Töötin kytkeminen

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

_Torvi_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 27.2.2009 16:42

Töötin kytkeminen

ViestiKirjoittaja _Torvi_ » 27.2.2009 16:51

Kyseessä olis -87 vuos mallin Jetta johon on vaihdettu uusi ratti. Ongelma on, että miten se kytketään ratin ja viiksien välin äänikerkin töötin johto. Viiksi yksikösä on metalliliuska jossa johto on ollut aijemmin kiinni ja ratin keskällä normi painonappi. Jos johdon laittaa kiinni nappiin ja metalliliuskaan ei tapahdu mitään, vaikka kytkee virrat. Jos toisella kertaa samoin paitsi metalliliuskan ruuvaan sen alla olevaan ruuviin kiinni ja kytkee virrat, niin soi kokoajan, naippiin kajoamatta.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 27.2.2009 16:59

Tööt

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2009 17:24

Tööttönappi on muistaakseni maadoittava...

_Torvi_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 27.2.2009 16:42

ViestiKirjoittaja _Torvi_ » 27.2.2009 17:28

Napilta lähtee yksi johto, mihin s on liitettävä. Onko toinen johto laitettava, miten ja mihin ?!

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 27.2.2009 17:33

Anteeksi äskeinen, on näin perjantaisin ruuhka- aikaan tuo tööttinappi herkässä...
Tööttönappi on muistaakseni maadoittava...

Näin minunkin mielestä.
Tarkemmin nappia näkemättä, luultavimmin se johto pitää yhdistää sinne "liukurenkaalle".

Edit
Lmgtfy melkeen klonkkari =D
/Edit

_Torvi_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 27.2.2009 16:42

ViestiKirjoittaja _Torvi_ » 27.2.2009 17:59

Missä moinen liukurengas sijaitsee ?!

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 27.2.2009 18:04

Missä moinen liukurengas sijaitsee ?!

Laitoin tuonne edelliseen viestiin lnkn ;)
Sieltä ohjustuspyörästä/ adapterista pitäisi löytyä 8-/
Kuva

_Torvi_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 27.2.2009 16:42

ViestiKirjoittaja _Torvi_ » 27.2.2009 21:28

Jos töötillä on oma nappi, joka ei sijaitse ratissa. Meneekö katsastuksesta läpi ?!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2009 21:32

Huhu on että siihen pitää päästä painamaan jos molemmat kädet on ratissa.

Noh, silloinkin on Barbapapat erikseen?

_Torvi_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 27.2.2009 16:42

ViestiKirjoittaja _Torvi_ » 27.2.2009 21:35

Miten muutenkaan pääset painamaan ratissa olevaa nappia jos se on kekellä ja säde nappin on kymmenkunta senttiä =) ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2009 21:39

Kai sitä lainsäätäjä on jättänyt tuollaisen kehältä mittaamisen tarkoituksella pois?

Korostan että tää on joidenkin Old-School -rallimiesten suusta kuultua. Vaikkakin helposti mulla menis kyseinen selitys läpi.

_Torvi_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 27.2.2009 16:42

ViestiKirjoittaja _Torvi_ » 27.2.2009 21:50

Oletko kuullut moisesta, onko jollaikin ollut töötti erillisessä namiskuullklissa ja olisi mennyt katsastuksesta läpi ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2009 21:57

Nope. Mutta ainahan sitä kannattaa yrittää. Tosin ei oo tööttökokemuksia kuin yksi. Kaikki muut menneet (töötistä) läpi ja tässä vaan katsuri "huomautti" kun yhdessä vanhassa E30 bimmerissä neljästä painikkeesta yksi ei toiminut.

Varalle hyppyjohdot, teippiä ja painonappi millä saa parkkipaikalla käynnin jälkeen katsurin tyytyväiseksi. Mutta kannattaa sekin etukäteen kysyä että onko sallittu ratkaisu.

Ja jos ei se leiman muste ala olemaan jo liian vanhaa niin laita vaan kerralla rauhassa kunnolla kuntoon. Mikään ei v-tuta sen enempää kuin omien purkkaviritysten korjaus. Tai, no, itse asiassa muiden purkkaviritysten korjaus menee tuosta vielä noin sata kertaa pahemmaksi.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 27.2.2009 22:02

Jaa, että ratin keskellä... tai molemmin käsin...

No miten selitätte että esim jossain peugeot malleissa (ainakin tää -98 406 mikä meillä oli) niin töötti on vilkkuviiksessä.

OIisko jossain mersuissa samalla tavalla?

Niin ja toi että töötti pitäis olla siinä missä on ollut on taas jotain eu:n direktiivejä, että jos oot ajannu samanlaista autoa niin töötin pitäis olla suht samassa paikassa toisessa autossa.. Jotain näin selitti katsastusmiesten kouluttaja tossa yhellä kurssilla

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 27.2.2009 22:10

No miten selitätte että esim jossain peugeot malleissa (ainakin tää -98 406 mikä meillä oli) niin töötti on vilkkuviiksessä.

No minun autossa on MFA:n nappi siinä pyyhkijöiden viiksen päässä, ja kyllä sen käyttö onnistuu vaikka molemmat kädet on ratissa.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 27.2.2009 22:20

Sori, luin vähän väärin, eli luulin että tarkoitettiin että molemmilla käsillä piti onnistua töötötys, mutta sehän riittä yhellä kädellä kunhan molemmat ovat ratissa

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2009 22:25

Ja yleensäkin viikseen veto onnistuu kädet ratissa.

Tuo keskiö-tööttö menis sitten peukalolla.

Näin jälkeenpäin ajateltuna; Eikö kaikissa se tööttö olekin jossain senttien päässä ratin kehältä?

Edelleen haluan tuoda esille sen että tätä ei ole luettu finlexistä vaan kuultu rallikuskien suusta...

Vaivautukaapas joku ja selvittäkööt tämä niin taas on yksi syy nukkua yönsä paremmin :)

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 27.2.2009 22:44

Ja yleensäkin viikseen veto onnistuu kädet ratissa.

No tohon en ota kantaa... :D

_Torvi_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 27.2.2009 16:42

ViestiKirjoittaja _Torvi_ » 27.2.2009 22:49

Pakko se on selvittää koska minulla ei ole muuta konstia kuin laittaa tootti toimimaan erillisella namiskalla.....

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 27.2.2009 22:53

Ei puhuta sijainnista, mutta siinä taitaa just olla joku ISO-sertifikaatti tai jotain. Voihan sitä kysäistä konttorista mihin perustuu... Tää nyt ei suoraan kuulu tähän mutta että äänimerkki kun ohittaa... :D

Koodi: Valitse kaikki

Ääni- ja valomerkit

Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.

Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2009 22:58

Ja yleensäkin viikseen veto onnistuu kädet ratissa.
No tohon en ota kantaa... :D
Jätettäköön ratin käyttö jokaisen oman arvailun varaan :D

Pakko se on selvittää koska minulla ei ole muuta konstia kuin laittaa tootti toimimaan erillisella namiskalla.....
No mikä pakko se on? Käännätkö autoa jakarilla kenties? Jos et niin kyllä noita ruoreja maailmasta löytyy. Jos joku perusohjain kyseessä niin yhden annoin nelisen vuotta sitten ilmaiseksi kun ei muuten mennyt kaupaksi. Tosin tyyppi anto kympin huvikseen ja sen kyllä pistin taskuun :)

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.2.2009 0:08

Erillinen painokatkaisin kojetaulussa on riittänyt katsastuksessa ainakin aiemmin, ON/OFF katkaisin taas ei käy, vaikka kiva olisikin :D

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 28.2.2009 16:54

Minkäs merkkinen ratti sulla oikein on??? Koita jos laitat vilkkua johonkin suuntaan ilman että virrat on päällä... Rupeeko savu nousemaan vai tapahtuuko mitään?? Itsellä oli luisin ratinkeskiö ja vetää oikosulkuun jos laittaa "ranskalaisen parkin" päälle, eli vilkku päälle ilman virtoja...

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 28.2.2009 19:02

se harmaa johto pitäisi katkaista sieltä, ettei mene oikkariin...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.2.2009 19:13

Täytyy myöntää, että en tajunnut alkuperäisestä tekstistä mitään, mutta koetetaan ymmärtää: viiksipaketissa oleva liuku on yhteydessä töötin miinukseen, ja töötin plussa menee virtalukon kautta. Ratin liuku on eristetty maasta ja liu´ulta menee johto kaksinapaiselle tööttinapille. Kun tööttinapin asettaa paikalleen, sen toinen napa kytkeytyy maihin. Kun nappia painetaan, napin navat yhdistyvät ja töötti saa maita.

Ranskalainen/sakasalainen parkki ei normaalisti ole millään tavalla kytköksissä äänimerkkiin. Lähellä tietysti ollaan, koska vilkun palautuskynsi ratin navassa on vilkkukehän vierellä. Rattiakselin viiksipaketissa oleva palautteen vastamekanismi on muovia, joten sitä kautta ei oikosulkua pitäisi syntymän.

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 28.2.2009 19:27

se harmaa johto pitäisi katkaista sieltä, ettei mene oikkariin...


Omassa tuo johto oli edelleen kiinni, enkä raskinut sitä sitten katkaista.

Ranskalainen/sakasalainen parkki ei normaalisti ole millään tavalla kytköksissä äänimerkkiin. Lähellä tietysti ollaan, koska vilkun palautuskynsi ratin navassa on vilkkukehän vierellä. Rattiakselin viiksipaketissa oleva palautteen vastamekanismi on muovia, joten sitä kautta ei oikosulkua pitäisi syntymän.


Luisin keskiössä on tuo vilkun palautin metallia niin lyö siellä pohjassa olevat luiskat oikosulkuun jos tämä parkki toiminto on vielä toiminnassa.

_Torvi_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 27.2.2009 16:42

ViestiKirjoittaja _Torvi_ » 28.2.2009 19:47

Ratin mallia en tiedä... töötti toimii kun metalliliuskasta vetää johdon ratin nappiin. Napista on maadotus rattiin. Mutta en saa vedettyä johtoja niin että rattia käännettäessä johto pysyy liuskassa kiinni ilman että liuska pysyy ehjänä. Joudun vetämän töötille oman painikkeen kojetauluun. Nykyinen ratti on on kiinni metalli "möhkäleessä" jossa ei ole mahdollista saada johto niin löysälle että käänettäessä johto pysyy kiinni.

_Torvi_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 27.2.2009 16:42

ViestiKirjoittaja _Torvi_ » 2.3.2009 15:19

Katsastusasemalta tiedusteltu torvenpainikkeesta. Sen voi kytkeä erillisele painikkeeseen, ei siis tarvitse olla ratissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 39 vierailijaa