään 1:3 - 2:3 välillä momenttia (T-2?), niin tasaisella luistamattomalla pinnalla ajettaessa momenttia siirtyisi jatkuvasti 1:3 x 10%, eli 67%:sta kymmenesosa, -> 43,3 : 56,7

Tämä jälleen vain pähkäilynä ilman mitään faktaa takana, elis mutuilua. Toisin saa todistaa jos haluaa, olisin siitä erittäinkin tyytyväinen. Sekä kaikki tieto näiden arvailujen sijaan on yhtä tervetullutta.

Jusu
-
Viestit: 136
Liittynyt: 25.7.2003 11:25

ViestiKirjoittaja Jusu » 10.3.2009 10:27

Profiilin A4:ssa kävi viime kesänä seuraavasti:

Nokian kesärengas 195 65 R15 oikea takakulma otti ja hajosi, pintaa noin 3mm. Vaihdoin tilalle auton alkuperäisen vararenkaan, olikohan GoodYear sama koko kuin nokialaiset, mutta pintaa täydet, eli 7-8mm.

Vaihdoksen jälkeen alkoi aina tasaisella maantienopeudella ajaessa pieni tasainen jurnutus. Ajelin pari kuukautta näin kunnes vaihdoin talvirenkaat ja jurnutus katosi.

Eli ainakin yhden renkaan pieni kokoero antaa jotain oireita, en tiedä rikkoisiko pidemmän päälle jotain.

Sekottaja
-
Viestit: 60
Liittynyt: 7.4.2007 7:23

ViestiKirjoittaja Sekottaja » 10.3.2009 13:48

Itsellä sellaisia kokemuksia, et aikoinaan 325 ix:stä hävisi jo elämänsä ehtoopuolella olevasta etuperästä käyntivälykset kun alla oli 215/40/16 pyörät joka nurkassa. Mutta edessä oli 7,5 vanne ja takana 9 tuumainen vanne. Orggis 15 tuumaisilla oli ihan jonkin lainen käyntivälys vaihdetta vaihdettaessa, moottorijarrutukselle heitettäessä yms.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 98 vierailijaa