Corradon ABS:t ei toimi

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

Corradon ABS:t ei toimi

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.12.2008 11:15

Alkoi Corradon ABS:t oireilemaan. Eli eilen raitetangonpään vaihdon jälkeen ei enää absien valo sammunut ja näin ollen ei myöskään absit toimi. Se absien kehä oli hiukan kierossa, ja se tuossa korjattiin ja sen osalta pitäisi olla ok. Samoin releessä tuskin vikaa on koska mm. puhallin toimii ja se ilmeisesti ei pitäisi toimia jos rele on sökö. Relehän taitaa olla numeroltaan se 18.
Aluksi valo paloi jatkuvasti, vaan kun relettä irroittelin niin välillä se valo vilkkui tasaseen tahtiin vaan nyt se palaa taas jatkuvasti.
Hiukan aiemmin alkoi myös ihmeellistä sähköoiretta tekemään. Eli kun ajovalot tai parkit pistää päälle niin mm. puhallin menee päälle ja kattoluukku alkaa toimimaan myös. En sitten tiedä voiko tuolla olla yhteyttä tuohon ABS vikaan?
ABS antureiden toimintaa ei vielä ole mitattu, vaan tuossa korjaamolla asentaja ei niissä uskonut olevan vikaa kun valo vilkkui paikallaan ollessa. Tietysti noi voisi mitata kunhan ehtii.
Mistäs noi parhaiten saisi mitattua?

edit. ja sulake on myös tarkistettu että on kunnossa
edit2. Voiko tuo valo vilkuttaa jotain vikakoodia?

sammio
-
Viestit: 82
Liittynyt: 5.9.2003 13:49

ViestiKirjoittaja sammio » 30.12.2008 14:08

Ainakin omassani ABSin merkkivalo kertoo vikakoodin, kun virrat kytkee päälle. Vikakoodi on 4 numeroinen välähdyksistä lasketaan numeron arvo ja numeroiden välissä välkyttelyssä on pitempi tauko kun numero vaihtuu. Koodi on siis esim. 1-1-1-4. Vilkuttelun pitäis alkaa kun ABS-systeemin paineet ovat nousseet tarpeeksi. Jos vika olis tuossa absien kehässä, niin sen pitäis ilmetä vasta liikkeelle lähdettäessä. (?) Anturi/piuhavika sen sijaan näkyy heti. (mututieto)

Vasemman etupyörän anturin vikakoodi on 1-2-3-3 ja oikean 1-2-4-1.

Mulla on usein korjaantunut ABS-vika liikuttelemalla iskaritolpan yläpäässä, moottoritilassa olavaan anturin liitintä tai suhauttamalla siihen hieman crc:tä.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.12.2008 14:38

Jep kiitoksia, tuo selvitti jo asiaa aikalailla. 1-2-4-1 koodia tuo välkytti eli oikea etuanturi. Huomisaamuksi toivottavasti tulee uusi, mutta täytyy vielä ennen sen vaihtamista kokeilla tuota anturin liittimen heiluttelua.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 30.12.2008 15:32

Mulla vilkuttelee kans tuota oikeaa etuanturia. Mutta ABS valo syttyy vasta ensimmäisen hidasteen tai jonkun kuopan jälkeen? Iskaritolpan päällä olevan liittimen olen heittänyt mettään, se kun oli jokapaikasta halki ym.

Mitäs kun noita antureita on kallimpaa ja halvempaa? (motonet) mitäs eroo vuosimalleissa?

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 30.12.2008 15:54

Kato nyt kuitenkin ettei ole liittimen sisällä vaan johto poikki/irti. Anturissa pitäisi olla kuitenkin magneetti. Vanhassa kulkinessa (Raato) rikkinäisessä anturissa oli magneetti selkeästi heikompi kuin ehjässä.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.12.2008 17:12

Mitäs kun noita antureita on kallimpaa ja halvempaa? (motonet) mitäs eroo vuosimalleissa?

Dopilta kun noista tänään kyselin niin käsittääkseni uudemmissa se liitin on siellä anturin luona ja noissa vanhemmissa tulee se piuha mukana ja liitin konehuoneen puolella. Itselläni tietysti oli tuo vanhempi ja kalliimpi malli... Ja tuo Motonetin 88€ anturi olis ollut vielä halpa verrattuna siihen minkä joudun nyt paikallisesta varaosaputkasta ostamaan, kun huomiseksi ei muualta saa... Anturin juuresta katsomalla selviää onko siellä liitintä vai ei.
Mulla varmaankin on tuo anturi ottanut kipeetä kun raidetangon pään vaihdoin eilen ja lekallahan se sieltä irti aina lyödään. Paikallinen asentaja sanoi että jos on vanha ja huono anturi joka on heikossa hapessa niin se tärähdys ovi olla viimeinen naula arkkuun. Mene ja tiedä. Pikkuveljen autosta hajosi anturi kun rengas räjähti ajossa alle...

edit. Tarkastin tuossa sen liittimen vielä, mutta se on käytännössä kuin uusi, ei mitään hapettumaan eikä muutakaan, joten eipä se vika siellä ole. Sinänsä harmi, olis ollut vähän halvempi korjaus kuin anturin vaihto...

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 30.12.2008 17:45

jees, eli vanhemman mallin löytyy sitten multa... Mikähän liitin se mahtaa olla, jos vaikka liittimen / johdon hommaisi ja sen halvemman anturin.. Löytääkö joku kuvaa siitä?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.12.2008 18:03

Mitä nyt noista räjäytyskuvista katselen niin taitaa olla niin että toi uudemman mallin anturi ei käy vanhemman mallin abseihin. Tai siis ainakin näyttäs, että siitä piuhasta mikä liittyy anturiin haarautuu kolmekin eri liitintä. Eli eroa on muutakin kuin vain tuo liittimen paikka.
Aika paljon tuossa säästäisi jos sen kuitenkin saisi käymään koska toi vanhempi on kuitenkin niin pirun paljon kalliimpi.

edit. Ja vanhempi anturi tulee kiinni m6x18 pultilla ja se uudempi m6x22 pultilla eli eroa on siinäkin.
Niin ja uudemmassa on erikseen vasen ja oikea anturi kun tuossa vanhemmassa molemmat on samanlaiset.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 30.12.2008 18:12

Kannattaa sitten ennen niitä anturin ostoja mitata se anturin ja sen reikäkehän etäisyys. Jos niiden etäisyys on liikaa, niin varsinkin kovemmilla nopeuksilla sytyttää helposti ABS valon, ja lakkaa toimimasta. Muistaakseni se etäisyys pitäisi olla max. 1mm.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.12.2008 19:40

Juu, toi kehän etäisyys tarkistettiin aamulla. Mulla oli etäisyys 1-3mm, eli kehät ei ollut edes aivan suorassa ja silti ne oli toiminut niillä ihan normaalisti.... Nyt ne kuitenkin suoristettiin (kehien välissä oli paskaa ja liian pitkät vanteiden pultin niitä oli myös ilmeisesti joskus murjoneet), mutta ei ollut mitään vaikutusta. Nyt siellä on se 1mm väliä joka kohdassa.
Antaakohan se edes sitä 1-2-4-1 vikakoodia jos anturi on liian kaukana kehästä?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 31.12.2008 7:44

Noniin, uusi anturi ja taas toimii ABS:t.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 31.12.2008 13:26

Mulla on sitten se pahempi vika: 1-1-1-1, eli "Steuergerät defekt"

Lähti yhden reissun ajaksi kaikki ABS-ongelmat pois, kun käytettiin ABS-ohjainta (kuskin jalkatilassa vasemman paneelin takana) irti ja laitettiin CRC:tä liittimen ja ohjaimen väliin. Nyt ongelmat jatkuvat:

Kun jarruttaa, tuntuu juuri ennen pysähdystä jarrupolkimessa vaimea tärinä ja samalla kuuluu releen surina samaan tahtiin. Lisäksi sytyttää ABS-merkkivalon vasemmalle käännyttäessä. Vasen etuanturi on uusi. Oikea olisi hyllyssä odottamassa. Mutta varmaankin on nyt toi ohjauslaite viallinen... Halpaa: n. 600€ marmorilta...

Koodeja -89-91-Corradon ABSeihin (Auf Deutsch, bitte):
http://www.corradodriver.de/HTML/Repanl ... /Index.htm

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 4.1.2009 12:15

1-1-1-1-ongelma ratkesi vaihtamalla oikean etupyörän nopeustunnistinanturi... Outoa. Ei koskaan ko. anturia vilauttanut koodilla.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 7.1.2009 10:11

ANturin oikea etäisyys on 0,6 mm.

Omaa pähkäilyä antureiden kanssa: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=78 ... +naksuu%2A


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa