Pyöränlaakeri ei kestä Ventossa
Valvoja: ffp jäsenet
Pyöränlaakeri ei kestä Ventossa
Toinen takapyöränlaakeri ei näköjään kestäny kuin muutaman tonnin ajoa, ja ääntää taas. Ei kiristetty liikaa ja rasvattu kunnolla laitettaessa.Onko jollakulla ehdotusta mitä laittaa laakeriksi (merkki) joka kestäisi edes öljynvaihtovälin, mieluimmin pitempäänkin..?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei kässärin käytöllä pitäisi olla paljoa merkitystä laakerin kestoon. Joku SKF/FAG tai vastaava paikoilleen, kyllä kestää. Kiristäessä jättää mieluummin pienenpienen klapin kuin yrittää kiristää välykset kokonaan pois. Jos laakerit ei kestä, lienee navassa tms jotain vikaa. Tai sitten laakeri on vaurioitunut jo asentaessa, tapahtuu helposti jos kilkuttelee paikoilleen tuurnalla ja vasaralla.
75% tapauksista jolloin laakeri ei kestä on vikana asennusvirhe,15% mekaaninen virhe ja loput häiriöt ovat sitten niitä henkimailman juttuja.Yleensä laitetaan liikaa/liian vähän rasvaa,lyödään ulkokehä vinoon tai ylikiristetään laakeria.
Esimerkkinä vaikka työmaalla raskaan kuormituksen rullalaakerit,laittamalla liikaa vaseliiniä osaan laakereista saa ne keittämään rasvat ulos.Vaseliinissä on yllättävän kova sisäinen vastus joka alkaa keittämään sitä kun ylitäytetään laakeri..
Esimerkkinä vaikka työmaalla raskaan kuormituksen rullalaakerit,laittamalla liikaa vaseliiniä osaan laakereista saa ne keittämään rasvat ulos.Vaseliinissä on yllättävän kova sisäinen vastus joka alkaa keittämään sitä kun ylitäytetään laakeri..
Kyllähän se kässäriluisu aina tökätessään melko paljon rasittaa takanapoja.
Itsellä on kyllä kestänyt nuissa volkkareissa takalaakerit. Yksiäkään en ole uusinut entisten loppuunkulumisen takia. Rumpujarruilla rullailin Ventolla vissiin 50tkm ongelmitta. Sitten vaihtu levyt niin niiden mukana laakeritkin.
Onko sulla vielä napa-akseli kunnossa? Tiedän yhden tapauksen mk2 golffissa kun ajettu liian löysillä laakereilla ja napa meni pilalle. Ei enää pysynyt laakerit kuosissaan sen jälkeen siinä navassa. Navanvaihdolla helpotti laakerinvaihtorumpaa.
Itsellä on kyllä kestänyt nuissa volkkareissa takalaakerit. Yksiäkään en ole uusinut entisten loppuunkulumisen takia. Rumpujarruilla rullailin Ventolla vissiin 50tkm ongelmitta. Sitten vaihtu levyt niin niiden mukana laakeritkin.
Onko sulla vielä napa-akseli kunnossa? Tiedän yhden tapauksen mk2 golffissa kun ajettu liian löysillä laakereilla ja napa meni pilalle. Ei enää pysynyt laakerit kuosissaan sen jälkeen siinä navassa. Navanvaihdolla helpotti laakerinvaihtorumpaa.
Onkos sinne vaihdettu myös laakerin kartio? monesti vaihdetaan vain pelkkä laakeri jos se kartio on kovasti jumissa
Ei kai kukaan tuommoista sutta tee!? Kartio on kulunut vanhan laakerin muotoon ja jos siihen uuden laakerin laittaa niin se kuluuu vanhan kartion muotoon jolloin molemmat ovat taas sökönä. Laakerin vaihto sisältää rullalaakerin ja kartion vaihdon. Prässi auttaa irrotuksessa kuten hitsauskin.
sen napa-akselin oikee nimi on olka-akseli ja tiedän omani lisäksi toisen golffin mistä väänty kans ja rupes laakereita kuluun. Omanikin meni niin etten tiedä missä väänty ? Harmittaa vaan kun en mitannu sitä akselia paljonko se oli vääntyny. Mutta mulla tuli laakeriin aina paljon sellasta metalliputua mikä söi laakerista pinnat.
Joo, kyllä siinä on taitanut niin käydä että asennuksessa on tapahtunu jotain. Kaikki laitettiin kyllä uutta, ne liuskatkin mitkä napaan (auton) tulee. Ei se ole laakereita ennen syöny. Tai sitten on sattunu tosi huono laakeri kohdalle, tarvikeosa kun on. Ajotyylikin on rauhallinen eikä ohjaamiseen käytetä kuin rattia, kaasua, ja jalkajarrua jos tarve on.
No kun ei se nyt ole kireellä, mistä se pitää vääntää..? Se kiristetään just ja just vain sen verran ettei siinä tuntuvaa klappia ole. Ensin kiristetään kireemmälle, naputellaan, löysätään ja sit vaikka sormin rajaan jossa klappi ei tunnu ja sokka kiinni. Ei sen ole tarkotus että se pyörä siellä hölskyy vaikka se kiristetään vain juuri ja juuri. Katsastusäijä kyllä siitä sanoo jos klappia löytyy.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ok, ei sitten mitään jos se noin kuuluu sun mielestä olla... Itsehän olen vain jokusen sataa laakeria kiristellyt. Lisäksi vielä kaikki laakerivalmistajat vaativat tuollaisessa kohtaa tuollaiselle laakerirakennelmalle käyntivälyksen, mutta turhaan ne varmaan sellaisia antelee.
Jos nyt tarkemmin haluat tietää mitä siellä tapahtuu jos se on liian kireällä... Laakerirullat ja laakeripinnat lämpeää huomattavasti nopemmin liian kireyden ansiosta kuin napatappi/laakeripesä. Valitettava tosia-asia on, että kun materiaali lämpenee, se myös laajenee. Tämä saa aikaan oravanpyörän tuossa takapyörän laakerissa, lämpö kiristää entisestään välystä ja kiristynyt välys taas lisää nopeammin lämpöä.
Jos nyt tarkemmin haluat tietää mitä siellä tapahtuu jos se on liian kireällä... Laakerirullat ja laakeripinnat lämpeää huomattavasti nopemmin liian kireyden ansiosta kuin napatappi/laakeripesä. Valitettava tosia-asia on, että kun materiaali lämpenee, se myös laajenee. Tämä saa aikaan oravanpyörän tuossa takapyörän laakerissa, lämpö kiristää entisestään välystä ja kiristynyt välys taas lisää nopeammin lämpöä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos musta puhut niin ei kannata. Tuo oli vaan esimerkki miten mä olen soveltanut korjausmanuaalia toistaiseksi hyvällä menestyksellä.Ok, ei sitten mitään jos se noin kuuluu sun mielestä olla...
En väitäkään etä se olisi avain menestykselliseen laakerin kiristykseen, mutta mulla toimii vielä about viidennen kiristyksen jälkeen.
E: Eikä käsin tuntuvaa välystä ja oletettavasti alkuperäinen laakeri.
Laatulaakerit kun laittaa niin pitäis kestää, esim SKF, Timken ym.
Muijan edesmenneeseen audiin jouduin 330tkm lukemissa vaihtamaan takapyöränlaakerin ja kun auki otettiin niin näki että ennemminkin oli vaihdettu kun akseliin oli pistepuikolla tehty "karhennuksia" ettei laakeri pyörisi tyhjää akselilla.
Eli kannattaa katsoa että se laakeri on tiukasti akselilla.
Muijan edesmenneeseen audiin jouduin 330tkm lukemissa vaihtamaan takapyöränlaakerin ja kun auki otettiin niin näki että ennemminkin oli vaihdettu kun akseliin oli pistepuikolla tehty "karhennuksia" ettei laakeri pyörisi tyhjää akselilla.
Eli kannattaa katsoa että se laakeri on tiukasti akselilla.
Rohkenisin väittää katsastusalaa aika hyvin tuntevana, että lähellekkään kaikki katsastusmiehet ei tiedä että niissä esim Venton takapyörän laakereissa kuuluu olla välys. Osaisin heti ainakin nimetä viisi semmoista henkilöä kenellä olisi luvat katsatusmiehiksi, muttei pienintäkään tietotaitoa autoista. Itsekkin välillä kauhistelevat sitä että miten helpolla loppupeleissä ne katsastusoikeudet saa. On minullekkin monta kertaa huomatettu että jossain laakerissa on ollut välystä, mutta koskaan ei ole mutistu mitään kun olen todennut että sittenhän se on just niinkuin tehdas on sen suunnitellut.
Samaa mieltä aiheesta. "Virallinen" kiristysohje kuuluu niin, että kiristetään ensin hieman ylikireälle, pyöritetään rengasta ja löysätään mutteria kunnes sen alla olevaa prikkaa pystyy kampeamatta ruuvarin kärjellä liikuttamaan. Tämän jälkeen lukko"prikka" ja sokka paikoilleen. Kun tuon ohjeen mukaan kiristää, niin renkaassa jo tuntuukin pienen pieni klappi mikä on ihan ok.
Ja huom: Kiristetään ja säädetään pyörä paikoillaan, pelkästä rummusta/levystä ei saa kunnon tuntumaa. Golfia yli 10 kertaa katsastaneena ei ole kukaan huomautellut tuosta pienestä välyksestä.
Ja huom: Kiristetään ja säädetään pyörä paikoillaan, pelkästä rummusta/levystä ei saa kunnon tuntumaa. Golfia yli 10 kertaa katsastaneena ei ole kukaan huomautellut tuosta pienestä välyksestä.
Kaikki on nyt nähty, Isä ukko osti Volkkari Golf III halvalla koska oli käsi jarrusta jääny kii katsastuksessa eikä entinen omistaja löytänyt vikaa miksi ei pidä. rumpu auki ja 1 tai 2:sikin vikaa selvisi.
1.Laakerit kummatkin aivan sinertävät ja kartiot todella kuluneet.
2. Jarru Kenkien pinnat kun puuroo
SYY
Ei Vaseliinia käytetty laakereissa ollenkaan VAAN Öljyä joka oli sit tuhonnu jarru kengätkin.
heh ei se öljykään kaikkiin käy =D
1.Laakerit kummatkin aivan sinertävät ja kartiot todella kuluneet.
2. Jarru Kenkien pinnat kun puuroo
SYY
Ei Vaseliinia käytetty laakereissa ollenkaan VAAN Öljyä joka oli sit tuhonnu jarru kengätkin.
heh ei se öljykään kaikkiin käy =D
Suurin syy on epäpuhtaus .
Oikeat laakeriasentajat ei koske paljain käsin laakerin osiin.
Pienikin lika alkaa heti syödä liikkuvia osia ja vaseliinissa pyöressään,
On heti kuin hiomatahnaa.
Hetken päästä on aivan varmasti pinnat rikki..
Kokeilkaapa ohutta hiomapaperia millä tehdään viimeinen silaus
ennen maalaamista,ei se tunnu paperia kummemmalta vaan silti hioo
,,,,,,,,
Konnon pesu ennen työn aloittamista ,varsinkin lokasuojan yläpuolelta.
Hyviä neuvoja myös edellisissä vastauksissa.
Oikeat laakeriasentajat ei koske paljain käsin laakerin osiin.
Pienikin lika alkaa heti syödä liikkuvia osia ja vaseliinissa pyöressään,
On heti kuin hiomatahnaa.
Hetken päästä on aivan varmasti pinnat rikki..
Kokeilkaapa ohutta hiomapaperia millä tehdään viimeinen silaus
ennen maalaamista,ei se tunnu paperia kummemmalta vaan silti hioo
,,,,,,,,
Konnon pesu ennen työn aloittamista ,varsinkin lokasuojan yläpuolelta.
Hyviä neuvoja myös edellisissä vastauksissa.
Ja toi laakerin "esi kiristäminen" ylikireyteen saa jäljet kooleihin tai laakerin rullat/pallot muuttamaan muotoaan, jolloin ollaan jo se peli hävitty.
En mä "oikeasta laakerinasentajasta" tiedä, mutta ei ne rukkaset autuaaksi tee jos esim on puhtaat kädet kun menee touhuamaan.
Totuus yleensä se onki sitä, että ensin puretaan kuraset ja paskaset osat, sitten samoilla vauhdeilla mennään laittamaan laakerit sisään ja siellä on ne kurat ja paskat sisällä laakerissa. Sitten vielä asennetaan se väärällä tavalla, jonka jälkeen ajetaan se muutama sata km ja kun ne on väljät ja rahisevat, itketään foorumeilla kuinka paskat laakerit XXXX-valmistaja/kauppa tekee/myy. Ei sit herneitä, koska tämä ei ollut suunnattu kehenkään, vaan tommonen yleiskatsaus siihen mihin ite oon törmänny :)
En mä "oikeasta laakerinasentajasta" tiedä, mutta ei ne rukkaset autuaaksi tee jos esim on puhtaat kädet kun menee touhuamaan.
Totuus yleensä se onki sitä, että ensin puretaan kuraset ja paskaset osat, sitten samoilla vauhdeilla mennään laittamaan laakerit sisään ja siellä on ne kurat ja paskat sisällä laakerissa. Sitten vielä asennetaan se väärällä tavalla, jonka jälkeen ajetaan se muutama sata km ja kun ne on väljät ja rahisevat, itketään foorumeilla kuinka paskat laakerit XXXX-valmistaja/kauppa tekee/myy. Ei sit herneitä, koska tämä ei ollut suunnattu kehenkään, vaan tommonen yleiskatsaus siihen mihin ite oon törmänny :)
Puhtaus, tosin, itse teen ilman hanskoja. Syy, ilman hanskoja ja puhtain käsin tunnet sormissasi olemattoman pienetkin nokareet jos niitä pesusta huolimatta on. Hanskoissakin voi olla likaa.
Ylikiristäminen, ei mitään syytä. Tosin, sormitiukkuus ei tee jälkiä mihinkään, siihen asti voi vetää, pyöritys ja tarvittava säätö. Pikku välys pitää jäädä, jos oikein hipostelee, niin laakerivalmistajalta saa suunnitellut välysarvot ja eikun mittaamaan.
Asennus yleensä. Laakeria ei pitäisi koskaan lyödä kun se on kasassa. Ulkokoolin voi erikseen naputella paikalleen, mutta ei tuurnalla, vaan koko kehältä tasaisesti painavalla lätkällä. Lämpölaajenemista kannattaa käyttää hyväkseen. Kevytkin lyönti vierintäelimien läpi tekee kehiin ja vierintäelimiin jäljet.
Jos aina sama laakeri paukkuu ja tekijä on onnistunut muissa laakeroinneissa, kannattanee alkuun mitata pesien ja akselin pyöreys.
Rasvaa oikea määrä, ei koskaan täyteen ja oikeaa rasvaa.
Ylikiristäminen, ei mitään syytä. Tosin, sormitiukkuus ei tee jälkiä mihinkään, siihen asti voi vetää, pyöritys ja tarvittava säätö. Pikku välys pitää jäädä, jos oikein hipostelee, niin laakerivalmistajalta saa suunnitellut välysarvot ja eikun mittaamaan.
Asennus yleensä. Laakeria ei pitäisi koskaan lyödä kun se on kasassa. Ulkokoolin voi erikseen naputella paikalleen, mutta ei tuurnalla, vaan koko kehältä tasaisesti painavalla lätkällä. Lämpölaajenemista kannattaa käyttää hyväkseen. Kevytkin lyönti vierintäelimien läpi tekee kehiin ja vierintäelimiin jäljet.
Jos aina sama laakeri paukkuu ja tekijä on onnistunut muissa laakeroinneissa, kannattanee alkuun mitata pesien ja akselin pyöreys.
Rasvaa oikea määrä, ei koskaan täyteen ja oikeaa rasvaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Muissakin keskusteluissa olen mainostanut että vanhasta laakerikehästä saa hyvän työkalun uuden asennukseen kun vetää sen poikki yhdestä kohtaa jotta joustaa kasaan eikä juutu uuden laakerikehän viereen.
Tuon kanssa menee oikein mukavasti kun tekee pultista, mutterista ja isoista prikoista sopivan prässin, vai miksi sitä sanoisi? Siis kiristää pultilla paketin kasaan eli laakerin paikoilleen.
Tuon kanssa menee oikein mukavasti kun tekee pultista, mutterista ja isoista prikoista sopivan prässin, vai miksi sitä sanoisi? Siis kiristää pultilla paketin kasaan eli laakerin paikoilleen.
Jos vielä kerran tulee korjauskehotus välyksellisestä takalaakerista niin teen valituksen. Seuraava katsurin argumentti oli, että nämä pitää ääntä. Huomautin että renkaan pinta hipoo nostosiltaan. "No vaihdat vaan uudet niin taas pääsee muutaman sata tuhatta".
Prässäsin uudet koolit paikalleen kahden 3mm paksun naulauskulman välissä, joissa oli riittävät reiät M8 pultille ja 60 mm leveyttä. Vanha katkaistu kooli oli 'ajurina'.
Prässäsin uudet koolit paikalleen kahden 3mm paksun naulauskulman välissä, joissa oli riittävät reiät M8 pultille ja 60 mm leveyttä. Vanha katkaistu kooli oli 'ajurina'.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 25 vierailijaa