PG-moottori hukkaa jäähdytinnestettä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

PG-moottori hukkaa jäähdytinnestettä

ViestiKirjoittaja Kasetti » 11.1.2009 21:26

Noniin..

Alkuviikosta ajelin Rovaniemeltä Jyväskylään ja jouduin yllätyksekseni kaksi kertaa lisäämään matkalla jäähdytysnestettä (yht. n. 1-1,5litraa).

Lämmöt olivat normaalilla tasolla (noin 100-110C) ja pakkasta oli koko matkalla 15-20 astetta.

Paisuntasäiliön alapuoli oli huomattavan kostea, joten letkutarkastuksen jälkeen vaihdoin sen uuteen.

Nyt nestettä häviää myös paikallaan ollessa (parin yön aikana noin 0,5-1cm paisuntasäiliössä). Kävin ajamassa tänään ja lisäsin nesteet paisarin max-kohtaan asti ennen käynnistystä. Ajaessani Jyväskylässä huomasin että lämmöt olivat hieman kohollaan (115 astetta). Lämmöt laskivat liikennevaloissa, mutta nousivat ajaessani 80km/h.

Kun tulin kotipihaan, tarkastin nestepinnan, joka oli laskenut aivan minimin tuntumaan. Sammutettuani auton kokeilin toimiiko flekti (toimi ok.) ja avasin paisuntasäiliön. Kummastelin, kun säiliötä avatessani ei kuulunut "normaalia" paineen "pihahdusta" (ja mahd. ylipursuaminen ei tullut).

Mistähän tuo vuotaa? Ilmeisesti paineet eivät pysy ainakaan jäähdytysjärjestelmässä kunnossa kun ei paisari pihahtanut. Öljy ei ole sekoittunut nesteen kanssa, sillä väri ei ole muuttunut eikä öljykorkin tuntumaan ole kertynyt "mössöä"...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.1.2009 21:32

Itsellä kesällä katosi "mystisesti" pikkuhiljaa nestettä, en yksinkertasiesti löytänyt mistä se valuttaa. Paikallaan ollessa ei tosin juurikaan vuotanut.Ajaessa luonnollisesti katosi mutta mikään paikka ei kastunut.

Sitten vahingossa huomasin että neste vuotaaa siitä lohkon ja sen muovisen "kotelon" välistä missä se sininen ja musta anturi kiinni. Oli se kuminen tiiviste kovettunut ja sieltä välistä pikku hiljaa tiputteli. Oisko lohko ollut aina niin lämmin että haihtui se neste ennenkuin ehti huomaamaan.

Uusi tiiviste väliin niin loppui vuotamiset siihen.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 11.1.2009 21:42

Jep... unohdin kertoa, että juuri tuo kanteen etupuolelta menevä muoviosa (jossa on ne lämpöanturit) on uusittu vähän aikaa sitten. Samoin kannen vasemmalla puolella oleva muoviosa on vaihdettu (vesiputken) 4kk sitten.

Mietin, että voisiko vuotaa vesipumpun alapuolelta (se muovi joka on termostaatin kanssa)?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.1.2009 21:47

Itse vaihdoin sen kotelon keväällä.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 11.1.2009 22:20

mulla ihan samoja oireita ollut jonkun aikaa.. ja lisänä tuossa on semmoinen hiukan makea pakoakaasun tuoksu.. omat vahvat epäilyt on, että kannen tiiviste ois p*skana, mutta en rupea kyllä vaihtamaan ennenkun saan uuden koneen rakennettua.. jos särkyy, niin sit särkyy.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 12.1.2009 9:14

kansi"pahvi" epäilen että ihan helpolla PG:stä palaa.
Joku muu mikä? Tuntuu nuo muoviset letkulähdöt ja ylipäätään letkut olla vanhemmiten vähän haperoa..

Eikä se sitä tarkota että jos joku osa on juuri uusittu ettei siinä voi olla vikaa..

Kimmoje
-
Viestit: 91
Liittynyt: 1.2.2008 13:52

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 12.1.2009 9:57

Itselläkin häviää pikkuhiljaa nesteitä. Syylärin alalähtö tuntuisi vuotavan, vaikka sen pari kertaa jo tiivistänyt massoilla.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 12.1.2009 13:50

Ykköspytyn päässä on semmonen "levy" jonka välistä vuotaa mulla. Eipä sitä montaa tippaa tuu, mutta joskus tallin lattialla läikkä. Jostain on semmonen jäänyt mielen että levyn alla olisi o-rengas tiivisteenä?

Kimmoje
-
Viestit: 91
Liittynyt: 1.2.2008 13:52

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 12.1.2009 14:11

Mullakin tosiaan kesällä vuosi kaikki nesteet pihalle sen laipan kautta. Saatto siellä joku tiiviste ollakkin, mutta ite vedin reilusti kuumaa kestävällä tiivistemassalla siihen kylkeen tavaraa ja kovaa pultit kiinni. Paskamainen paikka sillekkin keksitty.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 13.1.2009 19:07

Jeejee..

Pahin lienee tapahtunut:

Moottori ei meinaa käynnistyä kunnolla ja käy alkuun tosi huonosti (nestettä jossakin pytyistä??)

Valkoinen sankka savu putkesta tyhjäkäynnillä

MFA:n diagnostiikkapuoli näyttää, että PA-kulutus tuplaantunut noin 15-20l/100km (olisiko ns. hätäohjelma päällä??)

Romuja nuo Volkkarit. Nyt syö miestä.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 13.1.2009 20:57

... ja öljykorkin alla vaaleanruskeata (kuin maitokaakaota) mössöä...

Tiiviste meni. Ettei kellään olis halpaa perusautoa Keski-Suomessa? Pitäs päästä töihin.

maranta
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.11.2008 16:24

ViestiKirjoittaja maranta » 16.1.2009 20:09

Mulla vuoti syylärin yläpäästä, näillä pakkasilla huomaa syylärin vuodot jos alkaa höyryä pukkaamaan syyläristä. Nestettä kului jonkinverran. Sitä mönjää voi olla öljyntäyttökorkissa vaikka ei kansipahvi oliskaan menny, ainakin mulla oli. Ja sama vikakin että ei meinaa kylmänä lähteä käyntiin, varsinkin jos on seisonut päivän-pari. Vasta kun lohkolämppäri ollut tunnin päällä alkaa käymään, välillä kolmella mutta yleensä kaikilla. Lämpösenä kun koitin löysätä paisarinkorkkia niin paineita tuntui olevan, eli vuoto ei ollut kovin suuri. Ja öljyssä en ole huomannut värin muutoksia ainakaan toistaiseksi. En lähtisi enssimmäiseksi avaamaan kantta jos ei tosiaan öljy ole harmaata ja "vetistä", samalla pitäisi paisariin ilmestyä kuplia koneen käydessä jos kansipahvi olisi mennyt. Sitä taas voi kokeilla kylmällä koneella, kierroksia antamalla kuplien tulo pitäisi lisääntyä.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 22.1.2009 22:27

Noniin... Nyt sitä ollaan uusimassa kannentiivisteen lisäksi vähän muutakin - kone kun on kerra auottava yläkerran osalta.

Mitä kannattaisi lähteä ns. "yläkerran rempassa" uusimaan?

Missä moottoreissa on samat hydraulinostimet kuin G60:ssä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.1.2009 22:32

-83 Caddystä -10 Crafteriin :)

Ne on samat näköjään melkein kaikissa VAG:n koneissa, paitsi viisiventtiiliset.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 23.1.2009 16:12

Kansi kannattaa ainakin käyttää oiottavana. Venojen ohjainkumit minimissään kandeis varmaa vaihtaa kans.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa